1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
C15 motorswap
Gemoll
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-04-2016

Gepost: 07 april 2016 10:49 PM

Hallo allemaal,

Ik ben Gijs en kom uit Lelystad, voor de winter heb ik afgelopen halfjaar voor weinig een verschrikkelijk lelijke citroen C15 gekocht. Ondanks dat hij er niet uitziet (wat ik juist ook wel weer de lol van de auto vind) heeft hij prima zijn dienst bewezen tot van de week de koppeling begon te slippen.
Nu ligt er een 1.1 carburateur motor in, ondanks dat deze prima loopt vind ik het niet de moeite waard om hier een andere koppeling in te monteren. Ik doe hem of voor weinig weg voor iemand die er nog wat mee wil maar Ik wil het liefst de complete motor vervangen en er zelf mee blijven rijden.

Nu heb ik gelezen dat (bijna) alles van de TU motoren makkelijk uitwisselbaar is, dus mijn plan was op zoek te gaan naar een citroen of peugeot met een 1.6 tu blok (liefst 16v) en deze in de c15 te bouwen. Nu heb ik begrepen dat hij zo op de steunen moet passen en dat er het een en ander zal moeten aangepast (benzinepomp, retourleiding, uitlaat) maar hier maak ik me niet zo’n zorgen over, ik denk dat dit me moet lukken. Ik vraag me vooral af of het bedraden een beetje te doen is. Aangezien er nu een carburateur motor in zit zal er best wat bedradingswerk in zitten.

Wie heeft hier ervaring mee of heeft tips? Is dit eerder gedaan? En passen de remschijven en klauwen van een xsara of 306 vrij gemakkelijk of is dit compleet anders?

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 08 april 2016 01:57 AM
  [ # 1 ]

Meende, als ik het goed onthouden heb, dat de voortrein gelijk is aan de peugeot 205.
Dan pst het geventileerde GTI spul.

Even zoeken naar een schema, de ecu is zelfstandig, dus met wat stroom draait die in elke auto.
Verder zou je een universele brandstofpomp kunnen toepassen, daar een carb versie niet een exemplaar in de tank heeft zitten. Uitdaging zou in de uitlaat zitten eigenlijk.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Gemoll
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-04-2016

Gepost: 08 april 2016 11:23 AM
  [ # 2 ]

Top bedankt! En op 205 gti sites kwam ik al tegen dat deze 306 (s16) remmen monteerden voor meer remkracht dus best kans dat dit past.
Is de ecu in alle 1.6 16v’s zelfstandig? Ook in de modernere versies (xsara, 306,206, 307 etc..? Want al het puzzelen is met een plus en een geschakelde plus moet ik er wel uitkomen!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 april 2016 11:30 AM
  [ # 3 ]

Een Mi16 blok….
Of gewoon een 1.6 Gti uit de 205
Maar zou voor het gemakkelijke iets uit een auto van pakweg voor bj 2000 nemen, daar is het zeker gewoon wat puzzelen met + en -


Welkom ook Smile

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 08 april 2016 12:23 PM
  [ # 4 ]

BX 1900 sport motor is met dubbele carburateur ook makkelijk te noemen.
Echter is dat een XU motor en zal je de kantelsteun dan moeten verplaatsen.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 april 2016 12:42 PM
  [ # 5 ]

Mijn suggesties ook maar dacht dat je er kwam met de diesel steunen (xud), was dat hier al niet eens gedaan?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 08 april 2016 01:05 PM
  [ # 6 ]

er reed al eens een c15 met sport motor rond inderdaad.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 08 april 2016 01:17 PM
  [ # 7 ]

Pff Levensgevaarlijk!! huh

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
Gemoll
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-04-2016

Gepost: 08 april 2016 01:53 PM
  [ # 8 ]

Ik wil eigenlijk het liefst voor en zo goedkoop mogelijke en zo gemakkelijk mogelijke swap gaan. Nu zit in de auto een TU blok dus lijkt me een ander TU blok het makkelijkst om in te bouwen, en deze zijn ook goedkoper en makkelijker te vinden dan bovengenoemde blokken. Aangezien de voortrein voor zover ik weet gelijk is aan een 205 zouden dus betere remmen en schokbrekers geen probleem moeten zijn. Ik overweeg een xsara 1.6 16v te kopen om hier de motor en benodigde onderdelen uit te halen, nu lees ik over de ecu dat deze “sleutelvrij” moet zijn. Is dit te doen? Kan iemand dit doen? Klinkt ingewikkeld (electronica is niet mijn sterkste kant, al is de ervaring dat je met goed puzzelwerk er altijd wel uitkomt!) maar tips en goede voorbeelden kunnen zeker helpen!

Profiel  
 
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 08 april 2016 02:35 PM
  [ # 9 ]

Heb dat ooit ook overwogen (toen m’n C15 nog wat jonger was)zag er vanaf, vanwege de electronica…ook niet mijn sterke kant.
Gelukkig zit er een 1400 blok in, en heeft er nu zo’270.000 KM achter liggen.(blokjes zijn zéér taai)
Ook het plaatsen van een katalisator is een heel gepuzzel.
Toch een nobel streven om een ander blok erin te doen, ben benieuwd (ik blijf het volgen)

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 08 april 2016 02:38 PM
  [ # 10 ]

1.6 16v, voorzien van dubbele carbs kan ook! moet je alleen een inlaatspruitstuk laten lassen a circa €200,-
Dan ga je wel richting de 130pk.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 april 2016 03:12 PM
  [ # 11 ]

sleutelvrij laten maken van de ecu is een 250-300€  dashbord.be hebben we pas nog eentje laten doen (ecu volledig nazien, reparatie waar nodig en sleutelvrij)
Remmen, ik had ook de 1400, kon niet zeggen dat die slecht waren, heeft natuurlijk geen ABS dus langere remweg als een huidige wagen heb je altijd.
Mijn 1400 voldeed ook prima, maar ik had er een lange bak in zitten van een AX, wat meer NM zouden hem perfect gemaakt hebben dus zou ik toch ook eerder richting 1600 gaan.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gepost: 08 april 2016 04:06 PM
  [ # 12 ]

Alleen late C15’s benzine hebben toch exact dezelfde voortrein als een 205? (De versies met kunststof spatbordverbreders zoals op de diesels).

Profiel  
 
Gemoll
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-04-2016

Gepost: 08 april 2016 04:12 PM
  [ # 13 ]

Ik heb een late met 1.1 tu motor. Uit 1991 zeg ik even uit mijn hoofd. Ik vind 250-300 euro wel een beste smak geld voor het sleutelvrij maken… Daar zou ik dan eerder een setje dubbele webers voor kopen haha! Maar we gaan het zien… Ik neig steeds meer naar te kiezen om ervoor te gaan!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 09 april 2016 03:10 AM
  [ # 14 ]
graddus schreef:

Alleen late C15’s benzine hebben toch exact dezelfde voortrein als een 205? (De versies met kunststof spatbordverbreders zoals op de diesels).

89 zat het keerpunt, daarvoor hadden ze de visa lampen en de oude 309 motor (Simca- Talbot)

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 09 april 2016 06:20 PM
  [ # 15 ]

Wat voor wiskunde apparatuur hebben nodig voor sleutel vrij? Kan dat niet met lexia?

Bij ombouw bij volkswagen t3 naar moderne diesel hangt met het orginele contact slot met sleutel erin gewoon in een kunstof doos.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook