4 van de 49
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Prestige Rouge Florentin - door naar een volgende eigenaar
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 juli 2016 11:04 PM
  [ # 46 ]

Precies, ik vind 3500 rpm bij 150 km/h voor een benzinemotor aan de lage kant.

1000 rpm verschil komt dan overeen met 60 km/h verschil.
Terug redenerend zou dan 30 km/h bij 1500 rpm betekenen en dat klopt zeker niet.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 juli 2016 11:05 PM
  [ # 47 ]
erikkuiper schreef:

wie zegt dat de toeren kloppen?

Ik bedoel dat het aardig klopt wat René zegt en wat ik in de praktijk zie Wink

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 juli 2016 11:12 PM
  [ # 48 ]

Dit http://www.automobile-catalog.com/model/citroen/cx.html biedt uitkomst.

Even klikken op juiste bouwjaar en model en dan doorklikken op detailed spec’s vind je ook de gearbox ratio’s inclusief de theoretische wagensnelheden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 juli 2016 11:16 PM
  [ # 49 ]

Voor een GTI T2 is de theoretische wagensnelheid 44,2 km/h bij 1000 rpm.
Dus 88,4 bij 2000 rpm en 132,6 bij 3000 rpm.
Enz.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 juli 2016 11:21 PM
  [ # 50 ]

Van de website:
1000rpm speed: (km/h/mph)
I: 8.7 / 5.4
II: 15.3 / 9.5
III: 23.8 / 14.8
IV: 33.8 / 21
V: 44.2 / 27.5

44.2 Km/h * 2000 rpm = 88 Km/h
44.2 Km/h * 2500 rpm = 110 Km/h
44.2 Km/h * 3500 rpm = 132 Km/h
44.2 Km/h * 3500 rpm = 154 Km/h
44.2 Km/h * 4500 rpm = 199 Km/h

Oké 90 heb ik even verward met, dan loopt de motor dus net boven de 2000 rpm.

Gezien de al lage toerentallen voor een benzine motor zie ik niet helemaal het voordeel om er een dieselbak aan te hangen. Tenzij je veel meer vermogen uit de motor gaat halen Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 juli 2016 11:22 PM
  [ # 51 ]
René Jongejan schreef:

Precies, ik vind 3500 rpm bij 150 km/h voor een benzinemotor aan de lage kant.

zo gek is dat niet, dat deed mijn sm ook ongeveer: 4000 was 160

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 juli 2016 11:23 PM
  [ # 52 ]

Een Prestige T2 heeft dezelfde bak.

Voor een GTI/Prestige T1 is het trouwens 41,2 km/h bij 1000 rpm, die bak is dus korter.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 07 juli 2016 11:48 PM
  [ # 53 ]

Ah, ik had zojuist in de Haynes de bak- en eindverhoudingen gevonden voor de turbo benzine - maar zonder indicatie of het een turbo 1 of 2 betreft. Verschil met de turbodiesels is er in elk geval.
TD1   TD2   Turbo (1?)
0,0828   0,0794   0,0749
0,1431   0,1395   0,1298
0,2173   0,2169   0,1963
0,2973   0,3073   0,2699
0,3892   0,4024   0,3545

Via de link van Rene snelheid bij 1.000 omwentelingen per minuut:

T1     T2
8,8   8,7
15,2   15,3
23,0   23,8
31,5   33,8
41,2   44,2

De T2 draait dus net wat langzamer dan de T1 - maar het verschil is niet heel groot als we hier op het forum denken te zien. Merkwaardig. Zou haast gaan denken dat in mijn auto een afwijkende bak zit ... Of zou gewoon de toerenteller niet kloppen?

Profiel  
 
Gepost: 08 juli 2016 01:43 PM
  [ # 54 ]
René Jongejan schreef:

Dit http://www.automobile-catalog.com/model/citroen/cx.html biedt uitkomst.

Even klikken op juiste bouwjaar en model en dan doorklikken op detailed spec’s vind je ook de gearbox ratio’s inclusief de theoretische wagensnelheden.

Volgens de gegevens die ik heb uit de originele Citroën documentatie, zijn de gegevens van deze site niet juist!

Gegevens T1 IE:
1e- 8.63
2e-14.90
3e-22.64
4e-30.98
5e-40.55
R-8.66 km/u op 1000t.

Gegevens T2 IE:
1e- 8.57
2e-15.06
3e-23.43
4e-33.19
5e-43.46
R-9.28 km/u op 1000t.

Van de T2 IE zijn er 2 motoren namelijk met en zonder kat waarbij de versie met kat duidelijk minder vermogen en koppel heeft.
Bij de versnellingsbakken is daar volgens mij geen rekening mee gehouden deze zijn namelijk altijd van het “T2” (2GE94) type.
Dit kan ook verklaren waarom Arjan vind dat de T2 op 80/90 in zijn 5e “niet trekt”.
Ik heb daar met mijn T1 op deze snelheid en versnelling geen last van, integendeel ik vind het steeds nog opmerkelijk hoe goed de motor oppakt zelfs vanaf 70km/u in 5e.

@break23m, ga je de motor van je huidige Prestige er in leggen of komt er een T2 in en word deze dan voorzien van het origineel motormanagement of komt er een modern in met dus meer vermogen?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 juli 2016 02:20 PM
  [ # 55 ]

Ik heb ook wel in een T2 zonder kat gereden, het verschil vind ik niet echt groot.

Met 80/90 komt mijn auto prima vooruit hoor, alleen als je vooruit wil schieten moet je hem even in 4 of 3 zetten Wink

Overigens wel weer opvallend dat er zoveel verschillende bronnen zijn met andere info… Confused

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 08 juli 2016 02:52 PM
  [ # 56 ]
trxke schreef:

Ik heb daar met mijn T1 op deze snelheid en versnelling geen last van, integendeel ik vind het steeds nog opmerkelijk hoe goed de motor oppakt zelfs vanaf 70km/u in 5e.

@break23m, ga je de motor van je huidige Prestige er in leggen of komt er een T2 in en word deze dan voorzien van het origineel motormanagement of komt er een modern in met dus meer vermogen?

Ha Trxke, Mijn ervaring is ook dat de auto zeer bevredigend begint te trekken vanaf zo’n 70 km/uur. En verder dan 100 trek ik eigenlijk nooit door in de vierde versnelling. Vandaar mijn gevoel dat een langere bak dan mijn T1 prima zou kunnen. Maar ik weet nu dus dat een T2 sowieso al iets andere bakverhoudingen heeft en op de snelweg wat minder toeren maakt. Waardoor ik aan het twijfelen sla of een nog weer wat langere bak uit een diesel wel zinvol is.

Ik hou - na overleg met mijn garagist - mijn auto compleet. Hij is te goed en rijdt te fijn om die als sloper op te offeren. Als de rode klaar is, mag mijn huidige auto door naar de volgende liefhebber.
De rode Prestige krijgt een goede motor uit het rek die uit een gesloopte Turbo 2 komt. Die motor wordt voor de zekerheid nog nagekeken en nagelopen op olie dicht zijn en zo. Het T2-blok past bij het bouwjaar van de rode en bovendien lopen die motoren door de interkoeler wat zuiniger op hogere snelheden. Meer koppel en vermogen heb ik niet nodig, dus het originele motormanagement mag blijven. Ik volg op dit forum wel de ervaringen met bijvoorbeeld VEMS-systemen. Die modernere systemen leiden ongetwijfeld tot een nog lekkerder rijdende auto, maar ik vind dat een te dure grap. Blijf een Hollander, hè?

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 12 september 2016 10:19 PM
  [ # 57 ]

Het gaat iets trager dan vooraf bedacht, maar de auto staat nu weer in de werkplaats. Mooi gezicht vandaag, allemaal lange CXen in de garage. Het wachten was onder andere op de juiste bekabeling, want die is deels weggeknipt. Naar aanleiding van de reacties hier besloten dat de Turbo2 bak genoeg ‘overdrive’ effect biedt in Nederland. Dus technisch wordt het gewoon een Turbo2.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 10 april 2018 05:58 PM
  [ # 58 ]

Ik moest even zoeken naar m’n topic. Gelukkig weet ik wel waar de auto staat. Vandaag me maar weer eens bij laten praten. Er is een sloper gevonden met 67000 op de teller. De motor daaruit wordt nagelopen en de keerringen worden vervangen. De kabelboom wordt overgezet en alle kroonsteentjes en erger uit de rode gaan naar de prullenbak. Dan zou eind deze maand een rijdende auto ontstaan. Er komen vast nog wat ‘dingetjes’ (het blijft toch een CX), maar er komt schot in. Dat mag ook wel, mijn huidige CX laat steeds meer merken dat ie toe is aan een liefdevolle restauratie.

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 11 april 2018 10:38 AM
  [ # 59 ]
trxke schreef:
René Jongejan schreef:

Dit http://www.automobile-catalog.com/model/citroen/cx.html biedt uitkomst.

Even klikken op juiste bouwjaar en model en dan doorklikken op detailed spec’s vind je ook de gearbox ratio’s inclusief de theoretische wagensnelheden.

Volgens de gegevens die ik heb uit de originele Citroën documentatie, zijn de gegevens van deze site niet juist!

Gegevens T1 IE:
1e- 8.63
2e-14.90
3e-22.64
4e-30.98
5e-40.55
R-8.66 km/u op 1000t.

Gegevens T2 IE:
1e- 8.57
2e-15.06
3e-23.43
4e-33.19
5e-43.46
R-9.28 km/u op 1000t.

Van de T2 IE zijn er 2 motoren namelijk met en zonder kat waarbij de versie met kat duidelijk minder vermogen en koppel heeft.
Bij de versnellingsbakken is daar volgens mij geen rekening mee gehouden deze zijn namelijk altijd van het “T2” (2GE94) type.
Dit kan ook verklaren waarom Arjan vind dat de T2 op 80/90 in zijn 5e “niet trekt”.
Ik heb daar met mijn T1 op deze snelheid en versnelling geen last van, integendeel ik vind het steeds nog opmerkelijk hoe goed de motor oppakt zelfs vanaf 70km/u in 5e.

@break23m, ga je de motor van je huidige Prestige er in leggen of komt er een T2 in en word deze dan voorzien van het origineel motormanagement of komt er een modern in met dus meer vermogen?

 

Dat klopt, de gegevens van die site kloppen niet. Mijn Prestige met 4 bak draait ongeveer 31 km/u in 4e bij 1000 tpm.Een goede 4000 tpm bij 120 km/u. Heb belsoten om de vierbak te vervangen door een vijfbak waarvan ik de 5e versnelling gemodificeerd heb met een tandwielenset uit een Turbo Diesel2. De brugverhouding is korter dan bij de TD2, en zo kom ik met de gemodificeerde 5 bak aan 38 km/u bij 1000 tpm. Of een 3200 tpm bij 120 km u. Dit is net waar het Koppel van de 2400 cc motor maximaal is.

 

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 15 juni 2018 01:48 PM
  [ # 60 ]

En telkens moet ik m’n eigen topic weer op zoeken omdat het toch weer iets minder snel gaat dan gehoopt. Er wordt hard gewerkt aan de Prestige. Uit de donor wordt het tellerblok overgezet, zodat de km stand klopt met het motorblok. De bak van de donor blijkt dezelfde nummeraanduiding te hebben als die in een Diesel T2, dus ook de bak uit de donor gaat over. Komt de vraag op of bij de Diesel T2 de eindoverbrenging anders is dan bij een benzine T2 - maar ik geloof het intussen wel, geen behoefte om de opbouw nu te vertragen. Het wordt dus gewoon een T2 met bijbehorende bak. Als het goed is over een week of twee naar de RDW voor wijzigen van het kenteken en hopen dat de type-aanduiding dan weer omgezet kan worden van Limousine naar Prestige. En dan natuurlijk nog de sierstrips er recht op, schildjes vervangen en de airco werkend maken. Fingers crossed maar weer.

En nog een plaatje van auto met donor.

Afbeelding Bijlagen
Rouge_Florentin_met_donor.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
4 van de 49
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook