1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Voorruit verwijderen
Bart1985
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 04-11-2009

Gepost: 17 januari 2016 11:23 PM

Wegens laswerken aan de A-stijl van mijn 86-er CX GTI vraag ik mij af hoe ik de voorruit kan demonteren zonder het rubber kapot te snijden.

6x XM 2.1 TD, CX 2.5 GTI 1986

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 17 januari 2016 11:44 PM
  [ # 1 ]

In het midden van het rubber zit een pees.
Die eruit pielen. Met wat klooien krijg je de ruit eruit.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 18 januari 2016 12:09 AM
  [ # 2 ]

zet de auto in een warme schuur, anders is de kans op scheuren redelijk met dit koude weer.
dan schoenen uit en met je voeten drukken terwijl je met je vingers het rubber van binnenuit omvouwt.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 18 januari 2016 12:14 AM
  [ # 3 ]

Beste is om dat met z’n tweeën te doen, niet te hard drukken want een gelaagde ruit heeft zomaar een barst…
Eén de voet ertegenaan, de ander met een halve wasknijper of zo het rubber een beetje laten helpen

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 18 januari 2016 01:13 PM
  [ # 4 ]

Eigenlijk haal je een ruitje rubber los zoals je een binnenband van een fiets eraf haalt.

Zet 3 platte schroevendraaier tussen rubber en sponning (vanuit de binnenkant auto). Haal de middelste weg, zodat de rubber niet terug klapt om de sponning heen.Nu kun je steeds de rubber over de sponning heen duwen zonder dat het terugschiet. Ley op dat je de ruit niet kapot maakt!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 januari 2016 03:42 PM
  [ # 5 ]
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 januari 2016 04:57 PM
  [ # 6 ]

Twee man nog geen kwartiertje, tikkie werk dus.

Met een touwtje en voldoende glijmiddel. Smile

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 januari 2016 05:26 PM
  [ # 7 ]

Ja, de ruit erin zetten kan redelijk vlot gaan Wink

Maar het voorbereiden, dus het rubber en touwtje op de ruit is langer werk. Ook de pees er weer in krijgen is een klusje. Zeker zonder de juiste tools en ervaring Wink

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 18 januari 2016 05:48 PM
  [ # 8 ]

Als het een oud rubber is dan mooi wegsnijden en ruit met mooi soepel nieuw rubber plaatsen.

Oud rubber lekt bijna altijd, zonde van je laswerk

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 januari 2016 06:05 PM
  [ # 9 ]

Grappig mij werd juist het tegenovergesteld geadviseerd.
Een goed soepel oud rubber opnieuw gebruiken, das makkelijker dan een nieuwe.

Een nieuwe is ook vrij prijzig.

Een nieuwe pees is wel zo netjes, die zijn niet zo duur.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 januari 2016 09:25 PM
  [ # 10 ]
PHoskam schreef:

Oud rubber lekt bijna altijd.

Niet in mijn geval, de lekkage werd veroorzaakt door een te dunne imitatieruit.
Een originele ruit in hetzelfde rubber bleek wel dicht te zijn.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 20 januari 2016 09:52 AM
  [ # 11 ]

Dat helpt zeker niet een te dunne ruit.

Ik heb meerdere keren oude soepelecribbers hergebruikt en tot 4 keer toe lekkage en nieuwecrubbers geplaatst.

Overigens ook na plaatsen alles onder het rubber met dinitrol ml en 1000 behandelt

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 20 januari 2016 03:17 PM
  [ # 12 ]

Als je een oud rubber opnieuw wil gebruiken, wat is dan de beste manier om deze weer zo soepel mogelijk te krijgen?

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 20 januari 2016 08:36 PM
  [ # 13 ]

vaseline

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 20 januari 2016 08:40 PM
  [ # 14 ]

Of goed nat maken de sponning/rubbergedeelte waar het touw in zit)

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 januari 2016 09:02 PM
  [ # 15 ]

Montage vanaf 2min50

https://www.youtube.com/watch?v=lKK70Rd3XkU


Demontage vanaf 6min (is wel de raamrubber kapot snijden methode…...).
Maar hij blijft dan wel heel. Wink

https://www.youtube.com/watch?v=Q2nHMszzjrQ

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook