4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
rode buurman Safety upgrade; Derde remlicht :-)
PietR
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 22-12-2011

- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Gepost: 21 september 2018 07:25 PM
  [ # 46 ]

even heel wat anders…

Ik kreeg een blauwe enveloppe voor de wegenbelasting, vrij normaal nu ie niet meer geschorst is..
Het blijkt dat ik nu in die rare overgangsregeling zit en dat wil ik helemaal niet. Er moet gereden worden immers het hele jaar door!
Voor de schorsing (2 jaar terug) betaalde ik gewoon per kwartaal 36 euri het hele jaar door.
weet iemand hoe dat zit? of moet ik gewoon even bellen met de belasting…

nice day

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2461
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 21 september 2018 08:57 PM
  [ # 47 ]

Vreemd, want als ik me goed herinner kreeg ik voor mijn CX (1984) de keuze voorgelegd of ik voor de overgangsregeling in aanmerking wilde komen of dat ik “gewoon” wegenbelasting voor twaalf maanden wilde betalen. Misschien heb ik zelfs wel zelf het initiatief moeten nemen, dat weet ik niet meer. In ieder geval kwam ik niet automatisch in die regeling. Ik zou even bellen of de RDW-site eens doorspitten.

Profiel  
 
PietR
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 22-12-2011

- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Gepost: 21 september 2018 09:05 PM
  [ # 48 ]

Ik ga maandag even bellen!
ThanX

Profiel  
 
PietR
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 22-12-2011

- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Gepost: 19 maart 2019 07:20 PM
  [ # 49 ]

Zo, de rode buurman is alive and kicking.

sinds twee dagen rookt hij bij het optrekken na remmen op de motor. bij stilstand bij een stoplicht optrekken valt het wel mee..

de diagnose:
Linker bougie is zwart en de compressie is (koud) 11,5 bar. (20 keer rond)
Rechter bougie is licht van kleur met een compressie (koud) van 9,5 bar.

ik zit in de inrijperiode van mijn bigbore en heb er net 500 km opzitten .
dus; niet meer dan 4500 toeren, niet harder dan 80 km/h en wisselende belastingen, na 100 km heb ik kleppen gesteld, nieuw oliefilter gemonteerd en nieuwe olie (15W40) erin gegooid.
Hij loopt verder goed zonder gekke geluiden. hij trekt prima en klinkt goed

olie druk is OK , zo’n 6.5 bar bij 4000 toeren

iemand een idee?  zijn het de zuigerveren aan die ene kant? zijn het de klepgeleiders/seals?
of zal ik gewoon rustig doorgaan met inrijden….

die hoge compressie aan de linker kant duidt denk ik op olie in de cilinder met nog goeie zuigerveren?

of is mijn olievulpijp de boosdoener..(fliter niet nat)

na ja het antwoord zit al in de vraag denk ik
nice day

Profiel  
 
2cvMaarten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 999
Geregistreerd: 30-04-2006

- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 19 maart 2019 09:27 PM
  [ # 50 ]

Bij het compressie meten ga je de fout in. Dit moet altijd met een warme motor gedaan worden! Rij de motor warm en meet nog eens, daarna post je de resultaten nog eens.

Zwarte bougie is niet goed in ieder geval. Is deze zwart en nat of zwart en droog als je hem eruit haalt? Veelal heeft dit met een te rijk mengsel te maken.

Huidig assortiment: 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004,C3 1.6 e-HDI 2012

Profiel  
 
PietR
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 22-12-2011

- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Gepost: 19 maart 2019 10:40 PM
  [ # 51 ]

Dank je wel 2cvMaarten.
ik ga de compressie ook warm meten

Had in ieder geval verwacht dat de compressie links en rechts hetzelfde zou zijn .. ook koud.
Een rijk mengsel lijkt mij vreemd want de rechter bougie was wel mooi grijs en er is immers maar één carburateur.

Met een endoscoopje (heel goedkoop dingetje van internet:-) zag ik dat de linker cilinder (met de zwarte bougie en de hoge compressie) echt nat was van de olie. Die olie verklaart denk ik de hoge compressie in de koude meting. misschien toch een klepseal of de olieschraapveer?

nog meer ideeën?

het olie verbruik is ook vrij hoog (halve liter / 400 km) maar dat kan zijn omdat ik nog in de inrijperiode zit???

nice day

 

 

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 408
Geregistreerd: 04-05-2011

- Méhari Azur
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
Gepost: 20 maart 2019 06:12 AM
  [ # 52 ]

Roken bij afremmen op de motor (of meteen daarna) wijst op lekkage klepseals. De gasklep staat dicht terwijl de motor lucht aanzuigt wat tot een verhoogt vacuum voert in het inlaatkanaal. Hierdoor wordt olie van de kop via de klepseals de verbrandingskamer ingezogen.

Het verschil in bougiekleur betekent in ieder geval ongelijke verbranding. Normaal zou ik zeggen dat de cylinder met de zwarte bougie een ontstekingsprobleem heeft omdat de andere cylinder er goed uitziet (dus goed mengsel). Echter, in combi met het roken vermoed ik dat het roken door de cylinder met de zwarte bougie wordt veroorzaakt. Olie wordt bij nullast die cylinder ingezogen en vervuild de bougie die vervolgens niet meer lekker kan vonken. Gevolg is slechte(re) verbranding en dus zwarte bougie.

Verbruik olie is veel te hoog - deze motortjes staan juist bekent om laag olieverbruik en dat roken hoort is ook ontypisch.

Just my 2 cents..  Succes met oplossen!

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1394
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 20 maart 2019 09:09 AM
  [ # 53 ]

Heb je bij montage vd zuigerveren gelet op waar je de slotopeningen hebt gemonteerd?

Bij een boxer nooit naar beneden en alle 3 met de opening ergens anders,dwz niet vlak bij elkaar op 1 lijn.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”, Xantia 1999 1.8i Exclusive

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996.

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23936
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 maart 2019 09:13 AM
  [ # 54 ]

ik gok ook op klepseals. Vooral inlaat dus checken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
PietR
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 22-12-2011

- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Gepost: 20 maart 2019 09:23 AM
  [ # 55 ]

ThanX Matthijs, Gert jan en Bogaard.

donderdagavond ga ik op onderzoek uit very good

@ gertjan; Dat heb ik niet kunnen zien, het advies was de cilinder/zuigercombinatie te monteren terwijl ze in elkaar zitten. Zo wordt die bigbore geleverd door B uit Z. dus ik neem aan dat dat goed zit

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23936
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 maart 2019 10:02 AM
  [ # 56 ]

waarom is dat?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
PietR
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 22-12-2011

- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Gepost: 20 maart 2019 10:07 AM
  [ # 57 ]

waarom is wat?

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23936
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 maart 2019 10:27 AM
  [ # 58 ]
PietR schreef:

de cilinder/zuigercombinatie te monteren terwijl ze in elkaar zitten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
PietR
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 22-12-2011

- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Gepost: 20 maart 2019 10:35 AM
  [ # 59 ]

Ah, dat bedoel je:-)

Zo staat het in de instruktie , ik denk omdat de ‘B uit Z’ je het zuigerveren in de cilinder wurmen wil besparen (voor mensen die geen zuigerverenklem hebben).

Je gaat ervan uit dat de zuigerveren dan goed zitten toch?

https://youtu.be/6K6RG-z7AWg

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23936
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 maart 2019 11:10 AM
  [ # 60 ]

Ja. Zou je denken. Ik weet niet meer of mijn standaard units premounted waren. Volgens mij niet.
Zuigerveren klem kost geen drol… Moet je hebben!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook