1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Mijn Voiture d’Azur
VoitureDAzur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 08-07-2009

Gepost: 21 september 2016 12:49 AM

Bij deze wil ik me even snel voorstellen.
Ik ben Willem-Jan

Ik heb net een Cx 25 GTI Turbo 2 (666) zonder kat. uit 1988 gekocht in de kleur Blue Memphis en ben van plan hem zeer goed te verzorgen en in top staat te brengen, maar wel beetje bij beetje.
De aankoop was al meteen goed en zeer leuk bij een echte liefhebber. Toen ben ik eens gaan denken wat te doen:

Stap 1 was hem een mooi plaatsje in de garage te geven. Helaas heb ik hiervoor mijn Xm welke volledig Musketier was uitgebouwd moeten verkopen. Maar deze Cx maakt dit ruim goed en is zeker ook een knappe verschijning om zo nu en dan eens bewonderd te mogen worden in mijn garage.

Stap 2 is hem weer eens voltanken. Ik ben er op de rit naar huis achtergekomen dat het een vrij dorstige auto kan zijn(ik rijd normaal diesel). Hier volgen dan ook meteen mijn eerste vragen:

Welke brandstof te tanken (volgens instructie alleen 98 met loodvervanger)?
Welke olie?
Welke bandenspanning?

Voor de volgende stappen zal ik weer een nieuwe post doen, maar hoop toch eerst nog wat vrolijk te kunnen zweven!

 

 

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 september 2016 08:08 AM
  [ # 1 ]

Welkom!

Wat de motorolie betreft, zie https://total-tls.nl/advice.aspx?lang=nel&type=dfdb41df8069494ada89dfa3ea73f451&brandrange=3980ed90a8a0eca6

Voor de bandenspanning, open de bestuurdersdeur en kijk even op de A-stijl.
Daar zit een sticker met de gezochte informatie.

Succes met de klus!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 september 2016 09:57 AM
  [ # 2 ]

En hier antwoord op jouw brandstofvraag http://www.citroenet.org.uk/miscellaneous/unleaded/unleaded.html

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2469
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 21 september 2016 10:25 AM
  [ # 3 ]

In mijn autoboekje van cx gti turbo staat ivm met de olie 15w50 deze olie is niet zo gemakkelijk meer te vinden maar iets dikker op hoge temperatuur
ivm met oliesmering van de turbo vermoed ik..

In verband met brandstof zou ik toch zeker niet de 95 E10 brandstof gebruiken waar ethanol aan is toegevoegd want daar gaan je brandstofleidingen echt van stuk? O ja die leidingen zou ik ook es grondig nakijken.. menig cx met originele leidingen ging na 30-35 jaar in vlammen op…..

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 september 2016 10:29 AM
  [ # 4 ]

Mijn TD, dus ook met turbo, draait gewoon op Valvoline 15W40 van de Action.
Elke 10.000 km verversen inclusief schoon filter.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2469
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 21 september 2016 10:32 AM
  [ # 5 ]

hoi, rene we hebben het niet over de TD1 diesel 90pk motor maar wel over de benzineversie 168pk

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 september 2016 10:37 AM
  [ # 6 ]

Bekend, maar waarom zou dat tot een andere motorolie leiden?

De oorsprong van het benzineblok is nog ouder dan het turbodieselblok, namelijk afgeleid van het DS-blok.
Daarnaast, de in de jaren 80 van de vorige eeuw verkrijgbare motorolie was echt van een mindere kwaliteit dan de huidige.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2469
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 21 september 2016 10:56 AM
  [ # 7 ]

klopt maar ik probeer toch de originele specificaties aan te houden en vind persoonlijk de 15w40 wat dun plus de oliedruk wordt wat lager… zeker als je doortrekt met de benzineturbo.. de 15w50 kan je met moderne specificaties bestellen via internet. De oorsprong van het blok klopt maar tov het ds blok is het turbo toch wel een zwaar doorgewikkeld ontwerp… Ik heb zelfs een tijd met 10w60 gereden wat ik ook beter vond qua oliedruk.

Anders moet je deze item es bekijken…

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/206702

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 september 2016 08:51 PM
  [ # 8 ]
VoitureDAzur schreef:

Welke brandstof te tanken (volgens instructie alleen 98 met loodvervanger)?
Welke olie?
Welke bandenspanning?

98 Super ongelood
15W40
Indien de CX nog op de originele Turbo velgen staat met TRX banden: 2.3 bar voor en 1.5 bar achter.

Ja achter is de bandenspanning erg laag, ga je met te hoge bandenspanning achter rijden sta je zo achterste voren.

Veel plezier met de aanschaf!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 september 2016 08:56 PM
  [ # 9 ]

Arjan

Uit de reacties van BXSport hiervoor op te maken, zou het geen 15W40, maar 15W50 of zelfs 10W60 moeten zijn.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 september 2016 09:20 PM
  [ # 10 ]

DS is 20W50.
CX Turbo is 15W40 zover ik weet. Ik zie ook wel bronnen waar 10W40 wordt aangegeven wordt, maar of dat ook voor een Turbo geld is soms lastig te zeggen.

10W60 heb ik nooit eerder gezien, zover ik begrijp is dat zelf geprobeerd, niet voorgeschreven.

Profiel  
 
VoitureDAzur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 08-07-2009

Gepost: 21 september 2016 09:23 PM
  [ # 11 ]

Stap 3

Bedankt voor de vele reacties.
Ik ga als brandstof voor Euro98 en de olie zal ik nog eens uitzoeken, ik denk dat ik voor de 10W50 zal gaan en dit wel om de 5000km. Ik verwen mijn turbootje graag, voor max fun en min slijtage.
Het nazien van de benzineleidingen is een goede tip! en gaat bovenaan mijn lijstje komen.


Stap3 was vandaag aan de beurt en dit was de wagen invoeren in Belgie.
Eerst een stempel bij de douane gehaald en toen naar de keuring.
Dit is een staatskeuring bij een vast keuringsstation; maar de keurmeesters welke iedere dag honderden auto’s zien, draaiden hun hoofd toch eens om na het zien van mijn voiture en stelden de nodige vragen aan de hand van deze zeldzame bijzondere verschijning.
Ook leuk is om te zien dat deze niet meer uit de auto kunnen dankzij het vernuftige pistoolgreep systeem. Dus ik was meteen de reddende engel en dit resulteerde gelukkig in een goedkeur!

Op naar de volgende stappen en veel puur rijdersgenot..

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 21 september 2016 09:31 PM
  [ # 12 ]

Mijn 2400 gooi ik ook 20w50 in, maar da’s dan ook een directe afstammeling van het DS-blok zonder vermogens toevoegende speeltjes.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
VoitureDAzur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 08-07-2009

Gepost: 21 september 2016 09:33 PM
  [ # 13 ]

Stap 4

Dit gaat denk ik zijn, eerst eens kijken naar een goede anti roest behandeling en de benzineleidingen nazien/vervangen.

Ik heb al een mooi plaatje bemachtigd van dinitrol met alle te behandelen punten.

Maar er zijn ook enkele blaasjes en ik weet nog niet goed hoe deze te behandelen.

Ook moet er een deel rechtsachter bij het raampje vervangen worden. Dit gaat het grootste euvel zijn.

Gelukkig staat de voiture nu wel mooi in een goede garage en dit zal hopelijk het verouderingsproces drastisch vertragen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 september 2016 09:56 PM
  [ # 14 ]

Wat de olie betreft, heb hier een instructieboekje uit 1988 en die heeft het inderdaad over 15W50 voor de Turbo-benzine.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2469
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 22 september 2016 12:50 PM
  [ # 15 ]

klopt 10w50 zoals ik gebruik. 10w40 is echt te dun als je gas geeft… beslasting van de motor is toch anders dan van de dieselmotoren…

zorg zeker dat je alle leidingen vervangt ook aan de pomp onderaan is er een stukje dat moet gedaan worden…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook