33 van de 34
« Eerste  < Vorige 31 32 33 34 Volgende > 
   
Prestige Rouge Florentin - vraag over de koudestart luchtklep
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8333
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 12 oktober 2020 04:04 PM
  [ # 481 ]

Haal die klep er gewoon uit en doe wat Arjan aanraadde.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 27-03-2011

- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 12 oktober 2020 08:03 PM
  [ # 482 ]

Zie ik nou “made in Germany”?
Die malle Fransen, geen wonder dat ze kwaliteitsproblemen hebben.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9058
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
Gepost: 12 oktober 2020 08:52 PM
  [ # 483 ]
Jeroen Simons schreef:

Zie ik nou “made in Germany”?
Die malle Fransen, geen wonder dat ze kwaliteitsproblemen hebben.

die klep werkt wel!!!!
de rest niet Wink

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
trxke
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1124
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
Gepost: 12 oktober 2020 09:20 PM
  [ # 484 ]
break23m schreef:

Ik heb naar het CO laten kijken omdat de auto te veel verbruikte (mijn vorige CX Prestige Turbo liep zuiniger dan deze Tubo2 ondanks de langere TRD2 versnellingsbak). Bovendien stonk het ding ontzettend als die even stationair stond te draaien. Daarbij heb ik geen gasmeter, ik zou geen flauw idee hebben wat ik aan het doen ben.
Maar dan nog: het effect van die klep zou merkbaar moeten zijn. Ik moet geloof ik eens in een werkplaats handboek gaan kijken, vraagbaak en Haynes zijn voor dit soort dingen veel te summier.

Als ik dat zo lees lijkt het mij dat er teveel benzine werd in gespoten, dat hebben ze nu op stationair opgelost door de CO stelschroef te verdraaien.
Hierdoor gaat er meer lucht naar de motor via een bypas tov de luchtmeter om zo te compenseren.

Ik zou zeker eens kijken naar de koelvloeistoftemperatuurvoeler als deze een verkeerde waarde geeft krijg je dit probleem, het ding is niet duur en kan na +30j wel minder juist gaan werken.
Benzinedrukregelaar is ook een verdachte bij dit probleem, beide heb ik meermaals moeten vervangen in het verleden…

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
break23m
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6902
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
- CX 25 Prestige
Gepost: 12 oktober 2020 09:37 PM
  [ # 485 ]

Dank voor de tips! Ik ga als ik tijd heb (en als het droog is) eerst die luchtschuif eens goed bekijken. Eenmaal op temperatuur loopt de motor nu echt mooier dan voorheen, dus ik gok dat de afstelling op zich nu goed is. Heel langzaamaan begin ik het injectiesysteem steeds beter te begrijpen.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27203
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 oktober 2020 04:16 PM
  [ # 486 ]

Je kan eventueel ook de stelschroef een kwart of half slagje opendraaien, dan loopt die bij warme motor iets hoger stationair maar dat helpt wel bij een koude start.

Anders in elk geval als tijdelijke oplossing.

Profiel  
 
break23m
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6902
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
- CX 25 Prestige
Gepost: 18 oktober 2020 05:30 PM
  [ # 487 ]

Klep gedemonteerd. Klep stond ongeveer voor de helft open. In de vriezer: klep voor driekwart open. Klep een tijdje onder de heetwaterkraan (60°?) klep gaat een stukje dicht maar er blijft een flinke spleet open. Vraag: moet die klep volledig sluiten bij warme motor? En idee nog iets aan af te stellen?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40664
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 18 oktober 2020 05:37 PM
  [ # 488 ]

Ja, de klep is afstelbaar. Daartoe de klep warm maken en de stelschroef losdraaien (klein moertje) en de klep zo verschuiven dat hij dichter komt te staan. Nadeel: bij koude motor minder hoge stationairloop mogelijk. Het kan zijn dat je met afstellen geen bevredigende verbetering kunt halen. Dan gewoon eventjes een nieuwe klep kopen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
break23m
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6902
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
- CX 25 Prestige
Gepost: 18 oktober 2020 07:04 PM
  [ # 489 ]

Meer dan €300,- bij CX Basis. Ik ga eens wat proberen met de afstelling. Dank voor de tip met het moertje.

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8333
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 18 oktober 2020 07:30 PM
  [ # 490 ]

Het lijkt er op dat het regelbereik een stuk verminderd is. Niet ver open genoeg koud en niet ver dicht genoeg bij warm. Het waselement zal wel op z’n eind lopen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
Shalom74
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2001
Geregistreerd: 18-11-2007

- C4 (2004-heden) coupe 1.6 16 v VTI 120PK
- CX 22TRS 115PK
Gepost: 19 oktober 2020 06:38 PM
  [ # 491 ]
break23m schreef:

Meer dan €300,- bij CX Basis. Ik ga eens wat proberen met de afstelling. Dank voor de tip met het moertje.

cx rijden kost nu eenmaal poen.

take it easy

Profiel  
 
break23m
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6902
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
- CX 25 Prestige
Gepost: 19 oktober 2020 08:00 PM
  [ # 492 ]

Yep, maar voor dit geld wil ik nog wel wat puzzelen en uitproberen. Bovendien is de klep voorlopig even niet leverbaar.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4003
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 oktober 2020 08:27 PM
  [ # 493 ]

Rondje specialisten bellen. Moet ‘ie perse nieuw zijn?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
break23m
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6902
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
- CX 25 Prestige
Gepost: 19 oktober 2020 09:33 PM
  [ # 494 ]

Ik heb de klep nu zo afgesteld dat hij heet in elk geval dicht zit en koud half open. Groter is blijkbaar het bereik niet meer. Nu een moment zoeken dat ik de klep terug zet, de stationair schroef omhoog en eens kijken of het ding wil starten. Daarna maar eens even aankijken en ondertussen zo’n klep zoeken. Nieuw of gebruikt, dat maakt me niet uit.
Mijn vorige turbo had een extra koude start injector. Minder subtiele oplossing maar dit soort problemen traden daarmee nooit op. Bosch heeft het hier net iets te mooi willen oplossen, lijkt het.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40664
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 20 oktober 2020 09:37 AM
  [ # 495 ]

Het laten vervallen van de koude-start injector heeft niets met “mooier maken” van doen. Het is een gevolg van strenger wordende milieueisen.

Overigens schreef ik dat je eventjes een nieuwe klep moest kopen, waarbij ik mij niet realiseerde dat jullie met je CX’en een veel matigere onderdelenvoorzieningen hebben dan ik met mijn mercedessen. Ik loop gewoon naar de dealer, leg geld op de balie en 12 uur later ligt er een onderdeel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
33 van de 34
« Eerste  < Vorige 31 32 33 34 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook