1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Krukas- en nokkenaskeringen vervangen
HendrikJan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-2016

Gepost: 22 januari 2016 02:41 PM

Zit met olielekkage die ik moet oplossen. Heb al een krukas en nokkenas kering in huis, maar ik ben Harley rijder en heb dit nog nooit gedaan bij een auto. Heb het spul al los, maar ik vroeg me af of er valkuilen zijn waar ik rekening mee dien te houden. Heeft er iemand misschien wat tips voor me?

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 22 januari 2016 03:53 PM
  [ # 1 ]

Olielekkage kan op diverse plekken optreden. Iets specifieker aangeven waar je de lekkage hebt. Om wat voor type motor gaat het.

teveel citroenen

Profiel  
 
frankgoud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 08-11-2014

- C5 break 2l lp
Gepost: 22 januari 2016 04:06 PM
  [ # 2 ]

@HendrikJan: Ik neem aan dat u bij een Citroën keerringen wil vervangen. Is dat een 2CV, een C6 of iets anders?

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 22 januari 2016 04:50 PM
  [ # 3 ]

@frankgoud: Berlingoforum dus berlingo moet je vanuit gaan.

Klepdekselpakking zweet ook wel eens,
maar gezien je al kruk en nok keerringen hebt gehaald zal je de lekkage
wel al gelokaliseerd hebben.
Je hebt het al los dus in omgekeerde volgorde monteren.
Nieuw distributie(setje) riempje is wel fijn natuurlijk.
Bij een diesel even de klepspeling controleren als de klepdeksel er toch af gaat.

Gr. Wim.

Profiel  
 
HendrikJan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-2016

Gepost: 22 januari 2016 05:09 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor jullie reacties hier heren!

En helemaal juist. Het is een oude Berlingo D1.9 die ik uitsluitend tijdens de winterdagen gebruik, en wanneer we iets te transporteren hebben wat niet met de Harley kan.

En de lekkage zit aan de krukas poelie kant van het blok. Boven/voor is alles kurkdroog, maar bij het (zwarte) metalen deksel achter de poly-v riem en de distributie riem (tandwiel eigenlijk) zit een kering die ik moet vervangen.

De garage vertelde me verder dat ik ook de nokkenas kering diende te vervangen, en dat ik de sludge uit de slangen moest halen. Dat kwam namelijk wel eens voor (echt?) en dan blies hij de kering eruit. Welke slangen hij bedoelde weet ik helaas niet. Het had iets met de ontluchting te maken.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 22 januari 2016 05:22 PM
  [ # 5 ]

De zwarte deksel is toch plastic? Als je tenminste het distributiedeksel bedoeld.
Als je het bovenste kapje van de distributiedeksel er af haalt kan je wel al zien of de nokkenas keerring
achter de nokkenas poelie lekt. Die bedoelen ze denk ik.
De sludge zit in de carterventilatie slangen en eventueel vuldop/filter.
Dat is water met olie, als dat bevriest gaat het niet goed.

Gr. Wim.

Profiel  
 
frankgoud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 08-11-2014

- C5 break 2l lp
Gepost: 22 januari 2016 05:39 PM
  [ # 6 ]

@Allen: Sorry, niet goed opgelet. doei

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 22 januari 2016 09:10 PM
  [ # 7 ]

distributie riem mee vervangen, waterpomp ook best, en de juiste riemspanning is belangrijk en meetbaar met een SEEM meter (of getrainde vingers)
Voor de rest bij kleppen stellen moet nokkenas er uit. Zijn 3 halve manen, bij 2 van de 3 moet je bij het terug plaatsen een klein laagje mastiek tussen smeren. (Ik doe ze altijd alle 3)
Slang dat ze bedoelen, is carter ventilatie, als je kleppen mee ga stellen heb je die al vast Smile

Profiel  
 
HendrikJan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-2016

Gepost: 22 januari 2016 11:44 PM
  [ # 8 ]

@wim V8,

Bedankt voor je reactie. En ik bedoel dat dekseltje aan de linker kant van het blok als je voor de auto staat. Achter de krukas poelie, die weer voor het tandwiel voor de poly-v riem zit. Dat tandwieltje is voor de distributieriem. Ik heb de onderkant al los maar de bovenkant nog niet. Werd me te koud zonder werkplaats kachel (heb ik nu wel). Ga morgen weer verder met de auto.Het probleem ontstond ook met de intrede van de vorst, dus die slangen zullen wel vol zitten. Nogmaals bedankt voor je reactie!

@KiteFlupke,

Ik heb een Gates riem spanningsmeter (50-150KG) voor mijn Harley, maar die kan ik niet voor de distributieriem gebruiken.

De goedkoopste Facom kost 215 Euro zie ik. Zal straks nog even verder zoeken om te kijken of er iets goedkopers is. En ja natuurlijk vervang ik de distributie riem en tensioner/rol. Zonde van het blok/geld/tijd en inspanning als er hierna weer iets kapot gaat, wat ik had kunnen voorzien, dus bedankt voor jullie tips heren!

Wat voor merk riem meter gebruiken jullie als ik vragen mag?
Is zo’n Hynes werkplaats manual wat?

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 22 januari 2016 11:54 PM
  [ # 9 ]

mijn vingers zijn de SEEM meter, Distributie riem tussen injectie pomp en nokkenas 90° draaien maar echt zeker weten is meten!
Trouwens link van Facom meter, klinkt nog interessant om ooit eens te kopen.

Werkplaats manual, euh google Timing belt DW8B of eens op torrent kijken “sedre backup” dan heb je alles van PSA tot 2011 gok ik.

Trouwens nog mooi leesvoer voor die spanningsmeting:
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=19299.0
en de app “Tension2GO”
Enkel ik heb enkel de aanspan waarde in SEEM, niet in Hz… Hm, eens binnenkort op zoeken

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 23 januari 2016 07:31 AM
  [ # 10 ]

https://translate.google.be/translate?sl=ru&tl=nl&js=y&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&u=http://www.grm1.ru/Manual/TekInfo/regulirovka-natjazhenija-remnja-grm-i&edit;-text=&act=url

Vala, met de zoektermen DW8B en Tension2go heb ik zijn frequentie gevonden voor de riem te spannen. Klopt als een bus volgens mij.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 23 januari 2016 01:09 PM
  [ # 11 ]

Je bedoelt dus het kapje achter de krukas poelie. Ja daar zit het onderste distributiepoelie achter.
Die zit los op de krukas. Als je de distributieriem eraf hebt kan je die er bijna gewoon afpakken, daarachter zit de krukaskeerring.
Houd wel de timing van de motor vast! Maar dat spreekt voor zich.

ps: ik heb nog nooit een riemspanningsmeter gebruikt, de veer van de riemspanner is toch de spanning.
Even krukas een rondje draaien met de spanner los en dan vastzetten.

Gr. Wim.

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 23 januari 2016 02:50 PM
  [ # 12 ]
wim V8 schreef:

ps: ik heb nog nooit een riemspanningsmeter gebruikt, de veer van de riemspanner is toch de spanning.
Even krukas een rondje draaien met de spanner los en dan vastzetten.

Gr. Wim.

Dit is een DW8b, 1.9D motor dus een rot diesel op dat vlak. De 1.4 en 1.6HDI is idd met verende riemspanner.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 23 januari 2016 04:45 PM
  [ # 13 ]

Ik bedoel met de 1.9 XU motor.
Ik heb zelf een 1.9 uit 2001 Berlingo.
Kan t me niet meer herinneren dan zeker.
Dus de 1.9D heeft een spanner zonder veerspanning?

Gr. Wim.

Profiel  
 
HendrikJan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-2016

Gepost: 23 januari 2016 09:10 PM
  [ # 14 ]

Ik weet niks van “torrents” af dus ik weet niet wat ik daar mee kan.

Zie ook dat ik blijkbaar een timingbelt kit nodig heb. Vraag me af of dat strikt noodzakelijk is, of dat je met vervangingsmiddelen dat ook kan doen.

Heb dit ook gevonden. Lijkt me relevant: http://iopt.narod.ru/Auto/Fiat/INA00-0167inst.pdf
Misschien niet het meest handige, maar dat is wat ik tot dusver heb gevonden.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 23 januari 2016 10:12 PM
  [ # 15 ]

Uit die kit heb ik nooit iets nodig gehad ieder geval.
Zelfs niet bij de Peugeot dealer waar ik ooit werkte.
Ook geen idee of die dat had. Blokkeer gereedschap werd gewoon een boortje, M8 bout, of inbussleutel.
De oude riem merk ik met een lakstiftje bij alle drie de poelies over de riem en de poelie heen een streep.
Bij nokkenaspoeliestreepje zet je even een N erbij op de riem. Riem eraf. Streepjes op de nieuwe riem overnemen(tellen).
Monteren, spannen op gevoel. Vanwege de streepjes heb je een dubbel check. Altijd een fijn gevoel. Krukas draaien tot de streepjes op de riem alle weer bij de streepjes op de poelies staan. Spanning voelen. Eventueel bijstellen.
Uiteraard alles voor eigen risico Wink

Gr. Wim.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook