21 van de 34
« Eerste  < Vorige 19 20 21 22 23 Volgende >  Laatste »
   
GS birotor van Egbert: APK em wiellager
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 15 augustus 2017 10:52 AM
  [ # 301 ]

Ik meen wel eens gelezen te hebben dat voor de NSU nog wel wat mogelijk is qua zuigerveren. Wijkt de Citroën variant zo veel af dat uitwisseling niet mogelijk is?

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 15 augustus 2017 11:00 AM
  [ # 302 ]

Leg de rotors in een bak benzine. Thinner of aceton gaat waarschijnlijk sneller.
Warmstoken gaat vaak ook wel.(zonder de benzine enzo dan)

Motorolie bij mengen wat de birotor zelf deed is kwalitatief natuurlijk zeer achterhaald en zorgt inderdaad voor zeer veel kool.
Ook denk ik een reden dat de wankelmotor faalde in die tijd vanwege de afdichtingen, die zaten immers in no time vastgekoold. 

Ik zou zeker zelf blijven mengen, en dan met een vol synthetische tweetaktolie van een goed bekend merk.
1:100 zou ik niet durven 1:50 komt in mij beleving beter bij denk ik.

Gr. Wim.

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 15 augustus 2017 01:13 PM
  [ # 303 ]

Om de afdichtingen weer gangbaar te krijgen zou ik de rotor in een bak met diesel leggen. Dit is een tip die ik ooit van een oud-birotorbezitter kreeg.

teveel citroenen

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 15 augustus 2017 04:06 PM
  [ # 304 ]
Citroensmgz schreef:

De meeste “carbon cleaning” werken met pure zuurstof om de kool te verbranden tot CO ( gevaarlijk) en CO2 ( ongezond).

En ik maar denken dat dat met waterstof gebeurt….. Zie http://carbon-cleaning.nl/waarom-decarbonizing/
CO2 ongezond? Lees https://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofdioxide. Inderdaad: bij concentraties van 500 maal die van de omgevingslucht.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Gepost: 15 augustus 2017 04:16 PM
  [ # 305 ]

egr cleaner lost kool perfect op is er nl voor gemaakt

doei

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 15 augustus 2017 04:23 PM
  [ # 306 ]
break23m schreef:

Ik meen wel eens gelezen te hebben dat voor de NSU nog wel wat mogelijk is qua zuigerveren. Wijkt de Citroën variant zo veel af dat uitwisseling niet mogelijk is?

Hoewel het co-motor project een samenwerking tussen NSU en Citroën was, is de Birotor net anders dan de Ro80 motor waardoor eigenlijk niets uitwisselbaar is ( zeggen de kenners).

Aan dit blok kan je inderdaad zien dat door vervuiling de veren vast komen te zitten en dat is de afdichting voorbij.
Vervuiling hoop ik bij mijn goede blok tegen te gaan door: volsynthetische motor olie ( tip uit Ro80 wereld) te gebruiken en hoge kwaliteit 2 takt olie zelf bij te mengen in de benzine.
De doseur van de Birotor mengt afh van de gaspedaal stand 1:100 tot 1:200 bij, dus 1:100 moet voldoende zijn. Meer olie geeft uiteraard weer meer vervuiling.
Belangrijke factor voor de vervuiling is ook korte ritten en onvoldoende op zijn staart trappen. Dus ik rij hem altijd goed warm en laat hem af en toe flink in de toeren lopen.

Verder ga ik met Johan Oldenhage overleggen of periodiek Carbon Cleaning zinvol zou zijn bij de wankel.

De veren komen al wat meer los door rustig met IMAL in te weken. Geduld!!!!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 15 augustus 2017 05:13 PM
  [ # 307 ]

Deze jongens al gevraagd? Die weten ik elk geval waar ze het over hebben: http://www.thn.nl

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 24 augustus 2017 07:28 PM
  [ # 308 ]

Alle lijsten zijn er netjes uit.
EGR cleaner is geweldig spul, lost de kool goed op. Helaas dringt het niet goed door in de spleet van de lijsten.
Diesel weken doet in 1 week eigenlijk niks.
De oplossing was:
Met een injectie spuit EGR cleaner in de spleet onder de lijst laten druppelen en afwisselen met IMAL. En dan ook met een klein hamertje en kleine schroevendraaier op de lijst tikken, zodat die ahw los trilt. En heeeel veel geduld.

 

Helaas heb ik een “olie schraapveer” een beetje beschadigd.

 

 

3 opties:
- kijken of ik er aan kan komen, misschien is die van een Ro80 wel gelijk??
- Tegen de tijd dat ik dit blok nodig heb hem uit het blok wat vrij komt halen
- Gewoon monteren. Is een olie schraapveer, dus maakt hooguit dat er iets meer olie verbruik is.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 24 augustus 2017 07:33 PM
  [ # 309 ]

Optie 4: Maken uit iets wat er in de buurt komt.
Ik neem aan dat dat ding van gietijzer is, zoals de meeste zuigerveren.
In het oneindige domein van zuigerveren zoeken naar eentje die net iets groter is.
In de draaibank intelligent opspannen en op maat draaien.

Als er geen zuigerveer in de buurt is, kan je denken aan een cilinderbus met een maat in die buurt en dan afdraaien en afsteken.
Kan je er meteen een serie van maken.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 24 augustus 2017 07:37 PM
  [ # 310 ]

Het is een hard stalen ring met een zeer ingewikkeld profiel, zit een groef in waar een o-ring in zit. Het schraap deel zit aan de zijkant op een verhoging, om tegen de zijwand de olie af te schrapen. Hij is gesloten itt een zuigerveer.
Gaat mij niet lukken om zo iets te maken.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4713
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 24 augustus 2017 07:48 PM
  [ # 311 ]

optie 5:

opmeten (scannen, dan wel tekenen) en de boel 3D printen.
er kan steeds meer, óók met onderdelen die spanning/temperatuur/druk/whatever moeten kunnen hebben.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 25 augustus 2017 09:08 AM
  [ # 312 ]

Het ding is cirkelvormig, zo te zien, dus kan het op een draaibank gemaakt worden.
Zo is het ding oorspronkelijk hoogstwaarschijnlijk ook gemaakt.
Eerst vaststellen om welk materiaal het gaat en of het gehard is.
Dan profiel opmeten en dan een opspanplan maken.
Als het inderdaad gehard is bestaat de kans dat er nog een diameter moet worden nabewerkt ivm krimp na het harden.

@Egbert: Zou je een ruwe maatschets kunnen maken?

3D printen is zo ongeveer het laatste waar je aan denkt als het om een hard stalen ding gaat. Bovendien heeft het een rotatiseymmetrische vorm. 3D printen is handig als je het over niet rotatiesymmetrische en niet-lossende vormen hebt.

http://raytech.be/3d-metaalprint-productie/?gclid=Cj0KCQjwlf_MBRDUARIsAD8Gj8DulLdBZM4rlcsYERxwk_av8viGhm0sFCDgtMdZj2ISwda5SFlLCtAaAglwEALw_wcB
en
https://all3dp.com/metal-3d-printer-guide/#The Metals

Je zou voor deze toepassing kunnen denken aan Inconel. @Nielsje: vraag eens een oriënterende offerte voor een object van deze afmeting en vorm. Dan weten we waar we over praten.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 25 augustus 2017 09:29 AM
  [ # 313 ]
Egbert schreef:
break23m schreef:

Belangrijke factor voor de vervuiling is ook korte ritten en onvoldoende op zijn staart trappen. Dus ik rij hem altijd goed warm en laat hem af en toe flink in de toeren lopen.


Die tip lees je ook veel over de RX7 van Mazda. Zo min mogelijk korte ritjes mee maken, en eenmaal warm flink op z’n staart trappen. Voor vervuiling maar op de lange duur ook voor behoud van de motor.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 25 augustus 2017 09:29 AM
  [ # 314 ]

Jan geweldig dat je zo mee denkt.
Volgende week cursus DSTT in Frankrijk, nu in volle voorbereiding.
Daarna ga ik een tekening maken en je opsturen.
Het is zo te zien:
gedraaid, gehard en geslepen. Materiaal is in elk geval erg hard. Breukvlak ziet er uit als gietijzer.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 september 2017 07:45 PM
  [ # 315 ]

Birotor klaar gemaakt voor de Harzrun.
Olie ververst en op advies van Ro80 forum er vol synthetische 5w30 in gedaan.
Oliefilter en luchtfilter vervangen, waren gewoon online bij mijnautoonderdelen.nl te bestellen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
21 van de 34
« Eerste  < Vorige 19 20 21 22 23 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook