6 van de 20
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Restauratie ID20F 1972 Break
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 09 april 2017 10:28 PM
  [ # 76 ]

Die beperkte vrije slag herken ik wel. Ik heb hier 2 sets draagamren liggen en had 2 jaar geleden die van mijn andere break ook in de handen, die waren gereviseerd. Kortom: volgens mij normaal. Heb ook nieuwe rubbers klaarliggen. Best een investering, maar wel belangrijk.

Welke bewerkingen heb jij aan je draagarmen gedaan? Waren ze goed? Lagers open gehad? Hoe gereinigd voordat je ze hebt gespoten?

Let er straks op dat je je stabilisatorstang met stelplaatjes monteert zodanig dat je daarmee een voorgepsorgrammeerde weerstand hebt op de kunststof bussen. Zie wpb. Zeker nu er ook lak tussen zit (als je die niet wegschuurt) is de dikte gewijzigd. Er bestaan diverse diktes stelplaatjes.

Dit weekend weer heerlijk getoerd met de DS break: weekendje met familie, 4 fietsen op de trekhaak(drager)!!, 36 flessen wijn in de koffer, 2 leren hutkoffers op het dak en o o wat rijdt dat steady en comfortabel. Je merkt echt niks van die 75-80 kg op de kogel. Het blijft een briljante voiture!

Succes verder!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 10 april 2017 08:38 AM
  [ # 77 ]

Dank je, dan zal de beperkte slag wel zo horen.

De halve voortrein was in het verleden al eens gereviseerd(?) getuige de stickertjes van Chyparse. Toch draaiden de draagarmen niet lekker, dit was te wijten aan een te krappe speling. De stelmoeren waren dus te vast gedraaid, door deze een slagje los te draaien liepen ze soepel zonder zware punten of speling.
Toch heb ik ze er naderhand nog uit elkaar gehad om de lagers goed te kunnen bekijken, deze zijn nog in hele goede staat dus alles weer in elkaar gezet.
Het spuiten heb ik bewust als geheel gedaan, bij dit soort onderdelen beschadigd het altijd weer bij het in elkaar zetten. Alles is zoveel mogelijk geschuurd en ontvet, daarna in de epoxy-primer met een laag 2K zwart als aflak.

Het verhaal van de stabilisatorstang had ik al even bestudeerd, er moet inderdaad een soort voorklemming zijn waarbij de stang met een bepaald moment moet kunnen draaien. Het moet dus enigszins klemmen in de kunststof lagering.
De drukveren van de kogelkoppelingen heb ik ook vervangen, 2 van de 4 waren gebroken.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 10 april 2017 09:39 AM
  [ # 78 ]

Wat ik erover hoor is dat die lagers zelden kapot gaan tgv slijtage, maar enkel lijden van stof en water tgv kapotte keerringen/ stofkappen. De beste set die ik heb gaat ook open, ontvetten, stralen, monteren en nieuwe stofkappen. Dat in in x spuiten is wel een idee ja. Weet jij of de draagarmhuizen ook zwart waren of onbehandeld aluminium? Mijn rijdende break heeft schoon gestraalde alu huizen, onbehandeld. De andere originele lijken ook geen zwarte lak te bevatten, maar je ziet het wel vaak gedaan worden.

Wat betreft de boutjes en het passiveren: ik vind het dapper… Ik ben er halverwege de demontage op overstapt om alle bevestigingsboutijes met tiewraps en sealbags aan betreffend onderdeel te hangen, zodat ik weet watbij elkaar hoort. Het onderdelenboek geeft hierin ook veel info. Verder kies ik voor hergebruik op plaatsen die buiten het zicht zijn en indien de bouten en moeren heel goed zijn, verder koop ik ze nieuw (Burton Car 2CV parts bijvoorbeeld, heeft zelfs M9 bouten en en moeren, of Citrotech).

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 10 april 2017 10:18 AM
  [ # 79 ]

Of de draagarm huizen zwart waren weet ik niet helemaal zeker, die van mij zat wel oude en verweerde zwarte verf op en de nieuwe (gereviseerde) van Citrotech zijn ook zwart.

Wat ik ondertussen ervaren heb ik dat het maken van heel veel foto’s vanuit verschillende hoeken erg waardevol kan zijn, sommige beugeltjes voor de leidingen bijvoorbeeld kun je op verschillende manieren monteren en dan blijkt er ineens ook nog een gaatje met schroefdraad naast te zitten.
Alle boutjes heb ik opgemeten en opgeschreven waar deze zit. Zo heb ik drie kantjes A4 vol geklad.

Zelf heb ik goede ervaring met Citrotech, goede kwaliteit en als je het ophaalt krijg je ook nog uitvoerig advies.

Afbeelding Bijlagen
20170409_201810.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 10 april 2017 03:43 PM
  [ # 80 ]

Ik heb alles gefotografeerd op lijntjes whiteboard. Heb ik meteen de afmetingen. iPad erbij en gaan…

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 11 april 2017 11:29 AM
  [ # 81 ]

Ja is ook een prima manier, leve het digitale tijdperk!
Op het moment dat je het demonteert is alles eigenlijk heel logisch maar later gaat toch het op elkaar lijken en zijn er onderdeeltjes die nagenoeg gelijk zijn maar toch heel verschillende functies hebben.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 11 april 2017 03:37 PM
  [ # 82 ]

Ik herken helemaal niks van al die onderdelen, horen die op een DS?? Laughing

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 516
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 11 april 2017 09:19 PM
  [ # 83 ]

Dat komt vast omdat al die onderdeeltjes van jou DS glimmen en in nieuwstaat zijn….

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 11 april 2017 09:55 PM
  [ # 84 ]

Nog niet alles hoor, maar dat gaat nog wel gebeuren! Smile

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 15 april 2017 11:25 AM
  [ # 85 ]

De hulpstuurhuizen heb ik weer in elkaar, voorzien van nieuwe lagers.
Deze zijn ooit al eens gemodificeerd zodat er gewone kogellagers in kunnen.

Beide halve voortreinen zijn weer op de koets gemonteerd, bij het monteren van de stabilisatorstang heb ik toch wat vraagtekens.
Volgens het WPHB moet er een zeker vooklemming zijn in de lagerbusjes. Deze busjes heb ik nieuw geplaatst en heb zelf een aantal vulplaatjes gemaakt om alles goed af te kunnen stellen.
Vervolgens moet de as gaan draaien bij een moment van 2-3 kgm (2-3 kilogram op een afstand van een meter). De afstand van het hart van de as tot de kogel is ca. 10cm. Een simpel rekensommetje leert dat op de kogel dus een kracht van 20-30 kg zou moeten komen voordat de stabilisatorstang gaat draaien, als beide kanten aangeklemd is, zou hier dus 40-60kg op moeten. Met de hand is deze dan niet meer te bewegen. Dit lijkt me overdreven en ik maak waarschijnlijk een denkfout?

Verder kwam ik erachter dat deze stabilisatorstang er altijd verkeerd ingezeten heeft. Dus links en rechts omgewisseld. Op zich niet erg alleen krijg je de stelmof met verschillende schroefdraad aan de rechterkant i.p.v. de linker.

Afbeelding Bijlagen
20170415_105305.jpg20170410_205201.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 553
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 15 april 2017 01:24 PM
  [ # 86 ]

Heb je je chassis op enkel houten paaltjes leunen? Zie eerste foto. Is dat niet wankel?

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 15 april 2017 07:36 PM
  [ # 87 ]

Had je het chassis zelf gestraald trouwens?

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 15 april 2017 08:15 PM
  [ # 88 ]

@DS Frank: zo lijkt het inderdaad wel. Toen ik de koets helemaal kaal had heb ik twee bokken gemaakt, zodanig dat het geheel kan draaien. Aan de voorkant zit een as van rond 30mm door het gat in de voorste balk. Aan de achterkant zit een strip tussen de bumperbevestigingen. Ook hier zit een draaipunt op. Reuze handig tijdens het lassen, spuiten en het behandelen van de holle ruimten. Het geheel hangt nu nog in deze bokken en dat is voor het sleutelen niet handig, vandaar de kleine bokjes om te voorkomen dat het geheel steeds zijwaarts draait. (zie ook de afbeelding op blz. 3)

@AZ: Ja het stralen heb ik vorige zomer zelf gedaan. Heb hiervoor een mobiele compressor gekocht om voldoende luchtcapaciteit te krijgen. Voor het stralen zelf heb ik een (te goedkope) straalketel gekocht. Het is uiteindelijk wel gelukt maar het is eigenlijk een linke bezigheid. Enkele minuten na het stralen spoot de slang los van de ketel, omdat ik flink in de beschermende kleding zat gebeurde er niks, maar kreeg wel een douche van grit over me heen. Ik moet er niet aan denken als ik in een T-shirtje had gestaan…
Ook daarna heb ik heel vaak de slang moeten inkorten omdat er gaten in werden geblazen. Waarschijnlijk moet ik een betere kwaliteit slang gebruiken.
Van een oude veiligheidshelm heb ik een soort overdrukhelm gemaakt zodat het glas niet steeds beslaat en er constant frisse lucht ingeademd wordt.
Als ik nu kleinere onderdeeltjes straal gebruik ik een straalpistool met zuigslang. Werkt veel veiliger en voor klein spul gaat het snel genoeg. Voor de kleinste deeltjes zoals boutjes en beugeltjes straal ik in een kleine straalcabine.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 15 april 2017 10:18 PM
  [ # 89 ]

Mbt montage va de stabilisatorstang: Heb je de kunststof lagerbussen alvast goed in het vet gezet bij montage? Dat opgegeven draaimoment (ik ga ervanuit dat je goed gelezen hebt) geldt bij mijn weten voor de stabilisatorstang als GEHEEL, dus als beide zijden op de juiste wijze zijn ingeklemd met stelplaatjes en nadat de boutjes op voorgeschreven draaimoment zijn aangedraaid. Ik ken me herinneren dat dat dus een kwestie was van heel vaak vast en weer los maken, eindeloos meten (is weten), trial and error, totdat je de juiste voorspanning hebt.

Heb je die smeermippels op je draagarmhuizen zelf preventief gemonteerd of zaten ze er al? Kun je je auto met die bokken nog hoger zetten? Dit lijkt me een rothoogte om te sleutelen…:sick:

Welk deel vh land woon/ sleutel je? We zitten in een vergelijkbare opbouwfase, lijkt me leuk om eens te komen kijken om ervaringen uit te wisselen (als dat qua reistijd haalbaar is).

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 15 april 2017 10:38 PM
  [ # 90 ]

Ja, de nieuwe kunststof lagerbussen heb ik ingevet voor montage.
Als ik het WPHB lees zou er een totaal draaimoment van 4-6 kgm moeten zijn als beide klemmen aangedraaid zijn.
Ik denk dat ik de klemming dusdanig maak dat de stang nog met de hand te draaien is, gevoelsmatig is dat voldoende, deze lagering heeft niet echt een dempende werking o.i.d. lijkt mij.

De werkhoogte had ik tijdens de werkzaamheden aan de koets veel hoger doordat ik een stapel tegels onder de bokken had geplaatst. Deze hoogte is nu wel prima op zich. Als binnenkort de achterdraagarmen en de wielen er weer onder zitten duw ik het geheel op de brug en kan dan weer op alle hoogtes werken.

Mijn woonplaats is Kismwerd, nabij Harlingen. Je (iedereen) bent welkom om eens te komen kijken.
O ja, de vetnippels voor de draagarmen zaten er al op. Die aan de onderkant is origineel dacht ik, de andere blijkbaar niet?

Profiel  
 
 
6 van de 20
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook