10 van de 55
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
Renovatie CX Turbo2: Le Général :: Hij rijdt!!!!
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 27 september 2016 12:10 PM
  [ # 136 ]

Hallelujah!!! Victory over the universe!!! Het pomphuis is eraf!!! Zondag laat in de middag, na oprekken met plamuurmessen en dergelijke, begon er beweging in de weerbarstige bout te komen en na nog eens liters WD40 en Rustco begon deze zowaar te draaien. Via de techniek “beetje heen, ietsje terug draaien” voorzichtig aan de slag gegaan en om 18u34 kwam het huis los. Huis en monteur maken het goed.

dikke smurrie/troep rondom de bout (de schacht heb ik nog niet schoon gemaakt, ik weet dus nog niet hoeveel en hoe ernstig de troep is die eruit gaat komen)

De lange bout die vast zat is aangevreten, maar ook weer niet heel ernstig. Ik moet nog even onderzoeken of deze straks weer bruikbaar is. Deze bleef trouwens in het huis zitten nadat alles loskwam. Ik heb m dus daarna nog uit het pomphuis moeten tikken en dat voelde aan alsof het door een dikke klei/kit heen getrokken moest worden.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 september 2016 12:14 PM
  [ # 137 ]

Je ziet het, de aanhouder wint.

Van harte met het bereikte resultaat! clap

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25387
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 september 2016 01:33 PM
  [ # 138 ]

had je het pomphuis ook heetgestookt?

Die draadeind heb ik nog wel liggen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 27 september 2016 06:00 PM
  [ # 139 ]
bogaard77 schreef:

had je het pomphuis ook heetgestookt?

Die draadeind heb ik nog wel liggen.

heet gestookt (enkele keren op verschillende momenten), veel wd40 en later met Rustco en heel veel klappen met de hammer op het huis.

Ik denk wel dat de combinatie van het heet stoken met de WD40/Rustyco de roest tot een soort klei-achtige prut omvormt. Ik ben zeer benieuwd hoe (en ook een beetje of) die prut uit de bus van het pomphuis komt.

 

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 september 2016 08:45 PM
  [ # 140 ]
le look le plus cool schreef:

Ik ben zeer benieuwd hoe (en ook een beetje of) die prut uit de bus van het pomphuis komt.

De schachten in het pomphuis voor de draadeinden zijn heel goed schoon te maken met een metaalboor.
Begin met 8 mm (maat draadeind) en telkens 0,5 mm groter.
Volgens mij past 9 mm zeker en 9,5 mm er mogelijk ook nog door.
Stoppen dus voordat de boor echt boort.

Over die draadeinden, hoeveel wil je er hebben? Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 27 september 2016 10:37 PM
  [ # 141 ]
René Jongejan schreef:

Over die draadeinden, hoeveel wil je er hebben? Laughing

DUUZEND!!!! Wink

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 04 oktober 2016 10:22 AM
  [ # 142 ]

Het pomphuis en de kanalen waar de bouten doorheen gaan schoongemaakt. En het zit allemaal wel goed eigenlijk. De buitenkant heeft natuurlijk wat sporen van het hameren, maar de sluitvlakken en de kanalen zijn allemaal weer mooi.

Er kwam behoorlijk wat prut uit de kanalen, de vorige keer is er blijkbaar met kit afdichtingen gemaakt (zie dikkere stukjes), maar misschien dat daardoor juist water is blijven staan in de kanalen…:

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 04 oktober 2016 10:33 AM
  [ # 143 ]

nu het pomphuis los is, ben ik doorgegaan met de tuimelaars en de bouten los te maken van de cilinderkop (wat zitten die dingen vast!)

De uitlaat-tuimelaars gingen makkelijk en konden ook makkelijk uitklaar om even schoon te maken.De inlaat tuimelaars (de lange as die ook met de bouten door de cilinderkop vast gehouden worden) zijn anders. Om de bouten zit een ringetje waardoor ze niet door de tuimelaar-as heen kunnen, maar het ringetje wil ook niet over het draadeind van de bout. Beetje vreemd. Die moet toch gewoon los kunnen???

De tuimelaars op hun as:

de betreffende ringetjes om de bouten (bij mijn vingers):

Wat zouden jullie zeggen? Volgens mij wordt het ook aangeraden om de bouten door de cilinderkop te vervangen als je ze losgehaald hebt (ivm de spanningen die er op staan en eventuele vermoeiing, meen ik).

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 04 oktober 2016 11:03 AM
  [ # 144 ]

Die ringetjes zijn van rubber toch….?
Deze zijn denk ik hard geworden na 30 jaar.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25387
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 oktober 2016 11:22 AM
  [ # 145 ]

Zijn rubber ringen idd. houden de olie in de tuimelaar as binnen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 04 oktober 2016 02:08 PM
  [ # 146 ]

oei, als dat rubber is, dan wordt t hard tijd om ze te vervangen!!! Er zitten meerdere rubber ringetjes in het pakking-pakket dat ik bij CX basis gekocht heb, zal binnen kort even een foto posten, want ik denk niet dat ik meteen de juiste er uit weer te vissen

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 04 oktober 2016 10:52 PM
  [ # 147 ]

rubber met de fysische eigenschappen van bakeliet:lol:

ik geloof niet dat er in een cx rekbouten zitten (niet 100% zeker hoor)
in dat geval kun je de bouten zelf wel “keuren”.
van de andere kant wat kost een setje? dan weet je het zeker.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 05 oktober 2016 08:45 AM
  [ # 148 ]
le look le plus cool schreef:

nu het pomphuis los is, ben ik doorgegaan met de tuimelaars en de bouten los te maken van de cilinderkop (wat zitten die dingen vast!)
....
Wat zouden jullie zeggen? Volgens mij wordt het ook aangeraden om de bouten door de cilinderkop te vervangen als je ze losgehaald hebt (ivm de spanningen die er op staan en eventuele vermoeiing, meen ik).

Als de bouten alleen op torsie worden aangetrokken hoeft dat niet, als ze na torsie met een hoek verdraaiing moeten worden aangetrokken dan wel.

Maar…vervangen kan geen kwaad.

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 05 oktober 2016 02:37 PM
  [ # 149 ]

dat zou ik eens even moeten checken, ik meen in de vraagbaak/haynes gelezen te hebben dat er alleen aanhaalmomenten zijn aangegeven. Wel in enkele, volgens mij drie, stappen opbouwen waarbij ik op een gegeven moment de motor warm moet laten lopen en daarna nog eens naar een bepaald moment moet aanhalen.

Dat laatste suggereert misschien wel dat het “rekbouten” zijn?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9866
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 oktober 2016 02:40 PM
  [ # 150 ]

Nee hoor, het zijn geen rekbouten. De laatste keer aanhalen is omdat als de motor warm wordt de pakking zich beter kan zetten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
10 van de 55
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook