22 van de 30
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 24 Volgende >  Laatste »
   
Van Troen naar Volvo naar Subaru: thuis in mijn BMW
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5907
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 03 april 2022 08:14 PM
  [ # 316 ]

Nou rijden doet ie nu super, dus hebben we andere issues. Het zal ook eens niet.

Wat is er dan:

De stuurbekrachtiging doet ¨lullig¨ bij met name koude motor en ik heb al 2 keer een ¨Trans Failsafe Prog¨ melding op de bc gezien.

Goed, geen paniek: ga je laatste stappen langs. Tijdens de onderhoudsbeurt is natuurlijk de hele santenkraam aan de voorkant van het blok eraf geweest, zover het riemen betreft. En met het vervangen van waterpomp en thermostaat is er ook wel wat (koel)vloeistof op de riem terecht gekomen.

Ga je nu zoeken op beide storingen, dan zie je voor de stb dat o.a. een matige riem het nukkige gedrag kan veroorzaken (vloeistof is op peil). De transmissiemelding kan heel goed met een slechte electrische opbrengst te maken hebben. Ze hebben het dan eigenlijk over de accu, maar een slechte dynamo-opbrengst zal ook niet helpen. En beide zitten achter die riem, de dynamo en de stbpomp. Dus hoop ik er nu maar een beetje op dat de riem een opduvel gehad heeft van de werkzaamheden daar of dat de riemspanner niet meer fris is. Ik geloof er in ieder geval niet in dat nu spontaan m’n versnellingsbak én m’n stuurpomp danwel -huis naar de vaantjes zijn.

Dus morgen maar een riem en riemspanner regelen en dan hopen we er weer het beste van…

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6077
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 04 april 2022 06:33 AM
  [ # 317 ]

Heb je al met INPA gekeken wat de reden is voor de noodloop van de bak? Dan kun je gericht zoeken.

Ik heb ook zo’n melding gehad in den beginne. INPA gaf aan dat het de computer van de bak niet lukte te bepalen in welke positie de selectiehendel stond. De schakelaar die hiervoor op de bak zat bleek defect doordat de keerring van het asje dat deze schakelaar bedient lek was en er daardoor bakolie in de schakelaar liep. Nieuwe keerring, nieuwe schakelaar, storing wissen, nooit meer problemen. Onder de mijne zit een ZF 5HP24 overigens.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5907
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 04 april 2022 06:42 AM
  [ # 318 ]

Nee, nog niet. Dat is uiteraard de volgende stap, maar omdat zowel de bakmelding als de rare stuurbekrachtiging tegelijk optreden nadat de riem eraf is geweest lijkt 1 + 1 gewoon 2.

Morgen ga ik de remvloeistof verversen en de remmen vervangen, dan hangt de laptop er toch aan. Zal dan ook de bakmodule uitlezen.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5907
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 05 april 2022 01:36 PM
  [ # 319 ]

Nu wel gekeken. Schaltergetriebe, de solenoids dus. En dat kan weer prima met instabiele stroomvoorzieningen te maken hebben.
We hebben die multiriem nog eens schoongemaakt en opnieuw gemonteerd, en dat lijkt verschil te maken. In ieder geval stuurt ie nu weeer normaal en ik heb nog geen bakmelding terug gezien na vanochtend.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5907
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 06 april 2022 09:51 AM
  [ # 320 ]

Startprobleem is waarschijnlijk opgelost: ik heb er een grote plas BP Excellium ingegooid en een fles injectorreiniger, en vanochtend dan de proef op de som genomen. Voor het eerst viel de motor niet bij iedere hoek en ieder verkeerslicht stil bij nog niet warme motor en hij liet zich ook zonder morren in beweging brengen na stilstand.

Oude meuk in de tank dus, nu vermengd met nieuwe benzine en de injectorreiniger doet hopelijk ook nog wat. Anders moeten de injectoren nog even in bad. De komende dagen zal ik alleen op benzine rijden en ik verwacht eigenlijk dat alles nog verder zal verbeteren.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42243
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 CGI T
Gepost: 06 april 2022 10:15 AM
  [ # 321 ]

Dat is een goeie actie. Ik heb laatst ook zo’n geval gehad en idd: verse peut en een goeie scheut injectorcleaner gaf 90% verbetering.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7496
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 april 2022 10:23 AM
  [ # 322 ]
Hilko16TZI schreef:

BP Excellium

Wauw! Waar haal je die? Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8662
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 april 2022 10:39 AM
  [ # 323 ]

Bij de pomp! Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TRD Turbo 1 berline 1986, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5907
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 06 april 2022 11:09 AM
  [ # 324 ]
2d schreef:
Hilko16TZI schreef:

BP Excellium

Wauw! Waar haal je die? Wink

Waar ze ook Total Ultimate en Texaco V-Power verkopen Laughing

Ik gooi die namen altijd door elkaar Cool

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5907
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 08 april 2022 07:12 AM
  [ # 325 ]

Vanochtend de echte proef op de som.

Koude start: in één keer goed, meteen verhoogd stationair en op 6 cylinders.
Meteen gaan rijden: in de opwarmfase is ie dan toch twee keer afgeslagen bij wegrijden uit stilstand. Dat vergeef ik hem nu want er moet echt troep in die tank gezeten hebben. Rijden doet hij verder goed, op 6 cyilinders, en een keer warm loopt het spul gewoon erg mooi.

Ik rij nu door op benzine tot de tank vrijwel leeg is, dan weer vullen met een premium benzine (V-power, Ultimate, Excellium) en hopelijk is dat leed dan geleden.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5907
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 11 april 2022 07:07 AM
  [ # 326 ]

Stuurpomp en aanvoerslang besteld. Nu het wat warmer is is het happen wat minder, maar de pomp werkt gewoon niet goed meer. De timing daarvan is toeval. Als het spul helemaal warm is, is het happen weg en stuurt het normaal. De gebruikte olie is hoog-visceuze ATF dus daar zou het niet aan mogen liggen, sterker nog: toen de klachten voor het eerst optraden was het peil aan de lage kant.

Zelfde toeval is de bakmelding, die veroorzaakt wordt door slechte contacten in de versnellingskeuze schakelaar. Meten leerde dat er op het moment van de storing dode contacten te vinden zijn. Is een redelijk easy fix, even de schakelaar onder de auto vandaan vissen en open pulken, contacten opschuren en dan zou die het weer moeten doen.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5907
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 16 april 2022 10:57 PM
  [ # 327 ]

Ha, ik heb een echte BMW.

Hij lekt (weer) olie… Ditmaal motorolie, moet nog uitzoeken waar vandaan, en bakolie, zeer waarschijnlijk langs de keerring die de schakelselectoras moet afdichten. Gezien de plek op de grond tov waar de auto stond is dat de meest logische voor de bakolie. Kan ook verband houden met die switch die af en toe niet wil.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5907
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 20 april 2022 11:41 AM
  [ # 328 ]

Klus voor zaterdag wordt nog wat uitgebreider. Naast de stuurpomp heb ik nog zo’n soort klusje. Net een aircopomp en droger besteld. De pomp in mijn BMW klinkt als een ouwe krekel en buiten dat lekt die zichtbaar. Tijd voor nieuw dus; de rest van het A/C systeem ziet er goed uit. Pomp en droger komen compleet met nieuwe O-ringen, dus hopelijk in één keer goed.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5907
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 21 april 2022 09:39 AM
  [ # 329 ]

Pomp is binnen (droger ook). NRF, ziet er netjes uit, wordt inderdaad geleverd compleet met alle O-ringen en bouten en zulks.
Ik denk dat ik het morgen maar eens in Garage ¨le Trottoir¨ ga uitvoeren.

Enige lastige vind ik bepalen hoeveel PAG olie ik weer in het systeem moet stoppen. Je moet de oude compressor leeghalen, vwb olie (koelmiddel is al weg) en dan zoveel vullen in de nieuwe pomp (die al voorgevuld is met 180 ml olie) als er uit de oude gekomen is. Hetgeen betekent dat je ook de nieuwe pomp eerst leeg moet laten lopen.

Maar niemand garandeert hoeveel olie er nog in de rest van je systeem huist. Om daar zekerheid over te kunnen krijgen zou je het hele systeem moeten flushen, maar de manual geeft aan dat dat niet hoeft als er geen vastloper van de pomp is geweest. Beetje kringredeneren, zo.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7496
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 21 april 2022 01:59 PM
  [ # 330 ]

Is het handig om van tevoren te overleggen met degene die het systeem leeghaalt en weer vult voor/na de werkzaamheden aan de A/C?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
22 van de 30
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 24 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook