2 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
C35 camper, en hij loopt weer als een zonnetje!
lars&jackie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 04-02-2016

Gepost: 09 februari 2016 11:21 AM
  [ # 16 ]

Hartstikke bedankt voor je reactie en je hebt helemaal gelijk ja, we gaan er zeker voor zorgen dat we zelf een beetje bedreven worden in de materie en techniek. Gelukkig hebben we het originele werkhandboek bij de Citroen gekregen en hebben we dit forum ontdekt, dus we gaan flink aan de studie. Smile

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 09 februari 2016 11:35 AM
  [ # 17 ]

Met een werkplaats-handboek EN de uitgebreide kennis op dit forum (niet dankzij mij overigens, ook ik ben nieuw in de C35-wereld) moet het zeker goed komen!

Gr. Ed

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Vadela
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 29-11-2010

Gepost: 18 februari 2016 08:11 PM
  [ # 18 ]
lars&jackie; schreef:

Paso en RensKorevaar: goed geheugen hebben jullie! Kon ook niet missen dat die eigenaar hier ook een account had/heeft en erover gepost had. Goeie vent trouwens, contact met ‘m opgenomen en hij heeft ons veel tips gegeven en verteld.

snik cry

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 25 februari 2016 04:01 PM
  [ # 19 ]

Nou kijk, na een technisch al bijzonder aangepast busje is het nu ook voor het oog heel bijzonder geworden. Leuk om het apparaat hier weer terug te zien. Heel veel plezier daarmee - en natuurlijk met het buitenlandse avontuur.

Voor een grondige afstelbeurt zou ik een DS of CX specialist opzoeken - of een Citroengarage die al heel lang bestaat. Die herkennen de ‘rare’ onderdelen en kennen in elk geval de motor, de versnellingsbak en de remmen op hun duimpje. Scheelt zoekwerk. Dat gezegd hebbend: ons busje gaat na een eerste beurt bij zo’n specialist sindsdien voor de jaarlijkse APK gewoon naar de garage om de hoek. Die gelukkig wel wat ervaring heeft met franse auto’s, dat dan weer wel. Bij zo’n garage op de hoek altijd wel even melden dat er GEEN remolie in het remsysteem mag.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2094
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 25 februari 2016 08:11 PM
  [ # 20 ]

Dat is wel een goeie inderdaad! Komt dat in je remsysteem zul je alles uit elkaar moeten gaan halen omdat het vast gaat zitten en de rubber delen vinden het niet fijn.

Ik heb dat bij de mijne moeten doen toen ik de camper kocht met defecte remmen….

Profiel  
 
lars&jackie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 04-02-2016

Gepost: 24 maart 2016 10:44 PM
  [ # 21 ]

Hallo lieve mensen,

We hadden eigenlijk begin maart al op pad hadden willen zijn met onze C35. Ware het niet, dat er spontaan een heel raar geluid ontstond wat we niet konden thuisbrengen. Het betreft een bonkend/bokkend geluid dat enkel en alleen ontstaat als de bus bijna tot stilstand komt. Dus echt bij het uitrollen voor een stoplicht bijvoorbeeld. Dit geluid is er zowel als we ‘m in z’n 1 uit laten rollen als wanneer ‘ie in z’n vrij staat. Daarbij maakt het niet uit of de koppeling is ingedrukt. Bij achteruit rijden en tot stilstand komen is hetzelfde geluid te horen, hoewel het dan minder heftig is. We hebben er een filmpje van gemaakt, waarop het goed te horen is. Hierbij de link:

https://youtu.be/4LEVpKgPqCg


We zijn inmiddels bij onze oude automonteur geweest, bij 3 Citroen garages en bij een garage gespecialiseerd in onder andere DS. Maar tot nu toe kon niemand z’n vinger erop leggen. Motorsteunen zijn ‘t niet. Motor zelf loopt prima. Ok, de fuseekogel was aangemerkt voor de volgende apk en de kruiskoppelingen van het stuurhuis moeten vervangen worden (zijn er een aantal door zo bleek het), maar dat kan er niet echt iets mee te maken hebben toch?

Een aantal denken dat ‘t in de versnellingsbak zit, differentieel of iets in die trant. Oliepeil was overigens prima, verder schakelt ‘ie ook echt helemaal prima. De laatste garage vandaag (waar ie helaas niet op de brug paste en er sowieso geen tijd was ivm drukte) had het over het tripodehuis.

Woensdag gaan we wederom naar een Citroen garage, maar we beginnen een beetje het vertrouwen te verliezen. Wij zijn zelf niet handig genoeg/hebben niet de ruimte en middelen om eventueel die versnellingsbak er onderuit te halen en te gaan checken wat ‘t kan zijn. Bovendien, een dergelijke bak vinden… Nee we kunnen alleen maar heel erg hard duimen dat het niet de bak is maar wat anders.


We hopen ontzettend dat er hier mensen zijn die dit geluid wellicht herkennen. Danwel mensen die misschien iemand kennen die ervaring heeft met deze bussen en die een garage heeft waar we terecht kunnen. Mag overal in Nederland of Belgie zijn. Echt, duizendmaal dankbaarheid en een heerlijke appeltaart voor degene die ons uit de brand helpt. Zodat we op pad kunnen met onze bus. Op deze manier durven we het namelijk niet aan.


Alvast bedankt voor de moeite en groetjes van Lars & Jackie

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 25 maart 2016 01:57 AM
  [ # 22 ]

Ik denk dat er een aandrijfas drooggelopen is.
Dat ding wisselen kan je zelf doen, 7 bouten losdraaien
en je pakt hem er zo uit, hoeft niet eens op een brug.
Als jullie niet snel vervangende as kunnen vinden dan
heb ik wel wat liggen, maar daar wil ik tzt wel weer een
goed exemplaar voor terug hebben.
Ik weet zo niet of er lengte verschil in links en rechts zit

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2094
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 25 maart 2016 09:19 AM
  [ # 23 ]

Links en rechts is gelijk. Wat vaak gebeurt is de linker rechts en vice versa monteren als een as herrie gaat maken door slijtage. De druk komt dan op andere plekken zonder speling. De as is dan alleen luidruchtig bij achteruit rijden, maar dit doe je veel minder en langzamer. Ik heb bij mij ook een as moeten wisselen. Is inderdaad heel eenvoudig te wisselen. Als je de naafkap/wieldop eraf krijgt zonder het wiel te verwijderen kan zelfs het wiel blijven zitten. Centrale borg boutje en ring verwijderen en de bouten aan de versnellingsbak loshalen en je pakt de as er zo uit….

Ik vind het wel veel geluid maken voor een as. Maar ik heb er nog nooit 1 gehoord die zonder vet loopt. Hoe is het oliepeil in de reductiekasten? Is er olielekkage zichtbaar?

Profiel  
 
lars&jackie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 04-02-2016

Gepost: 25 maart 2016 10:00 AM
  [ # 24 ]

nanko en furrugurrie, bedankt voor jullie reacties!

Was vergeten de melden dat een van de monteurs de reductiekasten bekeken had en had uitgesloten als oorzaak.

Hij had het toen ‘ie eraan ging beginnen wel over de aandrijfas en dat ‘ie daarnaar zou kijken cq in zou vetten. Hij was helaas zelf niet aanwezig toen we de bus weer gingen ophalen, zijn ervan uitgegaan dat dat gebeurd was maar volgens de laatste monteur was de aandrijfas niet los geweest. Bus heeft voor we ‘m kochten een aardige tijd stil gestaan en is weinig mee gebeurd. Hij is 1 maart gelijk naar de apk gegaan vanuit de stalling en toen door naar m’n eigen garage voor wat reparaties wat allemaal tussendoor moest ivm drukte/maar 1 brug, weer door naar andere garages ivm dat geluid dus wij hebben ‘m nu pas terug. Invetten etc zijn we dus nog niet aan toe gekomen.

Laten we hopen dat het idd de as is, zijn alleen net weg dit weekend dus ‘t wordt sowieso woensdag pas dat we ‘t kunnen bekijken. Zou wel heel apart zijn als geen enkele monteur daaraan gedacht zou hebben, maar laten we hopen dat ze gewoon allemaal geen zin hadden dat de C35 de brug bezet zou houden Wink

Oliepeil bak was overigens prima, al was er inderdaad wel wat lekkage te zien bij die kasten. Maar hadden al begrepen dat deze bakken een beetje kunnen lekken en dat dat dus goed in de gaten moet worden gehouden.

We gaan duimen dat het de as is mensen. En alvast superbedankt voor het aanbod nanko Smile Mochten er nog andere suggesties zijn van mensen die ‘t geluid van iets anders menen te herkennen, dan horen we dat graag.

Fijn forum is dit toch Smile

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 25 maart 2016 10:14 AM
  [ # 25 ]
lars&jackie; schreef:

Zou wel heel apart zijn als geen enkele monteur daaraan gedacht zou hebben, maar laten we hopen dat ze gewoon allemaal geen zin hadden dat de C35 de brug bezet zou houden

Toch wel hoor, je noemt het tripoïde huis, de tripoïde is de binnenste “kruiskoppeling” van de aandrijfas.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3544
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 maart 2016 01:16 PM
  [ # 26 ]

Ik vindt dat een beetje te veel tik-tik geluid voor een aandrijfas: Die kun je trouwens op een brug makkelijk controleren. 1. As vasthouden met een tang en wiel bewegen voor controle van de homokineet ( buitenste koppeling), en daarna met de tang de as bewegen voor controle van de Tripoide ( binnenste koppeling). Die buitenste koppeling is specifiek voor de C35, ( kun je los kopen), de binnenste tripoide zijn gelijke aan de DS. Ook los te koop, mocht dat het probleem zijn. Tweedehands as kan ook, maar dan moet je hem wel kunnen controleren..
Wat ik denk te horen is iets dat tegen de remklauw komt, loodje los in de velg of zo?
Je kunt de C35 met een garagekrik ( als je die een hebt, zo niet altijd handig om een band te verwisselen) rechtsvoor opkrikken en dan het wiel ronddraaien en horen of je het nog hoort? Als je de velg met band er af haalt kun je misschien iets zien en horen?
En voor de veiligheid: nooit onder een auto kruipen die op een krik staat, altijd “dubbel” zekeren, dus krik eronder, opkrikken, dan poot of blok eronder, iets laten zakken en de krik laten staan voor de zekerheid. Omdat je hem niet op de handrem wil zetten voor het controleren van de as MOET je de auto ook nog vastzetten tegen voor-achter bewegen, bij voorkeur aan de “diagonaal zijde, dus linker achterwiel met een paar grote bakstenen of zo vastzetten.
Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
lars&jackie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 04-02-2016

Gepost: 25 maart 2016 02:08 PM
  [ # 27 ]

Hartstikke bedankt voor je bijdrage! Hebben m inderdaad al op de krik gehad (gezekerd Wink) en gehoord dat er een bonkerig geluid van het rechterwiel afkomt als je daaraan draait, zit ook meer speling op dan het linkerwiel. Dus hebben wel het idee dat er daar iets mis gaat.

Remklauwen zullen ‘t niet zijn, vergaten erbij te zetten dat je het gebonk juist niet hoort als we wat steviger afremmen. Echt puur bij het uitrollen tot bijna stilstand en enkel vanuit z’n 1 of de vrij, al dan niet met koppeling ingedrukt. Rem wordt dan nog niet gebruikt. Harder rijden, gas even loslaten en weer gas bij geven geeft dit geluid niet.

Typisch hoor, in andere auto’s heel wat gierende fluitende schrapende zingende en beukende geluiden gehad en er achter gekomen wat ‘t was maar deze rare bonk is echt een nieuwe in het rijtje.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 maart 2016 02:20 PM
  [ # 28 ]

Het valt me op dat de frequentie van de bonk veel hoger is dan de omwentelingssnelheid van het wiel. Tand van het pignon weg? Bij mijn traction een aantal keren gehad, maar dan was het ook tijdens normaal rijden hoorbaar, en niet zo’n beetje ook!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 25 maart 2016 02:36 PM
  [ # 29 ]

Er zitten meerdere kogelbanen in de gewrichten van een aandrijfas, de kraak frequentie kan daarom best hoger zijn.
En met de info dat het kraken minder wordt bij stevig remmen, zijn de wiellagers ook verdacht.
De remschijf en dus de naaf worden door de remklauw gecentreerd en dan kan ik me voorstellen dat het wiellager ontlast wordt.
Aandrijfas er uithalen en nog eens kijken of het kraakt ?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3544
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 maart 2016 06:09 PM
  [ # 30 ]

Die C35 bakken zijn heel robuust, als je daar een tand van afbreekt dan hoor je dat wel, want dan draait alles in de soep. De reductoren zijn van hetzelfde laken een pak. Daarnaast kenmerken bakproblemen zich meestal door een gierend/zingend geluid.
Bak olie niveau controleer je door de vulstop aan de zijkant te verwijderen en te kijken of het olie niveau er tegenaan staat. Ik zou er persoonlijk een halve liter olie extra in gooien: Dan weet je zeker dat de secundaire as permanent in de olie staat. Vroeger was men bang dat de olie ging schuimen, maar “moderne” bak-olien hebben daar vrijwel geen last meer van.
Bij een C35 zit de remschrijf met 9 bouten vast een de naaf, die zelf weer gelagerd is op “de fusee” met de wiellagers. De remklauw zit met 2 bouten vast op de fusee. Kijks maar eens in de RTA/werkplaathandboek. Om de lagers te vervangen met de fusee uit elkaar, daar heb je een speciale sleutel voor nodig. Om de remschijf te vervangen moeten de lagers ook los, dus het loont de moeite als dat het probleem is om een serieus naar je schijven te kijken.. 
Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
2 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook