5 van de 20
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Restauratie ID20F 1972 Break
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 10 juli 2016 11:32 AM
  [ # 61 ]

Op de linker longeron heb ik al de nodige lipjes gelast waar o.a. de draadboom langs komt, ook de geleidestripjes voor de hoogteverstelling zitten er al op.
De lipjes voor de bevestiging van de onderplaten moeten er nog op maar de hoogte daarvan heb ik nog niet, zou je die bij het voorbeeld op de foto willen opmeten?

Tsja, origineel is het allemaal niet maar dat is het al niet meer zodra je met een lasapparaat bezig gaat. Deze opbouw geeft mij in ieder geval een heel goed gevoel qua duurzaamheid.

Het is prijstechnisch voordeliger om alles zelf te zetten, ik vraag me overigens af of complete dorpels te verkrijgen zijn. Nadeel is wel dat alle gaten en profileringen erin gemaakt moeten worden, dit is een leuke maar tijdrovende klus.

Mocht je een paar profielen willen zetten dan mag je altijd een keer langskomen, ik kan tot maximaal 23cm vanaf de rand een profiel zetten. (woon in Kimswerd).

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 10 juli 2016 11:51 AM
  [ # 62 ]

Zo! Ik ben onder de indruk van deze reproductie! Mooi gedaan. Beter dan ooit. Je mag hier best noemen waar je dat hebt laten doen. Just curious en vooral: wat zo’n geintje kost. We hebben maar 1 belang: in stand houden van ons wagenpark. En transparantie over kwaliteit en prijs zijn daarin belangrijk.
Hoeveel mm is de verticale dorpelplaat?
Voor het lassen verwijder ik ook de zinklaag en spuit ik er professionele Inoxprimer op. Die is doorlasbaar. Mooi spul. Komt uit de schadebranche.
Vwb de hoogte van die lipjes: op dezelfde hoogte als de onderrand van de instapdorpel. Wat ik bij mijn andere break heb gedaan: geen lipjes, maar een L profiel van voor naar achteren (met onderbreking thv B stijl) op de dorpel gelijmd. Daarmee heb je een goede waterafdichting aan dorpelzijde.

Suc6 verder!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 juli 2016 12:32 PM
  [ # 63 ]

Waarom verzinkte plaat en geen zincor? Die beschermt ook goed en je moet niet gaan slijpen voor het lassen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 10 juli 2016 01:20 PM
  [ # 64 ]

Bedankt voor de reacties, dan houdt ik mooi de onderkant van de instapdorpel aan.
Het totaal van de dorpel binnen en buitenplaat, bodemplaat, instapdorpel en bovenhoekstrip heb ik laten zetten bij zetwerkwinkel.nl
Voor 300 euro hebben ze het gemaakt en had ik het thuis afgeleverd. Prima service voor een scherpe prijs.
Zoals gezegd, alle gaten, profielen ed moest ik er zelf nog in maken en daar gaat veel tijd in zitten.
De dikte van alle plaat is 1,5 mm, de instapdorpel is van 1mm gemaakt.
Mijn ervaring met verzinkte plaat is dat op de plekken waar het zink er een beetje af geslepen wordt voor een las, hier vrijwel geen roestvorming optreedt. Ook na lange periode in eventueel vochtige omgeving geeft het geen problemen. Bij Zincor is de zinklaag veel dunner en eigenlijk bedoeld om tijdens het verwerken roestvorming te voorkomen. Op zich ook prima materiaal als je binnen een redelijke tijd een primer o.i.d. aanbrengt.

Inox primer gebruik ik op bestaande roestige plaat die ik eerst schoonstraal, dit heeft dan wel de neiging om heel snel te gaan roesten en daar spuit ik dan een laagje op.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 juli 2016 01:34 PM
  [ # 65 ]

Heel scherpe prijs, ik betaalde laatst een pak meer voor zowat gelijk werk, moest ik het nog afhalen ook….

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 juli 2016 01:34 PM
  [ # 66 ]

Heel scherpe prijs, ik betaalde laatst een pak meer voor zowat gelijk werk, moest ik het nog afhalen ook….

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 10 juli 2016 05:32 PM
  [ # 67 ]

Gedurfd om zoveel weg te halen! Bewondering voor het resultaat.

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 12 september 2016 09:05 PM
  [ # 68 ]

De laatste tijd ben ik meer bezig geweest met de restauratie dan met dit forum bij te houden.
De “bak” waar de voorstoelen op gemonteerd zitten had ik eerder al los gehaald, er zat nogal roest tussen de felsrand. Na het zorgvuldig loshalen bleek de bodemplaat nog in goede staat, deze heb ik gestraald, in de Inox primer gezet en er een geheel nieuwe op gezet. Het is even goed uitmeten met de moeren waar later de stoelen op komen.
Daarna heb ik alles gestraald en in twee lagen epoxy primer gezet. De lengte van de koets en de veelheid van plaatjes/hoekjes zorgen er voor dat er toch veel verf op het geheel gaat. Helemaal in vergelijking met een 2cv.
Hierna heb ik alles geplamuurd en afgekit waar nodig. Ook alle deurrubberhouders heb ik er in deze fase op gelijmd en afgekit met polymeerkit.
Op de bodem zit een grijze overschilderbare laag anti steenslag.
Afgelopen weekend heb ik het dan eindelijk gespoten in de 2K lak, kleur AC136. Daarbij weer veel genot gehad van de mogelijkheid om de koets te draaien, op deze manier zijn alle plekken goed te bereiken en zitten er geen schaduwplekken.
Deze week nog alle ruimtes lekker vol spuiten met holle ruimte vet. Ook hier maak ik weer dankbaar gebruik van de mogelijkheid om te kantelen. Door het vele reparatie laswerk heb ik een goed beeld van alle holtes en waar nodig zitten nog extra gaten zodat alles goed te bereiken is.
Er zit totaal 6 liter epoxy primer, 6 liter anti steenslag en 2 liter 2K-lak op.
Tussendoor heb ik alle 4,5mm leidingen nieuw gemaakt, (misschien overdreven maar toch maar van rvs gemaakt).
De komende tijd heb ik nog een verbouwing in de planning staan en ga dan komend winter (lekker bij de houtkachel) alle hydraulische componenten en de motor reviseren. Ook staan er nog twee emmers met bouten/moeren/beugeltjes te wachten op een schoonmaak alvorens naar de verzinkerij te gaan.
Eigenlijk begint dan het echt leuke werk, steeds na het schoonmaken/reviseren van een onderdeel weer wat monteren zodat het weer wat begint te lijken.
Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.

Afbeelding Bijlagen
20160912_201030.jpg20160910_165720.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 13 september 2016 09:15 PM
  [ # 69 ]
Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 13 september 2016 09:54 PM
  [ # 70 ]

Mooi werk!

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 31 december 2016 08:59 PM
  [ # 71 ]

Nog net even in het oude jaar een kleine update over de voortgang van de restauratie.
De laatste tijd ben ik met veel andere dingen bezig geweest (salon voor dochter gebouwd, druivenbomen gesnoeid ed.) Toch ben ik afgelopen week nog even lekker aan het sleutelen geweest.

Mijn plan is om de koets zo snel mogelijk op de wielen te krijgen zodat het weer wat mobiel wordt.
De banden heb ik van de wielen laten halen door de dorpsgarage, de velgen kunnen in het voorjaar, als ik weer kan spuiten in de kas, gestraald worden. Blijkt trouwens dat deze garage de wielen gewoon kan balanceren.
De achterdraagarmen heb ik uit elkaar gehaald. de wiellagers waren licht hoorbaar dus daar komen nieuwe konische lagers in.
De hulpstuurhuizen draaiden beide niet lekker, deze zijn in het verleden al eens gereviseerd en geschikt gemaakt voor gewone kogellagers, paar nieuwe lagers er in en dan is het weer klaar. Ik ben eigenlijk van plan om lagers met kunststof vocht kering te plaatsen zodat extra smeren later overbodig wordt.

De halve voortreinen waren ook ooit gereviseerd (stickertje Cyparse) maar de armen draaiden niet soepel, na de moeren een halve slag los te hebben gedraaid was het perfect. Blijkbaar zijn ze ooit te vast gedraaid. Er zitten geen zware punten in dus ik ga er vanuit dat de lagers nog goed zijn.

Dit is het voorlopig, allemaal een gezond 2017 toegewenst!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 02 januari 2017 10:04 PM
  [ # 72 ]

Goed bezig geweest! Bij jou staat er nu iets vergelijkbaars als bij mij. We zijn ongeveer in dezelfde fase. Heb jij AC136 laten mengen of voor RAL7044 gekozen? Ik voor het laatste. Altijd makkelijk als je nog ene keer wat moet bijwerken of met verschillende laksoorten tv verschillende onderdelen werkt die wel dezelfde leur moeten hebben.

Heb jij de kaders rondom je achterste zijruiten ook moeten lassen? Ben benieuwd naar het resultaat (op de foto’s niet echt te zien). Ik heb daar vele uren in gestoken, ik heb de onderste stukken binnen en buiten vernieuwd, die zijn in de handel verkrijgbaar, maar de bochten van de ruitsponinngen niet, die heb ik zelf moeten maken. Wel goed gelukt maar mega veel werk.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 03 januari 2017 05:27 PM
  [ # 73 ]

Ja, we gaan gelijk op. Ik volg jou voortgang en ben wel benieuwd naar het dak. De mijne heb ik nog niet onder handen gehad maar heeft behoorlijke roest aan de voorkant, als dit doorgeroest blijkt te zijn lijkt me dat een lastig klusje.
Als aflak heb ik er AC136 in 2K op gespoten. Dit alles besteld bij Nonpaints. Als ik in de toekomst nog wat nodig heb bestel ik het ook daar weer en hoop dan op dezelfde kleur.
Mijn ervaring is dat als je het altijd bij dezelfde verfboer laat mengen, het resultaat nagenoeg hetzelfde is maar ga je met hetzelfde kleurnummer naar een andere dan scheelt het nogal eens.

De randen van het achterraam waren al eens vervangen. Van de binnenkant zag het er goed en dit heb ik dan ook in holle ruimte vet gespoten. De koets staat nu in de koude stalling maar er komen zo nu en dan nog vetdruppels uit alle randen gelekt. Heerlijk!!.

De buitenkant heb ik gestraald en gespoten. Toch blijft het een zwakke plek omdat het eventuele water wat er bij in lekt, niet weg kan.

Zoals ik al meldde probeer ik in het voorjaar het geheel weer op de wielen te krijgen zodat ik de koets op de brug kan zetten. Dat sleutelt toch wat handiger.

Succes met de voortgang (en de Mehari)

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 03 januari 2017 09:52 PM
  [ # 74 ]

Dank! Je hebt m’n Mehari-topic blijkbaar ontdekt… Smile ‘Groot onderhoud’...

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 09 april 2017 08:48 PM
  [ # 75 ]

Nu de temperatuur in de kas weer perfect is om te spuiten heb ik de restauratie weer opgepakt.
Afgelopen maanden had ik wel alle kleine deeltjes zoals bouten, moeren, beugels enz. schoongemaakt en opnieuw laten verzinken. Daarbij alles goed gedocumenteerd om later niks over te houden.Vooral het maken van heel veel digitale foto’s blijkt nu heel waardevol.

Het is één van de leukste momenten van een restauratie om alles weer in elkaar te puzzelen met “nieuw” spul.

De halve voortrein heb ik afgelopen week gespoten en ben deze weer aan het opbouwen. De oude aanslagrubbers waren danig verweekt door alle olie en vetten. Ik heb er nieuwe in gezet, boven het dikke en onder het dunne blok.
Daarbij valt het me op dat de vrije slag van de bovenste spoorstang, dus tussen de beide blokken, vrij gering is. Zo snel even opgemeten blijkt de slag ongeveer 6 centimeter te zijn aan het uiteinde van de spoorstang waar de fusee op komt. Dus zal de maximale veeruitslag ook 6 centimeter zijn.
Dit vind ik vrij weinig, zeker voor een DS, of zie ik iets over het hoofd?

De velgen zijn kaal en gaan binnenkort samen met de remtrommels en achterdraagarmen naar een straalbedrijf.
Hopelijk staat de break dan snel weer op de pootjes.

Afbeelding Bijlagen
20170409_201603.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
5 van de 20
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook