De C6, een echte Citroën met af en toe een klap op het stuur
niekcx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007

- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Gepost: 16 juni 2016 09:37 AM

Het is zover. Na jaren een gelukkig mens te zijn geweest tijdens het rijden in achtereenvolgens een aantal XM’s (en daarvoor nog andere Citroëns) rijd ik nu in een C6. En begeef ik me opnieuw als een zeer tevreden bestuurder op de weg, wat rijdt deze auto heerlijk.

Nu ben ik me gaan verdiepen in de technische snufjes die de auto heeft. Welk knopje heeft welke functie, wat werkt er nog wel en wat werkt er niet meer in deze tien jaar oude C6. Alles lijkt prima te werken.
Ook de cruise control en de snelheidsbegrenzer functioneerden fijn. Totdat ineens de informatie daarvan niet meer op het scherm te zien was en beide functies niet meer werkten. Tjonge, dacht ik, wat doe ik verkeerd? Is het nodig een bepaalde weergave te selecteren, moet eerst het contact aan en de motor wel of juist niet lopen, is een snelheid boven een bepaald minimum noodzakelijk, moet een knopje twee keer kort of één keer lang ingedrukt worden, moeten er twee knopjes tegelijk bediend worden? Je weet het niet hè, met zo’n gecompliceerd modern stuk techniek.

Dus heb ik eerst eens het instructieboekje goed doorgespit. En toen ik daar de verklaring niet vond vervolgens op het forum gekeken. En wat blijkt? Een klap op het stuur is de oplossing.

Gelukkig, ook deze zeer luxe voiture is een echte Citroën, een geweldige auto met karakter. Met zo af en toe een technische klap hier of daar kan ik best leven. Als je maar weet waar je moet slaan hè, want dat vind je niet in het instructieboekje. En daar is dan weer het forum voor.

C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 16 juni 2016 10:12 AM
  [ # 1 ]

Laughing

Die knopjes en de unit zijn bij de mijne ook al eens vervangen door de vorige eigenaresse, komt inderdaad veel vaker voor.

Heel veel fijne kilometer! Ik vind eigenlijk de rit haast altijd te kort zo lekker, bijzonder en comfortabel is de C6 Wink

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 17 juni 2016 12:03 AM
  [ # 2 ]

Ook mijn C6 had af en toe een correctie tik nodig op het stuur.
Net als Niekcx staat het ook niet in mijn boekje waar, dus dan ga je proberen
De laatste keer heb ik voorzichtig aan de knipperlicht unit gerommeld en of het toeval is maar het werkt weer.
Al 3 maanden geen probleem, laat ik het afkloppen.
Ik heb het nog niet uitklaar gehaald omdat het nu werkt, maar vermoed dat er bij mij daar ergens een slecht contact zit.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 17 juni 2016 08:28 AM
  [ # 3 ]

Heel veel veilige km’s met deze mooie wagen.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 17 juni 2016 10:29 AM
  [ # 4 ]

De mijne heeft er vooral ‘s winters als het koud is last van. De laatste 2 maanden geen enkele slag verkeerd gedaan, terwijl de twee maanden ervoor het vrijwel nooit goed functioneerde. Met warm weer dus eigenlijk nooit last. Nieuwe knopjes besteld, maar die staan blijkbaar in backorder… Hopelijk zijn ze er voor de winter, maar ik vrees dat er een keer een nieuwe com2000 in zal moeten.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 09 juli 2016 11:06 PM
  [ # 5 ]

Nadat je de Com2000 in het stuur vervangt heb je nergens meer last van. Oldenhage doet dat in een uurtje.
die unit kost iets van 450 euro meen ik me te herinneren.

Profiel  
 
niekcx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007

- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Gepost: 10 juli 2016 09:48 AM
  [ # 6 ]

Bedankt voor de reacties en tips. Blijkbaar was mijn laatste klap goed gemikt, inmiddels rijd ik al vele kilometers probleemloos. Misschien moesten de C6 en ik even aan elkaar wennen. Best handig dat ik nu de mogelijkheid van cruise control en snelheidsbegrenzing (vooral dat laatste) heb, wat ik in de XM’s niet had.

En waarschijnlijk een overbodige opmerking: wat is de C6 een fantastische wagen!

C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 01 september 2016 03:34 PM
  [ # 7 ]

Vandaag kreeg ik de CC helemaal niet meer aan na bezoek aan de garage. Na de auto 5 minuten weggezet te hebben deed-ie weer iets. Een corrigerende tik op het stuur (deze keer aan de linkerkant want aan de rechterkant werkte het nu niet) deed de rest. Het schijnt dat de boel zich 4 minuten na het uitgaan van het display (na afzetten motor) reset. Het display blijft een minuut branden, dus na 5 minuten is alles gereset. Dit bleek inderdaad het geval. Ik was toevallig bij de garage maar er viel niets uit te lezen omdat de BSI geen signaal kreeg na drukken op de knoppen. Dit kan aan de knoppen liggen maar logischerwijs eerder aan de Com2000 die ertussen zit. Omdat mijn knopjes al maanden in backorder staan heb ik maar besloten om een nieuwe com2000 te laten installeren. Kost 324 eu en een uurtje werk om erin te zetten. Valt me nog mee dus. Hopelijk is de com2000 er binnen een aantal dagen. Was in ieder geval te bestellen, maar blijkbaar zijn ze met magazijnverhuizingen bezig van de distributiecentra waardoor het wat langer kan duren. Die knopjes vervang ik later nog wel eens, want dat is eigenlijk zuiver cosmetisch. Smile Keep you posted.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook