25 jaar eigenaar eerste XM
erik xm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 23-12-2008

Gepost: 16 maart 2017 06:25 PM

Hey xm liefhebbers,zoals de titel al zegt….verplaats ik mij nog steeds in mijn eerste auto.Namelijk een xm 2.0 injectie,8 Klepper type 1 dus.De auto werd geproduceerd eind 1991,bijzonder is het ontbreken van een katalysator,ondanks dat het een injectie is.Van dit type zijn er volgens kenners,nooit heel veel van de band gerold.Al die jaren heeft de xm het goed gedaan,maar nu hij de leeftijd van 25 rijdende jaren bereikt heeft….komen er toch steeds meer opmerkingen op het keuringsbewijs.Ik moet dus,of zou dus behoorlijk wat centen in de xm moeten gaan stoppen….deze op een verantwoorde manier op de baan te houden.Maar de wetgeving begint raar te gaan doen,recent ging de low emissie zone van start in Antwerpen,en vele andere steden gaan weldra volgen.Hoewel ik xm fan ben in hart en nieren,en erg gehecht ben aan de auto…..begint een mens toch al eens na te denken.Is het nog verantwoord te investeren in een auto,waar ik straks nergens meer mee rijden mag.(althans niet meer in de grote centra,voorlopig)Volgens de keuring zou moeten gebeuren….Achteras zou versleten zijn,stabilisatoren eveneens.Hydraulische leidingen moeten vervangen worden,inclusief remleidingen.Diverse lhm lekkages….Koplampen hebben nog net voldoende vermogen,maar ook daar is weldra werk aan.De spiegels intern zijn vermoedelijk mat geworden van ouderdom.De veerpoten vooraan zouden voorzien moeten worden van nieuw rubber,Is nog nooit gebeurd…...en wachten tot de veerpoten doorheen de motorkap vliegen zou me nog meer kosten.Er zijn opmerkingen over staat subframe,en speling op het stuurhuis…De sloten gaan ook nukkig doen:))Rijden zelf doet de wagen als een echte xm,er werd de afgelopen 2 jaar ook voor dik 5000 euro aan reparatie en onderhoud aan uitgegeven.Als ik denk met mijn verstand,zullen het de laatste maanden met de xm worden.Als ik denk met mijn hart,wil ik eigenlijk nooit wat anders rijden dan de xm…

eens citroen,altijd citroen…

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 16 maart 2017 06:32 PM
  [ # 1 ]

Ik hoor eigenlijk geen extreme zaken. Behalve dan de achteras, die heeft een Xm namelijk helemaal niet!

Veel van de zaken die je opnoemt zijn bij de Xm club aan te schaffen. Ook de verschoten.  Nieuw gevulcaniseerd.

Profiel  
 
erik xm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 23-12-2008

Gepost: 16 maart 2017 06:39 PM
  [ # 2 ]

In zijn geheel is de auto in zeer goede staat.Maar ikzelf kan er niet zelf aan werken,een vakgarage in Nederland werkt aan de auto.Als een xm geen achteras heeft,is het wel merkwaardig dat dit duidelijk vermeld staat op mijn keuringsbewijs…..staat achteras! Ik ga de komende maanden met een dilemma zitten,de xm op orde laten zetten,en wegblijven uit lage emissie zones.En of met pijn in het hart afscheid nemen van de dame,wat doodzonde is eigenlijk.Dat die veerpoten beschikbaar zouden zijn via de xm club,zou al winst zijn.Wat kan men dan bedoelen met staat achteras/stabilisatoren? Ik ben niet technisch aangelegd:))

eens citroen,altijd citroen…

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 16 maart 2017 07:17 PM
  [ # 3 ]

De Xm heeft onafhankelijke wielarmen achter, geen as. Wellicht dat de lagers daarvan slijtage vertonen. De wielen gaan dan aan de bovenzijde naar binnen staan. De adals noemt men die hier meestal (achterdraagarmlagers)

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 16 maart 2017 07:27 PM
  [ # 4 ]

Of er wordt het achtersubframe mee bedoeld.  Die willen ook nog wel eens in verregaande staat van ontbinding zijn.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 16 maart 2017 07:51 PM
  [ # 5 ]

Die hoge emissies zijn niet gewoon op te lossen door hem een katalysator te geven? huh

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 16 maart 2017 07:57 PM
  [ # 6 ]

Gelden die emissie-eisen niet alleen voor diesel auto’s?

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
Gepost: 16 maart 2017 09:14 PM
  [ # 7 ]

neen. benzine moet minstens euro 1 zijn om in de LEZ van Antwerpen binnen te mogen (tot 2020).

Profiel  
 
erik xm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 23-12-2008

Gepost: 16 maart 2017 09:17 PM
  [ # 8 ]

OK een setje nieuwe lagers dus,en die stabilisatoren zullen ook wel gaar zijn….Die staan al enkele jaren vermeld als gebrek goed in de gaten te houden.Dit is allicht de reden waarom ik zonder volle benzine tank,en banden op minimale druk….niet door de keuring geraak.De ophangingstests geeft anders als resultaat,onvoldoende wegcontact.Dus de theorie dat de banden positie niet meer is wat het moet zijn,kan best kloppen.Er is al op enkele plaatsen gelast aan de onderkant,dus het slechtste is zeker weggewerkt.Ik ga hem weldra eens op de put rijden op het werk,en zelf eens kijken hoe de staat aan de onderkant is.Keurmeesters en oude auto’s,is zoals een rode lap voor een stier hier:)).Een katalysator laten plaatsen brengt niets nee,de emissie normen worden zeer streng.Voornamelijk diesels zijn betroffen,maar ook benzine van voor de euro norm krijgen geen toegang meer.Vanaf 2020 worden de normen nog strenger,en vanaf 2025 zal je al heel recent moeten gaan rijden hier…..of je komt er niet meer in.Nu al deze maatregelen zijn extra inkomsten natuurlijk.Wie bereid is extra milieu taxaties te betalen,kan met zijn oude bak nog steeds doorheen het centrum.Vraag is hoeveel ik extra zal moeten betalen nog xm te mogen rijden,ergens moet het verantwoord blijven.Alvorens alles weer op orde te laten zetten,toch nog even de nieuwe wetgevingen opvolgen.

eens citroen,altijd citroen…

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 16 maart 2017 09:42 PM
  [ # 9 ]

Een XM met kat voldoet aan de euro 2-norm toch? Er is vast een manier om je XM dan aan die norm te laten voldoen. Ik heb alleen geen idee hoeveel papierwerk dat is in België (evenveel als registreren dat je er een andere motor in hebt gelegd denk ik?). Euro 2 mag tot 2025 de LEZ in, dus dan kun je nog wel eventjes vooruit.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
erik xm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 23-12-2008

Gepost: 16 maart 2017 09:48 PM
  [ # 10 ]

Een auto van voor de euro normen,ouder dan 24 jaar dus….Mag ongeacht kat of geen kat,de lez niet in! Nu Antwerpen is niet mijn grootste zorg,daar wegblijven kost me weinig moeite.Maar mijn eigen woonplaats,gaat net hetzelfde doen,mogelijk nog een stap verder….Namelijk geheel het grondgebied lez verklaren,en dan ben ik gezien….en of wordt het weer dik betalen.

eens citroen,altijd citroen…

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 16 maart 2017 10:13 PM
  [ # 11 ]

Oei daar had ik even overheen gelezen inderdaad. Vind ik gek, want een auto van voor de euronormen kan best aan een euronorm voldoen huh. In Nederland vragen ze dan ook alleen maar om een auto die voldoet aan een bepaalde emissie-eis (meestal U9), en maakt het jaartal in principe niet uit (in de praktijk zijn het meestal auto’s vanaf eindjaren ‘80 of zo). Blijkbaar zit dat in België dus anders en als ze zoiets in je woonplaats gaan doen wordt het inderdaad een lastig verhaal. Maar het is zo zonde om hem weg te doen…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
erik xm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 23-12-2008

Gepost: 16 maart 2017 10:26 PM
  [ # 12 ]

Al deze reglementeringen zijn te gek voor woorden.Ik voorspel dat heel wat auto clubs en verenigingen,het erg moeilijk gaan krijgen.Revisie bedrijven die zich specialiseren in oude auto’s,gaan hun omzetten zien wegsmelten als sneeuw voor de zon.Old timer ritjes voor de fun,gaan al erg oplopen in kostprijs….Elke lez zone afzonderlijk verkoopt dagpassen aan 35 euro per dag,met een maximum van 8 keer per jaar.Omdat ik in eerste instantie dacht dat enkel diesels betroffen waren,reed ik achteloos doorheen de lez.Ik verwacht me weldra aan enkele boetes dus,hier wordt een mens niet vrolijk van.En wie vervuilt nu het meest,ik met mijn 3000km per jaar,of iemand met een ds5 die 30000 km per jaar doet.Hebben ze allemaal geen rekening mee gehouden.Oldtimer clubs hebben officieel klacht ingediend,en eisen doorgang voor auto’s vanaf 30 jaar,ipv van 40 jaar zoals nu voorzien in de regelgeving.Waar deze onzin gaat eindigen,is nu nog niet te voorspellen.Zolang er geen duidelijkheid is waar het beleid daadwerkelijk heen wil,ben ik niet van plan nog duizenden euro’s in de xm te investeren….

eens citroen,altijd citroen…

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 16 maart 2017 10:46 PM
  [ # 13 ]

Eender welke hobby kost geld.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook