61 van de 62
« Eerste  < Vorige 59 60 61 62 Volgende > 
   
Centraal navigatietopic Citroën/DS Connect Nav
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2053
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 05 maart 2024 05:14 PM
  [ # 901 ]

Beter laat dan nooit Laughing
Bedankt dus.

Mijn ervaringen sidsdien zijn zeer wisselend.
Ik ben er inmiddels ook over in discussie met de Citroen klantenservice, waar ik dit weekend desgevraagd de volgende mail naar toe gestuurd heb, als update op een vorige mailwisseling:

Vrijdag reed ik weg uit Nederland, op dat moment was TomTomTraffic actief. Dat deed me het beste hopen.
Ik was echter nog maar net de grens over bij Venlo of TomTomTraffic verdween van het scherm en er kwam TMC te staan. Dat bleef de hele reis die vrijdag zo, geen verkeersinformatie via TTT. En ook nauwelijks of niet via TMC, dat is immers afhankelijk van de zender die op dat moment ontvangen wordt.
Het gevolg was dat ik met enige regelmaat stops moest maken om de ANWB app te bekijken op m’n mobiel, dáár kon ik zien waar de problemen in Duitsland zaten en zó kon ik alternatieven kiezen. Dat heeft me veel vertraging doen vermijden.

Na overnacht te hebben in de buurt van Ulm hebben we onze weg vervolgd. Direct bij de start bleek TTTraffic weer actief.
Daaruit trek ik de conclusie dat het beetje 3G/2G netwerk dat er nog is in Duitsland, zodra het wat drukker wordt, NIET gebruikt wordt voor wat uitvoeriger dataverkeer zoals TTTraffic dat nodig heeft. Dat is dan kennelijk op vrijdag het geval, en niet meer op zaterdag als het veel minder druk is.
Heeft u hierover ook contact met uw Duitse collega´s? Zo ja, wat zeggen zij hierover en hoe pakken zij dat verder aan?
Het punt blijft: dit probleem is op te lossen met een 4G Telematica-eenheid. En dus de vraag: wanneer is die beschikbaar voor mijn C5AC-Hybride?

Daarop nog geen reatie gehad….

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Hoane
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 03-11-2017

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso PureTech 130 EAT 6
Gepost: 05 maart 2024 05:44 PM
  [ # 902 ]

Toevallig reed ik afgelopen vrijdag van Oostenrijk naar Nederland, ook door Duitsland dus. TTTraffic heeft voor zover ik mij bewust ben goed gewerkt. Ook de benzineprijs-info leek goed te werken Smile. Overigens had ik via USB de iPhone aangesloten en was CarPlay actief. Ik denk eigenlijk dat mijn mobiel de internetverbinding voor de auto verzorgt en ben dan niet afhankelijk van 2G/3G. Toch?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2053
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 05 maart 2024 06:34 PM
  [ # 903 ]

Dat zijn twee verschillende dingen.

—TTT en al wat daar bij hoort wordt verwerkt door de Software van het NAC systeem, op basis van info die binnenkomt via de telematica-unit. Dat krijg je dan op je scherm te zien.
En zo te lezen was jij die vrijdag dan gelukkiger dan ik, jij kon de schaarse info nog wel binnenhalen toen contact gelegd was met de server, terwijl mijn systeem daarbij achter het net viste bij z´n pogingen er contact mee te leggen.
Te weinig bandbreedte en bitjes beschikbaar voor meerdere “afnemers”.

—Carplay wordt verwerkt op je telefoon. Via de USB verbinding wordt er vervolgens voor gezorgd dat die info op je scherm komt, een soort mirror-screen dus.
Als je op dat moment Carplay actief hebt op je scherm, en je hebt op je mobiel navigatie actief lopen, incl. verkeers informatie, dan krijg je dat uiteraard ook te zien.
Maar dat is niet de TTT van je NAC systeem.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Hoane
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 03-11-2017

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso PureTech 130 EAT 6
Gepost: 05 maart 2024 08:10 PM
  [ # 904 ]

Snap ik, maar ik gebruik in de auto meestal geen navigatie op mijn mobiel. De iPhone gebruik ik voor radio, Spotify, WhatsApp etc. Op het touchscreen schakel ik tussen CarPlay en NAC, inclusief TTT (audio van iPhone loopt door). Het NAC systeem connect bij mijn weten met de mobile hotspot van mijn iPhone (tethering). Omdat ik er nooit problemen mee heb, ben ik er niet ingedoken. Ik zal het nog een keer beter bekijken.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2053
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 05 maart 2024 08:44 PM
  [ # 905 ]

Nrmaliter wordt die verbinding met een externe server gemaakt door/via de Telematica eenheid, daarin zit ook de nodige software om ervoor te zorgen dat de binnenkomende info “vertaald” wordt naar dat wat de NAC nodig heeft

En naar ik denk kan dat alleen langs die weg, niet via Carplay/tethering en de USB verbinding tussen je iPhone en de auto.

Als ik volgende week weer thuis ben, zal ik het betreffende document opzoeken op Service.Citroen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Hoane
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 03-11-2017

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso PureTech 130 EAT 6
Gepost: 05 maart 2024 09:18 PM
  [ # 906 ]

Ik heb even in de manual van mijn C4 gekeken. In het hoofdstuk over Online navigatie staat uitgelegd dat de internetverbinding via het systeem van de auto of via de mobiele telefoon van de gebruiker kan plaatsvinden.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2053
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 06 maart 2024 12:30 AM
  [ # 907 ]

Bij dat laatste is het dan de vraag op welke manier dat dan kan gebeuren.
—Is dat via tethering, waarbij je mobiel als hotspot werkt? In dat geval moet WiFi in het systeem geactivewerd zijn, en dan werkt de SIM van de telematica-unit niet meer. Het is immers het een of het ander.
—Of werkt het via de USB verbinding als je Carplay actief hebt?

Ik zal morgen eens kijken of bij mij die eerste optie werkt.
De tweede kan ik niet testen, om een of andere reden wil bij mij AndroidAuto niet meer koppelen. Op m´n mobiel zit daarvan de laatste versie, maar koppelen, ho maar.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Hoane
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 03-11-2017

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso PureTech 130 EAT 6
Gepost: 06 maart 2024 10:29 AM
  [ # 908 ]

Er zijn 3 opties: USB, Bluetooth en WiFi. Uiteraard afhankelijk van welke verbinding je hebt geactiveerd. Ik heb geen idee wat er gebeurt als je meerdere tegelijk activeert/aansluit (bv. USB en Bluetooth).

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2053
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 06 maart 2024 12:56 PM
  [ # 909 ]

Thuis heb ik een geprinte versie van het manual, daarin kan ik er nu niet naar kijken Wink

Maar via de online versie daarvan vind ik onder Applicaties >> CarPlay verbinding: “Wanneer de USB kabel wordt aangesloten, schakelt de functie CarPlay de BT modus van het systeem uit”.
Langs die weg kan de info dus niet gaan in jouw geval.
De USB aansluiting wordt dan alleen gebruikt om je iPhone opgeladen te houden

Blijft over de WiFi modus, waarbij je iPhone als hotspot werkt.
Dat ga ik ook proberen op mijn systeem.

Vragen aan jou:
—Heb jij die hotspot/tethering bewust geactiveerd, en de nodige stappen uitgevoerd om zó de koppeling tussen je iPhone en het systeem via WiFi mogelijk te maken?
—En hoe werkt dat bij jouw iPhone mbt de keuze tussen WiFi actief of passief?
Als ik bij mijn Android mobiel de hotspot WiFi functie activeer, kan ik zelf geen WiFi signalen meer ontvangen. Het is dus het een of het ander. En dat moet ik zelf in- en uitschakelen, dat doet m`n mobiel niet.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Hoane
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 03-11-2017

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso PureTech 130 EAT 6
Gepost: 06 maart 2024 03:01 PM
  [ # 910 ]

Ik heb even de verbindingen getest bij mijn C4 die alleen wired CarPlay ondersteunt.

Als ik de auto start en de iPhone is niet via USB aangesloten, dan wordt er een Bluetooth verbinding gemaakt. De pairing heb ik ooit gedaan. De auto kan nu via tethering gebruik maken van 4G/5G.

Als ik nu de iPhone aansluit via USB, wordt CarPlay opgestart en de Bluetooth verbinding verbroken. Op het CarPlay scherm (touchscreen) wordt linksboven aangegeven dat ik een 5G verbinding heb. Ja, dat is natuurlijk de 5G van de iPhone, maar ik geloof dat de auto daar ook gebruik van kan maken. Als ik de USB kabel weer losmaak, komt de Bluetooth verbinding weer tot stand.

Ik heb het ook even aan Google Gemini (AI) gevraagd:
“CarPlay relies on your phone’s cellular data: When you connect your iPhone to the car’s USB port for CarPlay, the car system directly accesses the internet through your phone’s cellular data plan, similar to how apps on your phone use data.”

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2053
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 06 maart 2024 05:21 PM
  [ # 911 ]

Dat uit- en weer inschakelen van BT klopt dus met wat er in het manual staat.

Vraag aan jou blijft even staan: heb jij WiFi tethering continu geactiveerd?
En if so, heb je dan ooit die WiFi pairing met de auto gemaakt, door ingeven van koppelcodes?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Hoane
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 03-11-2017

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso PureTech 130 EAT 6
Gepost: 06 maart 2024 08:41 PM
  [ # 912 ]

“Personal hotspot” staat bij mij meestal aan op de iPhone, wat inhoudt dat andere devices (zoals NAC) via WiFi, Bluetooth of USB kunnen tetheren. Of ik ooit het wachtwoord voor een WiFi verbinding ingegeven heb, weet ik niet meer.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2053
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 maart 2024 12:03 AM
  [ # 913 ]

Vanmiddag ben ik er wat mee bezig geweest.

We reden weg uit Oostenrijk, daar bleek kort na het starten TTT actief te zijn.
Na de grens met Duitsland overgestoken te zijn, bleef dat zo. Ook op de terugweg naar ons onderkomen in Oostenrijk was dat het geval, TTT bleef actief.

Vervolgens heb ik m´n Android phone via WiFi tethering gepaired met de NAC. Daarbij heb ik uiteraard gekozen voor een WPA2 beveilgde verbinding, waarvoor ik de WPA2 sleutel in de NAC moest ingeven.
Dat lukte, en na enige tijd kon ik in het systeem zien dat de verbinding gemaakt werd en ook tot stand kwam.

Ik heb m`n mobieltje verder niet gekoppeld met de NAC, geen USB verbinding dus.

Als we zondag terugrijden ben ik benieuwd naar wat er gebeurt, en of TTT de hele weg actief blijft.
Helaas kan ik dan niet zomaar zien langs welke weg die verbinding dan loopt, via de SIM in de auto of via m`n mobieltje.
Als het dan via die laatste weg gaat, zou ik het mogelijkerwijs kunnen afleiden uit het datagebruik daarop.
We zullen zien….

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Stijn44
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-2011

Gepost: 07 maart 2024 07:36 AM
  [ # 914 ]

Ik ben benieuwd of en wanneer die 4G module beschikbaar gaat komen. En voor welke modellen deze beschikbaar zal zijn. En benieuwd wat het gaat kosten. Het zou geen schoonheidsprijs verdienen als Citroën daar de hoofdprijs voor gaat rekenenen. Het is natuurlijk een slechte zaak dat ze de auto’s nog zo lang met deze zwaar verouderde techniek hebben uitgerust. Het is al jaren bekend dat 2 en 3G netwerken zullen gaan verdwijnen in de nabije toekomst, of zelfs al (deels) uitgeschakeld zijn.

Citroën BX 19TZi 1992 - C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Origins 2019

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2053
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 maart 2024 11:03 AM
  [ # 915 ]

Geheel met je eens, die 4G unit had er al eerder kunnen en moeten zijn.

Wat de prijs van die nieuwe unit gaat worden is nog een groot vraagteken.
Zie daarover mijn posting 896 in dit draadje.
Daarin worden prijzen genoemd van € 500 - 700 voor de nu gebruikte units.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
61 van de 62
« Eerste  < Vorige 59 60 61 62 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook