2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Krukas- en nokkenaskeringen vervangen
arntscholtens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 19-12-2012

Gepost: 23 januari 2016 10:13 PM
  [ # 16 ]

Uit het andere draadje dat je hebt aangemaakt haal ik dat jouw Lingo uit 1997 is, klopt dat? Zo ja dan heb je een XUD9 ipv een DW8 en heb je geen SEEM meter nodig omdat je distrispanner veerbelast is. Als je spanrol gaat vervangen is het wel een beetje gehannes om hem onder veerspanning te monteren maar het is te doen. Zo’n setje heb je niet nodig: nokkenas blokkeer je met 1 M8 bout, brandstofpomp met 2 M8 bouten en het vliegwiel met een 8MM pen (ik heb een lange M8 bout aan een verrollerhouder gelast en zo gebogen dat hij achter de starter langsgaat). het enige wat je dan nog mist is een klemmetje om de d-riem tijdelijk op je onderste tandwiel te klemmen om zo de voorkant strak te houden totdat je je spanner los draait, maar als je een beetje oplet wat je doet gaat het best zonder zo’n klem. Draai na het spannen je spanrol weer vast VOOR je de krukas verdraait anders kan je riem te strak gaan staan en gaat je waterpomp joelen (lawaai en mogelijk lekkage). O ja, let op dat je de bout van je nokkenaspoelie los draait voor je de oude distri eraf haalt (tegenhouden is anders lastig) en kijk goed uit met het vastzetten van de krukaspoelie, ze moeten echt loeivast (40NM + 60graden) met borgmiddel want ze lopen wel eens los met een rotte krukas tot gevolg dus dat wil je niet. Krukaskeerring haal je er het makkelijkste uit door er een parker in te draaien maar dat weet je waarschijnlijk wel. Succes!

Profiel  
 
HendrikJan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-2016

Gepost: 25 januari 2016 06:53 AM
  [ # 17 ]

@wim V8,

Goed om dat te horen. En die lakstift is een mooie tip van je. Bedankt!

Moet overigens zeggen dat dit mijn eerste keer is, dat ik dit doe, en ben dus best wel zenuwachtig. Wil natuurlijk niets fout doen.

@arntscholtens,

Klopt. Het is er een van november 1997 (eerste eigenaar). Ik heb de loctite al klaar staan hoor. Bedankt voor de goede tips!

Echt top hoor zo’n actief forum met leden die van wanten weten.

Profiel  
 
arntscholtens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 19-12-2012

Gepost: 25 januari 2016 01:28 PM
  [ # 18 ]

Voor de zekerheid kun je van te voren deze video’s bekijken op de JijBuis:
Timing belt on an XUD motor of
306 D Turbo Cam Belt Change Guide (XUD)
Ze bevatten best wat nuttige info en tips om het in één keer goed te doen.

Profiel  
 
HendrikJan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-2016

Gepost: 25 januari 2016 05:22 PM
  [ # 19 ]

@arntscholtens,

Bedankt man. Dat zijn nu nog eens handige videos.

Even een update. Heb net de twee plastic kapjes aan de bovenkant eraf gehaald, bij de distributie riem, en toen kwam ik erachter dat de olie ook aan de achterkant ligt (op de inlaatbuizen). Lijkt nu toch echt een koppakking probleem te worden. En de laatste keer dat ik die bij een auto verving was ruim 30 jaar terug. Maar nu moet ik het doen met een kapot been. Leuk zo’n Berlingo. En natuurlijk wat ouder zijn inmiddels Wink

Edit: De olie en koelwater status is normaal. Daar zit geen toep in.

Profiel  
 
arntscholtens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 19-12-2012

Gepost: 25 januari 2016 05:39 PM
  [ # 20 ]

OP de inlaatbuizen? Dan is het eerder je kleppendekselpakking, de koppakking zit lager dan de inlaatbuizen (tussen de kop en het blok) en dan kan de olie lastig bovenop de inlaatbuizen terechtkomen.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 25 januari 2016 06:42 PM
  [ # 21 ]

Ja dit is inderdaad waarschijnlijk de klepdekselpakking.

Gr. Wim.

Profiel  
 
HendrikJan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-2016

Gepost: 25 januari 2016 07:51 PM
  [ # 22 ]

Dat zou natuurlijk fantastisch nieuws zijn. Straks direct even kijken of ik er een iPhone tussen kan krijgen.Eerst eten…

Profiel  
 
Henk50
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 31-08-2008

Gepost: 25 januari 2016 10:08 PM
  [ # 23 ]

Een lekke koppakking heb ik ooit eens gehad met XUD9, waarbij alleen het oliekanaal naar buiten lekte. Dat kanaal zit aan de kant van de distributie. Dan lekt de olie ook wat achter de distributie en lijkt het een lekke keerring. Het is voor zover ik me herinner niet zo makkelijk te zien.

Citroen Berlingo M49 1.6 16v

Profiel  
 
HendrikJan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-2016

Gepost: 28 januari 2016 12:43 PM
  [ # 24 ]

@Henk50,

Bedankt voor je reactie!

En ja. Het is inderdaad, voor mij in ieder geval, lastig om te bepalen wat er nu precies lekt. Ik zie denk ik wel iets lekkage bij de nokkenas-kering maar de koppakking ziet er weliswaar droog uit, maar ook niet helemaal fris meer aan dezelfde kant als die voornoemde kering.

Het lijkt haast wel of de garage hem er met te veel kracht op heeft gezet (het aanhaal moment bedoel ik dan) want precies aan die kant lijkt hij iets lager te zitten. Zitten ook scheurtjes in. Vandaag maar weer even verder kijken, maar het schiet maar niet op omdat ik ook al onderdelen besteld heb, en moet ik dus ook de postbode en dergelijke in de gaten houden. Ook mijn nachtdiensten helpen niet mee. Schrok net wakker. Veel te vroeg. Wel handig LOL

Zeg. Die motor code van de auto. Kan ik die ergens achterhalen of zo? Straks ook maar weer op zoek naar het gat bij de start motor (om de krukas te borgen) maar die kon ik eerder nog niet vinden.

Profiel  
 
HendrikJan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-2016

Gepost: 28 januari 2016 01:44 PM
  [ # 25 ]

Kan mijn bericht om de een of andere manier niet (meer) aanpassen, dus doe ik het zo maar even:

Klepdeksel zal echt los. Pakking ziet er niet uit en ze hebben met vloeibare pakking geprobeerd om hem dicht te krijgen. De slang die op het klepdeksel zat heeft ook zijn beste tijd gehad. Vraag me wel af of (en hoe) je de olie vulpijp eraf kan halen. Zie ze op bogijn.nl wel staan, maar het is daar onduidelijk welke je moet hebben.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 28 januari 2016 02:19 PM
  [ # 26 ]

Volgens mij zat die gewoon met een O-ring in het blok gedrukt.
Wel even alle boutjes los die m vasthouden.

Gr. Wim.

Profiel  
 
arntscholtens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 19-12-2012

Gepost: 28 januari 2016 07:05 PM
  [ # 27 ]

De plastic vulhals zit met een soort slangklem (origineel van het ‘klik’ type wat op alle slangen in je motorruimte zit) om een metalen buis die in je blok vastzit. Als je de klem helemaal losmaakt en je zoveel mogelijk ruimte maakt door spullen te demonteren aan de bovenkant kun je de hele vulhals er uit friemelen. Kijk uit dat je daarbij niets van het plastic klemgedeelte aan de onderkant afbreekt, dat is best fragiel.
Je hebt waarschijnlijk motorcode DJY of D9B. Als je het precies wilt weten kun je het beste bij de dealer informeren a.d.v. de laatste 8 cijfers van je chassisnumer.

Profiel  
 
HendrikJan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-2016

Gepost: 29 januari 2016 11:36 AM
  [ # 28 ]

@wim V8,

Boutjes? Ik zie geen boutjes/moertjes?!?

@arntscholtens,

Bedankt voor je reactie. En ik heb blijkbaar een DJY. Dat maakt het weer een stuk handiger om in het vervolg onderdelen te bestellen.

Het lijkt inderdaad erg moeilijk om die slangen te vervangen zonder iets kapot te maken. Alles wat er omheen zit gepropt maakt het een stuk lastiger. Hier is in mijn optiek ook niet echt goed over nagedacht. Net als de meest rechter gloeibougie, want die is moeilijk te vervangen zonder dat je eerst zaken hebt gedemonteerd. Gelukkig kan ik dat nu direct even doen. De andere drie had ik in december 2014 al vervangen.

Nog een probleem. Bij het demonteren van de nokkenas poelie, om de kering erachter te kunnen vervangen, zag ik dat de nokkenas iets verdraaide. Nu vraag ik me af hoe ik die weer in de juiste positie zet. Hoe kan ik controleren of de nokkenas weer goed staat?

Kan ik overigens die slangenklemmen weer hergebruiken, of zou ik ze moeten vervangen?

Profiel  
 
arntscholtens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 19-12-2012

Gepost: 29 januari 2016 05:27 PM
  [ # 29 ]

Als de nieuwe keerring er weer in zit schuif je de nokkenaspoelie gewoon weer op de spie en draai je de centrale bout er met de hand weer in. Daarna draai je de nokkenas dusdanig terug dat de M8 bout er weer in past. Nu zijn krukas, pomp en nokkenas weer gelocked en kan de nieuwe riem er op. VERGEET NIET OM DE CENTRALE BOUT VAN DE NOKKENASPOELIE MET LOCTITE VAST TE ZETTEN wanneer de nieuwe distributie er op zit, gespannen is en de blokkeerpennen er allemaal uit zijn.

De klemmen kun je met een tang (en een beetje handigheid) weer dichtklikken. Er zitten nogal wat van die klemmen op je Berlingo, ook op beter bereikbare plekken zodat je een paar keer kunt ‘oefenen’.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 29 januari 2016 08:47 PM
  [ # 30 ]
HendrikJan schreef:

@wim V8,

Boutjes? Ik zie geen boutjes/moertjes?!?

Ojee, in de war met een ander.

Gr. Wim.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook