1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
DS, twintig jaar later
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 oktober 2016 04:56 PM

van de voorpagina

Rijden in een DS, niet in zo’n geperfectioneerd en verpallast restauratieproduct, maar in een echte DS, zoals ze vroeger in de straat stonden, hoe is dat eigenlijk? Waterman maakt een trip down memory lane met gerochel, gekraak, rookpluimen, wind binnen, maar toch zwevend over drempels en met een brede grijns. Geniet mee!

Beige Tholonet van kleur, vijf deuren, hier en daar een kras, een deukje en wat roest. Vermoedelijk meer dan 500.000 km op de klok en plat op z’n buik. Daar staat-ie, m’n vervoer van kantoor naar huis voor deze nazomerdag van 2016: een DS 21 break mét, zeer bijzonder, een halfautomaat. Twintig jaar geleden kocht ik mijn eerste DS en precies dertien jaar geleden verkocht ik mijn laatste om SM te kunnen gaan rijden. Vanmiddag mag ik een korte trip down memory lane maken.

Ik loop er eerst maar eens omheen. De DS break was voor mij altijd de minst aantrekkelijke uit de serie, bedenk ik me. Toch kan ik hem tegenwoordig niet meer lelijk vinden. Apart is eerder van toepassing. Ik verbaas me weer eens over de door Citroën gekozen oplossingen: de ruiten zonder stijlen, het feit dat er voor de berline en de break dezelfde achterportieren werden gebruikt. Ook het imperiaal met de gedraaide kunststofrand aan de voorzijde tegen het windgeruis is een van die unieke details die een DS tot een DS maken.

Ik stap maar eens in en zak diep in een met leer beklede stoel. Die is niet origineel, maar zit eigenlijk best wel lekker. De sleutel, van het formaat oestermes, gaat links van het stuur in het contact. Tik tegen de pook en met een boel gehoest, gebonk en geproest wekt het monster in het langgerekte vooronder zich tot leven. Vroem! Blauw pluimpje, een rochel uit de lekke uitlaat. De break beweegt zich omhoog, komt op hoogte. Met de bekende “TIK!” slaat de hogedrukregelaar af. Pook in 1, rem los, tikkie gas. Met gerammel en gekreun zet het apparaat zich langzaam in beweging. Ja, deze auto heeft inderdaad een flinke levensreis achter de rug. Die vijf ton zouden er ook weleens zeven kunnen zijn.

Ik rijd de straat bij m’n kantoor in de tweede versnelling uit. Dertien jaar geleden werkte ik nog in een garage. Stapte ik ’s middags in m’n eigen DS, die destijds natuurlijk helemaal fris en fruitig was. Da’s bij deze dus wel anders. Hoek om, provinciale weg op, versnelling in 2, gas d’r op. Goh, wat is-ie traaaag! Maar wat veert zo’n ding toch fantastisch! Rotonde: met één handje aan het stuur, geen gejank van de banden. Het helt een beetje, maar ach.

Versnelling in 3, weer het gas d’r op en door naar 4, gangetje van 85. Hé, daar lag toch een drempel? Welke drempel? O ja, ik rijd in een DS! Niets gas los voor een drempel, gaan! 90: het begint te waaien, in de auto. Net als vroeger, als de ramen te ver naar buiten stonden. Toch heb ik ongemerkt een smile gekregen op mijn gezicht. Heel even voel ik me weer 19 jaar oud, nu twintig jaar geleden, toen ik zo trots als een pauw met mijn DSpécial, m’n eerste Snoek, door het land ging. Toen met France Gall op de AM-radio, nu met France Gall via de iPhone.

Deze DS break is oud, krakkemikkig, sleets, verre van origineel en schreeuwt om liefde, aandacht en een restauratie. Toch is de lol er in het geheel niet minder om. Ik ben twintig jaar ouder dan in 1996, geen blaag meer, maar een grijs wordende huisvader met kind, hypotheek en kantoorbaan. Verantwoordelijkheden. En weet je wat? Fuck it. Ik rijd DS!

Met dank aan Boudewijn van den Bogaert van citrobag.nl voor het mogen rijden in z’n break.

tekst: waterman; foto’s: dengaert, archief waterman

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
dengaert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 24-03-2007

- ID/DS ID 20F break HA23
- ID/DS DS 21 IE
Gepost: 12 oktober 2016 05:53 PM
  [ # 1 ]

Is weer prachtig geschreven Colman, genieten in een oude brik al jaren een geliefde en trouwe 4 voeter die menig kilometers in de Europa samen met ons heeft gereden. Gevloek en getier liet ons niet onberoerd.. Gaan waar wij wilde, met of zonder SMV, wintersport of icccr in Interlaken.
Plezier hadden wij gezamenlijk als de Koko Petalo tweeling. Met de wetenschap dat we elk moment weer eens moesten sleutelen aan deze parel.
Goddelijk zweven tussen Flachau en Salbri, Terschelling en Monaco.

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 12 oktober 2016 06:00 PM
  [ # 2 ]

Ik zou toch bijna ook gaan terug verlangen naar een IDS…
(Ook ik kocht ook m’n eerste ID in 1996. Ben gestopt met IDS rijden in 2005)

Oh nee , ik heb al niet eens tijd om fatsoenlijk aan de Trax te werken Rolling Eyes

Leuke foto’s chef Colman!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 oktober 2016 06:25 PM
  [ # 3 ]

Mooi verhaal en goed geschreven, leest heel lekker weg!

Ik moet denken aan 1975, toen we met een DS over het eiland Wight reden en men daar dacht dat ik de een of andere rijke stinkerd was en dat kwam helemaal door de prachtige DS.

Mooie herinneringen en ik zal de film eens opzoeken.

Meer van die verhalen schrijven Yuri!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 12 oktober 2016 10:11 PM
  [ # 4 ]

very good

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 13 oktober 2016 08:31 AM
  [ # 5 ]

Gaaf verhaal, Yuri! Leuk, die oude foto’s van zo’n jong kereltje.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 13 oktober 2016 09:25 AM
  [ # 6 ]

leuk geschreven en je zou bijna gaan geloven dat je weer een Citroen wil gaan rijden :p

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 oktober 2016 09:44 AM
  [ # 7 ]

Leuk verhaal. Ken het gevoel ook.

Wil je met vakantie? Dan ga je toch gewoon?

hier op de snelweg bij munchen in dacht ik 2000 maar klan 1995 zijn geweest…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 13 oktober 2016 01:13 PM
  [ # 8 ]

Hahaha.
Mooi verhaal en nog betere foto’s!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 13 oktober 2016 01:30 PM
  [ # 9 ]

Mooi verhaal! Ik kruip op mijn vrije dag net onder m’n ID break vandaan na een doorsmeersessie. En dan spreekt zo’n verhaal bij de boterham tot de verbeelding. Het gevoel is erg herkenbaar. De hang naar dat gevoel ook. Nu rijd ik pas 1,5 jaar DS en ook meteen in een erg goede, maar ik heb als twintiger ook in vermoeide auto’s gereden. Ik begon 20 jaar geleden als mid-twintiger met een Peugeot 204. Net binnen budget (of eigenlijk net niet, als arme student…) en eenvoudig qua onderhoud. Tegelijkertijd net even meer auto dan een Eend. Het ultieme gevoel dat ik met die eerste auto beleefde heb ik ondanks een behoorlijke auto-carrière daarna nooit meer evenaard. Ook de aanschaf van mijn best sel ultiem fijne Volvo kon dat gevoel niet evenaren. Totdat ik deze ID break opbouwde en daar mee ging rijden. Ik ben er bijna niet uit te slaan. Overigens heb ik dat ultieme ‘ik rijd!’ (Wat in het Latijn ‘volvo’ is…) gevoel ook in mijn onlangs aangeschafte 2cv. Ook ik bevindt mij in dezelfde maatschappelijke context als vele huispappa’s maar in mijn ID of 2cv voel ik mij weer dat broekie van in de 20. Het mooie daarbij is dat ook vrouwelijk schoon van twintig jaar jonger mij ineens weer ziet staan en mij regelmatig schalkse blikken toewerpt. Of zou dat te maken hebben met het vervoermiddel waarin ik mij op dergelijke momenten bevind? Ach, misschien is het maar het beste als we dat antwoord nooit zullen weten…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 13 oktober 2016 03:50 PM
  [ # 10 ]
mbender schreef:

leuk geschreven en je zou bijna gaan geloven dat je weer een Citroen wil gaan rijden :p

Er zit dan wel een aanmerkelijk verschil tussen een Citroën rijden en een Citroën bezitten. Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 13 oktober 2016 07:40 PM
  [ # 11 ]

Leuk geschreven Waterman! Ik heb mijn DS nu 16 jaar en ik geniet elke keer weer. Ondertussen ook alle verantwoordelijkheden waar jij over schrijft erbij gekregen, maakt het stiekem nog leuker om met de DS te rijden. Vooral als de (al weer best grote) kinderen het hardst roepen dat we met de DS moeten.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 oktober 2016 08:18 PM
  [ # 12 ]
Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1301
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 13 oktober 2016 08:34 PM
  [ # 13 ]
GW-tje schreef:

Leuk, die oude foto’s van zo’n jong kereltje.

Dat zal toch niet Wink.
Maarre, leuk verhaal!

Adri

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 oktober 2016 10:47 PM
  [ # 14 ]

Bedankt voor de leuke reacties tot nu toe Smile

Enne

mbender schreef:

..je zou bijna gaan geloven dat je weer een Citroen wil gaan rijden…

Vrees niet, dát zal zo snel niet meer gaan gebeuren Wink

 

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 oktober 2016 11:09 AM
  [ # 15 ]

Nee want je mocht geen ami6 van je vrouw en toen heb je om haar te pesten een jeep gekocht….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook