1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C4 Cactus en een aanhangwagen
Borgi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 21-06-2016

Gepost: 22 juni 2016 09:01 AM

Ondermeer door jullie positieve reacties op de C4 Cactus ben ik sinds een 4-tal maanden trotse eigenaar van een Cactus.
Ik heb al met heel wat wagens mogen rondrijden maar naast z’n looks heeft hij zeker en vast héél wat weer positieve eigenschappen, vlotte en zuinige motor, comfortabel, ruim, noem maar op het totaalplaatje klopt gewoon en na 5000km blijft hij vlotjes overtuigen.

Heeft er ondertussen al iemand ervaring met het rijden met een aanhangwagen?
Ik kan komende vakantie een dubbelassige aanhangwagen gebruiken, heel handig om een aantal weken naar het zuiden mee te trekken.
Goed geladen met tenten, fietsen en alle mogelijke kampeermateriaal.

Nu rest de vraag… eis ik niet teveel van die 82pk, 1,2 benzinemotor?
Iemand?

Alvast bedankt voor de reactie!

Profiel  
 
RuudR
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 790
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 22 juni 2016 12:01 PM
  [ # 1 ]

Kijk even op http://www.rdw.nl, met je kenteken erbij. Volgens mij mag je, geremd, nog geen 1000 kg trekken. Een tandemasser heeft dan heel weinig zin.

Het vierde weekend van 2024 staat weer vast. Ook dan zijn jullie weer welkom in Oldeholtpade voor het, inmiddels, ZESTIENDE Lindetreffen!!

Profiel  
 
Borgi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 21-06-2016

Gepost: 22 juni 2016 09:41 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie… maar helaas als noorderbuur geen NL kenteken.

De tandemasser/dubbelasser is ongeremd, hier mag je dan max 750kg laden.
Die intentie van 750 kg heb ik niet onmiddellijk maar ik reken toch aan 500kg te raken.
De vraag blijft dan hoe gaat dat 3 cylindertje het doen eenmaal de bergen er aan komen?
Of misschien is het gewoon af te raden dit te doen???

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 23 juni 2016 10:10 AM
  [ # 3 ]

Met de Cactus trek ik een aanhanger met kenteken. Dat gaat prima, ook als er zo’n 1000 kg (illegaal, ik weet het) achter hangt. Geen ervaring met deze combi en bergen.

C1 Seduction LPG 2009, C4 Cactus 110 pk 2015

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 juni 2016 11:07 AM
  [ # 4 ]

Volgens http://www.autoweek.nl/auto/87715/citroen-c4-cactus-puretech-82-w  720 kg geremd en 520 kg ongeremd voor de 1.2.

Even klikken op het tabblad “maten/gewichten”.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 juni 2016 11:25 AM
  [ # 5 ]
Borgi schreef:

Bedankt voor je reactie… maar helaas als noorderbuur geen NL kenteken.

De tandenmasser/dubbelasser is ongeremd, hier mag je dan max 750kg laden.
Die intentie van 750 kg heb ik niet onmiddellijk maar ik reken toch aan 500kg te raken.
De vraag blijft dan hoe gaat dat 3 cylindertje het doen eenmaal de bergen er aan komen?
Of misschien is het gewoon af te raden dit te doen???

Dat zie je o.a. veel in Belgie: Tandenmasser ongeremd. Die MOGEN dan maximaal 750 kg WEGEN, ( en tegenwoordig ook niet meer dan de helft van het leeggewicht van het trekkend voertuig!) , dus niet laden… maar daar wordt in Belgie vrijwel nooit op gecontroleerd want je ziet ze zo vaak met meer dan 1 ton belading…  ( Ja er zitten twee assen onder die ieder 700 of 750 kg laadvermogen hebben, maar dat heeft geen enkele waarde). Dei 750 KG is een europese regel en die is er al heel lang! “Vroeger” stond dat in alle nationale regels.
Die aanhangers zijn bedoeld voor “langzaam verkeer”, d.w.z. achter een trekker of zo, dan mag je ze wel meer beladen.

In Nederland, Duitsland en Zwitserland zeker, en zelfs in Frankrijk wordt daar veel scherper naar gekeken. In NL, DE en CH heb je een gerede kans dat je stilgezet wordt met een te zware aanhanger…
Als je ooit met een overbeladen combinatie in een ongeluk terecht komt dan wordt je waarschijnlijk door de verzekering uitgekleed.
Omdat die dubbelassen waarschijnlijk leeg al 500 kg weegt mag je daar dus nog 250 kilo in laden: Als dat bestaat uit tafel, 4 tuinstoelen, 4 fietsen en een tent, dan blijf je wel onder de 750 kg denk ik zo maar ik zou het toch even nameten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 23 juni 2016 11:25 AM
  [ # 6 ]

Let even goed op wat de Belgische regels zijn zou ik zeggen! In het instuctieboekje moet ook een en ander aan toegestane gewichten vermeld zijn.

Die 750 kilo, is dat het laadgewicht van de aanhanger? En wat is dan het leeggewicht? Met andere woorden, kijk goed naar het totaalgewicht van de aanhanger+belading. Zeker als deze niet geremd is denk ik dat het al snel teveel wordt voor een cactus met deze motor.

Misschien kun je op zoek naar een kleinere lichtere aanhangwagen?

Edit: wat Citroensmgz zegt!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 23 juni 2016 01:30 PM
  [ # 7 ]

Enkel asser rijd ook veel lekkerder.

Profiel  
 
Gepost: 23 juni 2016 01:55 PM
  [ # 8 ]

Let op er zijn heel veel misverstanden ivm gewichten en aanhangwagens in België, bovendien zijn de boete’s bij een vastgestelde overtreding niet mals.
In het kort komt het hier op neer:
Je mag aan elke auto in belgië die een door de autokeuring gekeurde trekhaak heeft een aanhanger trekken.
De trekgewichten staan dan op het keuringsbewijs , staat hier niets op van trekgewichten mag je niets trekken!
Nieuwe wagens zijn vrijgesteld van technische keuring tot hun 4de verjaardag, dit geld enkel als ze niet voorzien zijn van trekhaak!
Met trekhaak is de keuring verplicht (en hier word op de weg ook kontrole op gedaan).

Dan de ongeremde 750kg aanhangwagens:
Deze mag je dus trekken met gekeurde trekhaak en mag je maar beladen tot het ongeremd (totaal)gewicht (belading + aanhanger)dat vermeld staat op je keuringsbewijs.
Ik lees hierboven dat dit bij deze auto 520kg is, dus zal je op je dubbelasser waarschijnlijk nog 1 zak cement mogen laden.
Dan de geremde aanhangwagens:
Hierin zijn 2 soorten namelijk de aanhangwagens tot 750kg (ja ze bestaan) deze zijn niet voorzien van hun eigen plaat en worden ook jaarlijks niet gekeurd.
Indien je auto een geremd trekgewicht heeft van 750kg of meer dan mag je deze aanhangwagen trekken in geladen toestand van maximum 750kg totaal gewicht.
De geremde aanhangwagen met zijn eigen plaat mag je inprincipe ook trekken zolang je met het totaal gewicht niet boven het geremd gewicht komt dat op je keuringsbewijs staat.
Hier is dan ook zeer belangrijk welk rijbewijs je hebt.
Zo mag je met je B rijbewijs niet boven de 3.5T gaan en dit is de som van de MTM van de 2 voertuigen dus niet wat je combinatie effectief weegt!

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 24 juni 2016 02:15 AM
  [ # 9 ]

Met 750kg ongeremd door de bergen…..  cheese achter een C4

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 24 juni 2016 10:21 AM
  [ # 10 ]

Je mag 520kg ongeremd en 720kg geremd trekken. Die tandemasser is dus geen goed idee als je ook nog spullen wil meenemen.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
herman_citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 19-03-2016

Gepost: 26 juni 2016 10:25 AM
  [ # 11 ]

Kogeldruk mag ook niet hoger zijn dan 55Kg.

Profiel  
 
JohnMoeleker
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 30-04-2016

Gepost: 26 juni 2016 01:47 PM
  [ # 12 ]

pagina uit het instructieboekje ( https://johnmoeleker.smugmug.com/VVE/i-Ftp7ShW/O ) beter leesbaar dan onderstaande afbeelding


en de diesels (  https://johnmoeleker.smugmug.com/VVE/i-ZvSXG6g/A  )

Profiel  
 
herman_citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 19-03-2016

Gepost: 26 juni 2016 02:01 PM
  [ # 13 ]

Mooi overzicht, maar er bestaat dus ook nog een PureTech 75

Profiel  
 
herman_citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 19-03-2016

Gepost: 26 juni 2016 02:01 PM
  [ # 14 ]

Mooi overzicht, maar er bestaat dus ook nog een PureTech 75

Profiel  
 
herman_citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 19-03-2016

Gepost: 26 juni 2016 02:01 PM
  [ # 15 ]

Mooi overzicht, maar er bestaat dus ook nog een PureTech 75

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook