Rijden met schuifdeur(en) open?
nossie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 10-03-2011

Gepost: 20 maart 2016 06:02 PM

Hallo Allemaal,

Even een vraag voor Citroën rijders (en andere merken) met schuifdeur(en).

Mag je deze open hebben tijdens het rijden?

Vroeger reed de postbode met zijn bus ook met open schuifdeur, nu rijden de bestelwagens van UPS ook met open schuifdeur maar dit zijn bestuurders deuren en schuiven binnen de auto. Bijvoorbeeld bij onze Berlingo schuiven de deuren naast de auto. Maar zijn niet breder dan de spiegels en belemmeren ook niet het zicht in de spiegels.

Dus kortweg, mag je met open (passagiers)schuifdeuren rijden?

En dan nog eventjes erbuiten gelaten of het veilig en verstandig is….het gaat puur om de vraag, mag het?

Ik hoor graag van jullie. 

Mvrgr,

Nossie

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 20 maart 2016 07:44 PM
  [ # 1 ]

Nossie, ik denk dat de postbode een ontheffing heeft, net zoals een taxi chauffeur, die hoeft ook geen gordel om,
Afijn nu weet je het nog niet, maar ik denk van niet,

Profiel  
 
nossie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 10-03-2011

Gepost: 20 maart 2016 07:48 PM
  [ # 2 ]

Beremans, een taxichauffeur mag dat overigens alleen als hij klanten in de auto heeft, zodra hij alleen in de auto zit moet hij ook gewoon een gordel om…. Maar dit even terzijde….

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 20 maart 2016 07:53 PM
  [ # 3 ]

Weer wat geleerd , leer ik toch wat weer op me 52e,

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 20 maart 2016 10:53 PM
  [ # 4 ]

De schuifdeur in de laadruimte van onze C35 heeft een ‘slot’ waardoor die niet zomaar dicht kan schuiven onder het rijden. Desondanks staat in het instructieboekje nadrukkelijk dat je zo niet mag rijden. Tja. Er zijn auto’s zonder deuren waar je gewoon mee de weg op mag (Mehari bijvoorbeeld). En vroeger reden de Peugeots J7/J9 en Renault Estafette ook gewoon met open cabine-schuifdeur. Ik denk dat het formeel wel mag, net zoals je met een open achterklep de weg op mag mits de lading (en klep) veilig vast zitten. Maar ik zie het voordeel niet. Lading mag in elk geval niet uitsteken.

Profiel  
 
nossie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 10-03-2011

Gepost: 21 maart 2016 11:52 AM
  [ # 5 ]

Was gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid. Bij korte ritjes,vooral tijdens warme dagen, is het de moeite niet de airco aan te zetten en de kinderen vragen dan wel eens of de deuren open mogen blijven. Wij zelf zien er zelf geen kwaad in maar we weten niet of het is toegestaan.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 21 maart 2016 12:11 PM
  [ # 6 ]

Ik heb ook heerlijk nostalgische herinneringen aan de J7’s die we vroeger op weg naar de camping op de snelweg tegenkwamen (deur open, linkervoetje in de wind) maar vraag me af of er niet ook een passief veiligheidsaspect meespeelt bij de vraag of dit mag (en als het mag, of je het moet willen). Portieren (ook schuifdeuren) vormen toch een extra bescherming bij een aanrijding in de flank.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
nossie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 10-03-2011

Gepost: 21 maart 2016 12:16 PM
  [ # 7 ]

Dat is inderdaad wel waar, je (gesloten) deuren maken deel uit van de ‘kooi’ waarin je zit.

Dus hiermee kun je er qua veiligheid zeker niet verstandig is om met de deur open te rijden.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27792
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 maart 2016 01:06 PM
  [ # 8 ]

Er is feitelijk geen enkele reden om met de deuren open te rijden.
Dat de kinderen iets willen is jammer…

Hoe hard kan/wil je ook rijden met de deur open, als je je snelheid ook nog aan gaat passen houd je het verkeer op en krijg je ook nog eens gevaarlijke inhaal acties.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 21 maart 2016 01:34 PM
  [ # 9 ]

Over die Peugeot J7/J9 waar break23m het over heeft, een vereniging waar ik lid van ben heeft zo’n ding en zij hebben eens onderzoek gedaan naar wat er nodig zou zijn om open te rijden. Wat ik daarvan begrepen heb moet er een vergrendeling aanwezig zijn zodat de deur niet dicht kan slaan, moet er een ketting voor de opening hangen en (specifiek voor die Peugeots) moet de buitenspiegel verplaatst worden zodat hij zichtbaar blijft met deur open.

Bij de Peugeots steekt de deur wel een stuk minder ver uit dan bij de meeste schuifdeuren, die nog een stuk naar buiten komen bij openen. Geen idee of dat nog een verschil maakt. Scherpe randen mogen tenslotte niet aan je (moderne) auto zitten, dus als die tevoorschijn komen bij het openen van de deur mag je er waarschijnlijk niet mee rijden.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 21 maart 2016 01:37 PM
  [ # 10 ]

Voor het geval “nossie” alleen met wetteksten overtuigd kan worden, volgt hier artikel 5 van de Wegenverkeerswet:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Het vervoeren van kinderen met open schuifdeuren kan op minstens drie manieren gevaar veroorzaken:
1. gevaar van grotere verwondingen bij zijwaartse aanrijdingen;
2. gevaar dat kinderen uitstappen op daarvoor ongeschikte momenten en plaatsen;
3. verkleining van het zichtveld in de buitenspiegels.

Edit: na lezing van MWH.C’s bijdrage:
4. gevaar van verwonding van andere verkeersdeelnemers, vooral voetgangers en fietsers.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
nossie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 10-03-2011

Gepost: 21 maart 2016 02:09 PM
  [ # 11 ]

Dank jullie wel voor de reacties. 

Zoals ik al schreef in m’n eerste post… Het gaat mij er om of het mag en daarbij de aantekening dat het er niet om gaat of veilig en/of verantwoord is.

Dat het niet veilig is is natuurlijk overduidelijk, als er iemand je auto aan de zijkant binnen rijdt kun je natuurlijk zelf ook wel bedenken dat de passagiers volledig onbeschermd zitten en dat de airbag misschien niet eens zal werken wat in de deur lijkt mij een logische plaats voor de sensor/elektronica voor de aansturing van de airbag. 

Mvrgr,

Nossie

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1872
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 21 maart 2016 02:22 PM
  [ # 12 ]

Ik walg van zo’n stomme vraag over dit onderwerp. Als opa van 2 kleinkinderen 4en 2 jaar, zou ‘t verplicht moeten zijn dat die schuifdeuren, zelfs niet open gaan tijdens ‘t rijden. haha

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
nossie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 10-03-2011

Gepost: 21 maart 2016 02:55 PM
  [ # 13 ]

@vtske: Dat de deuren niet open kunnen is ook mogelijk dmv het kinderslot. Tevens heeft onze Berlingo ook de optie om de deuren van buitenaf te blokkeren, als je gaat rijden gaan de deuren op slot en kunnen alleen ontgrendeld worden door een deur, zonder kinderslot, van binnenuit. Hierdoor kunnen kwaadwillende geen kinderen van de achterbank kidnappen of je tas met portemonnee en andere waardevolle spullen van de passagiersstoel of uit de kofferbak stelen.

Dus zelfs aan jou wensen is gedacht☺👍

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 21 maart 2016 02:58 PM
  [ # 14 ]

Dat is een mooie conclusie voor dit topic, nossie.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook