2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Waterman’s Mercedes-Benz
RensKorevaar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16848
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 28 oktober 2016 03:55 PM
  [ # 16 ]
waterman schreef:

Zweten of rillen?
Over een afgebroken hendeltje, vergaan schuimrubber en een verkeerd geplaatst relais…

Vier hendeltjes en één grote draaiknop: daar zou je het klimaat in m’n Mercedes-Benz volgens de folder perfect mee moeten kunnen instellen. Volgens de folder dus… In werkelijkheid kende het hele systeem maar twee standen: warm en kokend heet. Diagnose wees uit dat dit beperkte regelbereik veroorzaakt werd door een klemmende kachelklep, die ervoor zorgde dat de vacuümschakelaar niet bediend werd, waardoor de kachelkraan niet meer dichtgetrokken werd. De klemmende kachelklep werd dan weer veroorzaakt door het vergaan van het schuimrubber op de klep. Omdat het schuim na 40 jaar volledig verteerd, vergaan en verdwenen was, komt de klep een wereldschokkende 2 mm lager te liggen, gaat scheef staan en zet zichzelf klem. Lang leve de deutsche Gründlichkeit

Goed, het hele zwikkie moest dus uit elkaar. Dat is nogal een klus en net zoals met vele andere klussies die tegenvallen, schoof ik ook deze lekker voor me uit. Tot onderweg naar Parijs het hendeltje afbrak. Het hendeltje waarmee ik kennelijk met nét te veel geweld probeerde de kachelklep nog één laatste keer sluitend te krijgen. Het was gewoon té warm geworden onderweg. Zweet op het voorhoofd, ramen open: geen comfortabele manier om onderweg te zijn met zo’n Sonderklasse automobiel.

O ja, het hendeltje! Dat brak dus af. Reden om het hele kachelhuis onder het dasboard vandaan te halen. Een gevecht op leven en dood tussen waterman en Das Haus. Na vijf uur vloeken stond dat pestding op de werkbank. Nog eens vijf uur en één compleet donorkachelhuis (voor het hendeltje) later was al het schuimrubber op de diverse kachelkleppen in het huis vervangen en weer vijf uur later zat het hele secreet weer in de auto en onder het dashboard. Min of meer. Afbouwen kon in de garage van de buurman, want inmiddels was het buiten in het donker en de kou niet echt prettig beunen meer. Dus, auto starten en naar binnen. Niet dus. Sleutel om, startmotor gaat draaien: motor slaat niet meer aan, nooit meer aan. WTF? Samen met buurman het systeem doormeten: er mist spanning op een essentiële pin. Hoe is het *&%$#*@# mogelijk! Na twee uur in de kou zijn we d’r klaar mee. Ook de volgende dag los ik het niet op. Ik begin gevoelens van haat jegens dit voertuig te ontwikkelen…

Vrijdag. Tijd voor het inschakelen van hulp. Dr. D-Jetronic Bogaard77 komt langs per Ami 6. De straat lacht zich een breuk. Ik vertrek voor een weekendje weg. Klaar met dit gezeik. Ook Dr. D-Jet lost het niet op. Trekt dezelfde conclusie: er mist een verbinding. Ergens zit er iets fout, maar waar?

Totaal gefrustreerd over m’n eigen onkunde, gebeun en gehaast, spendeer ik de hele eerste avond van ons weekendje weg met bier en een iPad, op zoek naar de oplossing. Uren staar ik naar schema’s, struin ik heel Google af naar foto’s van de draadbundels voor de D-Jetronic in de Mercedes W116 en daal ik af naar de diepste en donkerste hoeken van het wereldwijde web. En dan… om 23:30 vind ik het! Ergens in een slechte kopie van een cursus voor Amerikaanse Mercedes-dealers. Eén foto, één vage foto. Van een relais. Het zal toch niet…? Jawel! Ik, in mijn onwetendheid, in mijn haast, in een vlaag van domheid: ik heb het relais omgewisseld met de positie van de stekker die het hele D-Jetronic van spanning voorziet. Het hoofdrelais moet op de plaats waar ik de voedingsstekker in heb geprikt. Dr. D-Jet rijdt nog maar weer eens naar mijn auto, maakt mijn geknoei ongedaan, start de Mercedes, belt triomfantelijk dat-ie het doet en samen vinden wij mij inderdaad een ontzettende beun.

Na thuiskomst van “het weekendje weg” rest mij nog slechts vijf uur geknoei in de Mercedes om de rest weer netjes in elkaar te zetten. Hierna start ik trillend de motor, vul koelvloeistof bij en test of alle kraantjes, klepjes en hendeltjes het doen. Met twee dagen vertraging, een dosis zelfkennis rijker en de les dat ik volgende keer écht het werkplaatshandboek goed moet lezen, trek ik ontspannen de conclusie dat de verwarming van de Mercedes het doet. Zoals het volgens de folder zou moeten…

Het zal de CX-liefhebbers goed doen om te kunnen lezen dat niet alleen hun kachelkleppen blijven hangen Wink.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Breeze
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 934
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 28 oktober 2016 05:07 PM
  [ # 17 ]

Gave klus bij een gave kar. Of mag het woord gaaf niet meer?

Adri

Profiel  
 
furriegurrie
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1449
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- Xsara 1.6 Plaisir
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 28 oktober 2016 06:08 PM
  [ # 18 ]

Snel gemaakt zo’n foutje….heb ook een keer het injectie relais en de cruise control module bij de Xm omgewisseld toen ik de automaatbak wisselde. Dan start het ook niet. Ik had gelukkig een ander exemplaar staan waar ik even kon spieken…

Profiel  
 
waterman
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37418
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 28 oktober 2016 08:02 PM
  [ # 19 ]
Breeze schreef:

Gave klus bij een gave kar. Of mag het woord gaaf niet meer?

Adri

Gaaf ja. Dat zou je denken. Geloof mij Adri, na een paar uur zoeken naar iets stoms vind je alleen een fles drank nog gaaf..
Een sm is een makkelijke auto vergeleken met dit Laughing

 

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Han S
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3602
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 28 oktober 2016 09:39 PM
  [ # 20 ]

Het houdt je van de straat Yuri en na een goed wijntje denk je er weer anders over.

Profiel  
 
engbokho
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BN
Gepost: 29 oktober 2016 12:52 PM
  [ # 21 ]

Voel ik daar een advertentie aankomen? Laughing

Profiel  
 
waterman
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37418
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 30 oktober 2016 09:21 AM
  [ # 22 ]

Laughing  het schijnt dat dit soort auto’s niet via advertenties verkocht worden maar dat Mercedes Classic in Stuttgart dat voor je oplost ...

In ieder geval hebben we een nieuw probleempje: de temperatuurmeter is d’r mee gekapt. Morgen even een nieuw sensortje laten monteren bij de dealer dus.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
boeman
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 30 oktober 2016 10:57 AM
  [ # 23 ]

Volgens mij heb je gewoon een oud verhaal afgestoft….

1. Replace ‘citroën’ met ‘mercedes’ en ‘franse slag’ met ‘deutsche grundlichkeit’. Die functie zit gewoon in Word, binnen een minuutje gedaan.
2. Vervang foto’s
3. Klaar.

Laughing

Het las in ieder geval erg herkenbaar weg tongue wink

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
Breeze
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 934
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 30 oktober 2016 11:15 AM
  [ # 24 ]

LOL

Adri

Profiel  
 
2cvMaarten
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 640
Geregistreerd: 30-04-2006

- C3 1.6 e-HDi Collection
- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 30 oktober 2016 11:51 AM
  [ # 25 ]

Grin, Zo kun je het ook bekijken.

Ik vind het wel een vermakelijk stuk om te lezen.

Huidig assortiment: C3 1.6 e-HDI 2012, 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5303
Geregistreerd: 23-03-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 30 oktober 2016 11:54 AM
  [ # 26 ]

Hihi, het hangende kachelklepje c/q het geheel niet werken van de klimaatbeheersing in een Benz van de Sonderklasse komt meer voor.

Hilarisch is de aflevering van Wheelerdealers in Amerika, waarin Edd China het dash eruit mag pulken bij een 350SLC om de vacuüm-schakelaars van de aircobediening te vervangen. Drie onderdeeltjes van samen 8 dollar, drie volle dagen werk Wink

Voor wat betreft het relais foutje: ga je laatste stappen na… Very Happy Goed dat je het gevonden hebt. Zoiets heeft me bij een Chrysler Neon eens hoofdbrekens gekost.

Profiel  
 
waterman
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37418
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 30 oktober 2016 01:45 PM
  [ # 27 ]
boeman schreef:

1. Replace ‘citroën’ met ‘mercedes’ en ‘franse slag’ met ‘deutsche grundlichkeit’. Die functie zit gewoon in Word, binnen een minuutje gedaan.

haha je zou het haast gaan denken he? Toch is er één heel groot verschil en dat is de bouwkwaliteit. Ok, na 40 jaar was het foam vergaan, maar als je ziet hoe mooi, degelijk en doordacht dat hele kachelsysteem in elkaar zit en hoe goed het te regelen is dan krijg je wel een soort van respect voor die rare Duitsers. En ja, het is een monsterklussie, maar het zit logisch en goed in elkaar en belangrijker nog, het kan UIT elkaar als je het wil maken. Dát is bij Franse auto’s wel een beetje anders, om van de matige materialen en bouwkwaliteit nog maar te zwijgen..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37418
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 20 maart 2017 08:12 PM
  [ # 28 ]

Nou, m’n trekkertje heeft de winter ook overleefd. Afgelopen zomer het hele brandstofsysteem in de revisie gehad, met o.a. nieuwe leidingen en een verse uitlaat, nieuw brandstoffilter, tankspoeling enz enz±


en dat heeft z´n nut bewezen. Na 6 maanden stilstand was het starten lopen.

 

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook