Cité de l’Automobile, Mulhouse FR
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 12 september 2016 05:21 PM

van de voorpagina

Bezoek aan het Cité de l’Automobile

De redactie werd verrast met een spontaan verslag van het museum Cité de l’Automobile in Mulhouse. Dit museum herbergt de fantastische collectie van de gebroeders Schlumpf. De Schlumpfs hebben destijds hun fortuin verdiend in de textielindustrie. In de oude fabriekshallen is de collectie ondergebracht. Een ware bijzonderheid aan dit museum is de grote collectie Bugatti’s. Forummer Marcel vertelt.

Op doorreis naar Italië was een tussenstop in Mulhouse gepland. Ik had al eerder in een tijdschrift gelezen over het automuseum daar: Cité de l’Automobile. De aanblik van het enorme gebouw waar het is gevestigd, beloofde een behoorlijke rondgang. En dat was het ook! 19.000 m2 autoverzameling chronologisch opgesteld van rond 1900 tot jaren ‘70.

De autoverzameling staat in immense ruimtes waar je door brede gangpaden steeds de auto’s op rij aan weerskanten kunt bekijken. Soms met als achtergrond grote historische foto’s uit dezelfde tijd en soms ook grote spiegelwanden zodat je de auto’s ook meteen aan alle kanten kunt zien.

In de “Aventure automobile”-zaal begint het bij heel oud: vanaf een koets met een motor- en daarvan staan al indrukwekkend veel exemplaren. Verder in de tijdreeks komen heel veel auto’s langs die toen tot het bijzondere segment behoorden. Horch, Alfa Romeo, Lancia, Hispano Suiza en Panhard. Ik realiseerde me daar dat het ongelooflijk was dat er auto’s waren van rond 1930, die al topsnelheden haalden van boven de 200 km/u! Met soms gigantische motoren met rijen cylinders en de daarbij behorende inhoud. Voor de Citroën-liefhebber staan er “slechts” een DS, een Traction Avant, een SM en een vroege 2CV.

De “Chefs-d’oeuvre”-zaal is ingericht met de crème de la crème. Bugatti’s, Panhard Levassor X26, Rolls Royce Silver Ghost en dergelijke topmodellen. De zaal is wat schemerig verlicht, maar ook hier is het een waar genot tussen zoveel supercars uit vroeger tijd rond te kunnen lopen. De “Course automobile”-zaal toont een ongelooflijke verzameling race-auto’s met Mercedes, Panhard, Maserati en natuurlijk weer veel Bugatti’s. En er was meer. Als eerste entree een aantal vitrines met radiatordoppen met hun diverse merkeigen beeldjes erop. Maar ook andere ontwerpen van edelsmeden die bijzondere en unieke exemplaren maakten voor trotse bezitters van een toenmalige voiture. Verder was een groot aantal kinder-trapauto’s uit vroeger tijd in een aparte afdeling tentoongesteld.

Voor mijn bezoek van een halve dag was het te veel om in één keer te bekijken. Op het buiten gelegen Autodrome bijvoorbeeld - een soort minicircuit waar ook nog eens op gezette tijden met klassiekers gereden wordt, was geen activiteit. Ik vond het erg de moeite waard me te laten overdonderen met zoveel autohistorie. Ik ben ook zeker van plan dit museum nog eens een keer rustig over te doen.

tekst en foto: marcelka, redactie: hogervp
Website van het museum: http://www.citedelautomobile.com

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 12 september 2016 05:24 PM
  [ # 1 ]

De bovenstaande tekst is in augustus 2012 op de voorpagina verschenen, maar nog niet in een discussietopic. Dat verdient dit enorme museum zeker. De collectie is zo groot dat de Citroëns wat ondergesneeuwd raken, maar van de 10HP tot de SM zijn ze er toch wel degelijk. Ook de beroemde Panhard Dynavia heeft hier een ereplaats gekregen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 12 september 2016 07:50 PM
  [ # 2 ]

Mooi museum met dito wagenpark!

Ik was er een paar maanden geleden nog:

https://flickr.com/photos/citroenazu/sets/72157668988621450/

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 12 september 2016 08:12 PM
  [ # 3 ]

Dito foto’s!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 13 september 2016 03:30 PM
  [ # 4 ]

Leuk dat dit weer tevoorschijn komt.
Ik ben er vorig jaar juni inmiddels al weer een keer geweest. Toen konden we op het “Autodrome” de show met een aantal rijdende auto’s meemaken. Waaronder ook diverse Citroëns. Helaas heb ik toen alleen een plaatje gemaakt met wat andere merken in beeld.

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 13 september 2016 03:37 PM
  [ # 5 ]

Prachtmuseum! Ik ben er ook een paar jaar terug geweest. Ongelooflijk wat de broers bij elkaar gekocht hebben.
Zit een interessant verhaal aan vast.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook