14 van de 14
« Eerste  < Vorige 12 13 14
   
Groene Schicht, volgende keer beter
MiGS
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 566
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 28 augustus 2019 08:54 AM
  [ # 196 ]

Goeie tips allemaal, dank!

zo’n draadvijl is wel een handig ding om sowieso een keer te kopen, ik loop nu vaak met sleutelvijltjes te hannessen. Deze binnendraad gaat nogal diep, daar kom ik niet bij met zo’n ding helaas.

waterman schreef:

... Van Eldik ...

Dat ziet er inderdaad interessant uit. Dat logo komt me bekend voor, tegenover het vorige kantoor zat een filiaal van Magema, dat zit blijkbaar in dezelfde groep.

 

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
MiGS
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 566
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 05 september 2019 01:03 AM
  [ # 197 ]

Hoog tijd voor een vervolg van dit beeldverhaal. De waterstraalsnijder had twee plaatjes voor me gemaakt. De gaten opgeboord op de kolomboormachine zodat ze niet conisch lopen en ook rond zijn, daarna maar eens passen.


nog een klein hoekje weggeslepen voor het bovenste gat, dan ligt de boel beter vrij.


gehecht


dit vreemde ensemble gemaakt om de maatvoering te controleren, dit is nog enigszins te hanteren


zo, even de rug op de proef gesteld


Dat ziet er goed uit, je ziet de beschadiging op de bak waar de vorige baksteun niet helemaal genoeg uit de weg zat. De motorsteunen lijnen ook uit, great succes, aflassen die handel!

De bak zelf, synchro 2 en 5 zijn matig. Ik heb dus laatst een bak opengemaakt en de synchromeshspeling gemeten, die lijken wel in orde. Vanwege de krappe planning besloten de bak uit het magazijn te pakken die ik al een paar jaar heb liggen. Die zit in ieder geval nog in elkaar maar verder weet ik er niks vanaf, what could possibly go wrong…

Ik kreeg hulp van Breeze, heel fijn, dus die oudere jongere meteen in de spoelkeuken gezet. Die bak paste zowaar net in de bak.


toen kwam het stickertje met het typenummer tevoorschijn, nog niet eerder gezien. Het is dus echt een lange vijfbak


de opname die in het bronzen busje in de krukas komt was toch niet zo mooi glad meer, dus “even” een andere as gestoken, kon ik meteen wat bezinksel eruit vegen.


nieuwe prise-asverlengerkeerring (da’s een mooi scrabblewoord) monteren. Deksel dichtgeplakt met een dun laagje vloeibare pakking, ziet er weer patent uit.

Dan project kinnebak. Het wordt een aardige Frankenstein:


een stuk GSA-schaal met de achterkant van het eerste type kinnebakschaal erop, anders sluit de boel niet aan


het schaamlapje voor het gat van de GSA-schaal (daar zit bij een Amélioré onder andere het sleepoog door)


Dan bakboord, ik dacht dus dat het daar wel meeviel. Luikje gemaakt om het schuim eruit te bikken, eind van het liedje is dat het er van binnen uitziet alsof het van de Titanic komt (en zo ruikt het ook) en van de onderkant is weinig over. Hier dus ook een Spaanse langsbaalk erin.


Bij deze langsbalk uit Vigo was de applicateur-de-mousse met z’n kop er even niet bij, of de bus was net leeg. Gelukkig maar, dat scheelt restauratiewerk, hier geen rotte zooi!

P_20190903_kinnebak-bb-balk
bakboordbalk op z’n plek fixeren. Ging niet helemaal zoals bedoeld zag ik later, hij zit iets te laag op de bumperbalk, maargoed, het was al laat en die paar mm ga je niet zien uiteindelijk.



alles vastgeknetterd


in de grondlak. Morgen hulp van Breeze en mbender, kijken of er meters gemaakt kunnen worden Smile

nog vraag voor het panel: hoe stel je de vacuumvervroeging af? Ik heb de centrifugaalvervroeging moeten smeren dus toen moest dat oogje van het membraanpotje los. Hoe zet ik die goed terug? Beetje zoals ie zat of kun je daar iets aan meten, ik kan er in de boeken niks over vinden…

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
MiGS
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 566
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 10 september 2019 10:17 AM
  [ # 198 ]

De hulp heeft een hoop werk verzet.


(foto: mbender)

de aandrijflijn staat klaar op de heftafel, de bak wordt gevuld en het hijsgereedschap in orde gemaakt


(foto: mbender)

dat ging al wat soepeler dan eruit met de lagere motorsteuen. Bij het monteren van de aandrijfassen bleek dat de M9-tapgaten nog even opgetapt moesten worden voor de doorstekende bouten, dus is de hele bende er nog maar even uitgehaald, dat is geen doen op je rug met nauwelijks ruimte om je tap te draaien…:oops:

Maar dat mocht de pret niet drukken. De aandrijfassen monteren ging een stuk soepeler daarna, bijna te soepel volgens Breeze, de ratel wilde niet ratelen… Dan een paar uurtjes worstelen met de uitlaat, maar daar wordt je op een gegeven moment ook handig in.

Ook het ventilatorhuis is opgeknapt en de kinnebak gekit, gelakt aan de binnenkant en van spuitkit voorzien aan de buitenkant, ziet er allemaal weer prima uit, bedankt mbender!

Vrijdagavond de nodige draadjes en leidingen aangesloten, even op de startmotor draaien voor wat oliedruk, dan met het handpompje wat benzine in de carbu, tikkie lopen! Klinkt heel niet gek, de uitlaat puft nog ergens maar dat is al. Oh, en ik was de bouten van de motoroliepomp vergeten strak te draaien, daar kwam olie langs confused

Wat ik niet begrijp is de positie van de motor ten opzichte van de kinnebak. Er zit tussen de uitlaatspruitstukken en de langsbalken om één of andere reden nu maar een paar millimeter, terwijl ik er bij mijn andere auto m’n hand onderlangs kan halen. Toch maar de GSA-motorsteunen monteren dan?

Run de France halen werd ondanks al dit wel erg krap, zo zonder APK. Over het weekeind besloten toch de andere maar te prepareren, dit gebakje heeft wat meer tijd nodig. Wel een hoop progressie geboekt, ook nooit weg. Alle helpers onwijs bedankt, het komt zeker een keertje af, maar nu nog niet.

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
GS1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GSA Club
Gepost: 12 september 2019 11:31 AM
  [ # 199 ]

Mooie vorderingen weer en het gebeurt echt netjes. Alleen heb ik even niet zo gevolgd waarom je het achterste ophangpunt moest vervangen. Overigens heeft het subframe van een GSA (eigenlijk vanaf modeljaar 80) een lagere balk aan de voorkant aan de onderzijde, vanwege het verhoogde draaipunt voor de schakelstift op de bak (motor/bak gaat er dan weer fatsoenlijk uit). Dat verklaart ook de hogere motorsteunen en de problemen die je had bij uitbouwen.

MiGS schreef:

Er blijken twee diameters ventilator-riemwielen te zijn, met dus verschillende riemlengten. Heb de grootste diameter maar gepakt, volgens mij hoort die bij een GS en daar had ik een nieuwe riem voor liggen. Dit stuk ijzer ook gestraald en gelakt.

Grote diameter dynamopoulie is voor GSA’s vanaf ergens in 82 gebruikt, daar heb je dus ook een een iets langere riem voor nodig dan de standaard 613.

MiGS schreef:

nog vraag voor het panel: hoe stel je de vacuumvervroeging af? Ik heb de centrifugaalvervroeging moeten smeren dus toen moest dat oogje van het membraanpotje los. Hoe zet ik die goed terug? Beetje zoals ie zat of kun je daar iets aan meten, ik kan er in de boeken niks over vinden…

De onsteking regel je af met een speciale testbank van Souriau waarop je de vervroegingskromme kunt controleren. Ik kijk bij demontage altijd eerst goed in welke stand het wieltje staat en zet het zo weer terug, meestal staat het zo rond een stand in het midden. Ik weet ook niet met hoeveel graden een tandje overeenkomt.

MiGS schreef:

Mooie beelden, ik kende alleen de film van Louis Malle, “Humain, trop humain” met beelden uit Rennes le Janais, hier zie je toch weer andere dingen want de focus ligt meer op het product.

Toen ik doorklikte naar het volgende filmpje op JijBuis op 3:40

Prachtig altijd weer die promotiefilms uit de tijd van Jacques Wolgensinger. Je vind ze allemaal terug in Le Double Chevron en ik probeer ze allemaal een beetje te verzamelen

 

Profiel  
 
 
14 van de 14
« Eerste  < Vorige 12 13 14
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook