1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Andere (schonere) motor in CX?
CX46PK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 29-11-2011

Gepost: 15 februari 2016 10:59 PM

Omdat de trein laatst niet reed, toch met mijn CX Rotterdam in. Gevolg: waarschuwing van de gemeente! Ik wil heus meewerken aan schonere lucht, maar de CX niet opgeven. Wat kan ik doen om mijn 20 RE schoner te krijgen? En zou het mogelijk zijn om een moderne motor die aan de huidige emissie-eisen voldoet, in het vooronder te plaatsen? Veel duurzamer kun je niet rijden denk ik zo…
Ik ben benieuwd naar ervaringen, ook m.b.t. herkeuring RDW en toelating op de weg als ‘nieuw’ model.

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 16 februari 2016 01:02 AM
  [ # 1 ]

Alleen elektrisch maken heeft zin, andere aanpassingen worden tot op heden niet met een nuttige aantekening op het kentekenbewijs gehonoreerd door de RDW.

Het eendeei is bezig met katalysatoren, misschien kun je die eens bellen om te vragen hoe ze dat hebben aangepakt met de gemeente Roffa…

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 16 februari 2016 08:58 AM
  [ # 2 ]

Wat ik heb begrepen is iedere technische aanpassing zonde van het geld is omdat deze niet geaccepteerd wordt, ook achteraf ingebouwde katalysatoren niet.

Wat ik heb gehoord is dat blauwe kentekenplaten niet gescand (kunnen)worden…

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 februari 2016 10:09 AM
  [ # 3 ]

Dat is in de praktijk volgens mij niet helemaal waar.

Als je in het in NL bij de RDW niet voor elkaar krijgt ga je naar Duitsland. Als ze hier je kat goedkeuren heeft de RDW geen andere keuze dan de kat ook in NL op kenteken te zetten.

Maar ik het zelfs ook geruchten gehoord dat het ook via de RDW kan, hoe en wat weet ik niet, of het in de praktijk ook voor een CX lukt weet ik ook niet.

Ik weet ook niet of de kat geregeld moet zijn, en is dat wel mogelijk met een carb?

tim1993 schreef:

Wat ik heb gehoord is dat blauwe kentekenplaten niet gescand (kunnen)worden…

Tja blauwe platen kan je pas legaal gebruiken bij een auto van 1977 of ouder, dus nagenoeg alles met blauwe platen is toch 40 jaar en mag dus zonder problemen Rotterdam in. Over 1 of 2 jaar is alles blauw 40 jaar.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 16 februari 2016 11:17 PM
  [ # 4 ]
Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 26 februari 2016 10:56 PM
  [ # 5 ]

Hè, mag je Rotterdam niet in met een oudere benzine-auto? Utrecht weert bij mijn weten alleen de oude diesels. Naar de website geweest - ik leer bij: ook mijn CX mag de stad niet meer in. Fraai is dat, dat nou uitgerekend Rotterdam een regeling heeft zoals die in veel Duitse steden geldt.
Maar goed, je hebt dus een kans - geen zekerheid - dat als je de CX om laat bouwen naar een katelysator-versie zoals die in buitenlanden (Zwitserland?) geleverd is, dat je dan een ontheffing kunt krijgen. Mits de keuringen en testen goed uitpakken. Kweenie, lijkt me een hoop geld besteden zonder de garantie dat je er iets mee op schiet.

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 27 februari 2016 11:51 AM
  [ # 6 ]

In reactie op het voornemen moet je de link hier even aanklikken m.b.t. een millieuzoneactie

Ik ga het niet overtikken Wink

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 27 februari 2016 12:48 PM
  [ # 7 ]

Eh… CX46PK vroeg niet naar protestacties, maar naar ervaringen met schonere motoren. De e-DS van Duivekeet is een inspirerend voorbeeld: klik!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 27 februari 2016 04:44 PM
  [ # 8 ]

Of deze KLIK

Profiel  
 
Venzo
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 03 maart 2016 09:36 PM
  [ # 9 ]

Is er wellicht een mogelijkheid om er een moderne motor in te bouwen? Van bijvoorbeeld een DS5 of zo?

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 03 maart 2016 10:27 PM
  [ # 10 ]

Technisch mogelijk als je het heel erg hard wil, maar de obstakels zijn enorm. Makkelijker is de bestaande motor schoner krijgen. De investering is wel veel en veel meer dan de waarde van de auto. Wat niet mogelijk is behalve misschien bij ombouw naar electrisch, is om die brief van de gemeente niet te krijgen. Bij mijn weten kent de Nederlandse regelgeving geen mogelijkheid om een nieuwe milieu classificatie aan een oude auto te hangen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 maart 2016 10:03 AM
  [ # 11 ]

Toch hoor ik hier en daar wat berichten dat dat misschien in Nederland wel mogelijk zou zijn.

Wat wel werkt is de auto eerst naar Duitsland te exporteren en met kat op kenteken te zetten, daarna weer terug naar Nederland, dan zijn ze verplicht de kat ook hier op het kenteken te zetten.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 maart 2016 10:22 AM
  [ # 12 ]
Arjan Verkade schreef:

dan zijn ze verplicht de kat ook hier op het kenteken te zetten.

Nee! Dat is NIET correct, in NL wordt een buitenlandse milieucode niet overgenomen, men gaat hier uit van de basis typegoedkeuring zoals ie bij ons in de RDW database staat.

Het wijzigen van de emissiecode zou alleen kunnen als de auto een nieuwe emissietest ondergaat bij bv TNO en dat is heel duur.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 maart 2016 11:15 AM
  [ # 13 ]

In geval van een CX bestaat die milieu code al in de database, nemen ze hem dan ook niet over?

Ik kan me wel voorstellen als de auto vanuit de fabriek nooit met kat geleverd is dat wel voor een grotere uitdaging zorgt.

Ik dacht ook iets gelezen te hebben dat een garage in Rotterdam bezig was om een 2CV van kat te voorzien en te laten keuren in NL.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 maart 2016 03:15 PM
  [ # 14 ]

Alleen indien de gemeente bereid is voor een auto met katalysator een ontheffing te verlenen, Is is hier uit te komen. En dan heb je het dus voor één auto geregeld voor één milieuzone. Maar een gemeente hoeft zo’n ontheffing niet te verlenen. En ja, in Duitsland is dat beter geregeld.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 maart 2016 03:27 PM
  [ # 15 ]

In geval van Rotterdam moet er bewijs aangedragen worden in de vorm van het kentekenbewijs, dus het zal wel degelijk eerst bij de RDW geregeld moeten zijn voordat de gemeente een ontheffing afgeeft.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook