8 van de 9
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 Volgende > 
   
Restauratie ID20F 1972 Break
douwewytske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 13 augustus 2017 08:51 PM
  [ # 106 ]

AZ, volgens mij heb ik die moeren gewoon losgedraaid, hoewel ze geborgd zijn d.m.v. het inkepen van de moer draai je ze zo los. Dit geldt ook voor andere moeren waar dezelfde manier van borgen gebruikt wordt. Als je naderhand de moer weer gebruikt is de kans wel groot dat de inkeping in de moer (die je eerder al wat kapot draaide) niet weer kunt gebruiken. Dus de moeren omwisselen of een paar nieuwe scoren.

Het restaureren van mijn break is ook één van de vele dingen die ik graag doe in mijn vrije tijd, daardoor gaat het niet snel maar dat hoeft eigenlijk ook niet, ik heb nog vervoer en geniet zo van de restauratie als ik er tijd voor heb. Ik verwacht dat het nog wel twee jaar duurt voor de break de weg op kan. Misschien tegen de tijd dat ze allemaal klaar zijn maar eens een meeting voor breaks organiseren?

Vanavond ben ik even met de hoogteafstelling bezig geweest, de break opgekrikt tot deze op de juiste hoogte staat, toen de stangen naar de stabilisatorstangen gedraaid tot de regelventielen op “dicht” stonden. Nu kan ook de handhoogte regeling afgesteld worden. Eerst nog even wat rubben doorvoertules bestellen waar de lange stang van voor naar achter door kan lopen. Daarna maar eens met de leidingen beginnen. Dit probeer ik stap voor stap te monteren, daarbij gebruik maken van de oude leidingen als voorbeeld, maar ook het schema erbij om ook te snappen hoe alles loopt en werkt. Ik kom bij deze break toch dingen tegen die vroeger eens vervangen zijn door “iets wat ook wel past”.

Profiel  
 
douwewytske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 04 oktober 2017 10:23 PM
  [ # 107 ]

Het leidingwerk komt steeds verder, toch wel een leuke puzzel en dankzij de foto’s komt het wel weer goed. Ik kom er ook achter dat er geen eenduidig hydraulisch schema is, er is in de loop van de tijd toch wel wat gewijzigd. Sommige nylon retourleidingen zijn ook slecht. Dit is nieuw wel te krijgen maar soms zit er een huls op het uiteinde. Is dit er zelf op te maken of is hier een andere oplossing voor? Als ik de leiding gewoon vernieuw zonder deze huls lekt het waarschijnlijk. O ja, foto’s volgen nog.

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23042
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 oktober 2017 11:09 AM
  [ # 108 ]

Het heet rilsan en dat is in meerdere diameters te koop. je kan dan een dikkere op de dunnere lijmen om zo het ‘eikeltje’ samen te stellen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
douwewytske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 05 oktober 2017 11:26 AM
  [ # 109 ]

Dank je, is er dan nog speciale lijm voor of kan het met 10 seconden-lijm?
Er komt geen druk op maar het moet wel LHM bestendig zijn.

Profiel  
 
douwewytske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 06 december 2017 09:41 PM
  [ # 110 ]

De laatste tijd heb ik mijn vrije tijd besteed aan de demontage en revisie van mijn Lanz Bulldog, de versnellingsbak was kapot en dus een mooie aanleiding om het binnenwerk te vernieuwen. Terugkijkend naar 1954, het bouwjaar van deze trekker,is dit qua techniek toch veel simpeler dan de DS die ergens in 1956 werd ontworpen. Al sleutelend aan beide objecten is het eigenlijk niet voor te stellen dat deze in ongeveer dezelfde tijd te koop waren. Ik weet, een trekker en een auto vergelijken is niet logisch maar de gebruikte technieken geven toch weer aan hoe vooruitstrevend Citroën was.

Maar nu over de break!
Vrijwel alle leidingen zitten er nu op, ook de retourleidingen zitten aangesloten.
Voor het bundelen heb ik tijdelijk wat bundelbandjes gebruikt, ik vermoed dat hier origineel van die rubber Citroën bandjes om hebben gezeten. Het was onderin een vette boel dus die bandjes zijn in de loop van de tijd verloren gegaan.Nu heb ik de motor tevoorschijn gehaald en ga mij daar de wintermaanden mee bezighouden.

Overigens vraag ik mij af waarom er bij de DS en zelfs CX nog lekzakken worden gebruikt. Als je een simpel hydrauliek manchet plaatst op de plek waar nu de O-ring met nylonring zit, eventueel met een stofkering of stofhoes, heb je geen problemen, geen lekkage en geen extra retourleidingen nodig.
Omdat het bij de CX en wellicht nieuwere types ook nog wordt toegepast zal daar een reden voor zijn?
Ik ben heel benieuwd.

Afbeelding Bijlagen
20171206_151729.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38287
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 06 december 2017 09:52 PM
  [ # 111 ]

Er moet enige lekkage zijn langs de piston om voor smering te zorgen. Daarbij heeft de lekzak twee functies: opvangen van de lekolie en zorgen voor een stofdichte afdichting zodat de piston schoon blijft.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
IDealist
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1248
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 06 december 2017 10:16 PM
  [ # 112 ]

Zonder retourleidingen zou de druk in die manchet uiteindelijk even hoog worden als in de cilinder. Dat trekt ook een moderne manchet niet… Dus die manchet werkt alleen indien er GEEN lekkage zou zijn, maar als gezegd, die lekkage is nu juist beoogd.

Mooi, weer een stap verder. Gebruik je nieuwe leidingen? Zou je svp zo veel mogelijk overzichtsfoto’s van de leidingen willen maken? Voor jezelf natuurlijk leuk, maar voor mij vooral heel bruikbaar… Smile Je hoeft ze niet allemaal hier te plaatsen, maar als je ze met mij zou willen delen dan scheelt dat mij weer veel gepuzzel. Ik heb in overleg met de bekende DS specialist bij mij om de hoek besloten om de oude leidingen de hergebruiken. Voor zover niet aangeroest en dan zeker niet ingepit kan dat prima. Van de leidingbundel langs de linker kokerbalk was er 1 aangeroest en ooit gerepareerd, de rest was geheel roestvrij (in de Dinitrol). Die maak ik schoon en spuit ik opnieuw. Die ene maken zij nieuw voor mij. De rest vooral heel goed schoonspuiten, ook van binnen! De rest idem. Zo doen zij dat ook. Weet ik zeker dat ze passen…

Citroen ID20 F Break ‘71, Citroen ID20 F Break Luxe ‘74 (under reconstruction), 2CV4 ‘74, Mehari ‘77

Profiel  
 
douwewytske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 07 december 2017 10:11 AM
  [ # 113 ]

Toch is het technisch heel simpel om een veercilinder toe te passen die zonder lekkage werkt, in de landbouw wordt niet anders gebruikt, daarbij zit er meer ruimte om de zuigerpen om deze zo te kunnen smeren. Op de plek waar de zuiger naar buiten komt zit dan een bronzen of nylon bus voor de geleiding en een hydrauliek manchet voor de afdichting. Met manchet bedoel ik niet een hoes maar een soort oliekeerring voor hoge druk (tot circa 400 bar).
Daarom is het me nog steeds niet duidelijk waarom een innovatief bedrijf als Citroën hier niet voor gekozen heeft in de latere productiejaren.

Foto’s heb ik genoeg en heb daar heel veel voordeel van gehad tijdens de montage. Alle “normale” leidingen heb ik nieuwe voor gemaakt van RVS, de oude waren deels verroest, deels vervangen door koper al dan niet met koppelstukjes ed.
De oude leidingen heb ik wel als voorbeeld gebruikt bij het terugplaatsen van de nieuwe.
Alle andere leidingen (zoals van het remventiel) heb ik zo schoon en roestvrij mogelijk gemaakt en in de lak gespoten. Een vloeibare coating voldoet trouwens ook prima.

Profiel  
 
AZ
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1504
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- Ami 6 Berline
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 07 december 2017 10:27 AM
  [ # 114 ]

En waar haal je die leiding als ik vragen mag? Citrotech?

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23042
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 december 2017 10:35 AM
  [ # 115 ]

Ik hoop dat je dikke hogedruk leidingen heel zullen blijven….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
douwewytske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 07 december 2017 10:50 AM
  [ # 116 ]

Ja klopt, heb ze bij Citrotech gehaald.
@Bogaard, als je met de dikke leiding die tussen pomp en regelaar bedoeld, deze heb ik nog niet. Dit is volgens mij de zwaarst belaste omdat deze nogal wat klappen opvangt.
Ik heb ergens in het forum al eens gelezen dat hier wel een hydrauliekslang voor werd gebruikt.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3032
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0 HDI Break Exclusive 100kW BVA6
Gepost: 07 december 2017 10:56 AM
  [ # 117 ]
douwewytske schreef:

Toch is het technisch heel simpel om een veercilinder toe te passen die zonder lekkage werkt, in de landbouw wordt niet anders gebruikt

Klein verschilletje: De heen-en-weer frequentie van een veercilinder is VEEL hoger dan bij industriële toepassingen. door het systeem met bewuste lekkage houd je de boel heel.
En hoe moeilijk dat kennelijk is: In de C5 PH III en de C6 gaan de auto’s een stuk langer mee dan de veercilinders.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23042
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 december 2017 11:53 AM
  [ # 118 ]
douwewytske schreef:

Ik heb ergens in het forum al eens gelezen dat hier wel een hydrauliekslang voor werd gebruikt.

Yep. Hier de SM versie:

slang kost 13 euro…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
douwewytske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 07 december 2017 12:11 PM
  [ # 119 ]

Ja, die bedoel ik! zijn die compleet verkrijgbaar of kan elke hydrauliek boer dat zelf maken?

Dat de zuiger zeer veel slagen maakt en dat daarom enige lekkage gewenst is lijkt plausibel. Ik ga vanavond eens kijken hoe dat bij Porsche en Mercedes zit, daar zijn het dacht ik complete sets zonder lekmogelijkheid, maar twijfel daar nu ook aan.

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23042
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 december 2017 12:15 PM
  [ # 120 ]

Ik heb ze bij de locale hydrauliqueboer laten maken. Je mag niet zeggen dat het voor een remsysteem is. Dan maken ze ze niet!
Wel heb je een verloop nodig van Citroen naar standaard hydrau. Destijds door WvdLaan gemaakt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
 
8 van de 9
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook