1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Oliegeur en -damp V6
shaneseagal
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 17-11-2008

Gepost: 19 november 2016 05:02 PM

Ik heb bij mijn v6.
Tijdens en na het rijden bij stilstaan
Bij het uitstappen een verbrande olie geur.
Bij het openen van de motorkap
Ook lichte walmen ( rook) . Aan de achterkant van het blok.
Tegen het schutbord aan.
Geen lekkage alle vloeistoffen nog op pijl.
Zou het van de kachel af kunnen komen?
Airco lekkage waar de leidingen naar binnen komen.
Washington laatst alles lichtgroen… op het schutblad uiteraard.

Mvg jezuit

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 19 november 2016 05:19 PM
  [ # 1 ]

Waarschijnlijk lekt het klepdeksel van de achterste cilinderkop. Het kan zijn dat dit nog niet zo heel veel is, maar dat het inmiddels wel 1 of meerdere van de bougieschachten vol met olie heeft gezet. Dat loopt dan soms over en komt op de uitlaat…

Profiel  
 
shaneseagal
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 17-11-2008

Gepost: 19 november 2016 05:29 PM
  [ # 2 ]

Ik wil over in december een grote beurt doen.
Ook de bougies vervangen.
Dus dan kan ik alles even bekijken.
Kan ik tot die tijd gewoon door blijven rijden?.
Of is er wel dergelijk Brand gevaar? .
De auto rijd nu elke dag zo’n 30 km en er gebeurd.
Niks kwa Brand of storing of lekkage.
Kan dit nog tot december zo Door?

Mvg

Profiel  
 
shaneseagal
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 17-11-2008

Gepost: 19 november 2016 05:37 PM
  [ # 3 ]

Zou het ook de Carter ontluchting kunnen zijn?.
En waar zit deze.

Mvg

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 19 november 2016 05:38 PM
  [ # 4 ]

Uiteraard kan ik je dat niet vertellen of aanbevelen. Olie op een hete uitlaat brandt….een collega liep van de week 2e en 3e graads brandwonden op omdat hij wat olie morste bij het bijvullen. Scheelde niet veel of zijn auto was afgebrand. Dus eigenlijk kan het enige advies zijn om te checken waar het vandaan komt en het op te lossen…..

Profiel  
 
shaneseagal
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 17-11-2008

Gepost: 19 november 2016 05:53 PM
  [ # 5 ]

Dan ga ik hier zo snel mogelijk naar kijken.
En ander even naar de garage.
Jammer dat een v6 altijd eigenwijze trekjes heeft.
Toch rijdt ze heerlijk. Handgeschakeld ook nog.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 21 november 2016 09:21 PM
  [ # 6 ]

Als het daadwerkelijk rookt aan de achterkant van het blok is het achterste klepdeksel van de achterste bank lek. Ik zou het persoonlijk zsm oplossen omdat er best wel wat olie uit kan zeiken. Of er brandgevaar heerst kan ik niet goed inschatten, ik denk zelf van niet omdat het lekt op het hitteschild en dat is nooit zo warm dat de motorolie spontaan ontbrandt. Carterontluchting is zo geplaatst dat deze nooit kan lekken op de uitlaatspruitstukken. Deze zitten namelijk aangesloten op het voorste klepdeksel van iedere bank.

Ikzelf werd af en toe wel een beetje moe van die ‘eigenwijze’ trekjes van de V6…

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
shaneseagal
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 17-11-2008

Gepost: 21 november 2016 09:51 PM
  [ # 7 ]

Ik heb gisteren goed gekeken.
Lijkt inderdaad van de achterste bank af te komen.
Ik verwacht dus ook de pakking.
Het lekt op het hitteschild en wat op de uitlaat.
Het oliepijl blijft goed.
Ik wil binnenkort toch de bougies vervangen.
Dan maar glijk de pakkingen even.
Is dit Veel en secuur werk?.

Mvg

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 22 november 2016 07:38 AM
  [ # 8 ]

Alles aan een V6 is veel werk Razz Ik vond het zelf ontzettend bevredigend om de V6 lekvrij te krijgen. Dit kan namelijk nogal wat geduld vergen. Als je bougies gaat vervangen is je inlaatspruitstuk er toch al af en kun je de deksels er makkelijk vanaf halen. De originele pakking is een rubberen ‘band’ op je deksel. Deze kan je laten zitten en vloeibare pakking op deze ‘band’ smeren. (niet te veel, want dan zit die zooi overal).

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 22 november 2016 11:12 AM
  [ # 9 ]

Als je pech hebt lekt het niet alleen bij het deksel, maar ook waar de nokkenasbrug op de cilinderkop zit.
Ik zou dat erg goed nakijken.
Als dat echt zo is wordt het erg veel werk, want dan moet die brug dus los.
En dat betekent ook een complete D-riem operatie.
En als je dan toch bezig bent kan je het best alle vier nokkenasbruggen ook demonteren en van nieuwe pakking voorzien.
Helaas een kwaaltje van dit type motor.

Recent zelf gedaan. Forse klus.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 18 december 2016 11:32 PM
  [ # 10 ]

Daar is die van mij dus nu ook lek! Heb ook nog een tikkende stoter, dus als alles los moet dan ook maar die nokkenasbrug opnieuw sealen. Gelukkig heb ik nog een frisse distributieriemset liggen die maar 20.000 gedraaid heeft. Hoef dus alleen een nieuwe riem te kopen…....
Datzelfde geldt ook voor de multiriemenset. En dat hele set is niet echt goedkoop…...

Vrees inderdaad dat ik weer een paar dagen zoet ben met het kreng. Maar eerst de verwarming werkend krijgen, want daar ben ik inmiddels al weken mee aan het klooien. Het euvel lijkt gevonden.

Ja V6’en zijn behoorlijk eigenwijze dames…...

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 19 december 2016 09:19 AM
  [ # 11 ]

Het is echt een flinke klus. Het stomme is dat de bouten waarmee de kappen van de D-riem vastzitten aleen bereikbaar zijn als je de nokkenwielen er af haalt.
Je bent dus eigenlijk drie dagen aan het sleutelen voor iets dat in een uur per nokkenas zou kunnen…..

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 28 juni 2017 10:42 AM
  [ # 12 ]

En dan ben je zomaar een half jaar verder. C5 heeft zich goed gehouden behoudens het lekken.
Uiteindelijk auto maandag in de brug gehangen en ben nu bezig de nokkenassen 1 voor 1 er allemaal uit te halen en de nokkenasbruggen lekdicht te maken.

Het is inderdaad een gigantische operatie. Het verklaart ook meteen waarom de V6 zo vaak te koop staat met een kilometerstand van rond de 240.000. Dat is de zogenaamde “horror beurt” met distributieriem. Op zich is het blok echt ijzersterk, maar soms heeft ie net even wat meer aandacht nodig dan je hoopt.

Ik kan me haast niet voorstellen dat er v6’en zijn die met deze kilometerstand nog lekdicht zijn. Dus als je het een garage moet laten doen is je auto totaal-loss, alleen al aan de uren die het kost.
Vooral ook het schoonmaak werk kost heel veel tijd.

Vandaag met frisse moed maar weer verder.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 28 juni 2017 11:14 AM
  [ # 13 ]

Ik wens je veel sterkte. Zo’n beetje de rotste Citroen klus die ik ken. Vooral omdat het zo onnodig is. Alleen maar door die stomme boutjes voor de riemdeksels aan de verkeerde kant.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 30 juni 2017 08:50 PM
  [ # 14 ]

Wat een berg werk inderdaad…ben nu ongeveer een week verder en het ding zit nog niet in elkaar. Je moet de de halve motor moet slopen om er bij te kunnen en nergens kun je met goed fatsoen bij. Heb al heel wat klussen gedaan maar dit is bizar veel werk. Je C5 uit 2001 gaat er 6x total loss op.

Ook het schoonmaak werk is alles bij elkaar wel een dag werk. En ik wil het natuurlijk wel netjes terugplaatsen.
Ik verwacht wel dat ik het morgen klaar heb, nog 2 nokkenas tandwielen terugplaatsen en de distributie erop leggen. Ding afbouwen en proefrijden…..

Ook nog het carter er onder uit gehad, en dus 24 klepstoters en alle keerringen vervangen. Zou niet weten waar het straks nog kan lekken.

 

 

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 juni 2017 10:16 PM
  [ # 15 ]

Maar waarom heb je de motor en bak er niet even naast gezet? Zo deed ik bij de xm ook.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook