1 van de 31
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Xantia TCT Activa-avontuur
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 11 september 2016 05:26 PM

Hallo mede-forumleden,

Een tijdje geleden heb ik op dit forum eens gevraagd wat voor mij de beste eerste auto zou zijn uit het rijtje goedkope BX, “kale” Xantia 1.8 (16v) of de Xantia Activa Turbo CT uit 1997 van mijn opa en oma. Nogmaals dank aan iedereen die daarop gereageerd heeft Wink.

Hoewel niet veel mensen me de Activa hebben aangeraden ben ik toch eigenwijs geweest en heb ik besloten eraan te gaan knutselen, met hulp van de vader van een vriend van me (mede-forummer Eise). De Activa had namelijk wel wat kleine aandachtspuntjes. De belangrijkste daarvan waren lucht in de remmen (waardoor de remmen eerst niet reageerden op het pedaal en daarna ineens hard aangrepen) en wegvallende stuurbekrachtiging. Ook kwam de auto erg traag omhoog en stuitert hij de eerste paar minuten dat je rijdt heel erg. Verder waren de accu en vermoedelijk ook de startmotor matig.

Afgelopen zaterdagochtend zijn we er écht mee begonnen. De remmen zijn ontlucht waardoor de Xantia nu weer goed remt, en we hebben een filter schoongemaakt tussen het LHM-reservoir en de HD-pomp. Helaas hebben we daarmee weinig resultaat behaald. De Xantia heeft op de remmen na nog steeds dezelfde probleempjes als eerst. We kwamen er bovendien achter dat de HD-pomp wat rare geluiden maakt (een soort zingend geluid, nog iets harder dan het motorgeluid zelf) en dat de pomp lekt.

Nadat de motor ruim een uur had gelopen hebben we die uitgezet en weer geprobeerd te starten. Helaas bleek er zó weinig stroom in de accu te zitten dat de startmotor de motor maar één keer (heel langzaam) rond kreeg en daarna niks meer deed. Vermoedelijk lekt de HD-pomp op de dynamo en is die daardoor stukgegaan.

Zijn jullie, meestal meer ervaren sleutelaars dan ik, het na dit vrij groot uitgevallen verhaal met mij eens dat waarschijnlijk dus in ieder geval de HD-pomp, de dynamo en waarschijnlijk ook de startmotor en de accu vervangen moeten worden, of zie ik iets over het hoofd dat ook een boosdoener zou kunnen zijn voor de problemen die ik heb? En als ze inderdaad vervangen moeten worden, zijn de pomp, de dynamo en de startmotor bij de Turbo CT dan hetzelfde als bij andere Xantia’s of zelfs XM’s? De HD-pomp die erop zit is van het latere type met twee uitgangen in plaats van één.

PS: Als er liefhebbers zijn voor foto’s en/of filmpjes wil ik die best plaatsen Wink

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 11 september 2016 07:52 PM
  [ # 1 ]

vervang eerst eens de accu. Meet of hij bijgeladen wordt. zo nee, vervang de spanningsregelaar op de dynamo
of de gehele dynamo als hij er beroerd/overleden uitziet. lekt de HD pomp ?? dan vervangen. het zoemende geluid zou wel eens kunnen komen doordat er lucht inzit.
kun je de motor nog met de hand rondraaien ?? zo ja,dan startmotor vevangen/repareren.
Je kan de accu natuurlijk ook een nachtje aan de oplader kunnen zetten en er dan
een belastingstest/meting op los kunnen laten door een garage o.i.d.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 11 september 2016 08:18 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie!
Ik heb de accu al eens een nachtje aan de lader gehangen. Resultaat viel best tegen want na twee keer (achter elkaar) starten merkte je al dat er minder stroom in zat. Maar als ik weet dat er niet veel stroom in de accu zelf zit, en ik meet bij draaiende motor wat voor spanning er over de accu staat, dan zou ik ongeveer 13,8V moeten meten toch? En als dat minder is zou dat volgens mij moeten betekenen dat de dynamo zijn beste tijd heeft gehad?
Hoe bedoel je de motor met de hand ronddraaien? Ik zou niet weten hoe dat (in dit geval dan. Met een zwengel zou het makkelijk zijn) moet. Maar ook als de Activa met startkabels aan een andere auto hangt draait de startmotor niet erg snel rond, terwijl de motor zelf volgens mij wel goed is (oké, hij stottert stationair een klein beetje. Maar hij slaat naar omstandigheden wel goed aan).

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 11 september 2016 10:14 PM
  [ # 3 ]

...... Maar ook als de Activa met startkabels aan een andere auto hangt draait de startmotor niet erg snel rond, terwijl de motor zelf volgens mij wel goed is.

Dat had je niet eerder vermeld. Maar, affijn, tijd voor een nieuwe accu en meten of de accu spanning boven de 13Volt uitkomt (bij draaiende motor).

P.s. Hulp accu met startkabels aansluiten op een accu waar wellicht sluiting inzit: daar gaat hij inderdaad niet snel van rond draaien.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 12 september 2016 03:34 PM
  [ # 4 ]

Excuses. Ik wou het verhaal ook niet al te lang maken, hoewel dat bij nader inzien misschien wel beter was geweest. Ik ga in elk geval eens kijken wat voor spanning er over die accu staat.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 12 september 2016 05:54 PM
  [ # 5 ]

En mocht je dynamo niet (genoeg) bijladen, zou er ook een accu lampje op je dashboard moeten gaan branden. Maar een accu kan ook kapot gaan.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 12 september 2016 06:47 PM
  [ # 6 ]

Het acculampje brandt alleen als je hem net op contact zet (samen met de andere lampjes), dus het lampje werkt wel maar geeft geen storing aan.
Soms branden het STOP-lampje en het lampje met het uitroepteken dat er links naast zit wel. Hij veert dan ook niet goed en de stuurbekrachtiging doet het dan ook niet (goed). Dat zal ook wel met te weinig druk van de pomp te maken hebben? Vaak gaan de lampjes uit en werkt de stuurbekrachtiging wel weer als je wat gas geeft (2000+ rpm).
Verder heb ik het motormanagementlampje wel eens zien branden (alleen als de motor stationair liep), maar toen bleek er te weinig benzine in te zitten. Hij stotterde toen ook, maar i.t.t. die storing is dat nadat we er meer benzine in tankten niet helemaal opgelost. Weet iemand toevallig wat dat kan zijn? Is er toevallig specifiek iets berucht bij de Turbo CT?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 12 september 2016 06:50 PM
  [ # 7 ]

Ik lees nergens of je wel het LHM niveau hebt gecontroleerd? (in de hoogste stand!) Ik had met mijn TCT een LHM lekkage onderweg en dat merkte ik doordat af en toe de stuurbekrachtiging weg viel en af en toe het lampje oplichtte, niveau te laag.

Verder klinkt het vooral alsof deze Xantia enorm toe is aan een onderhoudsbeurt. (ontsteking, filters, olie, etc).

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 12 september 2016 06:57 PM
  [ # 8 ]

Er zat eerst inderdaad te weinig LHM in, maar dat is inmiddels opgelost. Het werd er iets beter van, maar niet erg veel.
Dat hij aan onderhoud toe is kan goed kloppen. Helaas is er wel een beetje beknibbeld op onderhoud, en het zal ook niet helpen dat hij anderhalf jaar niet gereden heeft (af en toe wel gelopen, maar niet op de weg gereden). Het scheelt wel dat hij vrij weinig gereden heeft (148.000km), en sommige dingen, zoals de uitlaat en de LHM, zijn vlak voordat hij (overigens vanwege dat probleem met de stuurbekrachtiging) werd weggezet, eind 2014, nog vervangen.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 12 september 2016 07:22 PM
  [ # 9 ]
Feije schreef:

Ook kwam de auto erg traag omhoog en stuitert hij de eerste paar minuten dat je rijdt heel erg.

Dat heb ik ook !! als ik te vroeg wegrij Sad: Het stoplampje gaat n.l. uit op het moment dat er voldoende remdruk aanwezig is maar dan moet hij nog omhoog komen. Het feit dat hij traag omhoog komt: stek vervuilde hoogte regelaar(s)(en/of) te weinig LHM (en/of) Lucht in het LHM circuit.

Dit is zeker niet een xantia waar je eenvoudig wegkomt met:  Fffff wat LHM d’r bij en een nieuwe accu.sick

P.s. een activa staat zowiezo niet bekent om z’n veercomfort !! Alle andere xantia’s wel (kan ik beamen) !!

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 12 september 2016 07:35 PM
  [ # 10 ]

Er zit genoeg LHM in (weet ik zeker) en volgens mij hebben we een poging gedaan de lucht eruit te halen (vaak op en neer laten gaan?), maar dat weet ik niet helemaal zeker. Maar kan dat niet ook aan de pomp liggen? Dat die gewoon erg weinig druk levert?
Er zit zeker wat werk aan. Mijn complete to-do lijstje tot dusver:

- accu vervangen
- startmotor vervangen?
- dynamo controleren en zo nodig vervangen
- HD-pomp vervangen
- zo nodig nieuwe banden (lijkt mee te vallen)
- binnenspiegel vastplakken
- koplampen repareren/zo nodig vervangen (stadlicht en mistlicht linksvoor*)
- ruitenwissers controleren en zo nodig vervangen
- ruitersproeiers repareren (sommige sproeiers zitten verstopt denk ik)
- evt. uitlezen met Lexia, kijken wat voor motormanagementstoring het was en of er nog andere dingen zijn
- hemelbekleding vastzetten
- stoelen repareren (er zit bij de bestuurdersstoel een scheur in het leer, die stoel schuift soms ook een beetje naar voren of naar achteren, en bij beide voorstoelen zijn sommige elektrische verstelmogelijkheden stuk (meestal werkt het één kant op))
- luchtfilter vervangen/ander onderhoud plegen
- recirculatie repareren (het schuifje wil beide kanten niet helemaal op. Ik vertrouw hem niet)
- roest behandelen (zit niet veel roest op, maar dat moet ook zo blijven)
- linker speaker en cassettedeck nakijken en repareren
- auto mooi maken (uitdeuken, kijken of het chroom op de bumpers wat mooier kan, etc)

* Het mistlicht linksvoor werkt niet, maar als je er een tikje op geeft klinkt het ook alsof er iets rammelt. Misschien ligt het lampje er los in, maar is er misschien iets anders berucht bij die lamp?

Al met al is er nog wel wat te doen inderdaad…

Reactie op PS: Ik weet dat de Activa wat stug is naar hydropneumatische begrippen, maar na een minuut of tien veert hij wel goed (en zelfs een Activa zou een verbetering moeten zijn ten opzichte van de Opel Meriva van mijn ouders, mits hij veert zoals hij hoort te veren… De eerste paar minuten is hij dat zeker niet)

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 12 september 2016 08:07 PM
  [ # 11 ]

Als het 10 minuten duurt voordat hij optimaal veert kan het zeker aan de pomp liggen. Ook de eerder genoemde hoogteregelaars behoren tot de mogelijkheden.
De manier is om een meter achter de hogedrukregelaar te hangen: duurt het 10 minuten of meer voordat hij op 175 bar is dan kan het aan de pomp liggen maar ook aan de voorraadbol.

Voorraadbol al vervangen ?? Slaat de HP pomp vaak aan ???

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 12 september 2016 08:16 PM
  [ # 12 ]

Ik heb de voorraadbol niet vervangen (geen enkele bol, trouwens). Hoe merk je dat de pomp aanslaat? Hij maakt wel altijd dat zoemende geluid. Dat geluid waar we onze twijfels bij hebben.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 12 september 2016 08:55 PM
  [ # 13 ]

Een “klikkend” geluid dat te snel terugkomt.

Vanaf 13min25 geeft je een goed idee Wink

http://www.dailymotion.com/video/x3o1ocv

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 12 september 2016 09:11 PM
  [ # 14 ]

Dat geluid herken ik niet direct. Het is meer een constant gezoem waarvan ik eerst dacht dat het uit de motor kwam, maar het blijkt uit de pomp te komen als je goed luistert. Ik zal eens kijken of ik het voor elkaar krijg een filmpje te uploaden.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 12 september 2016 09:18 PM
  [ # 15 ]

Als er geen lucht inzicht dan kun je overgaan tot een 2e hands. GOAS heeft er nog wel een paar op voorraad.

http://www.gaos.nl/onderdelen/mke=Citroën/bse=Xantia/mdl=Xantia (X1)/prt=Hydr. Pomp Vering

Zoemend geluid zou zo maar kunnen dat de pomp continue aan het pompen is en nooit aan/op z’n einddruk komt.
Dat verklaard ook de eerder, door jou, genoemde punten.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
1 van de 31
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook