1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
CX 20: Startmotor wil niet/nauwelijks rond - accu lijkt wel goed
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 16 januari 2016 10:24 PM

Hallo,

Ik ben Wouter en rij momenteel al een tijdje in een CX 20 Leader uit 1988, en kom eigenlijk gelijk met een vraag. Excuses voor het lange verhaal!

Een aantal dagen geleden leek opeens de accu leeg te zijn (vreemd, want de accu is pas 8 maanden oud). Startmotor kwam nauwelijks rond. Het vreemde was echter dat bij de 2e keer proberen de motor al beter rond ging, bij de 3e ging hij goed rond en startte hij.

Het probleem werd echter steeds erger, althans, moest vaker starten voordat hij echt goed rond ging.
Gisteravond had hij er zoveel moeite mee, dat ik vanochtend besloot de accu even te meten: een goeie 12.71V (na nacht stilstaan). De startmotor wilde nu echter helemaal niet meer rond - zelfs niet na 10x proberen. Geeneens een klik.
Ik heb toen alle terminals van de accu schoongemaakt en ook de massakabel naar het blok. Dit maakte echter geen verschil.

Na 15x sloeg de startmotor opeens weer 0.1s aan, en na ongeveer 30x uiteindelijk toch gestart gekregen. Heb toen (zoals gewoonlijk) 40min gereden, en bij aankomst even de laadspanning gemeten. Deze was ook goed: 14.7V bij stationair.
Motor uitgezet, en accu gemeten: 12.8V. In de startmotor zat hierna echter weer totaal geen leven. Nu echter wel een klik (startrelais neem ik aan?).
Nog wat meer gemeten: Bij licht aan: 12.5V. Ook bij proberen te starten blijft de accu boven de 12V.

Zoals ik al zei is de accu pas 8 maanden oud. Deze is in mei 2015 vervangen, omdat er toen eigenlijk precies hetzelfde probleem was. Ook toen was niet alles helemaal normaal: startmotor ging ook niet rond met startkabels vanaf een andere auto. Voor de zekerheid maar accu gekocht, want de accu was al redelijk oud.. internet kortsluiting misschien..?
Met nieuwe accu echter geen verschil.
De CX toen een aantal dagen/weken laten staan, en uiteindelijk aangeduwd om naar de garage te brengen. Vanaf dit moment was alles echter weer normaal en geen problemen gehad met starten tot aan deze maand! Uiteindelijk maar geconcludeerd dat de nieuwe accu niet goed opgeladen was..maar of dat ook zo was?

Dit alles laat mij namelijk denken dat er misschien een ander probleem is dan een lege accu:
- Als je een accu meet terwijl je probeert te starten, verwacht ik dat een dode accu ver onder de 9v zakt?
- De accu is pas 8 maanden oud.
- Startmotor zou juist moeilijker rond moeten gaan bij vaker proberen, niet beter?
- Accu geeft 12.71V rustvoltage en wordt goed opgeladen (en 40min mee gereden).
- Toeter en elektrische ramen klinken gewoon goed met motor uit.
- Vorige keer ook vreemde symptomen.

Heeft iemand enig idee?
Ik denk zelf aan bijv. het startrelais, contactslot of de startmotor zelf. Ben met de CX echter nog niet heel bekend.

Alvast bedankt!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 januari 2016 10:41 PM
  [ # 1 ]

Ik gok op brakke startmotor.
Of slechte kabel of kabelaansluiting.
Als ie helemaal niks doet kan het startslot ook nog kunnen haperen, maar als ie dan pakt draait ie meestal wel vlot rond.

Profiel  
 
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 16 januari 2016 10:48 PM
  [ # 2 ]
H@ns schreef:

Ik gok op brakke startmotor.
Of slechte kabel of kabelaansluiting.
Als ie helemaal niks doet kan het startslot ook nog kunnen haperen, maar als ie dan pakt draait ie meestal wel vlot rond.

Is de startmotor makkelijk te bereiken? Dikke kabel van de accu lijkt onder het blok uit te komen.. kon eigenlijk niks zien.
Dan zou ik de aansluiting/kabel van de startmotor ook kunnen controleren, of de startmotor direct op een andere accu kunnen aansluiten.

Het is inderdaad niet zo dat áls hij pakt, dat hij dan in één keer goed rond gaat.
Eerst helemaal niks, na aantal keer hoor je de startmotor een kuchje geven. Dan twee kuchjes… steeds vaker.. totdat hij normaal start.

Profiel  
 
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 16 januari 2016 10:48 PM
  [ # 3 ]

Dubbel

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 16 januari 2016 11:23 PM
  [ # 4 ]

Startmotor zit inderdaad ‘onder’ het blok, makkelijk te bereiken met een brug of smeerput :p Kabel of aansluiting kabel kan ook slecht zijn.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 januari 2016 11:37 PM
  [ # 5 ]

Ik heb helaas weinig verstand van CX
Maar mocht je aan de bedrading gaan sleutelen, doe dan eerst even de massakabel los…

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 17 januari 2016 09:57 AM
  [ # 6 ]

Ik had zelf ook eens een zelfde probleem. Hierna de startmotor onder de wagen vandaan gehaald en de koolborstels geïnspecteerd en schoon gemaakt. Het bleek dat deze op halve kracht draaide omdat een koolborstel geen goed contact maakte. Sindsdien start hij weer als een raket.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 17 januari 2016 10:00 AM
  [ # 7 ]

Startmotor pak je er in 20 minuutjes onder vandaan. Dat lukt ook zonder brug prima. Je klachten klinken 99% zeker als een gare startmotor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 17 januari 2016 03:28 PM
  [ # 8 ]

Bedankt voor de reacties.

20min, dat scheelt al.. was bang dat hij helemaal ingebouwd zat.
Kan ik niet makkelijk bij het startrelais zodat ik deze kan doorverbinden? Sluit weer een aantal dingen uit.

Straks voor de zekerheid nog even direct op een andere accu proberen, en anders inderdaad naar de startmotor kijken. Ik neem aan dat het makkelijkst is in de hoogste stand met een krik eronder en dan van onderen?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 januari 2016 04:27 PM
  [ # 9 ]
waterman schreef:

Startmotor pak je er in 20 minuutjes onder vandaan. Dat lukt ook zonder brug prima. Je klachten klinken 99% zeker als een gare startmotor.

x3 voor de minder geoefende sleutelaar? Wink

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 17 januari 2016 10:20 PM
  [ # 10 ]

Stuurt een Serie2 ook de startmotor nog aan met een dunne kabel vanaf het contactslot? Bij mijn Serie1 hielp het gigantisch om hier onder de motorkap een relais tussen te zetten: alle twijfel was toen bij de startmotor verdwenen.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 januari 2016 10:52 PM
  [ # 11 ]

Yep!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 17 januari 2016 11:07 PM
  [ # 12 ]

Ik las op dit forum inderdaad over dat kabeltje (gele kabel met rode connector). Heb deze direct op de plus aangesloten met contact aan maar alleen wat gevonk.

Daarna ook startkabels vanaf andere auto geprobeerd - niks.

Het lijkt dus inderdaad de startmotor. Het lastige is alleen dat hij moest starten om in de hoogste stand te komen. Heb ook geen grote garage en met dit weer geen zin om buiten bezig te gaan.

Even kijken wat handig is.. anders keer aanduwen en citroville.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 17 januari 2016 11:15 PM
  [ # 13 ]

Even meten of de startmotor op de dikke kabel 12v heeft. ook onder het starten. Daarna meten op de dunne,

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Doubleyoupee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 16-01-2016

- CX 20 Leader
Gepost: 17 januari 2016 11:19 PM
  [ # 14 ]
boukewerff schreef:

Even meten of de startmotor op de dikke kabel 12v heeft. ook onder het starten. Daarna meten op de dunne,

Dikke kabel zit toch direct op de accu? Dus altijd 12v. Dunne gele kabel heb ik ook direct verbonden zonder resultaat.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 januari 2016 11:36 PM
  [ # 15 ]

Kan je nog proberen er met iets zwaars een klap op te geven?
Als je geluk hebt pakt ie dan misschien een keertje…
Moet je er wel bij kunnen natuurlijk…

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook