1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
CXA, de CX voor Amerika
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 16 december 2016 05:32 PM

van de voorpagina

Citroën had de DS zelf in Amerika verkocht, maar zijn vestiging daar al ruim voor de introductie van de CX gesloten. De liefhebbers waren aangewezen op grijze import tot de CXA verscheen, die aan alle Amerikaanse eisen voldeed. Ons interview met André Pol brengt de feiten op tafel.

Citroën-Forum.nl: Hoe is de CXA ontstaan?
André Pol: “Al kort na de introductie van de CX is op kleine schaal grijze import in de Verenigde Staten begonnen. Ook Citroën André heeft daar vanaf 1980 een rol in gespeeld. Om de zaken serieuzer aan te kunnen pakken, heb ik samen met Malcolm Langman een project opgezet. Hij heeft in New Jersey de onderneming CX Automobiles International opgericht en ik in Nederland CX Automobiles Europe. Later is Malcolms zoon Eric Langman erbij gekomen, die overigens nog atlijd actief is in CXA International. Met elkaar hebben we van 1985 tot en met 1992 de CXA in Nederland aangepast en in Amerika verkocht.”

De namen CXA en CX Automobiles zijn al gevallen. CX Automotive en CxAuto worden ook wel genoemd. Hoe zit het precies met die namen?
“CX Automobiles International en CX Automobiles Europe zijn de namen van onze ondernemingen. Als handelsnaam hebben we voor iets gemakkelijkers gekozen: eerst CX Automotive, maar omdat we vonden dat dit teveel als een automaterialenhandel klonk, hebben we daar later CxAuto van gemaakt. De naam van de auto zelf is nog gemakkelijker: CXA.”

Waarin onderscheidt een CXA zich van een CX?
“In de Verenigde Staten zijn er twee overheidsinstellingen die eisen aan auto’s stellen: het Department of Transportation (DOT) en het Environmental Protection Agency (EPA). Voor het EPA hebben we de 25i.e.-motor gehomologeerd door de emissies terug te dringen. Verder hebben we een sterkere tank gemonteerd, een ontluchtingssysteem, een andere vuldop, een waarschuwingssysteem voor hydraulieklekkage middels licht- en geluidssignalen, en een andere airconditioning. Voor het DOT zijn daar nog koplampen en flankverlichting bijgekomen, evenals verstevigingen achter de voor- en achterbumper en rondom de benzinetank, balken in de deuren, andere achterlichten, andere veiligheidsgordels, automatische knipperlichtterugslag en natuurlijk typegoedkeuringsplaatjes. Voor de veeleisende Amerikaanse klanten hebben we ook wat aan de uitrusting gedaan: extra kleuren, een schuifdak, ook voor de Prestige, en echte houten sierstrips. Ik zal vast nog het een en ander vergeten zijn, maar ik herinner me nog goed dat het om ongeveer 160 uur per auto gaat.”

De veeleisende Amerikaanse klanten willen kopen en direct rijden, maar ook keuze uit veel uitvoeringsvarianten. Hoe zijn jullie aan die wensen tegemoetgekomen?
“We hebben ons beperkt tot de 25i.e.-motor en daarvan zowel GTi’s, Prestiges en breaks met automaten in onze eigen kleuren op voorraad gehouden. Op bestelling zijn ook handgeschakelde exemplaren omgebouwd en soms zelfs volledig aan de wensen van de klant aangepast. Het extravagantste exemplaar is dat voor Whitney Houston geweest: geheel bekleed in wit leer, ook het dashboard.”

In de special “André in Amerika” van CitroExpert en op Citroën Concours of America worden verschillende productieaantallen genoemd. Hoeveel CXA’s zijn er gemaakt?
“In totaal zouden er rond tweeduizend CX’en in Amerika geïmporteerd kunnen zijn, zoals CitroExpert stelt. Tussen 1985 en 1992 heeft CxAuto 250 officieel goedgekeurde CXA’s in de Verenigde Staten verkocht.”

Wat betekent CxAuto nu nog voor Citroën André?
“Voor mij persoonlijk is CxAuto nog altijd een mooi avontuur, waar ik met veel plezier aan terugdenk. Voor Citroën André is de CX niet de belangrijkste Citroën, maar een goede CXA stel ik graag op CitroMobile tentoon en verkoop ik nog liever. Zoals uit de lange lijst met aanpassingen blijkt, is een CXA duidelijk beter en veiliger dan een Europese CX.”

Heeft u adviezen voor de bezitter van een CXA?
“Nee, ik heb eerder een advies voor de bezitter van een Europese CX: pas op! Voor zijn tijd beschermt de CX de inzittenden heel goed bij frontale aanrijdingen, wat te verklaren is door specifiek Franse botsproeven in verband met vele driebaans routes nationales. In geval van een achteroprijdende auto staat de benzinetank van een CX op slechts enkele centimeters afstand van de achterbumper echter bijna gelijk aan zelfmoord. De verstevigingen in de CXA zijn geen overbodige luxe.”

De CX is opgevolgd door de XM, ook bij CxAuto. Kunt u daar nog wat over vertellen?
“Net als over de CX kan ik urenlang over de XM vertellen!”

Dan hopen we binenkort op de XM’s van CxAuto en van Citroën André in een afzonderlijk interview te mogen terugkomen.

interview André Pol: RensKorevaar; foto’s: Citroën André

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 16 december 2016 05:35 PM
  [ # 1 ]

Het goed gevulde archief van Garage Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep bevat ook een persmap van CxAuto. Johan heeft de foto’s daaruit gescand en aan de forumredactie ter beschikking gesteld.

foto’s: CxAuto

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 16 december 2016 05:38 PM
  [ # 2 ]

Uit het eveneens goed gevulde archief van de .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) nog deze helaas wat korrelige afbeelding van een typeplaatje:

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 16 december 2016 06:05 PM
  [ # 3 ]

Doe mij maar (een) Whitney Houston! Gaat het op de flanken ook echt om verlichting? Zo te zien zijn het eerder reflectoren.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 december 2016 08:06 PM
  [ # 4 ]

Leuk artikel!

Dat roept natuurlijk wel weer een hoop vragen op Wink

Alleen de 2500 IE motor, dus geen Turbo variant?
Aan passingen voor het milieu was te verwachten voor de USA. In de laatste bouwjaren had Citroën voor een aantal landen in de EU ook een kat onder de auto, was dit niet goed genoeg voor de USA?

Het blijft ergens toch vreemd dat het geen groter succes is geworden, zowel de CX als XM voldoen toch aan best vele eisen van de Amerikaanse markt.

Profiel  
 
Gepost: 16 december 2016 08:11 PM
  [ # 5 ]

Ik heb een CXA GTI mee teruggebracht uit de VS en weer op het originele Citroen chassisnummer ingevoerd.
Totaal roestvrije Californische auto.

Afbeelding Bijlagen
CXA.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 16 december 2016 08:29 PM
  [ # 6 ]

@Arjan: Het beperkte succes was deels te wijten aan de hoge prijs, die op zijn beurt weer te wijten was aan de beperkte schaal van de operatie en de afzijdigheid van Citroën. CxAuto moest zelf bots- en andere proeven bekostigen, moest inkopen bij dealers en moest zoals hierboven beschreven 160 uur ombouwwerk in elk exemplaar steken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 16 december 2016 08:52 PM
  [ # 7 ]

Mooi artikel!
Zit me alleen af te vragen wat er anders aan de achterlichten,afgezien van het derde remlicht.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 16 december 2016 09:28 PM
  [ # 8 ]

Gaaf stukje, met veel plezier gelezen!
Ik ben ook wel benieuwd hoe ze dat automatisch uitgaan van de knipperlichten hebben gemaakt.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 16 december 2016 09:45 PM
  [ # 9 ]

De achterste knipperlichten zijn rood *). Of er nog meer aanpassingen aan de achterlichten gedaan zijn, weet ik niet.

*) Edit: O nee, verkeerd gezien. Dan weet ik het ook niet Wink.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 16 december 2016 11:29 PM
  [ # 10 ]
andre.smulders schreef:

Ik heb een CXA GTI mee teruggebracht uit de VS en weer op het originele Citroen chassisnummer ingevoerd.
Totaal roestvrije Californische auto.

Er zit alleen een dubbele cheveron in je gril .
Nie origineel Laughing

Of was die op bestelling.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15739
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 17 december 2016 12:07 AM
  [ # 11 ]

Heel leerzaam artikel! very good

Ik ben nieuwsgierig naar het verhaal achter deze CXA. Ruim 12 jaar geleden zag ik in het Zuid-Franse Sarlat-la-Canéda (Dordogne) deze CXA Wagon uit 1987, die een 2500 dieselmotor heeft.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 december 2016 09:49 AM
  [ # 12 ]

Als ik moet gokken denk ik dat het een eigen maaksel is…

De ronde koplampen zegt niets, die zetten genoeg mensen erin.
De reflectoren aan de voorkant zijn kleiner als van een CXA. De achter reflectoren lijken ook kleiner.

De CXA badge zit naast die van Citroën, maar een Citroën badge zat niet op een CXA. Net als het logo in de grille.

Het Turbo logo op de motorkap hoort sowieso niet op een diesel of welke break dan ook.

Estate wagon heb ik nog nooit eerder gezien.

Vandaar dat ik denk dat iemand zijn eigen auto “verbeterd” heeft naar eigen smaak.

Profiel  
 
Gepost: 17 december 2016 11:27 AM
  [ # 13 ]

Je begrijpt wel dat ik mijn CXA gelijk verFranst heb met echte H4 ipv Sealed Beams en de automaat heb vervangen door een handbak. Nadien het interieur verfraaid met Europese zwart leren stoelen ipv het grijze BMW leer dat in de CXA’s was gebruikt ( niet origineel van de fabriek ). Men was blijkbaar uitgegaan van de niet luxe versie RI. MIjn CX is een model 87 met een sensor waarvan het ontstekingsysteem ook geschikt was voor de startbeveiliging( echter niet ingebouwd). Ook het schuifdak was niet het oorspronkelijke CX schuifdak. Blijkbaar heeft Citroen in de late versies gebruik gemaakt van een standaard ( Nederlands ) dak.
Bijgaande foto met Amerikaans kenteken.

Afbeelding Bijlagen
CX_02.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7274
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 december 2016 11:40 AM
  [ # 14 ]

Blijkbaar werd de prestige daar ook geleverd….....

http://www.ebay.com/itm/291368880423#cvip_desc

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 december 2016 12:28 PM
  [ # 15 ]

@andre.smulders

De bumper lijken meegespoten ipv in gekleurd kunstof. Was dat ook een eigenschap van de CXA?


@citroen23

Ja, een Prestige werd gewoon geleverd.

Ook de breaks zoals het verhaal verteld Wink

We hebben ons beperkt tot de 25i.e.-motor en daarvan zowel GTi’s, Prestiges en breaks met automaten in onze eigen kleuren op voorraad gehouden. Op bestelling zijn ook handgeschakelde exemplaren omgebouwd en soms zelfs volledig aan de wensen van de klant aangepast

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook