Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006
- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Helaas geen antwoord op mijn vraag.
Stel ik heb een huis in Frankrijk (zo stom ben ik gelukkig niet).
Ik zet daar een DS met NL platen in de grange, om er lekker mee te rijden aldaar. Niet geschorst en wel verzekerd.
Want waarom zou je schorsen?
Zolang ik niet in Fr woonachtig ben of meer dan 180 dagen daar woon is het gewoon een NL auto van een NL ingezetene.
Wat over blijft is de APK.
Daar gaan ze in Fr een stuk luchthartiger mee om dan in NL weet ik uit ervaring.
Verder vraag ik mij af of in Fr politieagenten uit verveling in hun autootje kentekens zitten in te kloppen in hun systeem, zoals in NL.
Nog los van de vraag of ze daar zouden kunnen zien dat die DS meer dan 2 jaar geleden zijn APK-tje had.
Kortom: Wordt er niet weer veel angst verspeeld?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Maar dat was toch ook de oorspronkelijke vraag van Rogier?
Het gaat om de APK.
MRB is niet meer van toepassing, verzekering is meestal erg voordelig dus hoeft ook niet gestopt.
Maar kennelijk is een Franse keuring niet geldig voor de RDW om aan de Nederlandse APK plicht te voldoen…
Enige optie is een DS ouder dan 50 jaar aan te schaffen…
Die hoeft als het goed is vanaf 2017 niet meer voor APK…
Of toch 1x per 2 jaar naar NL en dan wachten tot je huidige voituur 50 is
Totaal aantal Berichten: 9152
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
H@ns schreef:Enige optie is een DS ouder dan 50 jaar aan te schaffen…
Die hoeft als het goed is vanaf 2017 niet meer voor APK…
Hoe kom je daar nu bij?
De APK-plicht is alleen vervallen voor voertuigen van voor 01-01-1960, zie https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Keuringsfrequentie.aspx
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Je hebt gelijk, het is 2018…
http://fehac.nl/50-jaar-oude-voertuigen-in-2018-geheel-vrijgesteld-van-apk/
Maar eerst zien dan geloven is misschien wel verstandig
Totaal aantal Berichten: 43068
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Voor Jan Sr: als het ding in NL niet wordt gekeurd krijg je automatisch een bon na twee maanden. Registercontrole noemt de rdw dat. In Frankrijk gaan ze zeker je kenteken niet inkloppen nee. Maar wat ze wel doen is bij iedere staandehouding, alcoholcontrole, of wat voor controle dan ook, om een geldig CT formulier vragen. Heb je dat niet dan heb je een probleem en krijg je of gelijk een bon, of wordt je complete kenteken ingenomen. Daar doen ze namelijk helemaal niet luchthartig over.
Het probleem van het kunnen tonen van dat CT formulier kun je ondervangen door de auto daar te laten keuren. De Franse apk is een compleet wassen neus ( ja Jan, nog veeeeeeeeel erger dan hier) en ook al is de Franse CT in NL alleen geldig tijdens het invoeren van een Franse auto, in Frankrijk geldt: CT is CT. Klein probleem is wel: officieel mag een Frans keuringstation een buitenlands gekentekende auto alleen keuren als er bij het buitenlands kentekenbewijs een “Certificat de Conformite” aanwezig is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Je zou haast zeggen dat 1x per 2 jaar naar NL voor APK met de snoek nog de makkelijkste oplossing is…
@Waterman: Wordt de NL APK wel als een geldige vervanging voor de Controle Technique gezien in F?
Totaal aantal Berichten: 43068
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Hans, nee, een Franse auto moet een Franse CT hebben en niets anders.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Nederlands kenteken, Nederlandse APK.
Frans kenteken, Franse CT.
Brits kenteken, Britse MOT.
Etc, etc.
Zo simpel is het.
Wim,
Disciplus Simplex
en auto met NL kenteken gaat in frankrijk niet werken. Mis dat nog in deze discussie.
verzekeren lukt niet namelijk. Je moet van de NL verzekering eens per maanden zoveel tijd in NL zijn.
Dus daar jaren laten, gaat niet goed.
Merk je niks van, tot je een keer flink schade hebt.
We hadden cross motor bij het huisje in FR maar de verzekering brak ons op.
Alleen op frans keneteken gaat het goed.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
waterman schreef:Hans, nee, een Franse auto moet een Franse CT hebben en niets anders.
Maar ik bedoel in het geval van Rogier:
NL ingezetene met 2e huis in F
NL auto, met NL verzekering en geldige NL APK.
Ook al komt de auto maar 1x per 2 jaar in NL, dat kan toch niemand controleren?
Ik zie het als een Nederlandse toerist in Frankrijk of zie ik dat verkeerd?
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006
- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Hebben we het met zijn allen nu over twee of drie auto’s?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Nee gaat dus niet, beter gezegd je loopt een fors risico. ALs je als nederlander een huis in frankrijk hebt. Moet je naar franse platen.
Niemand kan controleren of je met je auto wel of niet in NL komt. Maar bij forse schades gaat de maatschapij wel even kijken.
En als je auto al een jaar in FR staat en ze kunnen dat aannemelijk maken, ben je dus niet verzekerd.
Bij de meeste maatschappijen staat er zoiets in de voorwaarde:
Wat is niet verzekerd:
i.
zodra de auto langer dan een aaneengesloten periode van drie maanden buiten Nederland wordt gebruikt of een buitenlands kenteken voert.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik wil ook geen grote risico’ s gaan lopen.
Dus een DS langere tijd in frankrijk laten kan niet met een NL kenteken, en met deze auto op franse platen af en toe in Nl rijden kan ook niet
Conclusie : in 2016 in zoiets gewoon nog steeds onmogelijk ! Te bizar voor woorden.
Ik ga maar een goedkoop frans barrel kopen voor lokaal gebruik en moet helaas mijn ds in nederland laten, terwijl ik zo graag lange perioden in Frankrijk had gereden en ZELF had willen beslissen wanneer en hoe lang .
Met een klassieker wordt je niet op belasting gecontroleerd. Bij nieuwe auto’s wel: ontduiken van de BPM en zo, en de MRB vandaar de controles.
Maar: je moet wel kiezen: Die Franse auto kun je inderdaad niet een jaartje in Nederland laten staan, maar als je meer dan 180 dagen in Frankrijk gaat wonen gaat zo’n Frans kenteken wel werken.
To err is human, not to err is divine.
Misschien iets te simpel bedacht, maar is een “dubbel paspoort” niet mogelijk?
zowel een Nederlands kenteken als een Frans kenteken.
Platen wisselen over de grens…
Met een klassieker is dit financieel toch nog wel te doen.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”