1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
APK in het buitenland
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 29 september 2016 08:40 PM

Beste Forummers, we hebben net als zovelen in Frankrijk een huisje gekocht.
Als we daar een DS laten staan , moet hij om de 2 jaar naar de APK. In Spanje schijnt het geregeld te zijn, dat je de Spaanse APK mag laten doen, maar in Frankrijk niet.
Ik krijg als suggestie de auto te schorsen, zodat hij niet in Nederland mag rijden, maar wel in het Buitenland. En dan met de verzekering een afspraak te maken over de lokale controle technique ipv de APK.
Wie heeft ervaring hiermee of andere suggesties, zodat we niet elke 2 jaar de DS naar nederland hoeven te rijden ?

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 29 september 2016 09:23 PM
  [ # 1 ]

Als je DS meer dan 6 maanden per jaar in Frankrijk staat moet ie op Franse platen en naar de Feanse CT.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 30 september 2016 12:03 PM
  [ # 2 ]

Daarbij heb ik ernstige twijfels bij de opmerking dat een in NL geschorste auto wel in het buitenland mag rijden, maar goed, ik laat me graag corrigeren…

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 september 2016 12:19 PM
  [ # 3 ]

Er is maar 1 100% legale oplossing: invoer in Frankrijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 30 september 2016 01:58 PM
  [ # 4 ]

Wat is overigens het bezwaar om eens in de twee jaar met de DS in Nederland te zijn?

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 30 september 2016 02:14 PM
  [ # 5 ]

Daar is niets mis mee, zolang je auto maar op Franse platen staat.

Als je langer dan 6 maanden in een ander EU-land verblijft, moet je jezelf en je auto daar inschrijven. Moeilijker dan dat is het niet.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 30 september 2016 02:47 PM
  [ # 6 ]

Hoe lastig is het om een auto in te voeren in Frankrijk terwijl je in NL woonachtig bent en daar alleen een vakantie huis bezit? Zou mij niks verbazen als het heel lastig blijkt te zijn om daar een auto op naam en verzekering te krijgen als je niet woonachtig bent in het betreffende land.

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 september 2016 05:24 PM
  [ # 7 ]

Dat is geen enkel probleem, ik heb zelf een tractor op naam en verzekerd terwijl ik alleen een verblijfsadres heb terwijl het huis niet van mij is. Heb je een huis op je naam en kun je een rekening van de EDF overleggen dan kun je alles regelen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 01 oktober 2016 08:54 AM
  [ # 8 ]

Alleen even melden bij de belastingdienst mocht je toch eens met je DS op Franse platen naar Nederland komen. Dat mag namelijk niet, tenzij je het hebt gemeld en dan ik meen voor maximaal veertien dagen. Doe je dat niet, dan kun je vervolgd worden voor belastingontduiking. Is overigens allemaal duidelijk terug te vinden op het internet.

Profiel  
 
john144
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 21-11-2015

Gepost: 01 oktober 2016 09:32 AM
  [ # 9 ]

Mmmm belasting ontduiking we zijn toch allemaal belasting vrij in Nederland?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 oktober 2016 01:17 PM
  [ # 10 ]
Ree schreef:

Daar is niets mis mee, zolang je auto maar op Franse platen staat.

Als je langer dan 6 maanden in een ander EU-land verblijft, moet je jezelf en je auto daar inschrijven. Moeilijker dan dat is het niet.

Benieuwd wie er achter je aan komt als je in Fr met NL platen rondrijdt.
Zeker als de auto daar uit het zicht (in een schuur of zo) staat als je er niet bent.
Aan niets is immers te zien hoe lang die auto daar is?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 01 oktober 2016 04:37 PM
  [ # 11 ]

Waarom moeilijk doen als die als die auto toch vrijwel altijd in Frankrijk staat? Het is inderdaad niet meer dan wat Waterman schrijft.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 01 oktober 2016 08:44 PM
  [ # 12 ]

Wonend in een klein landje met drie buurlanden, ken ik dergelijke situaties. Het gaat er niet alleen om of je uiteindelijk van de rechter gelijk krijgt, maar nog meer om de vraag hoe lang je nodig hebt om je verhaal bij een algemene verkeerscontrole aan een ijverige ambtenaar uit te leggen. Daarom meld je zo’n auto aan waar het moet, in Frankrijk dus. Als je er misschien toch eens mee naar Nederland rijdt, kun je je verhaal alleen waterdicht maken met een logboek, maar dat bijhouden is vervelend. Als je er een gewoonte van maakt de kassabonnetjes van het tanken in de auto te laten, kun je ook heel makkelijk aantonen dat de auto in het juiste land geregistreerd is.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 oktober 2016 08:26 AM
  [ # 13 ]
graddus schreef:

Alleen even melden bij de belastingdienst mocht je toch eens met je DS op Franse platen naar Nederland komen. Dat mag namelijk niet, tenzij je het hebt gemeld en dan ik meen voor maximaal veertien dagen. Doe je dat niet, dan kun je vervolgd worden voor belastingontduiking. Is overigens allemaal duidelijk terug te vinden op het internet.

Daar heb je helemaal gelijk. Dat zijn geen leuke boetes als ze je daar op pakken.

Het gekke is natuurlijk wel dat een DS MRB vrij is Laughing

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 03 oktober 2016 06:06 PM
  [ # 14 ]

Uit de hele discussie tot nu toe blijkt maar hoe moeilijk het is. Ik wil de vrijheid hebben met de auto terug naar nederland te gaan wanneer IK wil, en ik heb nog niet alles gepland.
Dat betekent dat ik de auto niet op Frans kenteken ga zetten : gezeik als je naar nederland gaat, oude kenteken kwijt en steeds weer invoeren en uitvoeren als je andere plannen met de auto hebt ? (Minder dan 1/2 jr, net oets meer dan 1/2 jr) En dan hebben we het over Europa !
Ik wil de auto dus op Nederlands kenteken houden, zoals overigens vele nederlanders doen.
Hier ligt duidelijk de ambtenarij weer eens achter. Begrijp op niet waarom het in Spanje wel geregeld is en in Frankrijk niet ?

Vraag bljift of je legaal buiten nederland mag rijden in een geschorste auto. Ik denk van wel. Als je de auto verzekerd houdt zal er wel niets aan de hand zijn. Maar weet iemand daar meer over ?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 oktober 2016 06:52 PM
  [ # 15 ]

D’r is maar een duidelijk antwoord en dat is NEE. Het is verboden om met een geschorste auto te rijden en bij overtreding bega je een misdrijf volgens het wetboek van strafrecht. Geen kattepis dus. Wanneer je een auto schorst dient deze van de openbare weg te zijn. Het voertuig mag niet eens de landsgrenzen verlaten.
De RDW kan ( ja, ze doen het!) steekproefsgewijs controles uitvoeren op geschorste voertuigen, en bij het niet aantreffen van het voertuig op een locatie in Nederland zitten hier fikse boetes aan vast…
Dan nog iets: Het kenteken staat als geschorst in het bestand van de RDW. Dat is ook waar de politie buiten NL aanklopt als er stront aan de knikker is. Denk aan ongeval, vette verkeersovertreding enz enz..

Als laatste is dit wat de RDW zegt:
“Tijdens de schorsing van het kentekenbewijs bent u vrijgesteld van verplichtingen zoals het betalen van motorrijtuigenbelasting, de APK en het afsluiten van een WA-verzekering. U mag met uw auto geen gebruik maken van de openbare weg. Dit geldt voor Nederland en het buitenland. Ook mag u tijdens de schorsing uw auto niet langs de kant van de weg geparkeerd laten staan”

Artikel 68 van de wegen en verkeerswet 1994 zegt dan ook nog eens: als je toch gaat rijden met een geschorst voertuig vervalt de schorsing van rechtswege. En waar je dat rijden doet maakt geen moer uit dus.

Maar, ik zou zeggen: neem de gok, en bericht ons even hoe het afloopt bij een controle van de rdw, een staandehouding in La France (niet lachen hoor als je je zaakjes niet voor elkaar hebt!) en laat ook ff weten hoe je verzekeraar reageert op schade en of hij een Franse apk (waardeloze keuring) accepteert.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook