Winter Trial, Houthem > Sankt Wolfgang AT, 22-27 jan 2017
AZAM6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 07-06-2011

Gepost: 14 januari 2017 06:57 PM

Al jaren staat de Winter Trial, naast Le Jog, bovenaan mijn bucketlist als het gaat om historische rally’s. Het begon allemaal in 1997 met “Le Citron Presse” en daarna is het virus zo toegeslagen dat vele ritten volgden. De Wintertrial bleef trekken maar met een inschrijfgeld van 6.500,- euro toch iets te gortig voor mij.

Op Facebook stond enige tijd geleden een prijsvraag voor een gratis deelname aan de Wintertrial, aangeboden door Autoweek en Princenbier. Honderden inschrijvingen maakte de kans van winnen wel heel erg klein.

Tot afgelopen maandag een telefoontje van de organisator; Jje hebt gewonnen, ga de Eend maar klaarmaken”. Een droom komt uit! Dus nog amper twee weken om alles voor te bereiden. De Eend moet aan een aantal eisen voldoen en dus aan de klus. Me dank aan Burton 2CV Parts voor het meedenken en de hele snelle service.

Ik ga de rit rijden met Niko Bloemendal, geen onbekende hier en ook Eend-rijder. We zijn benieuwd hoe de Eend zich gaat houden in de sneeuw.

De rit gaat via Houthem (NL) - Fulda (D) - Karlovy Vary (CZ) - Liberic (CZ) - Olomouc (CZ) - Linz (A) - Sant Wolfgang (A): 2.300 kilomeer waarvan ik hoop de meeste door de sneeuw.

Zoals ieder jaar zal de rally medio mei te zien zijn op RTL7.

 

Profiel  
 
FLYING DUCKMAN
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 776
Geregistreerd: 22-03-2005

- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Gepost: 15 januari 2017 05:44 PM
  [ # 1 ]

net zoals voor Joost zal het voor mij ook een droom zijn die uit komt!

Ik heb als fotograaf deze rally twee keer mogen meemaken. maar om het als deelnemer te doen en dan ook nog in een 2CV is gewoon een droom die uit komt.

Ik ben als fotograaf bij veel rally’s aanwezig. De SLS Classic fotografeer ik al jaren, net als veel eendaagse andere rally’s. En af en toe doe ik zelf ook mee, en dat is ook waanzinnig leuk. Het varieert van een plek in het middelveld tot winst! Zelfs onlangs met mijn Saab nog een rally kunnen winnen. Ook erg gaaf!

Ons doel, finishen, genieten van dit avontuur, maar in onze achterhoofd….hoe hoog kunnen we eindigen!
We zullen regelmatig updates gaan posten!

Vandaag heeft Joost de prijs in ontvangst kunnen nemen en de voorbereidingen zijn in volle gang. Want we moeten echt veel voorbereiden voor dit evenement!

Groeten Flying Duckman

Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
Citroen C3 eHDI 1.6 Zenith (01-2012)

(en nog een Saab 900i)

Profiel  
 
furriegurrie
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1660
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- Xsara 1.6 Plaisir
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 15 januari 2017 05:47 PM
  [ # 2 ]

Klinkt alsof er in ieder geval 2 mensen heel veel plezier gaan hebben met de voorpret in de komende dagen en tijdens het evenement zelf! Heel veel plezier en succes!!!!

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7237
Geregistreerd: 21-04-2006

- SM 2,7IE/airco
- Xantia 2-0i 16v SX
Gepost: 15 januari 2017 06:07 PM
  [ # 3 ]

Leuk!! En succes!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i.

Profiel  
 
RitjeC3
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 03-06-2004

- DS 3 Chic PT82
Gepost: 15 januari 2017 06:13 PM
  [ # 4 ]

Geweldig, we zullen jullie berichten en foto’s volgen.

Rittensport is een prachtige hobby.

Profiel  
 
AZAM6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 07-06-2011

Gepost: 16 januari 2017 04:49 PM
  [ # 5 ]

Inmiddels zijn de voorbereidingen in volle gang. Gisteren bij de stand van Autoweek de prijs officieel in ontvangt mogen nemen. Autoweek Classics zal in hun uitgave een aantal bladzijden gaan besteden aan de rally in het algemeen en onze deelname in de Eend specifiek.

Daarnaast is Niko druk bezig met het verzamelen van allerlei reserve onderdelen (niet te veel want we willen niet al te zwaar gaan rijden). Zaken als winterbanden, sneeuwkettingen en zlefs een sneeuwschep behoren bij deze rally tot de verplichte zaken in de auto.

Ik buig mij over het papierwerk. Verplicht FIA paspoort van de auto. Licentie van de FIA om te mogen rijden, het reglement, de route en al dat soort zaken.

Daarnaast samen met een goede vriend de laatste loodjes m.b.t. de preparatie van de Eend. Denk hierbij aan een extra carterplaat onder de auto. Alles nog een keer nalopen. Verse sappen en de elektra aanpassen. Er moet verplicht een extra 12 volt aansluiting in de auto omdat de organisatie ons gaat voorzien van een GPS tracker (kunnen ze zien waar we uithangen en daarmee worden o.a. de vele regularities getimed. Niko en ik gaan rijden met professionele headsets omdat we anders na een paar dagen geen stem meer over hebben. Beugeltjes en extra aansluiting ook hiervoor maken.

De spanning begint te stijgen!

Profiel  
 
RensKorevaar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17152
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 15 februari 2017 07:01 PM
  [ # 6 ]

van de voorpagina

De gewonnen Winter Trial

Joost “AZAM6” heeft deelname aan de Winter Trial gewonnen. Hij rijdt samen met Niko “FLYING DUCKMAN” in een 2CV AZAM 6. Ze moeten in de ijzige koude aantreden tegen echte rallymonsters van Porsche en Jaguar met grotere motoren, sterkere kachelventilatoren en beter geïsoleerde daken. Als dat maar goed gaat!

Al heel wat jaren staat de Winter Trial op mijn wensenlijst van nog te rijden rally’s. Het begon allemaal in 1997 met Le Citron Pressé. Die reed ik toen met een 2CV6 Spécial uit 1985. Later met een 2CV AZAM uit 1963. Daarna volgden ook veel andere rally’s in een speciaal voor de Tulpenrally geprepareerde 2CV AZAM 6 uit 1965, die ons overigens in 2011 de winst in de Le Citron Pressé bracht. Letterlijk een vreemde eend in de bijt, zo’n AZAM 6. Veel rally’s volgden: Tulpenrally, Classic SLS, ROZ Classic, Classic Gelderlandrit, Nacht van Nederland, Nacht om de Lange Jan, etc. etc. De Winter Trial is een rally van een totaal ander kaliber: zes dagen in de sneeuw, geen kaartleesgeneuzel met of links of rechts om een boom, maar vooral veel regularities en testjes op circuits. Bovenal veel sneeuw, héél veel sneeuw.

Het waren Autoweek en Princenbier die een prijsvraag uitschreven voor een gratis deelname; normaal betaal je voor de inschrijving € 6.500,-. Lang verhaal kort: ik won en kon krap anderhalve week voor de rally de Eend winterklaar gaan maken. De Eend was natuurlijk al goed geprepareerd voor deelname aan rally’s: omgebouwd naar 12 Volt, stabi van een Ami 8, 123-ontsteking, zwaardere dynamo en natuurlijk de nodige zaken als tripmaster, klokken en kompas. Het motortje komt uit een 2CV6, dus heeft 602 cc en 29 pk. De belangrijkste aanpassingen voor de Winter Trial: een kachelaanjager, carterplaat, dakisolatie, winterbanden en intercom voor de nodige stemrust. Ik dank Burton Car Company voor het meedenken en de snelle levering van de onderdelen.

Op zaterdag 21 januari reden we naar Château St. Gerlach, de plaats van de start op zondag. Zaterdag werd daar de keuring van de auto uitgevoerd en moest de “rally-safe”-GPS van de organisatie ingebouwd worden. Zo weet men in geval van nood waar je bent en kan men checken of je de route juist hebt gereden. Het bestickeren van de auto hoorde er ook bij. Het was mooi om te zien dat de overige deelnemers wat meewarig naar de Eend keken. Moesten we daarmee de finish halen? Tja, als je de Eend naast een Porsche 911 zet dan steekt dat af. Niet alleen in vermogen… Na de nodige papierwinkel doorlopen te hebben (FIA-licentie, FIA-paspoort voor de auto, etc.) en een voortreffelijk diner konden Niko en ik ons bed opzoeken. Het zou een zware week worden, dus voldoende nachtrust was belangrijk.

In de vroege ochtend van zondag 22 januari was het zover. Het was koud, heel koud en de Eend was zowel buiten als binnen stijf bevroren. Het koste dan ook wat moeite hem te wekken, iets waar we de komende dagen meer last van zouden gaan krijgen. Gijs van Lennep vlagde ons exact om 08:13 weg. Het avontuur kon beginnen! Sneeuw was er nog niet, maar koud was het wel: -13°C en dat merkten we doordat onze adem meteen weer tegen de ramen bevroor. Mijn AH-bonuspas kwam dus goed van pas. Via een testje op het parkeerterrein van Holland Casino ging het oostwaarts naar Duitsland. Drie testjes en een aantal regularities vielen ons de eerste dag ten deel. Hadden Niko en ik eerder afgesproken het rijden en het navigeren af te wisselen, zo kwamen we al snel op dat besluit terug. Niko achter het stuurwiel en ik met mijn neus in de kaarten: dat was de beste verdeling. In de avond, het was al donker, kwamen we moe, maar voldaan aan in Fulda. De eerste sneeuw werd zichtbaar en ook de eerste auto was al behoorlijk van de weg gegaan en onherstelbaar beschadigd. Dat de Eend geen gordels en rolkooi heeft, maakte ons voorzichtig. De rally was nog lang en aankomen was voor ons het belangrijkste doel. Aan het einde van de avond bleek dat we op een achttiende plaats algemeen stonden. Dat kon beter.

De tweede dag van de rally zou ons van Fulda (D) naar Karlovy Vary (CZ) brengen. Vandaag een enkele test en vooral veel regularities. Het kaartlezen van deze regularities was lastig en de gemiddelde snelheid lag hoog, maar de stemming zat er goed in en de Eend snorde vrolijk door de sneeuw. Daar bleek hij goed in: weinig gewicht, dunne bandjes met goed winterprofiel en het gewicht op de voorwielen. Menig Porsche had moeite met de haarspeldbochten in de besneeuwde bossen van Tsjechië en kwamen lastig vooruit. Niko stuurde de Eend vakkundig alle bergjes over en zolang we de Eend maar op de weg hielden, moest het allemaal goedkomen. De dag eindigde in hotel “Pupp” in Karlovy Vary, waar de film Casino Royale met James Bond is opgenomen. Geloof me dat er raar gekeken werd toen ik met de accu van de Eend door dit chique hotel liep. De accu mocht naast de verwarming overnachten. Hoe het gegaan was vandaag? Goed! ’s Avonds bleek dat we waren opgeklommen naar een vierde plek in het algemeen klassement.

Met -17 ben je zelf in één klap wakker. De Eend was dat niet, maar een sleepje van een Landrover was voldoende om hem aan de praat te krijgen. De derde dag alweer van de rally en geheel in Tsjechië. Weer veel regularities en een test op het circuit van Most. Normaliter denk je bij een circuit aan asfalt. Hier was het sneeuw, of eigenlijk vooral ijs. Omdat ik ook weleens wat wilde sturen, draaiden we bij deze test de rollen om. De Eend leende zich weer uitstekend voor dit werk. Licht dansend bewogen we ons over het circuit waar de ene na de andere zwaar geprepareerde auto achterstevoren kwam te staan. Van de 70 deelnemers klokten we uiteindelijk de vijftiende tijd op dit circuit. Dan staan er heel wat mensen raar te kijken!

De laatste regularity was er één om niet te vergeten. Niko moest plassen en laat, net voor de start, een deelnemer voor ons starten. Direct daarna kwam er een politieauto. Wagen dwars over de weg en dat was het begin van lang wachten (bijna 50 minuten): papieren, vergunningen en een hoop gedoe. Uiteindelijk bleek natuurlijk alles in orde. De organisatie laat niets aan het toeval over en vraagt overal keurig vergunningen aan. Maar tja, dat gaat bij de centrale overheid. En de lokale politie wist even van niks. En het is “hun” weg… Het gevolg hiervan was dat we de laatste regularity in het bos in het donker moesten rijden. Gas erop en net zo hard als je durft bij een gemiddelde dat tegen de 50 km per uur lag. ‘s Avonds bleek dat we onze plek hadden weten vast te houden: tweede over de dag en vierde algemeen.

De volgende twee dagen blijken zwaar. Ze zijn lang, bevatten veel testjes en regularities en zelfs een heuse heuvelklim in het donker waarbij het hele dorp is uitgelopen en aan de zelfgestookte rommel zit: leuk! Tweede algemeen, het moet niet gekker worden! Dan neemt de stress toe, want het podium lonkt, maar we moeten ons vooral concentreren op heel houden en uitrijden. Vijf auto’s zijn er de afgelopen dagen afgegaan en onherstelbaar beschadigd. Dan zit je nog steeds in een oude Eend zonder enige bescherming. Niko is inmiddels een meester geworden in het laten driften van de Eend: met volle wielspin en uitbrekende achterkant ploegen we door de bossen in Tsjechië.

Dan de laatste dag. St. Wolfgang lonkt en we staan nog steeds tweede algemeen, maar dat is een vertekend beeld. Iedereen mag zijn slechtste regularity nog wegstrepen en de slechtste van ons is maar 8 minuten. Anderen hebben een slechtste van 30 minuten. We hebben dus eigenlijk te constant gereden. Het is lastig rekenen wie waar staat in het klassement.

Een laatste regularity en een test. De regularity gaat boven verwachting goed. We halen zelfs de nummers 1 en 2 van het klassement in. Precies 10 meter na de finish van deze regularity zakt de Eend langzaam in een greppeltje, muurvast in de diepe sneeuw. Deelnemers in een Daf trekken ons eruit. De laatste test wordt gecanceld: te veel auto’s eraf en diep, heel diep vast in de sneeuw. Niko en ik zijn er niet rouwig om. De finish in St. Wolfgang is prachtig. We krijgen veel applaus voor de Eend na 2.300 kilometer door de sneeuw. Eén groot avontuur!

De prijsuitreiking in het hotel is in smoking. De vuurwerkshow aan het einde van de avond maakt het helemaal af. Niko en ik zijn kapot, maar heel voldaan. We zijn vijfde algemeen geworden en tweede in onze klasse, waarin wij met 602 cc reden, maar ook Jaguars met 3.800 cc. Zaterdagochtend stappen we in de Eend op weg naar huis: nog even 1.300 kilometer rijden. Onderweg is het stil in de auto en dagdromen we allebei al van volgend jaar: revanche!

tekst: AZAM6, foto’s: Luuk van Kaathoven en Niko “FLYING DUCKMAN” Bloemendal

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2211
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut. 2000
Gepost: 15 februari 2017 08:30 PM
  [ # 7 ]

Razz Geweldig zo’n verhaal! Heb wel geen eend, maar leuk om te lezen very good

Benzineverbruik TRS 2.2 ‘87 http://images.spritmonitor.de/437539_35.png

Profiel  
 
RensKorevaar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17152
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 15 februari 2017 08:32 PM
  [ # 8 ]

Wat een aanstekelijk verslag: je krijgt er zin van om zelf ook in de sneeuw te gaan rijden!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1128
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 16 februari 2017 09:28 AM
  [ # 9 ]

Wat een geweldige prestatie van jullie in deze Winter Trial. TOP.

En dan nu ‘‘LE JOG’’ maar dat is heel wat anders.

Maar mooi dat deze op het verlanglijstje staat.

Succes.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
FLYING DUCKMAN
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 776
Geregistreerd: 22-03-2005

- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Gepost: 17 februari 2017 11:28 AM
  [ # 10 ]

Le Jog dat lijkt mij ook wel een keer gaaf inderdaad!

MAar het kriebelt wel heel erg om weer de wintertrial te rijden. Nu wordt het sponsors zoeken, dus als mensen zich geroepen voelen Wink

Groeten Flying Duckman

Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
Citroen C3 eHDI 1.6 Zenith (01-2012)

(en nog een Saab 900i)

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 17 februari 2017 11:46 AM
  [ # 11 ]

man man man dit is toch zo’n droom hè! fantastische prestatie heren!

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX GTi 1986 RK-55-NV
BX TZD automatic 1990 YD-59-FN (schade)
BX TZD turbo break 1992 DV-VV-75 (geschorst)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 908
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 20 februari 2017 07:46 PM
  [ # 12 ]

Smullen!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook