2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Koelprobleem
jantje1948
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6847
Geregistreerd: 21-04-2006

- SM 2,7IE/airco
- Xantia 2-0i 16v SX
Gepost: 12 januari 2017 12:00 PM
  [ # 16 ]

Dat idee kwam net bij mij ook op!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i.

Profiel  
 
Gepost: 12 januari 2017 12:02 PM
  [ # 17 ]

Door de melding in de eerste post dat de radiateur ijskoud bleef, was ik even op een ander spoor gezet en had deze optie nog niet benoemd.

Profiel  
 
jantje1948
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6847
Geregistreerd: 21-04-2006

- SM 2,7IE/airco
- Xantia 2-0i 16v SX
Gepost: 12 januari 2017 12:14 PM
  [ # 18 ]

Mijn xantia doet er met de huidige temperaturen 3 minuten rijden over om op 60 graden te komen. De thermostaat is dan nog dicht. Naar 100 in één minuut kan dus helemaal niet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i.

Profiel  
 
AeroWolf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 25-08-2016

Gepost: 12 januari 2017 06:01 PM
  [ # 19 ]

Ik denk dat ik het morgen even ga testen. Thermostaat terug monteren, en vanaf ijskoude start meten hoe snel hij naar 90°C en 100°C gaat. Ik kom er nog op terug. Smile
Bedankt allemaal om te helpen!

2001 Citroën Xsara 1.4i
1992 Volkswagen Vento 2.0GT
1997 Yamaha Warrior 350cc

Profiel  
 
jantje1948
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6847
Geregistreerd: 21-04-2006

- SM 2,7IE/airco
- Xantia 2-0i 16v SX
Gepost: 14 januari 2017 11:11 AM
  [ # 20 ]

En?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i.

Profiel  
 
AeroWolf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 25-08-2016

Gepost: 14 januari 2017 02:11 PM
  [ # 21 ]

Heb eindelijk een fractie goed weer gevonden om alles terug te monteren en te testen.

Hiervoor was enkel de thermostaat eruit gehaald om te testen. Daar heb ik opgemerkt dat de kleine dichting gescheurd was. Ik heb hem in die staat terug gemonteerd, koelvloeistof bijgevuld en lichtjes ontlucht (zeker niet de ‘full treatment’).
Gestart, en na ongeveer 4 minuten begon de wijzer omhoog te gaan. Hij is dan heel lang op 75-80° blijven staan, zelfs heel even gezakt. Even gestopt, radiator gevoeld, die stond overal mooi warm, kon mijn hand er vol opleggen en was gewoon lekker warm. Terug naar huis gereden, en daar stationair gas geven op 2000 toeren tot hij langzaam naar 90°C en dan 100°C ging. Koelvinnen gecontroleerd, die begonnen te draaien tot hij weer gezakt was naar 90°C. Nog eens de radiator gevoeld, overal weer goed warm, behalve 1 plekje maar dat wijt ik even aan nog wat lucht in het systeem.

Dus eigenlijk, alles doodnormaal.

Nu zie ik 2 mogelijke opties:
- Het is wel de temperatuursensor die defect is, maar het is een inconsistent elektronisch probleem.
- De thermostaat zat op een of andere manier gekneld, en het demonteren, testen, en terug monteren heeft het probleem (tijdelijk?) verholpen.

Straks ga ik nog wat koelvloeistof bijvullen en volledig ontluchten.
Mijn vriendin gaat er nu weer mee naar haar werk rijden. Als alles na een week nog steeds normaal is, ga ik de thermostaat vervangen voor de zekerheid, en terug bijvullen + ontluchten.

Als iemand anders nog mogelijke oorzaken heeft voor deze vreemde gang van zaken, dan mag je dat zeker laten weten.

Bedankt voor alle tips en hulp, heb weer veel bijgeleerd!
Citroëns hebben toch een eigenzinning karaktertje he? Very Happy

2001 Citroën Xsara 1.4i
1992 Volkswagen Vento 2.0GT
1997 Yamaha Warrior 350cc

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook