Stefan Willems schreef:Neen, geen automatische choke.
Als je de chokeklep volledig dichttrekt (dus bij koude start, en de motor draait nog niet) is het mengsel zeer, zeer rijk om de motor vlot te laten starten. Vanaf de eerste toeren die de motor maakt moet het mengsel direct een stuk minder rijk gemaakt worden, omdat anders de motor onmiddelijk zou “verzuipen”, dus de choke werking wordt iets minder, maar je moet de chokeklep nog steeds manueel bedienen bij stijgende temperatuur van de motor. Dat “direct” minder rijk maken wordt gedaan door die vacuumklep.
zie ook :
Ah, duidelijk ik ging er van uit dat ik dit alsnog zelf moest doen aangezien ik na 5sec de choke al moet terugbrengen, anders loopt hij hoorbaar veel te rijk. Misschien is het membraam wel lek…
edit: helemaal als ik in dat topic dit lees:
“Dan gaan rijden en de choke terug duwen dan moet ie verhoogd stationair blijven draaien totdat de thermoklep warm is en dan normaal stationair draaien.”
Als ik de choke te snel/te ver terug doe slaat hij af. Niks verhoogd stationair blijven draaien.
In feite wordt hier alleen het stationaire mengsel besproken.
Dat is natuurlijk wel belangrijk, het is erg vervelend als de motor afslaat bij een verkeerslicht bijvoorbeeld.
Maar het mengsel bij bedrijfsbelasting wordt bepaald door de juiste sproeierbezetting zoals Stefan al gemeld heeft en het juiste vlotterniveau.
Bij een DS is dat niveau vrij gemakkelijk te controleren/af te stellen.
Het kan zijn dat de milieutoestanden op zo’n CX blok het wat gecompliceerder maken, maar volgens mij blijft dat voor elke carburateur hetzelfde.

Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Ik heb een TRS 2.2 met handchoke.
Bij het starten choke helemaal uit, en dan duw ik ‘m ietsje terug. Als ik hem na het start de choke gelijk terug duw slaat de TRS ook af omdat het blok nog niet op temperatuur is. In het begin laat ik hem ook net iets boven de 1000 toeren lopen. Naarmate hij warmer wordt de choke terug duwen, of als ik weet dat er een lang stuk aan komt, gelijk helemaal terug. Choke bij de start en daarna zo snel mogelijk terug als het kan.
Mmm, na een tijdje zonder problemen te hebben gestopt bij rotondes en kruispunten, is het probleem weer terug. Na het doorblazen van de sproeiers lijkt het probleem toch niet verholpen.
Misschien toch maar naar een garage, of heeft iemand de gouden tip?
Alvast dank, Thijs
Val je ook stil als je tijdig de choke terug even opentrekt ? Indien niet, dan is er terug ergens verstopping, ben ik bijna zeker van. Vervuiling hoeft niet noodzakelijk in de sproeiers te zitten, maar kan ook in het kanaal dat van de vlotterkamer naar sproeiers loopt. Ik heb lange tijd hiermee problemen gehad, filters gemonteerd in de benzinetoevoer, tot ik erachter kwam dat het roestdeeltjes waren van het luchtfilterhuis. DAt helemaal zuiver gemaakt en problem was opgelost.
Je hoeft niet noodzakelijk de carburetor helemaal te demonteren om hem zuiver te maken. Als je een compressor hebt, kan je al veel doen. Zaak schoonblazen via de montagegaten van de sproeiers hielp altijd.
Vergeet niet de juiste volgorde van die sproeiers te noteren!
Ik ga er natuurlijk van uit dat al de rest ok is (bougies, bobines, kleppen). Maar als ie een tijd goed liep, en plots niet meer, is het meer dan waarschijnlijk vervuiling.
Citroen CX Prestige Millésime 1976
Heb er niet veel verstand van maar ik heb wat jaren geleden een revisiesetje besteld bij BCCP.
Oud Citroenmonteur heeft de carburateur schoongemaakt, nieuwe pakkingen en naald et cetera erin gezet en afgesteld.
Wereld van verschil.
Met choke een beetje uitgetrokken blijft hij wel lopen, maar dan met hoger toerental uiteraard.
De carburateur dan maar weer loshalen en schoonblazen inderdaad. Mijn luchtfilterhuis en toevoer is van kunststof, dus dat zal minder rommel geven, maar mij lijkt het inderdaad een vuilprobleempje.
Of zou het ook nog iets met al die doosjes en slangetjes om de carburateur heen kunnen liggen? Waar ze voor dienen weet ik niet allemaal precies. De vacuumvervroeger snap ik dan wel, maar die andere dingetjes begrijp ik niet helemaal. Iets met choke?
Ik zal eens kijken naar welk type carburateur ik heb, dan kan ik beter zoeken bij BCCP. Misschien wel eens goed om dat eens te doen.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Je hebt een 34 DMTR. Als je zo’n setje koopt, kun je in elk geval vlotternaald, filtertje en de pakking vervangen.
Héél belangrijk is het dat alle gaatjes zuiver zijn, dus niet alleen die van de sproeiertjes. Ook de gaatjes onder in de vlotterkamer en in het deksel, naar de sproeiers zitten ook minuscule gaatjes. Ik gebruik altijd calibers om die door te prikken . En dan inderdaad met perslucht.
Vervuiling is de meestvoorkomende oorzaak van carburateurstoringen. Maar ik moet toegeven dat ik bij die Douvrins ook al regelmatig gewoon het ding terzijde heb moeten gooien en een andere moest plaatsen omdat er, wát ik ook probeerde, geen land mee te bezeilen bleef…. Ik heb tot mijn frustratie bij al deze gevallen nooit kunnen achterhalen wat de oorzaak was. Kan ook dat het interne afzetting is in de binnenste krochten van het ding, die zelfs in de ultrasoon niet loskomt. Of speling op asjes…. ???
Maar goed, jouwe heeft gewoon een tijd lang goed gedraaid, dus ik zou toch denken: opnieuw vuil. Of je vlotternaald is aan het slijten, maar dat komt minder vaak voor en niet zo plotseling.
Heb je al getest of de solenoid (elektrische afsluiter die achterop zit) wel werkt?
Testen = stekkertje eraf trekken -> contact aanzetten -> stekkertje erop drukken. Hoor je hem ‘klik’ zeggen dan doet ‘ie het!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Dank voor deze aanvulling. Ik ga ermee aan de slag.
Ik ben even aan het zoeken, maar ik vind verschillende setjes, net even andere onderdeeltjes, en ook net even anders geprijsd. Bij CX Basis is er eentje te koop voor ongeveer €28, bij BCCP zijn er twee setjes, een van €37 een van €68. Welke kan ik het beste kopen?
Ik wil sowieso een pakkinkje ter vervanging van de huidige, want de vorige keer dat ik het schoonmaakte was die al niet zo heel fris meer.
Even een update:
Deze week een nieuwe vlotternaald, filter, pakking en een membraantje gemonteerd. Alles doorgeblazen en het werkte weer perfect, nadat ik de solenoïde in tweede instantie toch ook maar aangesloten had. Heel blij mee.
Maar… soms hapert de motor een tijd lang, om vervolgens na een tijd weer prima en soepel te accelereren. Dit heb ik voor de vervanging ook 1 keer gehad.
Ik heb er over nagedacht en ik denk dat de ene venturi dan even verstopt zit, maar als ik veel gas geef, de tweede gasklep opent en ik daarmee kan rijden.
Dus, toch nog een onregelmatigheidje in de eerste venturi. Heel onhandig als je niet op de snelweg zit. De eerste keer belde ik de wegenwacht, want ik had geen gereedschap bij me en in je eentje is het lastig de auto starten en aan de praat houden terwijl je op weg bent naar de carburateur. Toen hij kwam kijken was het probleem er nog, maar toen we de lucht-unit eraf gehaald hadden werkte het weer. Hij begreep het ook niet helemaal en is voor de zekerheid nog een kwartier achter me aan gereden, maar de klachten waren verdwenen. De volgende dag ineens weer hetzelfde probleem, na al 100 km gereden te hebben, toen maar even doorgereden en na 40 km stopte het probleem weer en reed het weer soepel.
Maar hoe ik die kanaaltjes nou goed schoon krijg…
In het verleden heb ik dat met A-typen en GS ook wel gehad.
Begon meestal na het (bijna) leegrijden van de tank.
Ondanks schoonmaken en nieuw filtertje moet je soms wel 20x even sproeier doorblazen.
Uiteindelijk raak je het wel kwijt, maar je moet een lange adem hebben.(ook om door te blazen )
Wat soms helpt is even flink gas geven met de luchtslang er af.
Even hand op de aanzuigopening van de carburateur en als je geluk hebt schiet het vuitje door.
(even oppassen voor scherpe rand, want je hand wordt flink aangedrukt. Evt werkhandschoen aandoen)
Als dat niet werkt toch even deksel open, de sproeier eruitschroeven en doorblazen.

Totaal aantal Berichten: 1203
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Carb. helemaal uitelkaar halen en de losse metalen onderdelen en het huis een dag laten weken in de thinner.
Ik had mijn GSA carb. al tig keer uit elkaar gehad, met wasbenzine, voor zover mogelijk, gereinigd en doorgeblazen, maar het euvel kwam regelmatig terug. Je denkt dan toch een redelijk schone carb. in de week te leggen, maar niets is minder waar. De thinner was zwart. Daarna nooit meer problemen gehad.
HEb zoals reeds gemeld, lange tijd exact dezelfde problemen gehad. De vervuiling bleek uit het luchtfilterhuis te komen.Vliegroest.
Wat ook kan nhelpen is een metalen gaasje te plaatsen over de carburator. Dus boven beide venturis en de twwe extra gaatjes naast de venturis. Gewoon de plastic luchttoever afschroeven en een dun gaasje plaatsen.
Ik ga ervan uit dat je natuurlijk een brandstoffilter hebt geplaatst. Door hun constructive zijn de Webers nogal gevoelig voor vuil.Er is ergens een webpagina waarop dit beschreven staat, maar sorry, heb de link niet meer.
Citroen CX Prestige Millésime 1976
Dankjewel allemaal voor de tips.
@Stefan Mijn luchtfilterhuis is van kunststof en heb ik schoongemaakt, dus dat probleem lijkt het me niet te zijn.
Ik ga nu eens even zonder luchtfilter op de carburateur proberen en even mijn hand erop houden, wie weet.
Groet, Thijs

Totaal aantal Berichten: 2779
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Hoe oud is de benzine? Al na een half jaar kan dit problemen geven ... Het brandt steeds slechter en vormt soms zelfs een slijmerige drab die de carb. verstopt. De auto kan dan het éne moment goed rijden en vanuit het niets het ándere moment als een draak bokken en stoten. Wat spiritus in de tank kan helpen om het vocht aan te trekken en mee te verbranden. Op die manier de tank bijna leeg rijden en dan vol gooien met échte 98.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30