11 van de 55
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Renovatie CX Turbo2: Le Général :: Hij rijdt!!!!
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25387
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 oktober 2016 03:18 PM
  [ # 151 ]

Als je de kop eraf hebt moet je een tap door de boutgaten halen om de prut eruit te krijgen. Of neem een oude bout waar je een rand uit het schroefdraad slijpt. Die maakt dan het schroefdraad schoon en de prut blijft in de sleuf hangen. Bout er weer uit en de juiste bout, licht ingevet erin.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 05 oktober 2016 08:10 PM
  [ # 152 ]

dat invetten dan alleen met hele dunne olie.
vet kan de draad afdichten waardoor je een cilinder lucht onder de bout samendrukt.
het aanhaalmoment zegt dan niets meer.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 06 oktober 2016 10:46 PM
  [ # 153 ]

ik heb begrepen dat je bij deze bouten sowieso niet in wil vetten omdat je dan de aanhaal momenten beïnvloed.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 oktober 2016 08:00 AM
  [ # 154 ]

Vreemd, in de montagevoorschriften van de Reinz-koppakking van mijn diesel staat dat je de draad en het oplegvlak onder de kop van de kopbouten dun moet insmeren met Molykote G Rapid Plus pasta. huh

En dus ook gedaan.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 07 oktober 2016 09:05 AM
  [ # 155 ]
le look le plus cool schreef:

ik heb begrepen dat je bij deze bouten sowieso niet in wil vetten omdat je dan de aanhaal momenten beïnvloed.

Het invetten beïnvloed inderdaad het benodigde aanhaalmoment.
Als gespecificeerd staat dat je de bouten licht moet invetten, en dan aanhalen met een voorgeschreven moment, dan ga ik ervan uit dit inderdaad het benodigde moment is voor ingevette bouten.

 

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 07 oktober 2016 03:00 PM
  [ # 156 ]

ok, toch wel even heel goed in mijn vraagbaak en Haynes-boek kijken. Probleem is wel dat beide de turbo versie er een beetje los aan hebben hangen, dus ik hoop dat dit soort details genoemd worden. Anders komt, neem ik aan de 2500 gti het dichtst in de buurt?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 oktober 2016 03:03 PM
  [ # 157 ]

Vaak bieden de montagevoorschriften, die door de fabrikant van de koppakking worden meegeleverd, alle benodigde informatie, zoals aanhaalmomenten en draaihoeken.

Al een nieuwe koppakking gescoord?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 07 oktober 2016 04:15 PM
  [ # 158 ]
René Jongejan schreef:

Vaak bieden de montagevoorschriften, die door de fabrikant van de koppakking worden meegeleverd, alle benodigde informatie, zoals aanhaalmomenten en draaihoeken.

Al een nieuwe koppakking gescoord?

jep, ik heb het hele pakkingspakket van CX Basis gekocht. Dat gaat waarschijnlijk wel tot over de 100 pakkingen, rubbertjes en ringetjes Surprised

Daar zit wel iets bij, maar ik dacht alleen de volgorde van los en vast draaien, maar ik zal nog eens kijken.

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 12 oktober 2016 10:55 PM
  [ # 159 ]

Nou ik heb eens even gekeken naar de info die ik kon vinden. Maar het was wat tegenstrijdig. In mijn vraagbaak staat de volgende opmerking (onder de omschrijving voor de benzine M-motoren):
“Zet de cilinderkopbouten van de M25/659 (2500 injectie) motor in vier fasen vast. Eerste fase met 40Nm; tweede fase natrekken onder een hook van 100 graden; derde fase natrekken onder een hoek van 100 graden. Laat de motor draaien tot de ventilator inschakelt en vervolgens drie uur afkomen. trek tenslotte de bouten aan onder een hoek van 45 graden.” Echter hierbij wordt nergens in dit hoofdstuk gemeld dat nieuwe bouten nodig zijn (en hoe meet je trouwens een hoe verdraaiing van 100graden….met je geodriehoek erbij??? beetje typisch)

Bij de koppakking zat een beschrijving die, als ik het goed onthouden heb, het volgende was:
in stappen aandraaien met:
- 20Nm
- 40Nm
- 60Nm
- stuk voor stuk losdraaien en weer vastdraaien met 60Nm
- motor warmdraaien en af laten koelen
- 60Nm
- stuk voor stuk losdraaien en weer vastdraaien met 60Nm
Bij deze beschrijving werd juist wel geadviseerd om nieuwe bouten te gebruiken.

Lekker dus. Better safe than sorry, dus die nieuwe bouten lijken mij gewoon verstandig. Maar wat is nu de juiste aanpak bij het aandraaien?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25387
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 oktober 2016 09:48 AM
  [ # 160 ]

ik heb NOG NOOIT nieuwe bouten gebruikt in de DS en CX blokken. Echt niet nodig als ze netjes zijn en niet ingevreten. Ik zou de beschrijving van de koppakking aanhouden. Maar de hoekverdraaiing methode heb ik gebruikt bij mijn cx turbodiesel emt Glaser pakking. werkt ook.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 oktober 2016 09:58 AM
  [ # 161 ]
le look le plus cool schreef:

Bij de koppakking zat een beschrijving

Welk fabrikaat heb je aangeschaft?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 13 oktober 2016 03:42 PM
  [ # 162 ]
René Jongejan schreef:
le look le plus cool schreef:

Bij de koppakking zat een beschrijving

Welk fabrikaat heb je aangeschaft?

Tja, daar zal ik zondag even naar moeten kijken. Afgelopen keer was mijn telefoon leeg voor foto’s/aantekeningen. Ik heb de pakkingen st iig als 1 geheel bij CX basis gekocht, speciaal samen gesteld voor de CX Turbo.

 

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 16 oktober 2016 06:03 PM
  [ # 163 ]

60 Nm lijkt mij heel weinig, maar als dat er staat zal het kloppen.

bij voorkeur de beschrijving van de pakking fabrikant aanhouden als die er bij zit.
voor de hoekverdraaiing kun je voor een paar euro een tooltje halen bij een auto gereedschap zaak.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 17 oktober 2016 11:14 AM
  [ # 164 ]

Ik heb gisteren even gekeken en het merk van de pakking is Victor Reinz en het bij behorende papiertje heb ik ook maar even gefotografeerd. Die omschrijving uit de CX Vraagbaak ging natuurlijk over de 2500 GTi en die heeft een lagere maximale druk dan de Turbo en zou ook een lagere aanhaalmoment hebben, schat ik zo in. Dat is voor mij nog een reden om de beschrijving van de pakking aan t houden ipv de Vraagbaak.

Blijkbaar is 60Nm het doel en wordt dat misschien met die 100 graden hoekverdraaiing ook gehaald, maar dat lijkt mij uiteindelijk ook maar een benadering. Gewoon meten met de momentsleutel doet het beter.

Gisteren ook de bouten gecheckt en de bouten die de inlaattuimelaars vast houden waren allemaal in orde, maar de andere bouten hebben “droog gestaan” en vertoonden vliegenroest. Bovendien zat er veel vuil aan die kant. Al met al volgens mij een goed idee om de bouten te vervangen. (de beschrijving bij de pakking is hier trouwens ook erg expliciet over)

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 17 oktober 2016 11:16 AM
  [ # 165 ]
erikkuiper schreef:

60 Nm lijkt mij heel weinig, maar als dat er staat zal het kloppen.

Ik vermoedde eigenlijk ook dat meer nodig was, maar heb daar geen ervaring mee. Wel gaat het hier natuurlijk om 17 bouten die elk met dit moment zijn aangedraaid en bovendien redelijk goed verdeeld zijn over de cilinder kop. Maar nogmaals, ik heb dus geen idee hoe dit bij andere auto’s zit, qua aantal bouten en aanhaalmomenten…

Profiel  
 
 
11 van de 55
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook