13 van de 31
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
   
Xantia TCT Activa-avontuur
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 07 juni 2017 04:38 PM
  [ # 181 ]

Ik ben stiekem wel een beetje benieuwd naar die sloper, een 2.0 uit ‘93 is wel een hele vroege! Wat is het verhaal daarvan?

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 07 juni 2017 06:10 PM
  [ # 182 ]

Ik was er ook benieuwd naar, maar helaas wist de man bij wie de auto stond het zelf ook niet meer precies…hij wist alleen nog van wie hij was geweest en dat die man altijd flink rookte (en dan niet alleen sigaretten Wink). Dat was dan ook te zien aan het lege pakje Marlboro dat er nog in lag en de twee aanstekers (waarvan eentje aftermarket) die beide flink gebruikt waren Laughing. Die Xantia staat er al jaren stil, geen idee hoe lang. Lang genoeg om de (bloot liggende) nokkenas flink te laten roesten in elk geval. Het hele front van die auto en een deel van de motor miste. Het dashboard was, gelukkig voor mij, nog aardig compleet. Alleen de zekeringenkast en de stuurkolom misten al toen ik begon. De auto heeft een respectabele kilometerstand van ongeveer 330.000km gehaald, en dat op LPG Wink. Ik sluit niet uit dat hij helaas is gesloopt vanwege een lekke kachelradiateur want ja, die was helaas lek…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 13 juni 2017 08:45 PM
  [ # 183 ]

Tussen al het airco-geweld toch nog stiekem even een vraagje over de ontsteking: ik heb het idee dat mijn bobine aan het overlijden is, en ben daarom van plan maar eens vaart te gaan zetten achter dat lijstje van Wim. De Xantia doet soms rare dingen als spontaan uitvallen en dan na een halve tel weer aanslaan tijdens het rijden. Ik hoop dat met een nieuwe bobine op te lossen Confused.
Maakt het nu wat uit welk merk bobine ik koop? Bougies van NGK en bougiekabels van bougicord zijn duidelijk, maar als het kan en wat uitmaakt wil ik die natuurlijk koppelen aan de beste bobine die ik kan vinden Wink.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 13 juni 2017 08:50 PM
  [ # 184 ]

Wees wel echt voorzichtig met het demonteren van de bobine en gebruik goed gereedschap. Die torx schroeven zitten met loctite vast (en daarom ook goed vast) en voor je het weet draai je de kop aan gort en wordt het een heel gekloot om los te krijgen.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6051
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 13 juni 2017 08:58 PM
  [ # 185 ]
Feije schreef:

De auto heeft een respectabele kilometerstand van ongeveer 330.000km gehaald, en dat op LPG Wink

Hoezo “en dat op LPG”? XU’s doen het geweldig goed op LPG, ik sluit zelfs niet uit dat de motor en kleppen zo minder te lijden hebben dan op benzine. Die bijna 3,5 ton moet best nog een stuk omhoog kunnen.

Ik rij zelf een apparaat met 555.000 km op LPG op de klok, al is dat dan geen Citroën Cool

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 13 juni 2017 09:01 PM
  [ # 186 ]

Goeie tip! Torx is gelukkig wat handiger dan kruiskop bij zulke dingen, dus dat scheelt. Als ik het zo zie kan ik misschien nog het best een ratel gebruiken, maar dan moet ik dus wel zorgen dat ik de troxjes niet rond maak…
Verder zie ik nu ook dat er meerdere merken zijn voor de versterker (ook wel regeleenheid?). Maakt het daarbij ook nog wat uit welk merk ik neem?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 13 juni 2017 09:03 PM
  [ # 187 ]
Hilko16TZI schreef:
Feije schreef:

De auto heeft een respectabele kilometerstand van ongeveer 330.000km gehaald, en dat op LPG Wink

Hoezo “en dat op LPG”? XU’s doen het geweldig goed op LPG, ik sluit zelfs niet uit dat de motor en kleppen zo minder te lijden hebben dan op benzine. Die bijna 3,5 ton moet best nog een stuk omhoog kunnen.

Ik rij zelf een apparaat met 555.000 km op LPG op de klok, al is dat dan geen Citroën Cool

Tsja, de meningen over veel kilometers op LPG rijden over het algemeen zijn nogal verdeeld. Ik heb zelf geen idee hoe goed de XU-motor op LPG is…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 13 juni 2017 09:04 PM
  [ # 188 ]

De 2.0 doet het prima op LPG, de 1.8 8v is een draaaaama.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 13 juni 2017 09:13 PM
  [ # 189 ]

Maargoed, om de aandacht weer even tot de ontsteking te wenden: weet iemand of het merk bobine en/of versterkermodule (regeleenheid?) wat uitmaakt?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9834
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 juni 2017 10:43 AM
  [ # 190 ]
Hilko16TZI schreef:
Feije schreef:

De auto heeft een respectabele kilometerstand van ongeveer 330.000km gehaald, en dat op LPG Wink

Hoezo “en dat op LPG”? XU’s doen het geweldig goed op LPG, ik sluit zelfs niet uit dat de motor en kleppen zo minder te lijden hebben dan op benzine. Die bijna 3,5 ton moet best nog een stuk omhoog kunnen.

Ik rij zelf een apparaat met 555.000 km op LPG op de klok, al is dat dan geen Citroën Cool

LPG geeft geen roet bij verbranding en geeft als gevolg daarvan minder slijtage.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 14 juni 2017 11:45 AM
  [ # 191 ]

LPG geeft geen smering voor de motor en geeft als gevolg daarvan weer meer slijtage. Maakt allemaal niet uit, ik heb niks tegen LPG. Het ging me er alleen maar om dat ik het een knappe prestatie vond, want menig auto(motor) doet het die Xantia (2.0 8v) niet na Wink

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1324
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 14 juni 2017 05:15 PM
  [ # 192 ]

Volgens mij hebben we voor de smering motorolie uitgevonden. Wat zou LPG (of andere brandstof) moeten smeren dan? het is geen tweetakt…

LPG verbrandt op een hogere temperatuur.
Dat gaf vroeger problemen met klepzittingen maar dat was in de 80’er jaren van de vorige eeuw.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 14 juni 2017 05:57 PM
  [ # 193 ]

De kleppen. Maar kunnen we de aandacht nu weer wenden tot de ontsteking? Die is voor mij op dit moment even relevanter…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 14 juni 2017 07:06 PM
  [ # 194 ]

Waar was je gebleven met je vraag? De versterkermodule?
Als ik het me goed herinner, maar het is al een aantal jaren geleden, dan zijn er twee varianten te krijgen. Eén met een smalle en één met een brede connector. Verder maakt het volgens mij niet uit.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 14 juni 2017 07:15 PM
  [ # 195 ]

Heel erg bedankt en goed dat je het zegt! Maakt het merk bobine ook nog uit?
EDIT: wat is eigenlijk de makkelijkste manier om te zien welke ik nodig heb? Ik bestel het liefst alles voor ik de oude dingen (al dan niet deels) ga demonteren, maar lukt dat in dit geval wel? Ik snap aan de hand van die explosietekening wel waar ik hem als ik bezig ben tegenkom, maar heb hem nog niet daadwerkelijk zien zitten…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
 
13 van de 31
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook