1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Instrumentenpaneel CX serie 1
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 02 oktober 2016 04:45 PM

(Deze vraag zal zeker eerder gesteld en ook beantwoord zijn, maar omdat ik het antwoord niet een twee drie kan vinden ben ik maar zo gemakzuchtig er een nieuw topic van te maken.)

Jaren geleden heeft een leerling-monteur de draaiknop van mijn Serie 1 om de dagteller op nul te zetten afgebroken. Ik heb hem toen van onderaf met secondelijm weer vastgezet, maar nu is hij weer los. Dit keer wil ik het iets minder amateuristisch aanpakken en het instrumentenpaneel (de “klokkenwinkel”) loshalen. Ik weet echter niet (meer) hoe dat moet. Het staat me bij dat het niet nodig is de satellieten te verwijderen. Als iemand het mij kan uitleggen, of me kan verwijzen naar een relevant topic, bij voorbaat dank!

Afbeelding Bijlagen
PA020050_615.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 02 oktober 2016 06:00 PM
  [ # 1 ]

- Verwijder bovendeksel. (2 schroeven horizontaal midden voor, 2 schroeven horizontaal van de satellieten voor (weet niet uit het hoofd binnenste of buitenste), twee schroeven verticaal net achter de satellieten.
- trek de km-teller kabel los (niet de hard, want dan moet je hem weer door het schutbord wurmen). lospeuteren met een tang kan ook.
- verwijder de twee borgveren/klemmen aan de bovenzijde van de unit.
- Nu kan je de unit verwijderen, deze zit onder in twee metalen beugels die afgeveerd zijn vast geklemd. Probeer de unit voor omhoog te trekken (dus kantel hem naar achteren), dan klapt ‘ie er ineens uit. Daarna min of meer recht omhoog wurmen.
- ergens tussendoor kan je het beste de multiconnectors eraf halen. Let hierbij op, de linker en rechter zitten over de kwetsbare print heen geschoven, dus doe dat met wat beleid.

In mijn topic staat het volgens mij ook beschreven.

edit: hoppa

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 02 oktober 2016 08:10 PM
  [ # 2 ]

Dank je, Niels! Ik ga er de komende dagen mee aan de slag!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 oktober 2016 09:51 AM
  [ # 3 ]

Doe die km teller aub heel voorzichtig met je vingers. Anders breekt het borglipje en flikkert ie er steeds uit… Been there..

En het zijn de binnenste schoefjes op de satelieten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 03 oktober 2016 05:48 PM
  [ # 4 ]

Zo, fase 1 is succesvol verlopen. Toch zit mijn blok (1984) kennelijk iets anders in elkaar, want ik heb onderin geen metalen klemmen, maar slechts twee kunststof lipjes die over de rand van het frontje geklikt zitten. Ook bleek ik maar één borgveer aan de bovenkant te hebben (rechts), zonder dat er iets afgebroken lijkt te zijn; het frontje heeft vreemd genoeg wél de openingen voor zo’n tweede veer. De tellerkabel is vooralsnog onbeschadigd binnenboord gebleven.

Afbeelding Bijlagen
Instrumentenpaneel_615.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 03 oktober 2016 06:45 PM
  [ # 5 ]

Goed dat ‘ie eruit is.
Jij hebt inderdaad een Jaeger blok, ik heb nog een Veglia.
Verschillen zijn bij een Citroën uiteraard te verwachten Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 03 oktober 2016 08:12 PM
  [ # 6 ]

very good

Nu hij er toch uit is,vervang meteen al je lampjes.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 03 oktober 2016 08:15 PM
  [ # 7 ]

Was ik al van plan, F.SvM, maar eerst eens kijken hoe ik die terugstelknop moet repareren.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 03 oktober 2016 08:18 PM
  [ # 8 ]

Weet niet waar je woont maar volgens mij heb ik nog wel een tellerblok waar hij aan zit.
Mag je zo hebben zal morgen eens kijken .

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 03 oktober 2016 08:26 PM
  [ # 9 ]

Dank, F!

Als het niet ondankbaar klinkt: eerst ga ik kijken of ik het probleem zelf kan oplossen, want ik houd wel graag mijn eigen instrumentenpaneel. Kom ik er niet uit, dan weet ik je zeker te vinden!

Groeten Kees

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 03 oktober 2016 08:30 PM
  [ # 10 ]

very good

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 04 oktober 2016 09:35 AM
  [ # 11 ]

M.i. kun je de dagtellerterugstekknop gewoon van het asje aftrekken.
Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213124/P405/#1923798 (bovenste foto)
Je zult wel een ander knopje nodig hebben.
Ik heb er nog wel ergens een voor je.

En dan kun je lekker knutselen….

NB: vervang de lampjes door ledjes, die geven meer licht en worden minder warm.

3B58F52A-29B3-49BE-8561-06C61BF358C7[removed][removed]

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 oktober 2016 09:46 AM
  [ # 12 ]

Dank voor het aanbod, maartens! Ik probeer eerst nog wat dieper te graven om te zien wat er precies aan de hand is. Mocht ik een andere knop nodig hebben, dan stuur ik je een PB. (Het voordeel van zo’n knopje is dat het gewoon in een envelop verstuurd zou kunnen worden.)

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 oktober 2016 12:35 PM
  [ # 13 ]

1)

Nielsje schreef:

Jij hebt inderdaad een Jaeger blok, ik heb nog een Veglia.

Op de achterkant, onder de aansluiting van de tellerkabel, staat bij mij Veglia.

2) Nu ik goed kijk, blijkt er wel degelijk een lipje afgebroken waarachter de veer/klem zou moeten haken (rechter foto). Noch de veer, noch het afgebroken stukje lagen echter in de bak. Er is dus kennelijk ooit mee gerommeld (niet door mij). Dit roept twijfels op over de kilometerstand: toen ik de auto in 2000 in Zuid-Frankrijk kocht, was hij 16 jaar oud en had 68.000 km op de teller staan. Inmiddels, weer 16 jaar verder, heeft hij 111.000.

3) Kan iemand mij vertellen wat het nut is van die koperen plaatjes met een veer eraan? Het geheel zit tamelijk los en op de veren staat vrijwel geen spanning.

Afbeelding Bijlagen
PA040055_615.jpgPA040063_615.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 04 oktober 2016 12:54 PM
  [ # 14 ]
Rougefurio schreef:

3) Kan iemand mij vertellen wat het nut is van die koperen plaatjes met een veer eraan? Het geheel zit tamelijk los en op de veren staat vrijwel geen spanning.

Nielsje schreef:

- Nu kan je de unit verwijderen, deze zit onder in twee metalen beugels die afgeveerd zijn vast geklemd.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 oktober 2016 04:31 PM
  [ # 15 ]

@ Nielsje:

red face Ik moet beter lezen…

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook