Bandenspanningsensoren: hoe hoort het te werken?
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 27 november 2016 07:11 PM

Ik heb gisteren mijn zomerbanden met sensoren vervangen voor winterbanden zonder.
Ik had verwacht dat ik vrij snel een storingsmelding zou krijgen over de bandenspanning. Maar er gebeurde eigenlijk niets.
Het plaatje op het scherm in de middenconsole gaf gewoon 4 groene wielen aan. Er verscheen geen enkele waarschuwing. Na een aantal kilometers nogmaals gecheckt en toen stonden er 4 knipperende oranje wielen. Nog steeds geen enkele melding van het systeem gehad. Hoort het zo te werken? Ik had eigenlijk waarschuwingen van te lage spanning verwacht….

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 27 november 2016 07:18 PM
  [ # 1 ]

Ik heb een tijdje terug op mijn C4 een sensor defect gehad en daar krijg je om de 10 a 15km een melding van. Dus nee, daar krijg je niet direct een melding van.

Hoe de sensor exact werkt weet ik niet, bij de Resolfen velgen op mijn C4 zit er aan de binnenzijde van de velg de sensor aan het ventiel (ventiel moet van binnen uit de velg geplaatst worden zeg maar).

Maar hoe dan dat signaal van de sensoren aan de computer door wordt gegeven en hoe de sensor zichzelf van stroom voorziet? Ik heb geen idee, zit er een batterij in en wordt er via infrarood of bluetooth ofzo gecommuniceerd, of met een elektromagneet (zoals bij die km-tellers van de Hema voor op je fiets).

Ik heb overigens geen plaatje van de auto met daarop de 4 sensoren. Boordcomputer geeft ook niet aan welke sensor het probleem is, of welke band er zacht is.

De mijne heb ik bij de dealer gezien na het vervangen en leek hier op

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 27 november 2016 07:59 PM
  [ # 2 ]

Die dingen zitten er bij mijn zomerbanden ook in. Er zit een batterij in. De sensilor maakt draadloos contact met de computer in dit systeem. Maar ik heb nog nooit een waarschuwing van het systeem gehad. Ook nooit een lekke band overigens.
Wel heb ik eerder, na loskoppelen van de accu, oranje ipv groene banden op het scherm gezien. Die werden na een aantal kilometers weer groen. Ik vind vooral het uitblijven van waarschuwingen vreemd. Maar wellicht komen die alleen als de sensor ze initieert?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 28 november 2016 08:18 AM
  [ # 3 ]

Heb je de Lexia er al eens op losgelaten?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 28 november 2016 08:26 AM
  [ # 4 ]

vorig jaar wel om het systeem uit te zetten bij de wisseling en later weer aan toen de zomerbanden er weer onder kwamen…. Nu (nog) niet.

Wellicht dat het zo hoort te werken als nu gebeurt. De ecu werkt, maar ziet geen enkele sensor meer opeens. De kans dat alle sensoren op exact het zelfde moment geen contact meer maken kan eigenlijk geen toeval zijn. Wie weet heeft men dat dus in geprogrammeert, alle 4 sensors niet aanwezig—> geen toeval, moet wel wielen wissel zijn—> geen waarschuwing.

Overigens ga ik dit weekend de banden overzetten op een setje lichtmetaal waar ik dan wel (nieuwe) sensoren in zet.
Deze heb ik al in de ecu gezet met de Lexia ergens afgelopen april. De sensoren zelf moeten nog geactiveerd worden (ze “slapen"nu om de batterij te sparen tijdens het op de plank liggen), maar dan zou denk ik normaal gezien na een aantal kilometers rijden het systeem weer 4 groene wielen moeten tonen op het centrale display.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 28 november 2016 08:29 AM
  [ # 5 ]

Lijkt ook logisch.
Als zo’n systeem “ziet” dat één wiel een afwijkend toerental heeft is dat het moment om alarm te slaan. Vier gelijke signalen dus niet.

Ergens las ik ooit dat je die sensoren moet inleren, vandaar de Lexia.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 28 november 2016 08:37 AM
  [ # 6 ]

Ik zei daar iets stoms. Die sensoren dingen meten druk, geen toerental. Dus als één van de drukken buiten de norm zakt gaat het alarm.

Grappig genoeg kan dit soort signalering ook met het ABS systeem. Daar kwam die toerental opmerking vandaan.

Die toerentalvoorziening zit bijvoorbeeld sinds ca 1992 op de chauffeurloze containervoertuigen op de Maasvlakte. Je zou niet graag willen dat zo’n ding met een lekke band stil komt te staan. Vandaar die voorziening, die uitstekend werkte. Bij een afwijking ziet de centrale post dat en roept het voertuig binnen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 28 november 2016 11:57 AM
  [ # 7 ]

Actief systeem werkt met sensoren in ventielen. Passief systeem met ABS/ESP sensoren, zoals bijvoorbeeld op de Cactus.
Actief systeem op de C6 werkte prima toen er bij met 160 een ventiel uit vloog op de Duitse Autobahn, want ik merkte er niets van, behalve dat mijn dashboard allerlei meldingen en geluiden gaf. Toch maar even gestopt (na 1-2 km). Geen overbodige luxe op een C6 dus. Smile
Bij de C6 kunnen er twee sets banden worden geprogrammeerd. Ik heb zowel in de zomerbanden als in de winterbanden sensoren. Systeem leert zelf welk wiel waar zit d.m.v. stuuruitslag en verschillende toerentallen van de wielen. Dus als je de voor- en achterwielen wisselt, dan weet het systeem dat na een paar bochtjes.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Gepost: 28 november 2016 01:21 PM
  [ # 8 ]

De foutmelding in de C6 verschijnt maar even en verdwijnt dan weer.
Wanneer het probleem niet opgelost is kun je het bij de foutmeldingen weer terug oproepen.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 02 december 2016 02:47 PM
  [ # 9 ]

Heb van de week nog even in het logboek gekeken, maar er staat geen enkele melding over de bandenspanningsensoren. Enige melding die er toen instond was dat er kans was op gladheid…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook