1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Uitlaat… alsof kwaliteit niet mag!
edokter
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-07-2004

Gepost: 12 februari 2017 04:05 PM

In december een nieuwe uitlaat onder laten zetten, zowel midden- als einddemper. De pijp voor de einddemper was doorgeroest. Zo stom als ik ben, ben ik naar Kwik-fit gegaan.

De auto was lekker stil… nu klinkt het letterlijk alsof er bijna geen uitlaat onder hangt. “Ja meneer… moet nog even dichtroeten.” Daar geloof ik dus niks van. Dit was nooit eerder een probleem, zelfs niet bij Kwik-fit. Vooral bij warme motor klint hij hol, “lek” en alsof hij er elk moment onderuit kan vallen. Ik geloof absoluut niet dat ze dit op kunnen lossen, omdat ze waarschijnlijk alleen maar troep kunnen leveren.

Ik ben dus op zoek naar een goede uitlaat, lieft een originele… maar hoe kom ik er achter wat “origineel” eigenlijk is? Het lijkt wel of de markt compleet is afgeschermd om te verhullen dat kwaliteit niet meer bestaat.

Er hangt nu een ronde colablik onder, terwijl er eerst een zeer solide uitziende ietwat vierkante demper onder hing waar een metalen band omzat. Dat had ik dus ook terugverwacht. Weet iemand hoe ik het voor elkaar krijg dat er weer een echte, originele uitlaat onder komt?

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 12 februari 2017 04:35 PM
  [ # 1 ]

Originele wisselstukken Citroen zou ik zeggen.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 12 februari 2017 05:29 PM
  [ # 2 ]

Kun je toch gewoon bij de dealer(Dijkstra Gr) bestellen, heb net even op service citroen gekeken als je de 138PK versie hebt zijn dit de onderdeel nummers:

1717 P6 middendemper vlgs serv citr €212,97
1730 N5 einddemper   vlgs serv citr €203,11

er is ook nog een lijn voor auto’s > dan 5 jaar die via de dealers geleverd worden met deze onderdeel nummers:
16 073 506 80 middendemper €147,05
16 073 507 80   einddemper €156,19

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012

Profiel  
 
edokter
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-07-2004

Gepost: 12 februari 2017 08:57 PM
  [ # 3 ]

@Bart-xsara, Wat is het verschil tussen die twee versies? Kan ik ergens plaatjes zien?

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 13 februari 2017 11:33 AM
  [ # 4 ]

Ik krijg het ook geregeld te horen, mensen die denken dat m’n uitlaat lek is. Ja vorig jaar bij de APK inderdaad ergens een uitlaatklem die los zat, die is vervangen maar merkte daarna geen verschil in geluid. 2 weken geleden naar de garage geweest voor o.a. onderhoud en bij het ophalen van de auto ook de checklist meegekregen en daar stond niks bij over een lekke uitlaat en op de factuur ook niets over werkzaamheden aan de uitlaat.

Als ik in de auto zit met de deur open en ik geef wat gas dan klinkt het inderdaad wel lek. Komt dat niet gewoon door dat het uitlaat pijpje naar de grond gericht is en het geluid van de uitlaat als het ware onder de auto blijft hangen?

En tja, Kwikfit, pay peanuts get monkey’s zeg ik altijd.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 13 februari 2017 08:39 PM
  [ # 5 ]

Ook bij mijn auto klinkt het alsof er ergens iets lek is als ik de deur open heb en wat gas geef.
Maar, dat denk ik al zo lang als ik de auto heb en iedere keer komt hij weer door de apk en onderhoudsbeurten heen. Dus blijkbaar hoort het gewoon zo.

Bij aanschaf is mijn einddemper trouwens vervangen door een Bosal (was bij de dealer). En die doet het alweer vijf jaar prima. Die Bosal is een ‘normaal en rond’ exemplaar dus niet zo’n vierkant rvs-achtige die er origineel onder hoort.

Ik vermoed dat dat ook het verschil is in de bovengenoemde eindempers, de originele en die voor oudere auto’s.

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
edokter
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-07-2004

Gepost: 15 februari 2017 06:47 PM
  [ # 6 ]

Ik ga de originele er weer onder laten zetten. Jammer van het geld… goedkoop is duurkoop.

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 15 februari 2017 07:00 PM
  [ # 7 ]

Maar zelfs de kwikfit heeft toch wel enige vorm van garantie?

Klonk hij in december/januari nog wel goed? Of was het gelijk herrie?

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
edokter
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-07-2004

Gepost: 15 februari 2017 07:30 PM
  [ # 8 ]

Het was gelijk herrie, en het lijkt zelfs erger te worden.

En ze geven wel twee jaar garantie, maar wat heeft dat voor zin als ze alleen maar troep kunnen leveren? Ik heb zelfs nog gevraagd wat voor merk ze gebruiken. “Wat er voorhanden ligt.” Ik vind het raar dat je geen keus voor je uitlaat hebt, terwijl je wel uit 200 merken banden kunt keizen.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 16 februari 2017 03:04 PM
  [ # 9 ]

Even je uitlaat dichthouden met een dikke lap (pas op voor verbranden van je handen) Dan hoor je zo of de uitlaat ergens lekt.

Profiel  
 
C4yourself
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007

- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Gepost: 18 februari 2017 01:27 PM
  [ # 10 ]
FastFred schreef:

En tja, Kwikfit, pay peanuts get monkey’s zeg ik altijd.

Zelf in het verleden 2x een uitlaat daar gekocht.
Beide hebben het niet veel langer dan 2 tot 3 jaar volgehouden.
Deze ezel stoot zich geen 3x aan de zelfde steen.stupid
Liever een paar centen extra en genuine dan Kwikshit quality.

Profiel  
 
edokter
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-07-2004

Gepost: 11 maart 2017 01:21 PM
  [ # 11 ]

De uitlaat is verwisseld, en ik hoefde alleen het verschil bij te betalen. Het lawaai is weg.

Echter, het is de ‘vervangende’ goedkopere versie; de originele fabrieksuitlaat (1717 P6 / 1730 N5) blijkt volgens Dijkstra niet meer leverbaar - “verouderd bestelnummer”. Erg jammer… Ik houd het gevoel van “niet zeuren, koop anders maar een nieuwe auto.”

Zijn ze echt niet meer leverbaar, of is mij wederom een oor aangenaaid?

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 12 maart 2017 11:16 PM
  [ # 12 ]

Er staat op de site van Citroën niet dat deze nummers niet meer leverbaar zijn. Ze zijn echter wel “vervangen” door een ander nummer. (beide nummers zijn dus gewoon leverbaar). Daarnaast is de policy dat auto’s van 5+ andere (goedkopere) onderdelen krijgen.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 maart 2017 09:31 AM
  [ # 13 ]

Das lekker makkelijk voor PSA: Na 5 jaar geen voorraad onderdelen meer, de klanten krijgen aftermarket opgedrongen. 10 jaar onderdelen leveren is ze blijkbaar te lang, en ze verdienen toch behoorlijk aan die onderdelen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43020
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 maart 2017 04:09 PM
  [ # 14 ]

Ja,  maar dit is niets nieuws. Zo gaat het al zeker 10 jaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 13 maart 2017 04:36 PM
  [ # 15 ]

Toen drie jaar gelden mijn voorste remschijven vervangen moesten worden kon ik kiezen, de originele of een goedkopere versie ‘voor oudere auto’s’.
Bezuinigen op remmen leek me geen briljant plan en het prijsverschil was ook niet enorm groot.

Als ze je laten kiezen valt er wel wat voor te zeggen en kan het er voor zorgen dat mensen hun auto langer bij de dealer laten onderhouden. Maar dan moet er dus wel wat te kiezen zijn.

Bij de distributieriem wissel speelde er ook zo iets. Ze boden het aan voor een best gunstige prijs en de garanties waren het zelfde als bij de duurdere optie. Maar wat nou exact het verschil was is niet helemaal duidelijk geworden.

Bij een uitlaatsysteem zie je het direct als het er anders uit ziet.

Heb je nu weer zo’n vierkante einddemper of een ronde die je eerder omschreef als ‘colablik’?

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook