2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Koelprobleem
jantje1948
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6954
Geregistreerd: 21-04-2006

- SM 2,7IE/airco
- Xantia 2-0i 16v SX
Gepost: 12 januari 2017 12:00 PM
  [ # 16 ]

Dat idee kwam net bij mij ook op!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i.

Profiel  
 
Gepost: 12 januari 2017 12:02 PM
  [ # 17 ]

Door de melding in de eerste post dat de radiateur ijskoud bleef, was ik even op een ander spoor gezet en had deze optie nog niet benoemd.

Profiel  
 
jantje1948
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6954
Geregistreerd: 21-04-2006

- SM 2,7IE/airco
- Xantia 2-0i 16v SX
Gepost: 12 januari 2017 12:14 PM
  [ # 18 ]

Mijn xantia doet er met de huidige temperaturen 3 minuten rijden over om op 60 graden te komen. De thermostaat is dan nog dicht. Naar 100 in één minuut kan dus helemaal niet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i.

Profiel  
 
AeroWolf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 25-08-2016

- Xsara 1.4i
Gepost: 12 januari 2017 06:01 PM
  [ # 19 ]

Ik denk dat ik het morgen even ga testen. Thermostaat terug monteren, en vanaf ijskoude start meten hoe snel hij naar 90°C en 100°C gaat. Ik kom er nog op terug. Smile
Bedankt allemaal om te helpen!

2001 Citroën Xsara 1.4i (te koop)
1992 Volkswagen Vento 2.0GT
1997 Yamaha Warrior 350cc

Profiel  
 
jantje1948
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6954
Geregistreerd: 21-04-2006

- SM 2,7IE/airco
- Xantia 2-0i 16v SX
Gepost: 14 januari 2017 11:11 AM
  [ # 20 ]

En?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i.

Profiel  
 
AeroWolf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 25-08-2016

- Xsara 1.4i
Gepost: 14 januari 2017 02:11 PM
  [ # 21 ]

Heb eindelijk een fractie goed weer gevonden om alles terug te monteren en te testen.

Hiervoor was enkel de thermostaat eruit gehaald om te testen. Daar heb ik opgemerkt dat de kleine dichting gescheurd was. Ik heb hem in die staat terug gemonteerd, koelvloeistof bijgevuld en lichtjes ontlucht (zeker niet de ‘full treatment’).
Gestart, en na ongeveer 4 minuten begon de wijzer omhoog te gaan. Hij is dan heel lang op 75-80° blijven staan, zelfs heel even gezakt. Even gestopt, radiator gevoeld, die stond overal mooi warm, kon mijn hand er vol opleggen en was gewoon lekker warm. Terug naar huis gereden, en daar stationair gas geven op 2000 toeren tot hij langzaam naar 90°C en dan 100°C ging. Koelvinnen gecontroleerd, die begonnen te draaien tot hij weer gezakt was naar 90°C. Nog eens de radiator gevoeld, overal weer goed warm, behalve 1 plekje maar dat wijt ik even aan nog wat lucht in het systeem.

Dus eigenlijk, alles doodnormaal.

Nu zie ik 2 mogelijke opties:
- Het is wel de temperatuursensor die defect is, maar het is een inconsistent elektronisch probleem.
- De thermostaat zat op een of andere manier gekneld, en het demonteren, testen, en terug monteren heeft het probleem (tijdelijk?) verholpen.

Straks ga ik nog wat koelvloeistof bijvullen en volledig ontluchten.
Mijn vriendin gaat er nu weer mee naar haar werk rijden. Als alles na een week nog steeds normaal is, ga ik de thermostaat vervangen voor de zekerheid, en terug bijvullen + ontluchten.

Als iemand anders nog mogelijke oorzaken heeft voor deze vreemde gang van zaken, dan mag je dat zeker laten weten.

Bedankt voor alle tips en hulp, heb weer veel bijgeleerd!
Citroëns hebben toch een eigenzinning karaktertje he? Very Happy

2001 Citroën Xsara 1.4i (te koop)
1992 Volkswagen Vento 2.0GT
1997 Yamaha Warrior 350cc

Profiel  
 
AeroWolf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 25-08-2016

- Xsara 1.4i
Gepost: 16 januari 2017 08:47 PM
  [ # 22 ]

De vriendin ging deze ochtend naar het werk, en weer van dat… Ze is moeten terugkeren naar huis Sad

Dus, zonet nieuwe test gedaan om haar ochtend na te bootsen.

1) Motor gestart, verwarming op 4 gezet (maximum) en temperatuur op 1/3 ongeveer (dus vrij koud). Zo een minuut laten draaien, omdat ze anders niets ziet (auto staat buiten, is nodig met dit weer).
2) Weggereden, verwarming nog steeds op 4, kilometer of 2.
3) Aan de kant van de weg gaan staan (in het geval van m’n vriendin omdat ze eigenlijk weer niets zag), en daar een minuut in neutraal gas geven. We zijn nu in totaal 3:30 minuten weg en de wijzer van de koelvloeistof begint te stijgen.
4) Verder rijden, verwarming nog steeds op 4, gaat nu binnen de 500m naar 80°. Temperatuur nu op maximum gezet. 500m verder staat hij op 100°.
5) Nog eens een kleine kilometer verder staat hij op het streepje voor 120° en zowel het visueel (rood lampje + pinkend STOP lampje) en audio alarm gaan af. 5 seconden later gaat ook de wijzer in 1 klap naar ijskoud. Nog 5 seconden later stopt het geluid, maar de beide lampjes staan nog aan. Radiator gevoeld, staat IJSKOUD. Ook de interieurverwarming (die nog steeds op niveau 4, maximum temperatuur staat) blaast IJSKOUDE lucht.
6) Motor afgezet, terug aangezet. Beide alarmen gaan weer af, geluid stopt na enige tijd. Wijzer blijft op ijskoud staan, komt geen beweging meer in. Naar huis gereden (± 1km), radiator nog steeds ijskoud, blok voelt ook vrij koud aan.

Vanaf stap 4 is ook de ventilator in actie geschoten, en die is blijven draaien, ook als de motor afstaat.

Heeft dit überhaupt nog iets met de mechanische kant van het koelverhaal te maken? Het lijkt me nu echt wel over de temperatuursensoren te gaan? Zeker omdat de wijzer ineenstuikt na het alarm (of is dit normaal?)

Ben echt wel in de war nu :/

2001 Citroën Xsara 1.4i (te koop)
1992 Volkswagen Vento 2.0GT
1997 Yamaha Warrior 350cc

Profiel  
 
jantje1948
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6954
Geregistreerd: 21-04-2006

- SM 2,7IE/airco
- Xantia 2-0i 16v SX
Gepost: 16 januari 2017 09:16 PM
  [ # 23 ]

Tja…Als kachel en radiateur ijskoud zijn wijst dit in ieder geval op een flinke luchtbel (ontluchten kun je niet een beetje doen!) en waarschijnlijk toch de thermostaat. Ik ken de xsara niet, maar bij mijn xantia van 1998 worden het lampje en de meter verschillend aangestuurd. Dus lijkt het me geen elektronisch probleem. Ik zou beginnen met een nieuwe thermostaat en goed ontluchten. Hoeveel snelheden heeft de koelventilator? Bij de xantia gaan de fans langzaam draaien bij 90 en snel bij 100. Het zou dus ook mogelijk zijn dat de eerste snelheid het niet doet, maar dat heeft niets te maken met het ijskoud blijven en oplopen tot 120.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i.

Profiel  
 
AeroWolf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 25-08-2016

- Xsara 1.4i
Gepost: 16 januari 2017 09:21 PM
  [ # 24 ]

Ik was al beginnen denken aan het vervangen van thermostaat + sensoren (ik vermoed dat ik 3 stuks nodig heb in totaal), uiteindelijk kost me dat totaal €50, kan je eigenlijk niet voor sukkelen.
Zou wel niet meteen weten waar al die sensoren etc zitten. Very Happy

Nu we toch over ontluchten bezig zijn, langs waar & hoe doen jullie dat? Misschien leer ik nog wat bij.

2001 Citroën Xsara 1.4i (te koop)
1992 Volkswagen Vento 2.0GT
1997 Yamaha Warrior 350cc

Profiel  
 
jantje1948
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6954
Geregistreerd: 21-04-2006

- SM 2,7IE/airco
- Xantia 2-0i 16v SX
Gepost: 16 januari 2017 10:14 PM
  [ # 25 ]

Je laatste vraag moet een xsara kenner beantwoorden Wink
Heb je het orga nummer? Dan kan ik op service,citroen kijken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i.

Profiel  
 
AeroWolf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 25-08-2016

- Xsara 1.4i
Gepost: 16 januari 2017 11:18 PM
  [ # 26 ]
jantje1948 schreef:

Je laatste vraag moet een xsara kenner beantwoorden Wink
Heb je het orga nummer? Dan kan ik op service,citroen kijken.

Orga is 08843, 24/01/2001.
Ik vermoed dat, als ik de sensors vervang, het de koelmiddeltemperatuursensor (voor de thermostaat te bedienen), de ventilatorsensor en de waarschuwingslampsensor zijn. Kan me niet meteen nog iets bedenken.

2001 Citroën Xsara 1.4i (te koop)
1992 Volkswagen Vento 2.0GT
1997 Yamaha Warrior 350cc

Profiel  
 
jantje1948
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6954
Geregistreerd: 21-04-2006

- SM 2,7IE/airco
- Xantia 2-0i 16v SX
Gepost: 16 januari 2017 11:35 PM
  [ # 27 ]

VIN bestaat uit 8 cijfers.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i.

Profiel  
 
AeroWolf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 25-08-2016

- Xsara 1.4i
Gepost: 16 januari 2017 11:51 PM
  [ # 28 ]
jantje1948 schreef:

VIN bestaat uit 8 cijfers.

Complete VIN: VF7N1KFWB73120266

2001 Citroën Xsara 1.4i (te koop)
1992 Volkswagen Vento 2.0GT
1997 Yamaha Warrior 350cc

Profiel  
 
jantje1948
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6954
Geregistreerd: 21-04-2006

- SM 2,7IE/airco
- Xantia 2-0i 16v SX
Gepost: 17 januari 2017 12:18 AM
  [ # 29 ]

Ik weet niet hoe het bij een xsara geregeld is, maar volgens service.citroen is er maar 1 sonde in het thermostaathuis met 3 electrische aansluitingen.

http://service.citroen.com/docapv/affiche.do?ref=050106236080&refaff=0501 06 236080&idFct=FCT0512

Ontluchten: een schroef op het thermostaathuis (nummer 3 in de figuur) en waarschijnlijk een soort ventieldopje op een van de slangen die het schutbord in gaan voor de verwarming. Ik zag aan een figuur dat de radiateur ontlucht middels een slangetje van de rechter bovenkant naar het expansievat.

Zo te zien ook nog een thermocontact voor de fan en nog een sonde. Kan ik niet verder bekijken want dat valt onder het betaalde deel.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i.

Profiel  
 
AeroWolf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 25-08-2016

- Xsara 1.4i
Gepost: 17 januari 2017 05:20 PM
  [ # 30 ]

Die link kan ik niet opendoen. Heb je een screenshot ofzo? Smile

2001 Citroën Xsara 1.4i (te koop)
1992 Volkswagen Vento 2.0GT
1997 Yamaha Warrior 350cc

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook