Kabel van accu naar laadruimte
Mike321
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 06-06-2016

Gepost: 06 juni 2016 09:49 PM

Goedenavond,

Ik zal me even voorstellen want ik ben nieuw op dit forum.  Mijn naam is Mike en heb sinds anderhalve week een Berlingo bestalauto op grijs kenteken voor mijn bedrijf. Deze auto heeft de 1.6 HDI (diesel) motor. Bouwjaar van de auto is 2014.
Omdat ik soms geconditioneerde transporten doe kan ik er een grote kiel/vrieskast in plaatsen. Deze staat op een pallet en past net in de Berlingo. Echter deze koel/vries kast heeft spanning nodig. Er moeten rechtstreeks vanaf de accu zowel een + als een - kabel getrokken worden naar achter. Dit zijn vrij dikke kabels van 25 mm2. Dit omdat deze unit tot 35 ampere kan trekken en om spanningsverlies en dus uitval i.v.m. beveilinging, uit te sluiten zijn er vrij forse kabels voor nodig. Sigaretten aansluiting achterin is dus geen optie.
Ik heb al gekeken maar kan geen geschikte doorvoer vinden. Zowel vanuit de motorruimte als vanuit de bestuurders kan ik geen doorgang vinden.
Heeft iemand daar ervaring mee en kan iemand mij mogelijk vertellen waar ik door kan en wat ik eventueel moet verwijderen om deze kabels te trekken?
Alvast bedankt voor de reaktie’s

Profiel  
 
Henk50
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 31-08-2008

Gepost: 06 juni 2016 11:22 PM
  [ # 1 ]

Bij mijn Berlingo (M49) hebben ze voor de trekhaak een kabel getrokken van de zekeringenkast naast de Accu langs de remleidingen naar achter. Daar hoef je verder niets voor te verwijderen.

Citroen Berlingo M49 1.6 16v

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 07 juni 2016 12:25 AM
  [ # 2 ]

Inderdaad langs onder lijkt mij ook beter.
35A is niet niks maar met 10mm² kom je ook toe https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 07 juni 2016 09:26 AM
  [ # 3 ]

25mm² voor 35A is echt heel erg overgedimensioneerd. Op het werk gebruiken we de vuistregel 10A per mm² piek en 7,5A per mm² continu. Dus jij zou 35/7.5A = 6mm² al genoeg hebben. Laten we nog wat verliezen dan meenemen (al is de lengte niet echt veel om zoveel verliezen te hebben) dan zit je met de eerder genoemde 10mm² veilig.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
okkiwokki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-01-2013

Gepost: 07 juni 2016 03:56 PM
  [ # 4 ]

De - kan je het beste gewoon zo dichtbij mogelijk van een kaal stuk carrosserie pakken lijkt me? Bij mijn berlingo (2001) heb ik de kabel voor mijn versterker door het schutbord naar binnen laten komen bij de zekeringskast. Gewoon langs bestaande kabels en bijbehorende doorvoer mee naar binnen gestoken. En dan even zoeken waar hij gebleven is aan de binnenkant. Daarna de kabel weggewerkt achter de ‘dorpelkap’ naar de laadruimte.

En misschien ter overvloede maar niet onbelangrijk: Zorg er voor dat de kabel is gezekerd, zo dicht mogelijk bij je accu.

Profiel  
 
Mike321
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 06-06-2016

Gepost: 07 juni 2016 09:12 PM
  [ # 5 ]

Bedankt allemaal voor de reaktie’s.  Ik heb de kabel ook altijd erg dik gevonden maar deze kabel werd erbij geleverd met daaraan gemonteerd de grote Anderson connector die in de koelunit moet. De kable is 4 meter lang. Nu kan ik natuurlijk die connector wel losmaken en aan een dunnere kabel 10- of 16 mm2 zetten, maar ik weet dan nog steeds niet waar ik door naar binnen kan.  Eventueel onderlangs is misschien wel een mogelijkheid, die mogelijkheid ga ik in ieder geval bekijken. Eventueel kan ik ook alleen een rode + kabel trekken, massa is wel ergens van het chassis wel te halen. Uiteraard wordt deze kabel gezekerd. Op mijn accu zitten een stuk of 6 zware zekeringen en daarvan is er nog eentje over, die wordt dus niet gebruikt. Die is 40 ampère, dus dat komt goed uit.
Komend weekend wil ik de klus gaan klaren dus eventuele info is altijd welkom.

Profiel  
 
RuudR
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 790
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 08 juni 2016 12:14 AM
  [ # 6 ]

Je hebt het over een Anderson Connector. Zo’n ding is ook niet gebouwd voor lichte bedrijfsauto’s, maar voor vrachtauto’s. Wij monteren deze ook op mijn werk. Daar praat je ook over veel hoger amperage dan in jouw geval. Ik zou inderdaad de kabels vervangen door veel dunnere exemplaren. Let er wel op, dat je een goed massa-punt zoekt. Leg onder de boutkop EN onder de kabelschoen een tandveerring voor beter contact. Die snijden in het plaatwerk. Na montage even over spuiten met blanke tectiel, tegen het oxidren.

Het vierde weekend van 2024 staat weer vast. Ook dan zijn jullie weer welkom in Oldeholtpade voor het, inmiddels, ZESTIENDE Lindetreffen!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook