3 van de 16
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive, olieperikelen & de rest
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 22 januari 2017 10:12 PM
  [ # 31 ]

Mooie auto Rene veel plezier ermee, toch niet de cx vervanger.
Als ik de foto van de cilinderkop zie lijkt het erop, dat de kop ook gebruikt wordt voor een ander type.
Volgens mij kan je dan een aansluitpijp door de dichte sparing in de kop monteren.
Als ik jou was ging ik inderdaad eerst kijken met een spiegeltje of camera, mocht het daar lekken zie je dat.

Profiel  
 
Gepost: 22 januari 2017 10:20 PM
  [ # 32 ]
arnobruin schreef:

toch niet de cx vervanger?

Nope, is de dagelijkse bolide van m’n betere helft. Wink

Ik blijf lekker roet uitstoten. Laughing

Profiel  
 
Gepost: 02 februari 2017 10:57 PM
  [ # 33 ]

De kleppendekselafdichtingsset was al enige tijd in huis, maar vanavond pas tijd gevonden om deze te vervangen.
En daarmee direct de mogelijkheid om de potentieel verdachte vriesplug in de kop te kunnen inspecteren.

Na het bereikbaar maken en lossen van 13 boutjes kon het kleppendeksel eraf.
Hierna is er goed zicht op de nokkenassen en distributieketting.

Daar geen sludgeafzetting aanwezig, wel enige afzetting aan de binnenkant van het deksel.

Boven de distributieketting zit een heel dun laagje en verder iets in de hoeken ter plaatse van de inlaatnokkenas, de koudere kant van de motor.
GJO had aangegeven dat, als er inderdaad sprake zou zijn van lekkage van het koelsysteem naar het oliesysteem, het hele kleppendeksel vol sludge zou moeten zitten, gelukkig is dat niet het geval.

Toen maar even naar de vriesplug gekeken, zowel met het blote oog als m.b.v. een endoscoop gezien de bereikbaarheid.

en in detail

Geen enkel spoor van kvs-lekkage te vinden.
Sinds het vervangen van de drukdop is er overigens geen zichtbaar verlies van kvs meer, het niveau in het expansievaatje blijft keurig op MAX.

De boosdoeners van de olielekkage naar de bougieschachten.

Nieuwe afdichtingen gemonteerd en net als origineel op twee hoekjes een klein beetje vloeibare pakking gedaan.
Daarna alles weer op zijn plek en vast.

Wat nu nog rest is een carbon cleaning-beurt bij GJO, daarna is de bolide klaar voor de trip naar de wintersport.
Zal voor het blok niet verkeerd zijn, wat langer op een hogere belasting draaien.
Kunnen we tevens ervaren of het olieverbruik en de sludgevorming verminderd zijn t.g.v. de interne reinigingsbeurt.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, volautomaat
Gepost: 03 februari 2017 08:13 AM
  [ # 34 ]

dat ziet er goed uit very good, ben benieuwd naar de carbon cleaning, ik wil dat ook doen in combinatie met apk, dit ook voor de vakantie naar Kroatië.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Gepost: 26 februari 2017 04:54 PM
  [ # 35 ]

Onderstaand het resultaat van 2 x een rit van 1000 km, inclusief dakkoffer, en een gemiddelde snelheid boven de 100 km/h.

Alle sludge verdwenen!

Motor werd ook zuiniger naarmate we langer reden, bij aanvang van de heenrit op de A7 met 110 km/h op de Tomtom eerst nog 1 op 11, bijna op bestemming, op de Rheintalautobahn, werd de 1 op 14 benaderd.

Niet verkeerd dus voor het blok, wat langer met een hogere belasting draaien.
Even het “luie zweet” er uit geblazen. Wink

Wel ervaren dat het echte vermogen pas boven 3000 rpm beschikbaar is, om die reden op Autobahn 8 bij het klimwerk een aantal keer terug naar 4 moeten schakelen.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, volautomaat
Gepost: 26 februari 2017 09:06 PM
  [ # 36 ]

Dat is een goed bericht.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 27 februari 2017 10:31 PM
  [ # 37 ]

Dat is mooi Rene, en geen koelvloeistof verbruikt?
Het is net als met oude trekkers, ff zwaar laten werken en de motor brand weer schoon.

Profiel  
 
Gepost: 28 februari 2017 07:29 AM
  [ # 38 ]
arnobruin schreef:

geen koelvloeistof verbruikt?

Tijdens een stop op de terugweg gezien dat het niveau iets gezakt was en wat bijgevuld.
Maar de volgende morgen met alles helemaal koud stond het boven MAX.
Nog geen idee hoe dit nu kan.

Profiel  
 
Gepost: 05 maart 2017 03:56 PM
  [ # 39 ]

Nou, het lek is boven water.

Vanmorgen trof ik een leeg expansievat aan, er zit helaas geen niveausensor op.
Dus geen melding gekregen.
Met een zaklantaarn op zoek naar sporen en zowaar gevonden!
De lekkage zit in het aanflensvlak van de oliefilterhouder, daar komt aan de bovenzijde kvs uit.
Het pakkingsetje te vervangen dus, alleen moet daar veel voor los/weg.
Eén van de 4 boutjes zit namelijk achter het hitteschild en om daar bij te kunnen moet het hele uitlaatspruitstuk inclusief katalysator van zijn plek.
En het lijkt erop dat daarvoor de radiateur eerst weg moet.
Morgen direct de benodigde onderdelen bestellen.
Uitdaging weer!

Profiel  
 
Gepost: 05 maart 2017 08:30 PM
  [ # 40 ]

Door de zaklantaarn lokaal iets overbelicht, maar net boven de slang is op de naad een klein vierkant vlakje zichtbaar.
Daar komt de kvs uit, bij draaiende motor zelfs zoveel dat het aan de onderkant van het blok gewoon drupt. Sad

Voorlopig dus stilstand, met deze snelheid van lekken is verder rijden niet verantwoord.

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 05 maart 2017 10:16 PM
  [ # 41 ]

Mazzel dat je dit vorige week niet had, en dat het thuis gebeurt.
Het is raar dat er geen niveau sensor op sommige modellen zit, zo ook op de C6.
Als je dus pech hebt en er is zo veel koelvloeistof weg dat de temperatuursensor droog staat of in een luchtbel, staat je motor te koken met alle gevolgen.
FurrieGurrie heeft op zijn C6 zelf een niveau sensor gemaakt, misschien past dat ook bij jou auto.

Profiel  
 
Gepost: 06 maart 2017 07:51 AM
  [ # 42 ]

Ik moest iets meer dan 1 liter toevoegen, totaal zit er 6 liter in het koelsysteem.
Verwacht dus niet dat het blok ergens droog gestaan heeft.
Eigenlijk alleen het expansievat leeg.

Inderdaad mazzel dat het niet 1 of 2 weken eerder gebeurde.

Profiel  
 
Gepost: 06 maart 2017 10:05 PM
  [ # 43 ]

Even een paar uurtjes ruimte aan het maken geweest.

- radiateur afgetapt (kan gelukkig wel blijven zitten)
- koelventilator gedemonteerd.
- hitteschilden los genomen.
- koppelingscilinder van zijn plek gehaald.
- uitlaatspruitstuk/katalysator gedemonteerd.

Heb nu het volle zicht op alle 4 boutjes.
Morgen de pakkingset in huis.

Profiel  
 
Gepost: 08 maart 2017 09:46 PM
  [ # 44 ]

Gister de pakkingset opgehaald, vanmiddag een paar uur gesleuteld, het lek is weer dicht.

Na demontage van het oliefilterhuis dit aangetroffen.

Een volledig platgedrukte pakking, die aan de bovenzijde doormidden was.

Met nieuwe pakkingen ziet het er zo uit.

Alles weer op z’n plek geschroefd, koelsysteem gevuld en ontlucht en een proefrit gemaakt.

De komende dagen het kvs-niveau nog even in de gaten houden.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, volautomaat
Gepost: 09 maart 2017 07:41 AM
  [ # 45 ]

Gelukkig heb je het gevonden, hoop dat het nu goed is.
Goed verslag ook met de foto’s very good

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
 
3 van de 16
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook