15 van de 36
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
   
Hilko16TZi’s BMW 525 Touring
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 14 februari 2022 03:56 PM
  [ # 211 ]

Lekkere frisse kleur zit er ook op. Wat altijd de moeite waard is is de aanschaf van INPA, het BMW-equivalent van Lexia. Er zijn veel alternatieven om uit te lezen, maar dat is het allemaal net niet. Aangezien je INPA bij jouw E39 volledig kunt gebruiken via de OBD2 poort links van de stuurkolom ben je met de goedkoopste kabel klaar.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 14 februari 2022 04:03 PM
  [ # 212 ]

Kijk, dat zijn handige weetjes.

Het verlanglijstje groeit al. Nieuwe (Android) multimedia oplossing, I-bus, INPA, andere banden, voorkant omhoog, koelvloeistoftempzender vervangen (want die zweet wat), lekke folie portier linksachter opnieuw kitten of vervangen en de afstandsbedieningen weer aan de gang krijgen.

In maart moet ie een beurtje, dan gaan we maar eens puzzelen. Eerst wennen aan deze ontzettend fijne auto.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 februari 2022 04:39 PM
  [ # 213 ]

Toffe auto man en een lekker lijstje om mee te knutselen. Helemaal leuk. Wij hebben onze Outback afgelopen vrijdag aan de nieuwe eigenaar meegegeven en nu rijden we dit;

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 14 februari 2022 04:56 PM
  [ # 214 ]

Ik dacht dat porneau hier niet mocht Laughing

Mooie auto hoor!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 14 februari 2022 06:46 PM
  [ # 215 ]

Goed, om het verhaal maar in één keer te vertellen:

Vanochtend om 5.30 uur ging de wekker. Lekker, op je vrije dag, en nog Valentijn ook Laughing

Maar goed, de afspraak stond nou eenmaal om de BMW uit Farmsum, of all places, te gaan halen. Vervelend, hè...
Dus om 6 uur bij de tram, om vervolgens even na 6.30 uur Den Haag CS te verlaten per Koploper. Nog steeds mijn favoriete lange-afstandstrein, trouwens.
Na een voorspoedige reis was ik net voor 10 uur in Delfzijl, alwaar Penny Lane a.k.a. Derk me stond op te wachten om het laatste stukje naar de autohandelaar gereden te worden. En dat was maar goed ook, dat ik daar niet alleen verscheen.

De auto stond al warmgedraaid op de brug (balen, wilde hem koud opstarten) en kreeg nog wat laatste inspecties. Een vervangende peilstok voor de motorolie werd gezocht en gevonden en ondertussen liep ik alle zaken nog na die ik nog niet had gecontroleerd tijdens de zeer korte proefrit tijdens het gezinsweekend weg.
Dat viel allemaal niet tegen. De koplampverstellers zijn niet gebroken, alle verlichting en alle sloten van de achterklep werken, roest is er vrijwel niet, en afgezien van de minimale kvs lekkage en oliezweterij verder ook niets spannends gevonden. Tot mijn plezier vond ik het inbouwverslag en de garantiekaart van de LPi installatie, die door Boertien is ingebouwd. En netjes. In 2012 trouwens, dus dat zit er pas een goede 100.000 kilometer in, zover ik in de gauwigheid kon achterhalen. In ieder geval werkt de installatie prima en de auto rijdt goed op beide brandstoffen. Verder dus alle boekjes bij de auto, en twee sleutels (waarvan 1 niet origineel).

Inmiddels was het 10.30 uur en tijd om de zaken in orde te maken. Dus geld overgemaakt, de auto overgeschreven (voor het eerst online, bevalt me goed) en de auto verzekerd. Dat was om 10.50 allemaal geregeld en ik wilde al opstaan en weggaan. “Even wachten, even mijn baas bellen of het geld bijgeschreven is”. En, oh horror, dat bleek dus niet zo te zijn. Bij mij was het wel van de rekening af maar de handelaar kon het nog niet op zijn rekening zien en wilde daarom niet dat de auto meegegeven werd. Niet te vermurwen ook, hoezeer ik ook liet zien dat het geld echt overgeschreven was. Uiteindelijk mijn bank maar gebeld voor bevestiging, en die konden vertellen dat de overschrijving gewoon uitgevoerd was.

Afijn, lang verhaal kort: nadat ik begon te dreigen met politie was meneer eindelijk genegen om zijn bank te bellen. En daar bleek dus dat er bij zijn bank een storing was waardoor bij- en afschrijvingen tijdelijk niet zichtbaar waren in de app… Een sorry kon er niet van af, maar toen mocht ik eindelijk de auto meenemen. Met een hopeloos mislukt tijdschema, maar goed. Wel onderweg. Nog even mee met Derk, die er de hele tijd bij was gebleven en van hem nog wat BMW goodies gekregen, een krik en een wielsleutel. Je zal ze maar nodig hebben, nietwaar? Nogmaals dank voor de support, Derk!

En toen dus de 280 kilometer naar huis. In één woord: fantastisch. Wat een beest van een auto. Als je maar naar het gaspedaal kijkt schiet ie er al vandoor. Rijdt snaarstrak en erg comfortabel, hangt aan het gaspedaal en heeft een erg verslavend stukje motorgeluid als je de kick-down even probeert. Hij is echt niet perfect, maar al zoveel fijner dan de Subaru dat elke spijt die ik mocht voelen subiet verdwenen is.

Wat puntjes zijn er dus ook: waterlekkage bij het linker achterportier, de banden kunnen beter, de neus moet weer op de normale hoogte en ik wil een andere multimedia oplossing. Verder nog I-bus en INPA, de kvs temperatuurzender zweet wat en de afstandsbedieningen van de Zentral Verriegelung doen het geen van beide. Ik denk dat er ook wel wat stabistokjes vernieuwing kunnen gebruiken, hoewel ik wel denk dat het meeste trillen dat ik voel (en dat is niet heel veel) voornamelijk van de banden komt. Ook moet de auto in maart een beurtje, niet vanwege de kilometers maar wel vanwege de tijdspanne. Komt allemaal goed en wordt vervolgd.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 februari 2022 07:17 PM
  [ # 216 ]

‘t Is ook wel een mooie auto zeg! Goeie kleur, zwart leer is ook lekker, fijne zespitter enz. enz. Echt een chique BMW! Nog wat ditjes & datjes netjes maken voor het zicht en om het onderhoud op punt te zetten en dan is het serieus genieten geblazen lijkt me Cool

Afhankelijk van het soort trillingen en gezien de kilometers kan het ook nog de moeite waard zijn om te checken of de hardyschijf en het steunlager van de cardanas redelijk recent & nog intact zijn. Is gewoon een onderhoudspuntje bij zo’n Bimmer, niks om van te schrikken; de Compact heeft ze afgelopen najaar beide gehad en nu ben ik er met de 1602 ook mee bezig (zo kwam ik achter die gare versnellingsbak). Vervanging incl. netjes in lijn zetten van de cardanas is niet moeilijk en kan een wereld van verschil maken.

Veel Freude am Fahren & veilige kilometers gewenst!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 15 februari 2022 08:30 PM
  [ # 217 ]

Inmiddels uitgevonden waarom ze de auto al warm lieten draaien voor ik er was: de koude start is dramatisch. Ik vermoed dat het Vanos niet goed meewerkt. Nadat de wagen uiteindelijk op 6 cylinders liep gaf hij de rest van de dag geen krimp meer, ook niet na 5 uur parkeergarage. Vanos reparatie kitje bestellen dus.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 februari 2022 09:17 PM
  [ # 218 ]

Nokkenaspositiesensor kan ook nog, die dingen gaan wel eens lekken en dan is het signaal niet meer betrouwbaar. Dan kan het gebeuren dat het MM soms verkeerde verstelwaardes ziet. Maar dat zou je gelijk mee kunnen nemen. Zo’n sensortje wisselen is in ieder geval zo gebeurd.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 16 februari 2022 08:30 AM
  [ # 219 ]

Bij deze een dringend advies: eerst uitlezen, dan pas sleutelen. Anders blijf je zeker bij deze auto’s onderdelen naar het probleem gooien.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 februari 2022 09:05 AM
  [ # 220 ]

Daar ben ik het mee eens, maar dit komt me bekend voor.

Van een N42 met *elk* koudstartprobleem. Sinds ik het kleppendeksel gere-sealed heb, wat twijfelachtige injectoren heb verwisseld voor minder twijfelachtige en een nieuwe nokkenassensor heb geplaatst loopt dat apparaat verder prima, maar ik heb de hele tijd alleen maar meldingen gekregen van misfires op willekeurige cilinders zonder verdere specifieke codes. Het diagnosesysteem van zo’n BMW is vreselijk lui wat dat betreft. Dus wél uiteraard uitlezen, maar dan zeker ook je live read-out uitspitten (zoals: klopt de Vanos verstelhoek?) want op codes alleen ga je dit vaak niet redden.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 februari 2022 09:18 AM
  [ # 221 ]

Inderdaad: Misfiring kan heel veel verschillende oorzaken hebben: Alleen met uitlezen kom je er dan soms niet, live parameters bekijken werkt wel als je weet wat je meet.
Die VANOS zijn ook gevoelig voor de juiste olie: Te dikke olie om het olieverbruik te maskeren en hup: Bij een koude start “glijden” de onderdelen niet zoals het moet, als het even warm wordt gaat het wel.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 februari 2022 10:53 AM
  [ # 222 ]

Uitlezen gaf misfire op #3 na fuel cut-off. Die kwam vandaag niet terug. Vandaag startte de auto goed, kon ook meteen rijden en geen misfire bemerkt, ook geen CEL. Wel sloeg de auto twee keer af als ik weg wilde rijden bij het verkeerslicht in de opwarmfase. Nadat de temperatuur meter in het midden stond en eigenlijk al vanaf overschakelen naar LPG geen probleem meer gehad vanochtend.

De gebruikte olie is 5-W30, en dat is voorgeschreven voor deze motor.

Ik ga zeker niet zomaar onderdelen wisselen, maar verwacht wel een ander aan werk te hebben. Waaronder dus Vanos.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 17 februari 2022 08:54 AM
  [ # 223 ]

Ik ga eens beginnen, komende maandag (want tijd) met het reinigen van de stationairregelklep en de luchtklep die erboven huist. Ik vermoed stevige vervuiling aan die kant.

Tevens en ook zojuist de ruitenwissers vervangen. In het donker in de regen zag je precies weinig, dat zou nu toch weer verbeterd moeten zijn.
Ook een nieuwe temperatuursensor gekocht, degene die er nu op zit heeft last van incontinentie. Allemaal nog klein bier, maar het schiet al op met werkzaamheden verzinnen.

Tot slot bij BMW de optielijst van mijn auto aangevraagd, in verband met het bestellen van nieuwe voorveren. Ik denk niet dat er een M-pakket onder zit, maar ik weet het graag zeker.

Oh ja, en de gebruikte olie is 5W30, niet 5-W30. Het is geen Volvo T-5R… Laughing

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 februari 2022 06:31 AM
  [ # 224 ]

Nou, die temperatuursensor zit erin. Mooi om te zien hoe engineering ook voortschrijdt. Het is in ieder geval een klusje van 1 minuut. Benieuwd of dat de enige lekkage was. Wel gezien dat er erg vuil koelwater in het systeem zit, dus da’s nog een plusje voor de kluslijst. In maart tijdens het beurtje ook kvs vervangen.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 februari 2022 10:10 AM
  [ # 225 ]

Koplamphoogte laten controleren, en die is gewoon goed. Dan heeft zo’n vijfje maar beroerd licht van voren. Reflectoren zijn schoon en niet aangetast, koplampglazen, hoewel wat bekrast, zijn ook helder en niet verschoten.

Het koud starten gaat nu goed, alleen blijft de wagen afslaan bij verkeerlichten totdat de temperatuurmeter uit het blauwe vak gekomen is. Ik verdenk als eerste de koudstartverrijking en dus de stationairegelklep.
Zodra de meter naar bedrijfstemperatuur beweegt (en de motor ook op LPG loopt) doet ie het verder geweldig, en als de motor stilgelegd wordt voor korter dan 6 uur heb je daarna ook geen problemen.

Profiel  
 
 
15 van de 36
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook