2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
De cabsax
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 29 februari 2016 10:51 PM
  [ # 16 ]

Helaas, ...

Enkele malen door de parkeergarage gereden te zijn met (steeds meer) bochtjes en (hard) remmen, was het resultaat nul komma nul. Ik heb met wisselende variaties uitgedraaide bouten geprobeerd, maar alles helaas zonder resultaat. Telkens weer de wagen opgekrikt, bouten er helemaal uitgedraaid en geprobeerd te er tegen aan te tikken, maar alles zonder resultaat. Ik wilde niet te ver de bouten eruit draaien omdat als die loschiet ik de gevolgen nog wel wil overzien…:?

Vervelende bijkomstigheid was dat de auto nog niet goed genoeg ontlucht is en bubbeltjes achter dashboard te horen waren. Nadat ik het ventieltje losdraaide kwam daar lucht uit en vrij snel koelvloeistof, waarbij het dopje uit mijn handen glipte en de koelvloeistof eruit spoot.

Op zich nog steeds allemaal geen drama, maar nu ben ik mijn ventieldopje kwijt en mijn linkerachterwiel zit nog steeds vast…:mad:

Is het ventieldopje gelijk aan dat van een ventiel van een band? Iemand nog goeie tips voor het wiel?

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 29 februari 2016 11:03 PM
  [ # 17 ]

Toen ik mijn dopje van de Xsara kwijt was, paste een ventieldopje gewoon..

Zo’n wiel moet toch gewoon los. Ook niet als je er keihard met 2 benen tegenaan trapt?
Misschien met de bouten een beetje los en een handrem bochtje?

 

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 01 maart 2016 08:12 AM
  [ # 18 ]

Het is dus een taaie rakker, mogelijk kan je kruipolie achter het wiel spuiten.

Band hard oppompen en dan achteruit tegen een stoeprand aan rijden met lossen bouten.

Of…

Als er een gat in het wiel zit dan velg en remtrommel in zijn geheel proberen te verwijderen.

Kruipolie aan achterzijde en kan je op de wielbouten slaan.

Ik zeg nu maar, succes.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 01 maart 2016 10:14 AM
  [ # 19 ]

Thnx!

Ondanks dat ik het hard geprobeerd heb, ga ik overmorgen toch weer eens nog steviger de handrembocht proberen. Ook ben ik al redelijk stevig door een put gereden, maar dit mocht allemaal niet baten.

Ik heb ook al gedacht aan de trommel er in zijn geheel er af te halen, maar wil dat eigenlijk voorkomen. Inmiddels moet de velg sowieso worden gebalanceerd, want al het lood is er al af gevallen. (Het gaat om gewoon een stalen velg).

Keep u posted…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 maart 2016 10:21 AM
  [ # 20 ]

Zo’n stalen velg roest vast op de centreerring: kruipolie daar, en dan een paar tikken met een hamer op die plek om ‘m te schrikken wil ook wel eens helpen. Je moet de bouten 3-4 slagen vast laten zitten, dat is genoeg om ernstige schade te voorkomen, want ze lopen er dan niet meteen af. ( niet doen op de openbare weg).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 01 maart 2016 11:31 AM
  [ # 21 ]

Ik zie dat je in Amsterdam woont en daar heb je nog een stuk

weg de oude Weesperzijde langs het water en heel stuk met alleen kinderkopjes.

Bij het Amstelstation naar dat R.A. viaduct en dan juist daarvoor

links aanhouden.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 01 maart 2016 03:56 PM
  [ # 22 ]

Achterkant omhoog,
tegen binnenzijde wiel met een houten balk flinke klappen geven.
Steeds het wiel even een kwart slag draaien.

Gr.Wim.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 01 maart 2016 04:46 PM
  [ # 23 ]

Zet de auto wel op stevige steunen. Een krik is zeker niet stabiel genoeg om iets onder de auto te gaan doen.
Hoe los ik zoiets op….... Auto omhoog en op steunen,  wielbouten zover los dat ze nog met een paar gangen in de trommel zitten. Dan plat op je rug dwars onder de auto gaan liggen en dan het wiel er gewoon aftrappen. Zo is het mij tot nu toe altijd nog gelukt.
Bij het terugmonteren van het wiel, het naafgat goed schoonschuren en voorzien van een likje vet. Doe hetzelfde ook met de centreerrand op de trommel. Roest de velg nooit meer vast.

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 02 maart 2016 10:00 AM
  [ # 24 ]

Dan plat op je rug dwars onder de auto gaan liggen en dan het wiel er gewoon aftrappen.

Het spijt me Dirk, maar dit meen je niet serieus mag ik hopen? Je bent echt heel erg goed de sigaar als je onder je auto ligt en je trapt hem toch per ongeluk van de steun. Sorry, maar veiligheid voor alles!

Ik hoef nu niet verder een veiligheidsdiscussie aan te zwengelen, maar ik wil in dit topic het toch gezegd hebben, mochten er mensen door bovenstaande post aangemoedigd worden dit te doen.

Gelukkig staan er andere alternatieven ook als oplossing genoemd, mocht dat allemaal niet helpen, ga ik naar een dichtbijzijnste garage met brug om het alsnog te realiseren.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 02 maart 2016 10:53 AM
  [ # 25 ]

Je hebt gelijk…..veiligheid voor alles. Ik kijk uiteraard wel uit wat ik doe en ..ik gebruik wel hele zware steunen, niet van die ALDI dingetjes. Je moet natuurlijk wel zorgen dat er nog 3 wielen op de grond blijven staan. Het te bewerken wiel net van de grond, is meestal al voldoende.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 02 maart 2016 11:09 AM
  [ # 26 ]
wim V8 schreef:

Achterkant omhoog,
tegen binnenzijde wiel met een houten balk flinke klappen geven.
Steeds het wiel even een kwart slag draaien.

Gr.Wim.

Dus, ...en dan achter de auto blijven natuurlijk.

Gr. Wim.

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 07 maart 2016 09:55 AM
  [ # 27 ]

Status vastzittend achterwiel:
Nou, slaan met een blok hout, draaiend, verschillende plekken, zware hamer, had allemaal weinig effect…. Hij zat echt goed vastgerot. Toen heb ik er een krik opgezet, vastgesnoerd aan het wiel met een stuk touw en op het deksel van de naaf gezet. Na een paar slagen met het touw op spanning, lag het wiel er naast.

Nu staat inmiddels de Cabsax op de al eerder aangeschafte Toulouse Velgen en ik moet zeggen dat de auto daar erg van op knapt. Smile

Inmiddels heb ik ook mijn sloper gevonden die voor onderdelenvoorziener kan dienen van de Capsax:

Een superleuke 1.4 VTS uit ‘99. Veel optie’s zoals electrische spiegels, aardig interieur, kaartleeslampjes, alarm, versnellingsbak en een set Toulouse Velgen. Deze staan inmiddels te koop hier op het forum. De VTS kwam van een 18-jarige jongen die de auto reedt als een 18-jarige: 2 type banden om de velgen, zijkant naar de knoppen (schade aan de deur en voorspatbord), andere kleur achterbank en een handrem die nogal hoog opgetrokken kan worden.

Al met al: een goeie onderdelenvoorziener!

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat de rubbers van de thermostaat van de cabsex behoorlijk gaar zijn en vraag ik me af hoe de werking van de thermostaat is. Ik had er al eentje besteld, maar die past niet (te groot in diameter). Dus vanmiddag maar even langs de Brezan voor wel een goeie en dan nog maar eens ontluchten en nogmaals op zoek naar het ventilator-issue..

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 07 maart 2016 10:25 AM
  [ # 28 ]

Mooi dat het dan toch gelukt is.

En ook die velgen zijn erg mooi.

Ze zouden niet misstaan onder de VISA GTI.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 13 maart 2016 09:31 AM
  [ # 29 ]

@Visa GTI 115:  ik ben er ook erg blij mee. Het liefst nu nog een klein beetje verlagen, maar eerst prioriteiten: rijden en APK.

Ik heb gisteren de boel goed ontlucht met een nieuwe thermostaat. Ik kwam er achter dat de losse bestelde thermostaat 54 mm in diameter was en niet pastte in die van mij (50 mm). Uiteindelijk eentje gevonden die wel past bij de Brezan. Na de aankoop alle thermostaten gecheckt en alle werkten prima, met andere woorden: daar lag het niet aan! En heb ik dus nu een duur nieuw rubbertje gekocht met een reservethermostaat. (Wel weer reservethermostaten voor de rest van mijn leven).

Ik heb een nieuwe thermostaat gekocht vanwege de druk die de motor in het koelsysteem opbouwde. Na een paar ritjes spoot het koelwater onder de dop vandaan. Daarom eerst de themostaat vervangen, de boel goed ontlucht (was even uitvinden hoe de nieuwe radiateur moest worden ontlucht, maar oke) en het lijkt te zijn verholpen.  Nu gaat alleen de ventilator nog niet aan. Gelukkig heb ik een tweede saxo voor onderdelen staan dus kan ik systematisch wat zaken checken en vervangen.

Nu gedaan:
- Goed en volgens de regels vd Haynes ontlucht
- Thermostaat vervangen
- Temperatuursensor vervangen

De eerste verdachte is op dit moment de bekabeling naar de fan. Deze ziet er wat gehavend uit, eerst dit maar eens doormeten om te kunnen constateren wat er mis gaat.

Het wordt lekker weer! Ik wil rijden met het ding! Smile

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 13 maart 2016 10:28 AM
  [ # 30 ]
Rens schreef:

De eerste verdachte is op dit moment de bekabeling naar de fan. Deze ziet er wat gehavend uit, eerst dit maar eens doormeten om te kunnen constateren wat er mis gaat.

Er zit op je radiateur een thermocontact die je fan aanstuurt. Stekker moet je losmaken en vervolgens doorverbinden. Kan zijn dat het stekkertje drie-polig is, dan moet je even in een schema kijken welke je moet hebben. Als de fan nu gaat draaien is dat allemaal goed en weet je dat het thermocontact kapot is.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
 
2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook