1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Bartjes’ vakantie naar IJsland met de DS
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 01 augustus 2016 10:17 PM

Beneden het verhaal achter dit avontuur, de foto’s van de vakantie beginnen hier.

Ik heb al even niets meer van me laten lezen, vooral omdat onze DS gewoon lekker en probleemloos rijdt. Nu speelt er al lange tijd een idee in me voor vakantie. Omdat we dit jaar echter weinig tijd hebben voor vakantie, kunnen we goed sparen voor die van volgend jaar. Het plan is dan namelijk om met het gezin 2 weken met de DS op Ijsland rond te rijden. Dit vereist dan ook een dagje naar Noord Denemarken rijden en 2 etmalen op een veerboot en ditzelfde terug komt erop neer dat we zo’n 3 weken onderweg zijn. Nu wil ik alles goed voorbereiden en dus de auto in top conditie hebben voor vertrek.
Op de lijst staat:
1) Op Ijsland is geen LPG te krijgen is en de auto rijdt heerlijk op LPG, maar minder op benzine. Dit topic toont een mooi maar duur alternatief voor 2 weken benzine rijden. Ik ben bang dat het een duur grapje wordt en een alternatief is om een ander filter met eventueel een stukje pijp voor als ik met benzine rijd (of iets dergelijks). Als ik wil omschakelen naar LPG moet ik ‘m wel weer even omwisselen maar het is dan slechts voor deze vakantie.
2) De bekleding van de stoelen is goed, maar de rugleuningen van de voorstoelen mogen wat nieuw schuim hebben om comfortabel een lange reis te maken.
3) Spatlappen als preventie tegen steenslag als we op een gravelweg rijden.
4) Bij een recent uitstapje naar Luxemburg bleek dat als ik na een afdaling weer een helling op rij, de lucht achter de auto wat blauw kleurt, waarschijnlijk wat lekkage langs de klepseals. Olieverbruik is toch niet erg groot, zeker bij rijden op vlak terrein blijft het peil lang onveranderd, toch maar voldoende olie meenemen.
5) Een beetje lawaai preventie om de ergste lawaai van 120 km/h of sneller rijden tegen te gaan.
6) Zeldzame onderdelen mee om ter plekke zelfredzaam te kunnen zijn of in ieder geval lokaal geholpen, Iets invliegen is duur en tijdrovend. Ik heb al een treiterslang, een stel binnenbanden, een lekzak (achter), 20W50 olie, LHM en wat gereedschap. Heeft iemand nog tips ?

Tips ter voorbereiding zijn welkom, ervaringen met 2WD rijden in Ijsland trouwens ook !

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 01 augustus 2016 10:38 PM
  [ # 1 ]

Komt nog punt 7 bij: misschien dat er alleen ethanol houdende benzine verkrijgbaar is. In dat geval moet ik ook de leidingen / slangen vernieuwen en misschien een paar potjes van dit middel kopen. Heeft iemand ervaringen ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 13 augustus 2016 11:43 PM
  [ # 2 ]

Heeft iemand ervaringen met ethanol neutraliserende middelen of juist met het brandstofsysteem aanpassen voor ethanol-houdende brandstof ?
Of heeft iemand ervaringen met moderne luchtfilters / wat past men in rally-DS-en toe ? Kan het kwaad om een licht ademend filter toe te passen voor een paar duizend kilometer zonder dat de motor daar schade van ondervindt ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 13 augustus 2016 11:56 PM
  [ # 3 ]

Misschien heb je hier iets aan.



CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 14 augustus 2016 12:04 AM
  [ # 4 ]

Merci. Dat lijkt op 4 carbs met een stukje gaas erop Wink

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 16 augustus 2016 10:35 AM
  [ # 5 ]

Ik heb eens contact opgenomen met de Ijslandse oldtimerclub. Op een bevolking van zo’n 330.000 mensen hebben ze toch 1300 leden waarvan er minimaal 4 ook een DS hebben.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 16 augustus 2016 07:39 PM
  [ # 6 ]
bartjes schreef:

Merci. Dat lijkt op 4 carbs met een stukje gaas erop Wink

Mij leek het eerder op een injectie motor waar de luchtinlaat collector van verwijderd is.

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 16 augustus 2016 08:10 PM
  [ # 7 ]

Bij nader inzien zal het wel injectie zijn, maar dan inderdaad zonder iets van fijnmazig filter en dus zo goed als geen luchtweerstand van de inlaat.
Ik vond nog een leuk filmpje waar Autovisie een bezoek brengt aan het museum gelieerd aan de club. Ze zijn niet echt onder de indruk, maar het geeft dan ook meer de auto-historie van het Ijsland aan en niet de wereldwijde automobiele hoogtepunten.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 20 augustus 2016 10:53 AM
  [ # 8 ]

Ik had een mooie reactie terug van de oldtimerclub. In Ijsland mixen ze tot zo’n 5% ethanol en dit kun je nergens aan zien op de pomp. Ze hebben wel wat reserveonderdelen, maar wellicht niets voor de DS en het ligt niet of weinig gesorteerd dus het advies is onderdelen mee te nemen zie wel eens kapot zouden kunnen gaan.
De ringweg is veelal geasfalteerd maar er komen veel gravelwegen voor met maximaal 156% stijging. Het weer kan ook snel omslaan, van zon naar mist en regen. Mocht je ook een trip plannen, ze hebben een bijeenkomst van 23-26 juni 2017 bij Selfoss en verwachten meer als 200 auto’s op zaterdag.

Ik ben er serieus aan het denken de LPG tank er tijdelijk uit te halen en dit race luchtfilter te monteren. Geen LPG installatie scheelt behoorlijk wat gewicht, kan ik de auto optimaal afstellen op benzine en we kunnen meer troep meenemen zonder dat we een imperiaal nodig hebben.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 augustus 2016 11:26 AM
  [ # 9 ]

Als je twijfelt aan de treiterslang zou ik hem gewoon alvast vervangen, dan weet je in elk geval dat je daar geen gedoe mee krijgt.

Die rally DS is idd een injectie, een niet standaard oud systeem. Dat ging niet meer fijn werken en er is natuurlijk niets voor te krijgen, er is dus een standaard 23 IE in gezet.

Waarom zou je er eigenlijk een ander luchtfilter in willen zetten? Je kan toch beter voor iets bewezen kiezen op zo’n reis?

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 20 augustus 2016 03:09 PM
  [ # 10 ]

Treiterslang en benzineslangen ga ik in ieder geval preventief vervangen.
Op benzine rijdt de DS nu niet fijn door de vernauwing in de luchtaanvoer door het LPG keelstuk. Hiervoor had ik de spullen al besteld dat ik het makkelijk kan ombouwen: de originele lucht aanvoer situatie voor als ik op LPG rijdt, het race-filter voor als ik op benzine rij.
Ik heb al eens een simpel katoenen doekje over de carb gespannen ipv. het originele luchtfilter en kon eindelijk plank gas geven op benzine zonder dat deze verzoop.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 21 augustus 2016 01:06 PM
  [ # 11 ]

Let op als je je LPG-installatie verwijdert is dat feitelijk een wijziging van je voertuig zodanig dat hij niet meer overeenstemt met waltop je kentekenbewijs staat. Dat is RDW-plichtig (keuring). Je komt er een APK niet mee door en dus kun je stellen dat je auto niet voldoet aan de APK-vereisten. En dat laatste is weer van belang voor je verzekeraar in geval er schade mocht ontstaan tijdens je vakantie. Oppassen dus!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 21 augustus 2016 02:19 PM
  [ # 12 ]

Leuk vooruitzicht!

punt 5. geluidsisolatie lijkt mij minder belangrijk, op IJsland mag je niet zo hard rijden, max 90 km/u op de asfaltwegen buiten de bebouwde kom.

Maar doordenkend kwam ik wel op banden, wellicht heeft het zin om te kijken naar een set (goedkope?) banden met grof profiel zodat je goed over de gravelwegen rijdt. Ik denk dat standaard michelins het ook wel goed doen, maar misschien een beetje zonde van de banden. Hoe vol zit de auto? Anders misschien 2 ipv 1 reserveband mee, en voldoende binnenbanden uiteraard.

punt 1. Ik heb het LPG mengstuk laten vervangen vorig jaar. Ik weet niet wat je een duur grapje vind, het keelstuk was 155 euro. Daarmee is het probleem voor altijd weg, dus ook als je in Europa op vakantie rondrijdt en naar benzine wilt/moet schakelen omdat er geen LPG te vinden is of omdat je op benzine de berg op wilt komen.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 21 augustus 2016 02:55 PM
  [ # 13 ]

Geluidsisolatie is inderdaad niet m’n eerste zorg maar stond al op de agenda voor als we (hier in Nederland) snelweg rijden. In Ijsland mag je inderdaad niet zo hard en komen veel onverharde / gravel wegen voor.
Goede banden is inderdaad een tip die ik meeneem. Ik denk ook aan spatlappen en het gedeeltelijk laten ‘wrappen’ van de auto ter bescherming van de lak tegen steenslag. Binnenbanden heb ik al een paar van in de auto, een extra reservewiel wordt lastig vanwege dat we voor 4 mensen bagage mee moeten en hier veel (warme) kleding bij zal zijn.

IDealist schreef:

Let op als je je LPG-installatie verwijdert is dat feitelijk een wijziging van je voertuig…

Bedankt voor de tip. Ik ben van plan om voor die 3 weken dat we weg zijn de tank eruit te halen (extra bagageruimte en gewichtsbesparing omdat LPG toch niet te krijgen is op Ijsland) en daarna weer te monteren. De rest van de installatie wilde ik laten zitten, hooguit de benzineslang weer origineel aansluiten zodat de LPG installatie ook volledig stroomloos kan zijn. Tevens het keelstuk uit de luchtaanvoer halen.
Ik zal eens informeren bij een APK keurmeester en de verzekering maar ik kan me voorstellen dat de installatie opnieuw RDW gekeurd moet worden nadat ik de (originele) tank weer terug monteer.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 augustus 2016 03:51 PM
  [ # 14 ]
boeman schreef:

punt 1. Ik heb het LPG mengstuk laten vervangen vorig jaar. Ik weet niet wat je een duur grapje vind, het keelstuk was 155 euro. Daarmee is het probleem voor altijd weg, dus ook als je in Europa op vakantie rondrijdt en naar benzine wilt/moet schakelen omdat er geen LPG te vinden is of omdat je op benzine de berg op wilt komen.

Dat is eigenlijk een koopje toch?

Als je dan LPG goed kan laten werken heb je dat bijna al terug verdient door naar Denemarken heen en terug te rijden op LPG ipv benzine Wink

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 21 augustus 2016 07:09 PM
  [ # 15 ]

Op zich heb je een punt Op en neer naar Noord Denemarken kost een dikke 200 liter brandstof en de LPG zal waarschijnlijk wel zo’n 90 cent goedkoper zijn als Euro 98 dan kom je aardig in die richting + op Ijsland kunnen we ook de LPG tank die we in Noord Denemarken nog hebben volgegooid leeg rijden.
We gaan eens een keertje proef-inpakken en kijken of we alles wat we écht mee moeten en willen nemen ook echt mee krijgen met die grote LPG tank er nog in. Een aantal accommodaties zijn verzien van een wasmachine, dat scheelt dan weer in hoeveel er mee moet aan kleding.

Desalniettemin vind ik het een interessante casus voor APK, RDW en verzekering om eens te weten of je tijdelijk zonder LPG tank wel de weg op mag.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook