2 van de 15
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive, olieperikelen & de rest
waterman
> 30000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39931
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 16 januari 2017 10:10 PM
  [ # 16 ]

Let op, dit kan komen door een losgekomen vriesplug ergens onder de nokkenasketting.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 16 januari 2017 10:11 PM
  [ # 17 ]

Lekt er dan koelvloeistof naar buiten?

Profiel  
 
waterman
> 30000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39931
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 16 januari 2017 10:19 PM
  [ # 18 ]

Ja. De vriesstop zit aan de distributiekant, onder de nokkenassen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 16 januari 2017 10:25 PM
  [ # 19 ]

Had al even gegoogled en ook gevonden dat die plug aan distributiezijde zit.
Dan lekt er dus kvs richting de smeerolie.

Ik raak inderdaad telkens wat kvs kwijt, maar zie nergens sporen daarvan.
GJO noemde het kunststof thermostaathuis ook als mogelijk verdachte, maar in die omgeving is alles keurig droog.

Vreemd alleen dat ik op service.citroen.com die plug helemaal niet vinden kan.

Remedie: distributiedeksel eraf en plug vervangen of geborgd opnieuw vastzetten?

Profiel  
 
waterman
> 30000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39931
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 16 januari 2017 10:27 PM
  [ # 20 ]

Ik zou nooit de ouwe plug hergebruiken. Een nieuwe bestellen en die met loctite monteren lijkt me een beter plan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 16 januari 2017 10:30 PM
  [ # 21 ]

Moet ik wel het onderdeelnummer zien te vinden. Wink

Kan de distributieketting blijven zitten of moet dat ook allemaal los?

Profiel  
 
Gepost: 16 januari 2017 11:01 PM
  [ # 22 ]

Even wat op Youtube bekeken.
Een EP 6 heeft dus geen distributiedeksel, de ketting draait in een nis van het blok en de kop.
De vraag is nu, waar zit die vriesplug exact?
Is die al bereikbaar door alleen het kleppendeksel te verwijderen of zit de plug zo laag in het blok dat de hele distributieketting uit de nis verwijderd moet worden?

Wie het weet mag het zeggen!

Profiel  
 
Gepost: 16 januari 2017 11:12 PM
  [ # 23 ]

Betreft het de vriesplug, zichtbaar in de kop van dit opengewerkte THP-blok?

Zo ja, dan wordt het toch gewoon een andere kop?

Hier valt niets aan te vervangen/aan te draaien.

Profiel  
 
Gepost: 17 januari 2017 07:53 AM
  [ # 24 ]

Op de onderstaande foto’s lijkt de bewuste vriesplug in 1 lijn te zitten met iets wat op een dop lijkt aan de buitenzijde.

De vraag is nu, is dat echt een dop, die eruit kan?

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1315
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive
Gepost: 17 januari 2017 12:02 PM
  [ # 25 ]

Had je nog garantie eigenlijk? En welke bougies heb je erin gedaan?

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive.

Profiel  
 
Gepost: 17 januari 2017 12:06 PM
  [ # 26 ]

Nope, geen garantie, auto komt uit 2009 en heeft een Duitse herkomst.

Er zit nu NGK Platinum PLZKBR7B8DG in.

Profiel  
 
Gepost: 17 januari 2017 12:18 PM
  [ # 27 ]

Maar de soep wordt hopelijk niet zo heet gegeten als opgediend.

Vanmorgen telefonisch ruggespraak met GJO gehad.
Enige sludgevorming is bij de moderne motor weer een normaal verschijnsel.
Daarnaast is het koelsysteem brandschoon, geen oliesporen op het vloeistofoppervlak.
En ook zit er geen water of o.i.d. in de afgetapte motorolie.

Het plan van aanpak is nu:
. kleppendeksel verwijderen en deze aan de binnenzijde inspecteren, moet er toch al af om de afdichtingsringen op de bougieschachten te vervangen
. aansluitend met een spiegeltje de staat van de vriesplug controleren, dat moet net kunnen langs de distributie
. het koelsysteem kan eventueel ook nog even op druk gezet worden

Afhankelijk van wat aangetroffen wordt krijgt e.e.a. mogelijk een vervolg, mogelijk ook niet.
Een oorzaak van koelvloeistofverlies zonder lekkagesporen kan ook een lekke dop op het expansievaatje zijn, door verdamping verdwijnt het dan.
Het zakken van het niveau gaat namelijk heel grillig, soms een week niet en dan zo maar 100 tot 200 ml bij te vullen.

Wordt vervolgd!

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1315
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive
Gepost: 17 januari 2017 07:02 PM
  [ # 28 ]

Oke ik ben benieuwd, zou je ook foto’s kunnen maken?.
Nog bedankt voor het merk bougies, ik wilde Bosch bestellen, maar heb Febi nu omdat deze op het moment niet leverbaar waren toen ik ging bestellen, ik zet ze er wel in en dan volgend jaar weer Bosch of NGK.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive.

Profiel  
 
Gepost: 22 januari 2017 09:43 AM
  [ # 29 ]

Een week na de beurt even een kleine update.

KVS-niveau niet meer gedaald, wel preventief de drukdop vervangen, voor die € 5,06 dat die bij de dealer kost hoef je dat niet te laten.
Sludgevorming in vuldop heeft niet doorgezet, d.w.z. er zit nu niet meer in dan afgelopen maandag.

Het wachten is nu op de bestelde kleppendekselafdichtingsset.

Profiel  
 
Gepost: 22 januari 2017 05:25 PM
  [ # 30 ]

En dan toch ook maar eens de in de eerste post al toegezegde foto’s.

Overigens wel op de stalen winterwielen i.p.v. de originele 17” Clover-velgen.

Met dank aan de jongste spruit voor zowel de wasbeurt als het fotografie-werk. Wink

Profiel  
 
 
2 van de 15
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook