1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Intercooler op cx turbo 1
Rik1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-10-2007

Gepost: 20 augustus 2016 03:19 PM

Hallo, ik zal me eerst even voorstellen.

Ik heet Rik van den Wijngaard, woon in Almelo, 53 jr jong en heb vorige week een CX GTi turbo gekocht van bouwjaar 1986. Ben er hartstikke blij mee hoewel er nog wel eea aan de auto moet gebeuren, oa overspuiten en vervolgens technisch nalopen. Stottert iets bij lage toerentallen.
Maar mijn vraag is of het zin heeft (en doenlijk is) de intercooler van een turbo 2 te monteren. Volgens mijn (beperkte) theoretische kennis zal dat toch een vermogens toename moeten leveren?

Verder houd ik me van harte aanbevolen als iemand een instructieboekje over heeft….Smile

Citroën CX GTi turbo (hobbyauto)
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Daihatsu Sirion 1.3 (stadsauto)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 augustus 2016 03:58 PM
  [ # 1 ]

De Turbo 2 met intercooler heeft ongeveer hetzelfde vermogen dan de Turbo 1.
Echter door de intercooler is die wat zuiniger. Naar mijn idee zal je het verschil niet echt merken, het zal meer afhangen van de staat van alles na 30 jaar.

Overigens zijn er wel Turbo 1’s van intercooler voorzien.

Maar het zou niet je probleem mogen zijn.

Heb je alles al een keer goed laten nalopen?
Kleppen stellen, nieuwe bougies (zijn ze ook erg gevoelig voor), luchtmassa meter goed laten afstellen, etc…

Profiel  
 
Rik1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-10-2007

Gepost: 20 augustus 2016 04:13 PM
  [ # 2 ]

Maar waarom zijn die turbo’s 1 dan voorzien van een intercooler, theoretisch moeten ze dan toch ook zuiniger/sneller worden?

Ik denk idd dat het stotteren wel over is na een goede grote beurt. De km stand, de vorige eigenaar was er erg overtuigend over en de algehele staat wekt ook die indruk, is 150000.
Daar staat tegenover dat de laatste APK tot 2003 was….vanaf toen is de auto warm gestald geweest met af en toe een illegaal rondje om de kerk.

Citroën CX GTi turbo (hobbyauto)
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Daihatsu Sirion 1.3 (stadsauto)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 augustus 2016 04:23 PM
  [ # 3 ]

Idd om ze zuiniger te maken.

Een volledige Turbo 2 zal het niet zo snel worden, daar zitten namelijk ook andere zuigers in en de versnellingsbak verhoudingen wijken een klein beetje af.

Profiel  
 
Rik1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-10-2007

Gepost: 20 augustus 2016 04:32 PM
  [ # 4 ]

I see, van de versnellingsbak wist ik niet, langer bij de serie 2 neem ik aan? Ik heb idd wel ergens gelezen dat er verschil in compressieverhouding is. Maar als de enige winst een paar km op een tank vol is loont het niet echt, temeer het een hobby auto is.

Citroën CX GTi turbo (hobbyauto)
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Daihatsu Sirion 1.3 (stadsauto)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 augustus 2016 04:41 PM
  [ # 5 ]

Turbo 2 bak is iets langer dan Turbo 1, scheelt niet veel.

Turbo 1 motor in een Serie 1 of 2 zal niet uitmaken, volgens mij is een Serie 1 motor gelijk aan die van een Serie 2.

Profiel  
 
Rik1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-10-2007

Gepost: 20 augustus 2016 04:51 PM
  [ # 6 ]

Oké, ik heb dus een turbo 1 in een serie 2…. Verwarrend… Maar iig heeft een intercooler weinig zin voor mij. Bedankt voor de info!

Citroën CX GTi turbo (hobbyauto)
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Daihatsu Sirion 1.3 (stadsauto)

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 21 augustus 2016 09:36 PM
  [ # 7 ]

Het helpt uiteraard wel een beetje een intercooler. Een M25/662 motor (turbo 1) profiteert een klein beetje van een intercooler. Mijn ervaring is dat je ongeveer een halve punt verbruiksverbetering mag verwachten (bjvoorbeeld van 1 op 8.5 naar 1 op 9). Hij zal ook net iets beter oppakken en marginaal meer vermogen hebben. Het verschil is echter zo klein dat ik nooit heb kunnen vaststellen of ik het me nou inbeeld of niet. Het verbruiksverschil zou je wel terug kunnen zien als je over een voldoende lang periode meet, maar ook dat is zo klein dat je over meerdere duizenden kilometers moet meten om het zeker te weten.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Rik1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-10-2007

Gepost: 21 augustus 2016 10:13 PM
  [ # 8 ]

Oké! Dat is het antwoord waar ik wat aan heb, kort samengevat is het gewoon de investering niet waard. Prestatie’s nemen nauwelijks toe en het verbruik wordt nauwelijks meetbaar minder. Wel jammer want ik hoopte stiekem vrij eenvoudig op een flinke schep extra vermogen….was ook te mooi om waar te zijn…:)

Citroën CX GTi turbo (hobbyauto)
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Daihatsu Sirion 1.3 (stadsauto)

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 22 augustus 2016 06:12 PM
  [ # 9 ]

Die is ook beschikbaar. In de bovenkant van de wastegate zit een plaatje. Als je daar een gat in boort en die met een schroevendraaier en wat geweld er uit wipt vind je daaronder een inbus die met loctite vast zit. Even goed warmrijden zodat de loctite beter meewerkt en dan de inbus tot de bodem indraaien. Een M25/662 die verder goed in orde is zal dan ergens tussen de 180 en 190 pk hebben schat ik in.

Ik heb weleens vernomen dat er mensen tegen de in de AEI ingebouwde drukbegrenzer aan zijn gelopen (dat merk je als hij heftig gaat bokken bij optrekken). Meestal komt dat niet voor ook al zit de inbus op de bodem, maar zoja, gewoon terugdraaien totdat het niet meer voorkomt. Hard accelereren bergop op een koude dag zijn de omstandigheden waarop hij de meeste turbodruk maakt, dus als je zeker wilt weten dat je niet tegen die begrenzer aanloopt dan moet je het onder die omstandigheden uitproberen.

Uiteraard geef ik geen enkele garantie dat er niets stuk gaat hierbij, maar ik heb heel wat kilometers gereden in volledig ingedraaide gti turbo’s en mijn auto’s hebben het altijd probleemloos verwerkt. Ik heb zelf wel altijd op 98 octaan gereden, maar zelfs dat is vermoedelijk niet nodig.

Er zijn wel nog een paar maatregelen te nemen die tezamen de karakteristiek van de motor wel wat verbeteren, maar om serieus vermogen te maken moet je absoluut een manier hebben om de ontsteking te programeren, en ik ben niet bekend met een goedkope manier om dat te doen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gepost: 22 augustus 2016 08:11 PM
  [ # 10 ]

In theorie zou je na het plaatsen van een intercooler meer vermogen moet hebben en daardoor ook minder verbruik, maar in de praktijk zal het naar mijn idee niet spectaculair zijn.
Bij de serie 2 is het goed te doen omdat de plaats er is, dus als je het echt wil waarom niet.
De Turbo motor zonder intercooler (M25 622) is dezelfde voor serie 1 en serie 2.
De Turbo motor met intercooler (M25 666)heeft een hoger compressie en origineel een iets lagere Turbo druk dan de motor zonder intercooler daarom is het origineel vermogen gelijk.

Ik zelf heb een serie 1 en bij normaal gebruik buitenweg gecombineerd met snelweg heb ik geen moeite om 1 op 10 te rijden.

Het lijkt mij dat de CX niet 100% loopt daarom zou ik zoals Arjan al schreef eerst alles eens nazien en dan vooral de ontsteking, bougie’s en bougiekabels en ook de bobijnen zeker als die laatste nog van het oude type zijn gewoon vervangen dit maakt in veel gevallen een wereld van verschil.

Zoals sans-pareil al schreef is de turbodruk eenvoudig te verhogen maar wil je meer dan dat gaat het niet met kleine ingrepen en lopen de kosten al snel op.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 augustus 2016 09:48 PM
  [ # 11 ]
trxke schreef:

Bij de serie 2 is het goed te doen omdat de plaats er is, dus als je het echt wil waarom niet.

Omdat je ook alle bijbehorende slangen moet hebben, die worden wel schaars inmiddels.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 22 augustus 2016 09:51 PM
  [ # 12 ]

CX basis heeft ze,dus dat is het probleem niet.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 augustus 2016 09:59 PM
  [ # 13 ]

Niet de dikke verstevigde slang van de intercooler naar het gasklephuis, dat is degene die je juist nodig heb Wink

Profiel  
 
Walon
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 03-11-2007

Gepost: 23 augustus 2016 10:03 AM
  [ # 14 ]

We dwalen misschien steeds verder af, maar kan de koppeling ook dit soort vermogens aan (180 - 200 pk)?

Ten aanzien van de motor en bak geen bijzondere problemen? Zwaardere belasting, meer slijtage. Maar niet meer dan dat?

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 23 augustus 2016 01:27 PM
  [ # 15 ]

Ik zit hier toch met wat verbazing te lezen. Een CX met intercooler heeft in de folder precies hetzelfde vermogen en koppel als eentje zonder. In Nederland loopt mijn Turbo 1:10. En dan mag de airco aan staan. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een turbo met intercooler veel zuiniger loopt. Wat ik wel heb gemerkt dat de auto dorstig wordt als je in Duitsland met volle belading (4 personen + bagage) een beetje op wil schieten. Het schijnt dat in die omstandigheden het verbruik van de versie met intercooler minder hoog ligt. Maar hoe vaak doe je dat nou?
Een CX turbo heeft af fabriek een dikke 160 pk. Zolang je niet met slippende koppeling weg rijdt zal die toch best 20 of 30 pk extra aankunnen, lijkt mij. Maar waar de grenzen liggen van koppeling, bak en aandrijfassen is door sans-pareil uitgebreid en boeiend beschreven in topic over een CX met VEMS en meer. Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/161604/P3375/

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook