Lekke band met 160
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 17 februari 2016 10:12 AM

Gisteravond in Duitsland op de Autobahn met 160 ineens alle toeters en bellen op het dashboard in paniek. Rechter achterband zou lek zijn, maar ik merkte werkelijk helemaal niets. Rustig gas los gelaten en kalm naar de dichtstbijzijnde afslag gereden (ongeveer 2 km) waar ik er toch af moest. Daar op een veilige plek geparkeerd en ja hoor: het beruchte ventiel was eruit geschoten. Beetje eigen schuld, want ik had vorige week al gezien dat het gedeeltelijk was afgebroken, maar dom, dom, dom, vergeten de garage te bellen. Gelukkig rijd ik hydropneumaat en is dus een bandenspanningscotrolesysteem (3x woordwaarde) geen overbodige luxe op een C6. Overigens knap dat als je die sensor verliest de computer wel meteen weet dat dat een lege band moet betekenen.
Binnen 10 minuten reservewiel erop gezet (staat wel een beetje truttig zo’n thuiskomertje onder een C6). En nog op tijd voor mijn afspraak ook. Smile
Vanmiddag even naar de garage om band te controleren en nieuw ventiel te monteren. Met sensor zijn ze duur geloof ik, maar ja, wel nuttig dus. Ik zal meteen een afspraak maken voor een beurt onze dame, die heeft ze wel verdiend vind ik met bijna 18.000 km op de klok. Smile

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 februari 2016 10:15 AM
  [ # 1 ]

Waarom rijd je niet door zonder die sensor?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 17 februari 2016 10:20 AM
  [ # 2 ]

Ik heb nu thuiskomer eronder waarmee je aar 80 mag. Afhankelijk of de garage ventiel met sensor op voorraad heeft laat ik die erin zetten. Want met 3 sensoren blijf je foutmelding krijgen en die sensor heeft in zoverre z’n nut bewezen (behalve dan dat-ie eruit is geknald), dat bij een echt lekker band je het dus anders echt niet merkt (totdat het wellicht te laat is). Anders tijdelijk gewoon ventiel erin (of tijdelijk dan maar een zomerbandje erop) en bij de beurt volgende week de boel weer in orde maken.

Afbeelding Bijlagen
2016-02-17_09h23_30 (3).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Gepost: 17 februari 2016 11:02 AM
  [ # 3 ]

ER zijn reparatie setjes te koop voor afgebroken sensors. Je kunt ook een tweede handsje kopen en de oude elektronika omzetten zodat je de sensor niet op de auto hoeft in te leren. Nieuwere versies gaan overigens nooit meer stuk. Ik heb nog winterbanden die acht jaar oud zijn en nog steeds probleemloos.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 17 februari 2016 11:05 AM
  [ # 4 ]

Hey Geo, even OT maar zie ik daar de kruising in Meerssen-west bij de basisschool?

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 17 februari 2016 11:17 AM
  [ # 5 ]

André, help je mee zoeken naar het ventiel op de Duitse Autobahn tussen Heerlen en Aachen? Wink

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 17 februari 2016 11:17 AM
  [ # 6 ]

Scherp gezien Maarten! Smile

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Dimbo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 27-11-2019

Gepost: 28 december 2019 06:07 PM
  [ # 7 ]

Beste Geo,
Het is gelukkig al even geleden deze lekke band, maar ik bleef even hangen door je thuiskomertje.
Omlangs heb ik een C6 op LPG laten zetten en kan dat enorme standaard reservewiel niet meer goed kwijt. Bij Lijzenga in Damwoude zeiden ze me dat er geen thuiskomertjes zijn voor de c6. Zij zouden het wel weten dacht ik, totdat ik jou Topic las. Kun je mij vertellen war je dit thuiskomertje gevonden hebt?

Profiel  
 
Gepost: 28 december 2019 09:41 PM
  [ # 8 ]

Thuiskomertje is standaard in de 3.0 HDI. De normale past er niet meer
in door de gewijzigde achterkant van de C6 3.0 HDI vanaf 2009.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 december 2019 07:49 PM
  [ # 9 ]

Bij mij in de C5 met 19 inch velgen ligt ook een thuiskomertje. Gezien de 18 inch variant velg gedeeld wordt met de C6 vermoed ik dat een C5 reservewiel ook op de C6 past.

Profiel  
 
Gepost: 30 december 2019 10:48 AM
  [ # 10 ]

Het citroen nummer voor het reservewiel thuiskomertje is 5401.V met maat 4B18 5-32

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 02 januari 2020 12:30 PM
  [ # 11 ]

Het klopt inderdaad: bij de 3.0 HDI past geen volwaardig reservewiel vanwege een andere uitlaat en zit dus standaard een thuiskomer.
Als alternatief kun je natuurlijk ook een compressortje met bandenreparatiekit in de auto gooien. Dat is tegenwoordig standaard bij veel nieuwe autos’s, maar ik heb geen ervaring met het gebruik ervan. Ik vermoed dat het in mijn geval weinig soelaas had geboden, daar het ventiel eruit was geknald…

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook