20 van de 34
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 22 Volgende >  Laatste »
   
GS birotor van Egbert: APK em wiellager
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 28 juli 2017 02:03 PM
  [ # 286 ]

Mooie fix. Alhoewel roest uit een carterventilatie eigenlijk een beetje raar is - het zou daar toch altijd een beetje vettig moeten zijn bij regelmatig gebruik.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 28 juli 2017 05:16 PM
  [ # 287 ]

Dat is het bijzondere van een birotor: geen zuigers die maken dat de olie in beweging komt en er een soort olie nevel in het carter staat. Carterventilatie is alleen maar waterdamp en natuurlijk wat lek uitlaat gassen. Was voor mij ook een verrassing.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 30 juli 2017 04:58 PM
  [ # 288 ]

Als voorbereiding op de Harz-run nieuwe voor banden gemonteerd: Toyo 185/80 R 14.
Op het Cx deel van dit forum enthousiaste verhalen gelezen over de Toyo. De Retro is er niet in deze maat en ik ga niet een vermogen voor 4 originele Michelins uitgeven.
Op en neer naar Zandvoort oldtimer festival geweest: ze hebben een perfect weggedrag.
Dus nu ga ik ze ook bestellen om achter te monteren.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4713
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 30 juli 2017 06:22 PM
  [ # 289 ]

Waar heb je die maat vandaan? Ik kon ze een paar jaar terug niet vinden, dus ben ik voor 195/70 gegaan. Net iets kleiner, maar rijdt ook prima.
Wel af en toe een piepje in de bocht, maar verder nog geen ‘glijdend’ gevoel meegemaakt oid.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 30 juli 2017 06:26 PM
  [ # 290 ]

Oeps type fout:
165/80R14
Zoals alles bij de Birotor is ook de banden maat geen GS en geen CX.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 04 augustus 2017 12:40 PM
  [ # 291 ]

Een wankelmotor rijdt op mengsmering, dat is inherent aan het motor ontwerp.
De Birotor mengt met een speciaal doseerpompje motor olie bij de benzine. Dit gebeurt afh van de gaspedaal stand in een verhouding van 0,5% tot 1 %.
Nu is motorolie niet ideaal als “2 takt olie”. Echte 2 takt olie verbrandt veel beter. Echte 2 takt olie laat ook minder kool resten achter waardoor de motor minder vervuilt en de “zuiger veren” minder makkelijk vast gaan zitten.
Ik heb overwogen om de doseerpomp met een los vaatje van 2 takt olie te voorzien. Maar uit de Ro80 wereld heb ik begrepen dat die doseerpomp wel eens kan haperen.
Daarom heb ik de doseerpomp buiten werking gezet. Ik heb het binnenwerk uit de doseerpomp gehaald en de leiding naar het mengstuk dicht gemaakt.
Ik meng nu gewoon zelf 2 takt olie tijdens het tanken bij in een verhouding van 1%.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 augustus 2017 04:55 PM
  [ # 292 ]

Praktisch. Maar dat pompje was natuurlijk wel een elegante vooruitgang ten opzichte van de DKW’s en de Oost Duitse erfenis daarvan.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 augustus 2017 10:55 PM
  [ # 293 ]

Spannend!
Mijn kennis van de Wankel is erg beperkt, maar ik kan me voorstellen dat er ook nog een apart smeersysteem is voor het lagerwerk?
Of loopt normaal gesproken alle smering via dat pompje?

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 04 augustus 2017 10:58 PM
  [ # 294 ]

Uiteraard is er een smeer systeem voor het lager werk en zijkanten van de rotor: pomp, oliefilter, oliekoeler, dry sump systeem.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 05 augustus 2017 09:18 PM
  [ # 295 ]
break23m schreef:

Praktisch. Maar dat pompje was natuurlijk wel een elegante vooruitgang ten opzichte van de DKW’s en de Oost Duitse erfenis daarvan.

Ik heb jaren lang een DKW Munga gehad uit 1963 en die was voorzien van een aparte smeerpomp! Dat hadden wel meer DKW’s. Overigens durfde ik daar niet op te vertrouwen (als de V-snaar aandrijving zou breken deed de pomp het niet meer!) en mengde dus zelf.

Eergisteren heb ik een stuk meegereden in de Birotor van Egbert. Geweldig! Wat loopt en klinkt dat mooi en wat een heerlijk rijdende auto. Egbert, nogmaals bedankt! Ik heb ervan genoten.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 07 augustus 2017 10:42 AM
  [ # 296 ]

Die auto wordt steeds beter!

Egbert schreef:

... doseerpomp met een los vaatje van 2 takt olie .. voorzien

Kun je mischien een doseerdingetje gebruiken van een 2-takt scootertje of buitenboordmotor? Die zullen toch wel betrouwbaar genoeg zijn…

Yamaha bbm’s van 25 jaar geleden draaien ook op 1:100, handmenging weliswaar, wellicht zijn er daarna ook doseersystemen gekomen.

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 07 augustus 2017 10:41 PM
  [ # 297 ]

Andere overweging voor deze oplossing is dat er eigenlijk geen ruimte onder de motorkap is voor een extra vaatje met 2 takt olie.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 07 augustus 2017 11:29 PM
  [ # 298 ]

check, en elders is ook weinig ruimte, ja misschien in de holte achter de achterlichten.

Zo’n nieuw experimenteel systeem is hardstikke leuk natuurlijk, maar het kan kinderziektes hebben met een motorrevisie als mogelijk gevolg, daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Als je er weinig mee rijdt gewoon zelf mengen, ik snap ‘m Smile

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 15 augustus 2017 08:49 AM
  [ # 299 ]

Donor blok gedemonteerd
Alles ziet er nog vrij netjes uit.
De afdicht veren zijn geen van allen gebroken. Ik krijg ze nog niet allemaal los ivm de kool aanzetting. Eerst maar tijdje rustig weken met kruipolie. Want als ze breken heb ik een groot probleem ( is niet aan te komen)
Wie heeft er tips hoe ik het kool op kan lossen of los maken zodat ik de veren daarna veilig kan verwijderen?

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 augustus 2017 10:46 AM
  [ # 300 ]

De meeste “carbon cleaning” werken met pure zuurstof om de kool te verbranden tot CO ( gevaarlijk) en CO2 ( ongezond). Je kunt in theorie die zuiger dus in een gesloten bak of zak met pure zuurstof zetten en wachten… 
Als ik het goed heb zijn de zuigers van gietijzer en zeker niet van aluminium. Dan kun je dus “chemisch” aan de gang met middelen die niet echt goed zijn voor aluminium. Denk aan ovenreiniger of soda/ caustic soda etc. Maar dat is heel agressief voor “lichtmetaal” als aluminium. Minder agressief kun je eerste isopropanol proberen. Geduld is een schone zaak.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
20 van de 34
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 22 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook