53 van de 55
« Eerste  < Vorige 51 52 53 54 55 Volgende > 
   
Renovatie CX Turbo2: Le Général :: Hij rijdt!!!!
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 29 maart 2021 05:51 AM
  [ # 781 ]

Dat dashboard herken ik Smile . Dat zit ook in mijn BX GT. Alleen zonder het turbowijzertje. Mijn bx is dan ook naturally aspirated…

Ik heb mijn dashboard eruit gehad omdat de dagteller en de oliepijlmeter het niet deden. Een beetje olie op de dagteller hielp, maar de oliepijlmeter heeft toch zijn eigen zin. Soms wel, soms niet werken.

Wat mij opviel bij het uiteen halen was dat veel functies niet in gebruik waren. Dat dashboard wordt dus teruggevonden in andere auto’s waaronder de CX.

Hierbij mijn dashboard.


dashboard gedemonteerd
by Sam Dewallef, on Flickr


deurverklikker
by Sam Dewallef, on Flickr
Ik heb ook enkele draadjes en contacten gestoken zodat alle lampjes/ verklikkers werken.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7520
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 29 maart 2021 08:01 AM
  [ # 782 ]

Dat is inderdaad verdacht hetzelfde. Was me niet eerder opgevallen. Maar ik heb maar één keer in een BX S2 gereden - en toen was mijn eigen auto nog een DS.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25361
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 maart 2021 08:02 AM
  [ # 783 ]

wat mij van de serie 1 opviel is dat het lampje wat altijd brandt een 24 volt was. In discussies kwam naar voren dat dat is omdat ie dan veel langer mee gaat en daardoor je het dash nooit hoeft te verwijderen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 29 maart 2021 08:51 AM
  [ # 784 ]

Misschien voor de duidelijkhied, alleen de bx GT en SPORT hadden dit exact dashboard (allebij serie 1). BX serie 1 heeft normaal de lunules (unieke snelheidsaanwijzers).
Vanaf serie 2 lijkt het erop, maar is de verklikker apart geplaatst bij de verwarming.

Geen idee of er iets 24V was, alleen het lampje voor de platte batterij was een ander type, maar ook op 12V volgens de elektrische schema’s.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27804
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 maart 2021 03:51 PM
  [ # 785 ]
Dwalf schreef:

Dat dashboard herken ik Smile . Dat zit ook in mijn BX GT. Alleen zonder het turbowijzertje. Mijn bx is dan ook naturally aspirated…

Ze lijken op elkaar, maar zijn niet hetzelfde Wink

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 06 april 2021 09:28 PM
  [ # 786 ]

nou het heeft me wel altijd verbaasd dat het bovenaanzicht waarin oa de geopende portieren worden aangegeven toch meer op een BX lijkt dan op een CX Wink

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 06 april 2021 09:34 PM
  [ # 787 ]

in de tussentijd wacht ik op nieuwe lampjes die meer rondom schijnen. Als die binnen zijn start er (vrees ik) een frustrerende zoektocht naar de werkende setup….ompolen van LED-jes, of toch slecht contact? Sowieso zitten er nog een paar rare errors in: knipperlichten vallen makkelijk uit bij vochtigheid (na een pittige regenbui doen ze t al niet meer). vaak krijg ik ze met een warme motor en de kap open weer aan de praat: dus ik vermoed een slecht contact ergens in het vooronder. Een mooie middag electronica speuren dus Wink

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 06 april 2021 09:35 PM
  [ # 788 ]

wat is trouwens de binnen diameter van de brandstofslag voor een CX T2? (die moet ik onderhand ook eens vervangen)

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 07 april 2021 08:35 AM
  [ # 789 ]

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2399
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 07 april 2021 10:24 AM
  [ # 790 ]

6 en 8 mm.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 21 april 2021 07:59 PM
  [ # 791 ]

lampjes zijn binnen en (niet geheel onbelangrijk) er is ook wat rust in de agenda, dus snel dat dashboard verbeteren. Laatst in het donker terug gereden en dan is het niet tof als je eigenlijk niet ziet hoe hard je rijdt….

Maar ik bemerkte ook een ander probleem, aanvankelijk leek het niet zo heftig, maar De Generaal zuipt, en naast benzine, is dat nu ook koelvloeistof (ik vul ‘m met hele liters bij en makkelijk om de week). Alleen zie ik nauwelijks sporen van lekkage. Alleen bij de onderste aansluiting van de radiator, maar dat is een oud euvel dat voor een groot gedeelte verholpen is (die buis staat ook op de vervangingslijst). Nu kan het zijn dat de koelvloeistof op een warm onderdeel komt en vrijwel meteen verdampt. Wat ook kan (dat is een beetje het worst-case-scenario waar ik voor vrees), dat de koppakking lekt. Zeker de achterzijde van het blok glimt. Kan ook olie zijn, ga ik morgen nog eens goed checken maar ik kwam er laatst achter met een warme motor, dus lastig voelen.

Ik weet wel dat ik een koelvloeistof lekkage had doordat ik bij het opbouwen van de motor aanvankelijk niet de juiste aanhaal momenten gebruikt heb. Zou het kunnen zijn dat een natte pakking nooit goed hersteld is?

Verdere signalen die wel of niet ermee te maken hebben: moeilijke start, vaak niet vanzelf en alleen dan met wat gas bijgeven en soms ook met de dreiging van weer afslaan. Ik vind het vermogen wat tegenvallen, maar ook weer niet altijd. Wat wel opvalt is dat boven de ongeveer 3000 t/min de motor gaat stotteren. Mogelijk dat de verhoogde druk dan makkelijker een lekkage laat werken. Wat denken jullie?

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7520
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 21 april 2021 08:17 PM
  [ # 792 ]

Zo veel koelvloeistof kwijt klinkt inderdaad als een lekke koppakking. Ik heb ooit met mijn DS gehad dat het water niet zozeer in de olie belandde maar in de verbrandingsruimte. De laatste meters reed ik bij het wegrijden opeens met een stoomwolk achter de auto. Als het dat is, is het wel vervelend, kop er af, opnieuw vlakken, nieuwe koppakking en na een paar duizend kilometer weer natrekken. Maar wie weet is er een andere verklaring.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9121
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 april 2021 06:23 AM
  [ # 793 ]

De betere garagist kan met een CO2-lekkagedetector op de vulopening van het koelsysteem meten of de koppakking lek is.
In dat geval komen er namelijk uitlaatgassen in en dat is meetbaar.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 22 april 2021 06:49 AM
  [ # 794 ]

Er bestaan ook tests waarmee je zelf kan vaststellen dat er CO2 in het expansievat zit, Midlock heeft zo’n kit in geloof dat HBM die verkoopt.

Maar als je uitlaatgas lekkage hebt naar het koelsysteem in die mate dat er zoveel koelwater verdwijnt dan moet er toch ook druk
(vrij veel) op het koelsysteem zitten tenzij de dop van het expansievat goed lek is.
Verder moet je dat dan ook zien aan de koelwatertemperatuur dat die heel raar gaat doen en heb je ook koelproblemen.
En je zou inderdaad ook moeten zien dat de auto abnormaal veel waterdamp uitstoot.
Ik wil niet zeggen dat de koppakking niet lek kan zijn maar ik lees niets van bovenstaande symptomen, daarom denk ik meer richting een lekkage
...

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25361
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 april 2021 07:07 AM
  [ # 795 ]

Of gescheurde cylinders…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
53 van de 55
« Eerste  < Vorige 51 52 53 54 55 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook