2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Hoe monteer je een helicoil ?
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 23 februari 2016 06:49 PM
  [ # 16 ]

Na het perslucht nog even de motor laten draaien met startmotor en zonder ontsteking aan. Alu slijpsel kan overigens niet veel kwaad doen aan de kleppen e.d.

Ik heb ondertussen 2 bougiegaten gerepareerd met Midlock: 1e keer met een setje van Waterman, de 2e keer met een eigen setje. Heb deze dan ook achter in de DS liggen.

Midlock 281-5-CD (met o.a. 2 passende draadbussen) (Eur 40,-) en draadbussen 281-C (M14x1,25 en 11mm hoog) (Eur 2,- p.s.)

Uitlaatspruitstukdraad in de kop heb ik met V-coil gerepareerd. Heb daar nu meerdere sets van.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 23 februari 2016 08:03 PM
  [ # 17 ]

Bij mijn DSuper5 is enkele jaren geleden ook een draadbus geplaatst. Toen ik vorig jaar de bougies wilde vernieuwen, kwam die draadbus met de bougie mee omhoog. Ik heb hem, met een nieuwe bougie weer teruggeplaatst. Binnenkort moet ik de bougies weer vernieuwen en ben bang dat ik de bus er weer uitdraai. Stel dat dit gebeurt, zou ik dan de draadbus vast kunnen zetten met wat Loctite?

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25392
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 februari 2016 09:25 PM
  [ # 18 ]

nee, geprobeerd. werkt niet. Nieuwe bougie is nieuwe draadbus. Moet je op voorraad houden.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
erictollenaar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-2013

Gepost: 23 februari 2016 09:35 PM
  [ # 19 ]

Bogaard heeft geljk. Met loctite vastgezette onderdelen krijg je doorgaans los door ze op te stoken. En voor zover ik weet wordt een bougie ook best warm Smile

Profiel  
 
erictollenaar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-2013

Gepost: 23 februari 2016 09:35 PM
  [ # 20 ]

Bogaard heeft geljk. Met loctite vastgezette onderdelen krijg je doorgaans los door ze op te stoken. En voor zover ik weet wordt een bougie ook best warm Smile

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2956
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 23 februari 2016 09:54 PM
  [ # 21 ]

En dat is mijn bezwaar tegen een draadbus: die nieuwe draad gaat ook slijten en als die gaar is kan je niets meer. Een Helicoil blijft altijd zitten en omdat hij van staal is slijt hij niet. Porsche plaatst van fabriekswege helicoils in de bougiegaten.
Maar bij een DS durf ik het niet een helicoil met kop er op te plaatsen.
Bij een A-type (of een GS) is plaatsen Helicoil goed te doen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25392
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 februari 2016 11:09 PM
  [ # 22 ]

tsja. bougie wissel elke 10.000 km. dat houdt het bougie gat makkelijk 10 jaar uit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2956
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 26 februari 2016 02:54 PM
  [ # 23 ]

30 jaar geleden voor het laatste gedaan, maar de helicoyl zit er in!!


Tappen, met een zelf gemaakt pijpje over de tap om goed te richten


Vol proppen met watten, voor het geval ik straks het breek pennetje laat vallen


Helicoyl plaatsen


Hij zit, het breek pennetje zie je duidelijk zitten


Opluchting, ik heb het breek pennentje en de onderste draad zit ook nog goed.
Nu de watten er uit en klaar!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 februari 2016 11:04 PM
  [ # 24 ]

Goed idee die watten!

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 25 februari 2018 04:52 PM
  [ # 25 ]
bogaard77 schreef:
waterman schreef:
Egbert schreef:

Vliegt vandaag de bougie er uit bij mijn Ami 6. Gelijk een helicoil setje besteld

Voor bougiegaten gebruik ik altijd draadbussen. Ideaal, snel en veilig.

Ik ook. gaat perfect. Zelfs bij de DS en GS gelukt!

Oud draadje, maar moderne “problemen”...

Ik wil een bougiegat van een DS blok repareren met een draadbus.
Welk setje kan ik het beste aanschaffen? (merk?)
Waar verkrijgbaar?
Hebben jullie nog tips?

 

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 26 februari 2018 12:15 PM
  [ # 26 ]

Ik heb voor het herstellen van de schroefdraad Midlock 281-T gebruikt. Meerdere keren. Gaat perfect, maar wel heel goed richten bij het ruimen (opsnijden). En de nieuwe schroefdraadhuls met kopervet aanbrengen. En natuurlijk bij iedere bougiewissel (volgens fabrieksopgave bij kleine beurt = 5000km) schroefdraadcheck. Bij die wissel is de bougie zowel als busje goed demonteerbaar als je kopervet hebt gebruikt. En monteren vast = vast, niet kapotdraaien.

https://www.kramp.com/shop-be/nl/830740/803954/753542/281T+Tap+overmaats+M14x1,25

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 27 februari 2018 10:48 AM
  [ # 27 ]

OK. Dank voor je reactie !

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 16 maart 2018 11:48 AM
  [ # 28 ]
Marcel Gosselink schreef:

....zou ik dan de draadbus vast kunnen zetten met wat Loctite?

bogaard77 schreef:

nee, geprobeerd. werkt niet…..

Ook niet met hittebestendige Loctite 272?

http://www.loctite.co.uk/loctite-4087.htm?nodeid=8802623717377

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25392
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 maart 2018 03:18 PM
  [ # 29 ]

Weet ik niet. die busjes kosten niks. Gewoon bougie met nieuw busje wisselen. NGKs gaan 10.000km mee…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 16 maart 2018 06:47 PM
  [ # 30 ]

Of nog beter: bougie NGK Iridium HIX. Stukje duurder, maar gaat bij mij zomaar 50000 (VIFTIGduizend!) mee.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook